Nasjonal transportplan 2022–2033

Publisert 19.03.21

Hele 1200 milliarder i rammen over 12 år. Hva med Trøndelag?

Som sagt så hadde vi store forventninger til NTP og derfor var det med stor spenning vi fulgte med på dagens pressekonferanse. Stortingsmeldingen er selvsagt et omfattende dokument, så vi skal ikke begi oss inn på for mange detaljer rundt denne. I denne omgang vil vi se nærmere på de store linjene for Trøndelag. 

Vei

E6 Åsen–Steinkjer

Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje, noe som er i tråd med vårt ønske. Det er foreslått en gjennomgående oppgradering på strekningen til firefelts vei med 110 km/t. Nye Veier har spilt inn at de vil bruke om lag 10,8 milliarder kroner på strekningen. 

E6 Selli–Asp

Strekningen overføres til Nye Veiers portefølje, også i samsvar med vårt ønske. Det skal bygges ny vei, og legges til rette for gående og syklende mellom Steinkjer og kryss med fylkesvei 17. Nye Veier har ikke beregnet kostnader for strekningen, men Statens vegvesen har spilt inn et anslag på om lag 600 millioner kroner. 

E6 Grong–Nordland – utbedringsstrekning

Det prioriteres større utbedringer på denne smale og svingete strekningen. Utbedringene skal også forhindre lange omkjøringer ved hendelser.. Det er lagt til grunn om lag 2,9 milliarder kroner til strekningen, 959 millioner kroner i første seksårsperiode.

E39 Betna–Vinjeøra–Stormyra

Dette er en stor seier og anerkjennelse for damene som strikket gul midtlinje og sto i front for kampen om ny veg. Dette krones nå med tre strekninger på til sammen 26 kilometer ny vei med gul midtlinje.  Avstanden mellom Betna og Stormyra vil bli fem kilometer kortere. Prosjektet har et kostnadsanslag på 2,3 milliarder kroner, og er bundet. Det er derfor lagt til grunn 1,5 milliarder i første seksårsperiode for å fullføre prosjektet.

Rv. 706 Nydalsbrua med tilknytninger

Ny bru skal erstatte dagens Sluppen bru, som blir gang- og sykkelbru. Prosjektet har et kostnadsanslag på 1,4 milliarder kroner, og er under bygging. Det er lagt til grunn 900 millioner kroner i NTP-perioden til prosjektet.

Mer til fylkesveger

Endelig ser vi at fylkesvegene får større plass i NTP. Det brukes mye penger på statens veger, mens fylkene sliter med enorme etterslep på sine veger. Nå legger man opp til en plan der man ønsker å redusere etterslepet med 30% over de neste 6 årene. Vi forventer at dette forsterkes i årene fremover.

Hva etterlyser NLF Trøndelag?

Når det gjelder vegene, som tross alt er vår arbeidsplass, så har vi selvsagt mange strekninger som skulle vært utbedret. Vi forstår at ikke alle våre ønsker kan innfris i NTP, men vi vil fortsette vårt arbeid for å få til bedre veger. Vår bekymring er at E6 Ulsberg - Oppdal - Dombås forblir en flaskehals. Spesielt er strekningen gjennom Drivdalen belastet med mange ulykker. Vi mener at man må se helhetlig på E6 gjennom Trøndelag og at Nye Veier får tilført oppgaven med dette. På denne måten vil man kunne optimalisere utbyggingen og få mer vei for pengene. 

Vi er også kritiske til at E14 ikke er omtalt i NTP. Alle er kjent med de utfordringer vi har med denne vegen, der den klamrer seg fast til elvebredden langs Stjørdalselva. Det samme gjelder også for Meråkerbanen. Her bør man tenke helt nytt. Vårt forslag er at man ser på en helt ny trase der man kan se på løsninger for både veg og jernbane. Det er ingen langsiktighet i klattarbeid, verken på veg eller bane.

Jernbane

Her hadde vi ønsket oss en avklaring om fremtidig konsept for godshåndtering på jernbane. Vi registrerer at det skal gjøres en del mindre tiltak som skal bidra til å øke kapasiteten for godstransport på jernbane, spesielt gjelder dette for tømmertransport. Noen avklaringer rundt godsknutepunkter kom ikke, men vi forventer at prosessene rundt dette fortsetter.