Vegkonferansen arrangert av Vegforum Trøndelag ble avhold på Hell med temaene Nasjonal Transportplan og fylkes veg, Vei og verdiskapning og Status og fremdrift fylkesveger. Dette skapte en god sofa debatt og en god debatt blant politikerne.
Statssekretær Tom Kalsås
Startet årets vegkonferanse på Hell. Han prøvde så godt han kunne å forklare hvorfor det måtte komme en ny oppdatert NTP. Det var vel ikke mye lyspunkter når det gjaldt økonomi. Mye måtte kuttes og reduseres. Og vi alle måtte vel forstå at vi nå gikk inn i ny tid. Men alt i alt handlet det vel som vi alltid vet Vi må bruke pengene våres fornuftig, Og er det noe NLF medlemmer kan er det vel og bruke de fornuftig
Veg direktør statens vegvesen Ingrid Dahl Hovland
Loset oss gjennom fremtidens veg som skal være effektivt, miljøvennlig og et trygt transport system. Det er heller ikke tvil om at vegen er en del av mobiliteten næringslivet og oss forbrukere trenger for i et velfungerende samfunn.
Vi ser drepte i trafikken har hatt en god nedgang siden 2010 men nå i 2022/2023 kan det se ut som de kommer en liten økning eller utflatning.
Ingrid bruker mye tall og hva dem bruker til å kunne prioritere oppgavene de har i svv. Noe av det interessante er vel verdien av vegen ikke bare måles på ÅDT men også verdien av hva næringslivet transporterer på vegene. Og den er ikke liten og vi men RV 3 er vel den vegen med størst verdi med tallene hun presenterte.
Vegdirektør fylkesdirektør Jo Bernt Brøndstad
Med 6000 km veg og 1400 fylkesbruer er det ikke tvil om Brøndstad har en stor oppgave. Han belyser godt hva utfordringene er og etterslepet de har på vedlikehold og stiller noen gode spørsmål om utfordringene som står foran oss. Dette gjelder hvordan vi skal forholde oss til hvordan klimaet forandrer seg som Hans eller Gyda. Det er også utfordrende for fylket at bruken av vegene endres og vegene er ikke dimensjonert eller laget for dagens trafikk som er i dag eller kanskje i fremtiden. Fylket har også de samme krav til sikkerhet og at ulykkene skal ned.
Brøndstad stiller også gode spørsmål om hvilken verdi fylkesvegene har og kanskje man da trenger å se på en annen finansieringsmodell for å få bedre økonomiske rammene rundt veg. Uten å omklassifisere vegene mellom riksveger og fylkesveger.