Klimaplan 2021-2030 – ambisjoner og teknologiutvikling må henge sammen

Publisert 17.03.21

Hvis regjeringen skal lykkes med Klimaplan 2021-2030, må ambisjoner og teknologiutvikling må henge sammen.  Årsmøtet sist helg uttrykte bekymring. NLF Innlandet vedtok et krav om at statens virkemiddel må være «gulrot i stedet for pisk».  NLF Innlandet skal delta aktivt under høringen av Klimaplan 2021-2030 for få fram næringens interesser.  Under finner du mer informasjon om saken fra årsmøtepapirene. 

ASKO har erfaringer etter å ha kjørt elektriske Scania BEV i Oslo. Foto: Scania ASKO har erfaringer etter å ha kjørt elektriske Scania BEV i Oslo. Foto: Scania

Regjeringen har lagt frem en Klimaplan for 2021-2030, som skal følges opp med årlige utslippsbudsjetter for å oppfylle Paris-avtalen. For transportsektoren skal utslippene kuttes med 50 prosent innen 2030. 

CO2-avgiften foreslås økt fra 590 kroner per tonn CO2 i dag til 2000 kroner i 2030. Dieselprisene kan øke med nærmere fire kroner per liter.

I dag er det klimavennlige alternativer for nærtransporten og varebiler, men ikke for langtransporten. Ambisjonene henger imidlertid ikke sammen med teknologiutviklingen innen godstransport. NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo, sier det slik til lastebil.no:

– Godstransportbransjen jobber for å være bærekraftig og ønsker definitivt å være en del av løsningen, men ambisjonene må stå i stil med teknologiutviklingen. Løsningene bransjen bruker må være driftssikre og økonomisk bærekraftige, hvis ikke blir dette bare meningsløs symbolpolitikk der ministre avduker den ene nyvinningen etter den andre – som går rett fra tv-skjermen til stillstand. Nullutslippsteknologi for tungtransporten finnes fortsatt ikke, og for nærtransporten er vi så vidt i gang. Dette faktum kan det virke som regjeringen ikke

vektlegger i særlig grad.