Møte med Sylvi Listhaug

Publisert 9.04.22

Forståelse og sympati betaler ikke våre regninger

Listhaug krever at Regjeringen kommer med tiltak nå. I morgen kan det være for seint for et næringsliv som sliter. Listhaug krever at Regjeringen kommer med tiltak nå. I morgen kan det være for seint for et næringsliv som sliter.

Den 7. april besøkte Sylvi Listhaug transportselskapet Leiv Sand på Gråmyra. Her fikk vi et 2 timers langt møte med partilederen. Temaet var selvsagt dieselpriser og miljø. Hun fikk en grundig gjennomgang av hvordan dieselprisene påvirker våre virksomheter. I tillegg til dieselprisen, så var det viktig å belyse de øvrige kostnadsøkningene vi opplever som en konsekvens av høye energipriser. Vi snakket da om dekk, AdBlue og øvrige driftskostnader som har skutt i været. Pågående lønnsoppgjør ser også ut til å legge press på våre bedrifter. Samtidig var det viktig å understreke at man må se hele verdikjeden. Selv om transportørene oppnår full kompensasjon for sine kostnadsøkninger, er det fortsatt stor bekymring for at sluttbrukeren ikke er i stand til å betale regningen. Flere melder om at kundene sliter økonomisk, noe som igjen fører til at vi ikke får betalt for våre tjenester. Vi ser også en utvikling der flere prosjekter settes på vent grunnet usikkerheten rundt energiprisene. Det hjelper lite med riktige transportpriser dersom oppdragene uteblir. Vårt klare budskap til partilederen var at vi trenger ikke politikere som følger med, men politikere som handler. Næringslivet opplever en likviditetskrise grunnet energiprisene. Dette skjer mens Staten håver inn penger på skatter og avgifter. Vi trenger tiltak nå.

Når det kommer til miljø og det grønne skiftet, så var vi tydelig på at transportnæringen har bidratt med enorme utslippskutt gjennom årene. Dagens motorer, teknologi og bedriftens kompetanse rundt økonomisk drift, har sørget for dette. Næringens vilje til å omstille og investere i riktig teknologi er en gavepakke til det grønne skiftet, men vi er avhengig av at fossilfrie løsninger er tilgjengelige i markedet og at samfunnet vil betale for disse. Selvsagt skal vi være i forsetet for overgangen til en fossilfri transportnæring, men det blir ikke et grønt skifte med røde tall på bunnlinjen. Vårt klare budskap til Listhaug var insitamenter istedenfor avgifts pisk. Nedfallsfrukter som vekter og dimensjoner kan med et pennestrøk bidra til store miljøgevinster og bærekraftige løsninger for alle parter. Det er på tide at noen minner Vegdirektoratet om at utviklingen har løpt i fra gårdagens løsninger. Da venter vi i spenning.