Stavåbrua - nye muligheter

Publisert 9.04.22

Endelig var ventetiden over

Hess var en av de første som fikk kjøre over den nye brua. Det ser nok ut som det var 60 tonn denne gangen. Hess var en av de første som fikk kjøre over den nye brua. Det ser nok ut som det var 60 tonn denne gangen.

Den 23. mars var det endelig duket for åpning av en midlertidig bru over Stavåa. Etter mye frustrasjon og forbannelse var det nok mange som jublet denne dagen. Det har vært manuell trafikkdirigering ved eksisterende bru siden april 2021. Kun ett kjørefelt har vært åpent, og det har i tillegg vært redusert lastklasse. Dette har ført til kø og lange omkjøringer for våre bedrifter. Flere bedrifter har meldt om at denne perioden har påført dem store tap.

Den gamle brua fra 1942 holdt ikke ut i påvente av at Nye Veier skal bygge ny veg på strekningen Nedgård – Berkåk. Derfor måtte Statens vegvesen etablere en midlertidig bru for å sikre en trygg og forutsigbar fremkommelighet på E6. Etter et krevende prosjekt, sitter vi igjen med Norges lengste midlertidige bru. Med et totalt spenn på 140 meter, hvorav 99 meter fritt spenn, utgjør brua den beste strekningen på E6 i Rennebu. Når den nye E6-traseen ferdigstilles, vil den midlertidige brua bli demontert og inngå som ei av Statens vegvesens beredskapsbruer. Slik har den også videre gjenbruksverdi.

Brua er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt 60 tonn. Hastigheten vil være 60 km/t som tidligere, med bakgrunn i kurvaturen på vegen.