Mesta AS, Presis Vegdrift AS og Stian Brenden Maskinservice AS er de tre entreprenørene som skal konkurrere i finalerunden med forhandlinger.
Etter forhandlingene leverer de tre entreprenørene sine endelige tilbud og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som vinner kontrakten.
Målet er at kontrakten signeres mot slutten av april 2025, og kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
– Tidligere har driftskontraktene blitt tildelt etter laveste pris, så lenge kvalitetskriteriene var oppfylt. Nå bruker vi ny anskaffelseform, hvor flere kriterier vektlegges ved at vi oppfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, ha smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdrifta, forteller prosjektleder for drift i Midt-Norge Per Fladvad.
Tilbyderne blir vurdert knyttet til fire kriterier:
– Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad.
Kontrakten gjelder drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.