Statsråd Ketil Solvik-Olsen fortsetter sine kjøreturer på kryss og tvers. Rett før ferien besøkte han riksvei 3. NLF bidro med foredrag av Tore Velten og kjøretur i lastebil fra Tynset til Ulsberg. Lokalavdelingsleder Erik Aaen satt bak rattet. På Tunna bru møtte de Pål Narve Mælen. Og konklusjonen var klar: Lonåsen må prioriteres!
Norges Lastebileier-Forbund Hedmark og Oppland vil understreke hva som er viktigst på riksvei 3 gjennom Hedmark.
Ny veg gjennom Lonåsen må bygges snarest mulig. På denne strekningen var det tre dødsulykker så sent som i fjor. Brua er smal. Vegen utfordrende – spesielt på vinterføre. Utvikling av eksisterende veg vil bli svært krevende. Etter vår oppfatning er ny bru over elva Tunna og tunnel den eneste løsningen.
Lonåsen bør bli et prosjekt som viser at dagens regjering ønsker kortere planleggingstid og raskere utbygging enn tidligere. Målet må være at ny veg gjennom Lonåsen er klar om 5-6 år!
Dropp rundkjøringen i Motrøkrysset og bruk pengene på planlegging i Lonåsen.
Dagens løsning med full stopp-skilt i Motrøkrysset har vist seg å være tilstrekkelig.
Litt mer om tallene vi presenterte på Tiur’n mandag:
NLFs trafikktelling i juni viser at 33 % av vogntogene på riksvei 3 er utenlandske.
Sammenligningen av antall tunge på E134, Rv52, E6 og Rv3, er hentet fra SVVs statistikkbank. Der er begrepet «lange kjøretøy» brukt på biler over 5,6 meter.
530 lange kjøretøyer på Rv3 fylkesgrensa Hedmark/Sør-Trøndelag.
Vi ønsker alle lastebilvenner en riktig god og ulykkesfri sommer!