Neste år skal gamle E6 og tettstedene Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam pusses opp. NLF Hedmark og Oppland reagerer kraftig på løsningene som er foreslått i en rapport. Under ser du brevet som er sendt Statens Vegvesen.
Statens vegvesen Region Øst
Rudshøgda 25.05.16
Oppstart av reguleringsplan i
Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam
Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland viser til varsel om oppstart reguleringsplan for Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Vi har følgende kommentarer:
Forprosjektrapporten «Fire tettstedsgater i Gudbrandsdalen» viser at det blir nye muligheter i sentrum når E6 flyttes. Ny veg skaper endringer også på gammel veg. Det er selvsagt positivt, men rapporten vektlegger i alt for liten grad mennesker som har sin arbeidsplass bak rattet.
Trafikk faglige forhold som fremkommelighet, trafikksikkerhet, hensyn til myke trafikanter og forståelse av kjøremønster, er vektlagt i rapporten.
Når reguleringsplanen skal utformes, vil vi på det sterkeste advare mot noen av løsningene som velges. Trafikksikkerhet og framkommelighet er viktig for lastebileierne. Her foreslås det løsninger som svekker begge deler!
Husk at lastebilen er en viktig næring i Gudbrandsdalen. Vår lokalavdeling som har medlemmer fra Ringebu og nordover, har totalt 73 medlemmer. I tillegg er det mange bedrifter med lastebil som ikke er medlemmer. Landbruk er en annen viktig næring i regionen. Brede traktorer ferdes på vegen. Både lastebilene og traktorene er der fordi de har en jobb å utføre. Det gjelder blant annet: Renovasjon. Tømmer. Tipp/anlegg. Kraftfor. Melk. Distribusjon til butikker. Skolebusser. Rutebusser. Spesialtransport for skogsmaskiner.
Til sammen utgjør dette minst 300 arbeidsplasser - som må bli hørt. Vi vet dessverre hvem, som får skylda hvis det skjer en ulykke….
Vi ser også hvordan for trange løsninger fører til at veger må endres etter at de er ferdige. Sist i Alvdal sentrum der flere forhold skapte store problemer for tungtransporten.
Her er noen av punktene som må vektlegges sterkere:
Husk at det nå er tillatt med 25,25 meter lange modulvogntog på E6. De må komme fram ved omkjøring.
Uansett: Bruk avrundede kanter på all kantstein!
Visningssiden mot kjøreareal må ikke være over 10 cm.
Fartsgrense på 40 km/t i tettstedene og 60 km/t utenom aksepteres fordi det er et godt trafikksikkerhetstiltak. NLF Hedmark og Oppland støtter Statens vegvesen i vurderingen av at Øvregate skal være gjennomgående veg og omkjøringsvegen i Vinstra sentrum.
Med hilsen fra
Norges Lastebileier-Forbund
Hedmark og Oppland