Odd Haakenstad ble enstemmig gjenvalgt som regionleder. 2013 ble et godt økonomisk år for NLF Hedmark og Oppland.
Krav til bedre vegnormaler. RV3 gjennom Alvdal. Og kronerulling til Norsk Luftambulanse, var blant sakene som ble diskutert på årsmøtet. Dessuten var det en frisk debatt om bompenger.
PROTOKOLL FRA REGIONÅRSMØTET 2014
Dato: 29.03.14 Sted: Rica Elgstua Hotel, Elverum
Regionleder Odd Haakenstad ønsket møtedeltagere og gjester velkommen.
Innbudte gjester ble presentert:
NLF sentralt: Kjell Olafsrud
NLF-advokatene: Robert Aksnes.
Forbundsstyret: Forbundsnestleder Tore Velten.
Värmlandsåkarne: Ordfører Thomas Broström og viseordfører Malte Henriksson.
60 årsjubilant: Gunnar Storhaug.
Spesielt innbudte: Ivar Goderstad og Simen Kaulum.
Statoil: Tove Kalgård.
If skadeforsikring: Elin Skjæret, Per Rune Kristiansen, Kari Østby og Tommy Hatterud.
Nordea Finans: Kari Malones.
Dekkmann: Kristian Tømte, Monica Jakobsen og Per Kristian Lier.
Telenor Mobil/Nordialog: Jens Erik Johansson, Kjetil Busterud og Kim Mangerud.
Dagsorden – saksbehandling regionårsmøtet 2014
Sakliste
1. Valg av dirigent
Styrets forslag: Odd Haakenstad.
Vedtak: Odd Haakenstad.
2. a. Valg av referent
Styrets forslag på referent: Guttorm Tysnes.
Vedtak: Regionssjef Guttorm Tysnes
b. Valg av TO representanter til protokollkomité
Styrets forslag til 2 representanter til å skrive under protokollen:
Ole Kr. Fjelltun, Valdres og Ivar Eriksen, Solør.
Vedtak: Ole Kr. Fjelltun, Valdres og Ivar Eriksen, Solør.
3. Fullmaktsprøving
Navneliste over påmeldte delegater er vedlagt rett bak saklista og blir lest opp.
Forslag til vedtak etter opptelling: Det er til sammen XX godkjente representanter.
Vedtak: Det er til sammen 26 godkjente representanter. Sindre Kristiansen og Lars Rune Hagen var ikke tilstede ved møtestart.
4. Godkjenning av innkallingen
Innkallingen er sendt samtlige NLF-medlemmer i regionen i brev datert 13.02.14 med påminnelse ved hjelp av SMS. Årsmøtet er nevnt tre ganger i våre nyhetsbrev samt på regionens side i NLF-Magasinet.
Lokalavdelingene har fått egen innkalling i brev datert 22.01.14.
Styrets forslag: Innkallingen godkjennes.
Vedtak: Innkallingen godkjennes.
5. Godkjenning av saklisten
Sakliste, valgkomiteens innstilling, regnskap, revisjonsberetning, budsjettforslag, innkomne forslag er utsendt 12.03.14 til:
- lokalavdelingene i begge fylker.
- medlemmene av regionstyret.
- valgte og innmeldte representanter.
Styrets forslag: Sakliste og program godkjennes
Vedtak: Sakliste og program godkjennes.
6. Årsberetning
Styrets forslag: Styrets forslag til årsmelding godkjennes.
Under debatten var det flere innlegg. Bl.a.:
Svein Erik Aure kommenterte innføringen av bompenger på E16 i Valdres. Etter kraftige protester både fra lastebileierne og privatbilistene, blir bompengene redusert med 27 prosent i forhold til Statens Vegvesen sitt forslag. Det viser at det nytter å jobbe. Likevel kan ikke NLF akseptere at store biler skal betale 3-ganger så mye som små biler. Når strekningen er ferdig, vil det koste 350 kroner tur-retur å passere Bagnskleiva. Det blir nærmere 90.000 kroner i ekstra kostnader for en bil som kjører der daglig. Ekstrakostnaden er det vanskelig å få dekket av oppdragsgiverne. Aure foreslo at det lages en uttalelse om at 3- gangen IKKE er akseptabel.
Tore Velten kommenterte at dårlig skodde utenlandske vogntog fortsatt ikke straffes når de kjører på norske vinterveger.
Stian Østby kommenterte at døgnhvileplassen på Minnesund nesten ikke er i bruk, trolig fordi det koster for mye å parkere der.
Jon Lunn tok opp ordningen med 24 meter lange tømmervogntog, der det fortsatt er mange merkelige regler for tilknytningsveger.
Johan Mathisen kommenterte punktet om modulvogntog og stilte spørsmål om tilknytningsvegene.
I avsnittet om etterutdanning, burde også Østerdal Lastebileierforenings avtale med Fjellregionen trafikkskole vært nevnt.
Tore Velten takket NLF Hedmark og Oppland for å være flinke til å skrive høringsuttalelser til NLF sentralt. Det gjør det lettere for forbundet å svare på høringsuttalelser. Velten skrøt også av arbeidet som gjøres i regionen.
Vedtak: Årsmeldingen godkjennes. I tillegg sender NLF Hedmark og Oppland en uttalelse om at lastebileierne ikke kan akseptere bruken av 3-gangen på bomprosjekter.
7. Regnskap og revisjonsberetning
Styrets forslag står på side 20. Revisjonsberetningen står på side 23.
Styrets forslag: Regnskap med revisjonsberetning godkjennes.
Guttorm Tysnes la fram regnskapet. Odd Haakenstad leste revisjonsberetningen.
Kommentar under debatten:
Grethe Dalbu bemerket at lokalavdelingskontingenten ble overført fra NLF sentralt først etter årsskiftet. Dermed ble det «skjeve» regnskaper for 2013. Forklaringen er skifte av faktureringssystem. Det forventes at dette ikke skjer senere.
Vedtak: Regnskap med revisjonsberetning godkjennes med et overskudd på
287 643 kroner inkludert renter i 2013. Vi har 2 445 166 kroner i egenkapital.
8. Innkomne saker og forslag fra styret
8 a. Krav til vegnormaler
Vegnormaler er en samlebetegnelse for normaler i Statens Vegvesens håndbokserie. Den inneholder krav til bl.a. vegbygging, vegutforming og rekkverk. Kravene er hjemlet i Veglovens § 13 for anlegg av all offentlig veg. (Kilde: Vegvesen.no).
Yrkessjåførene har gjennom flere år sett at store biler ikke blir vektlagt i vegnormalene. For eksempel blir trange kryss brukt som et virkemiddel for å få ned farten. Dermed blir ofte kryss og rundkjøringer for trange og løsningene for dårlige for store lastebiler. Trafikkøyer plasseres slik at kjørefeltene blir enda trangere. I vår region har vi sett at flere kryss må bygges om kort tid etter bruk, mens andre ikke fungerer. Utviklingen går i feil retning. Dette fører til større belastninger for sjåførene, økte miljøutslipp og økte kostnader – både for myndighetene og lastebileierne.
For tida planlegges det nye kryss der det ikke er tilstrekkelig plass til modulvogntog med link.
NLF Hedmark og Oppland ber om at NLF sentralt krever at vegnormalene justeres, slik at større kjøretøy sikres tilfredsstillende fremkommelighet. Det er også viktig at NLF får delta på testkjøringer før nye vegnormaler vedtas.
Fra debatten:
Torgeir Grini bemerket at stadig flere buss-stopper bygges i vegbanen, fordi det er krav til at busslommene skal være 70 meter lange.
Thorbjørn Gulli ønsket et bedre nasjonalt regelverk for vegnormaler, fordi vi ofte opplever arroganse fra Statens Vegvesen. Næringens synspunkter blir for lite vektlagt.
Regionstyrets forslag til vedtak:
NLF Hedmark og Oppland ber om at denne saken behandles på landsmøtet i 2014.
8 b. Riksveg 3 gjennom Alvdal sentrum
Østerdal Lastebileierforening ønsker at planene om vegbygging gjennom Alvdal skrinlegges. Den nye vegen vil ikke bidra til hverken bedre sikkerhet eller framkommelighet. Å bruke penger på denne løsningen er helt bortkastet. Østerdal Lastebileierforening ønsker at pengene blir omdisponert til å utrede «Øya- alternativet». Det er en framtidsrettet løsning for alle.
Fra saksbehandlingen i regionstyret:
NLF Hedmark og Oppland har full forståelse for forslaget fra Østerdal Lastebileierforening. Vi har lenge engasjert oss i saken og var bl.a. med på å påvirke slik at en rundkjøring ble kuttet ut. Justert reguleringsplan er vedtatt i Alvdal kommunestyre.
Det er lite heldig å blande lokal og gjennomgangstrafikk. Nylig sa lensmann Knut Normann Mælen at det er en dårlig trafikksikkerhetsmessig løsning å beholde riksveg 3 i dagens trasé.
Statens Vegvesen bruker Steien Bru som begrunnelse for at riksveg 3 må utbedres i dagens trase. «Tilstanden for brua krever store årlige vedlikeholdskostnader for å ivareta sikkerhet og fremkommelighet. Denne må derfor byttes ut».
I handlingsprogrammet for Statens vegvesen, legges det opp til at det skal brukes 110 millioner kroner på ny Steigen bru i 2014 og 2015. Arbeidene starter i sommer.
Det er bred enighet om at riksveg 3 på sikt må legges lengre unna Steia – og ikke minst Storsteigen. En ny trase på Øya, vil gi et bedre trafikkmiljø i Alvdal. Samtidig er det en fordel for gjennomgangs-trafikken.
Regionstyrets forslag til vedtak:
NLF Hedmark og Oppland beklager at en lite fremtidsrettet løsning velges – og ber Alvdal kommune og Statens Vegvesen utrede Øya-alternativet, slik at denne traseen kommer inn i fremtidige planer.
Uttalelse fra årsmøtet sendes lokalavisene.
Arild Olsbakk mener vi bør jobbe for å stoppe arbeiden i begge ender av brua kjempe for i det vi
Å stoppe rundkjøringene.
8 c. Kronerulling til Norsk Luftambulanse
Hadeland Lastebileierforening forslår at det opprettes en egen konto som NLF-medlemmer kan bruke for å støtte Norsk Luftambulanse. Luftambulansen gir livsviktig hjelp ved ulykker og sykdom i trafikken. Hadeland Lastebileierforening oppfordrer alle NLF-medlemmer om å gi minimum 200 kroner i årlig støtte til luftambulansen.
Fra debatten:
Jon Lunn hevdet at Norsk Luftambulanse sponser idretten med flere hundre tusen kroner. Han var derfor skeptisk til forslaget.
Tore Velten mente at dette må være en spontantaksjon og ikke en årlig støtte, fordi mange lastebileiere alt gir betydelige beløp til Norsk Luftambulanse. Vi kan ikke lage ordninger som fører til at luftambulansen taper penger.
Regionstyrets forslag til vedtak:
NLF Hedmark og Oppland støtter forslaget fra Hadeland Lastebileierforening og ber NLF sentralt vurdere hvordan en kronerulling kan gjennomføres.
Vedtak:
NLF Hedmark og Oppland støtter forslaget fra Hadeland Lastebileierforening og ber NLF sentralt vurdere hvordan en kronerulling kan gjennomføres.
9a. Budsjett for 2014
Styrets budsjettforslag ble fremlagt av Guttorm Tysnes og møtelederen. Forslaget er basert på at satser til kontingent og godtgjørelser til styret vedtas.
Vedtak: Styrets forslag ble enstemmig vedtatt.
9b. Fylkeskontingent for neste år (dvs fra 1.1.15)
Regionstyret foreslår følgende satser til fylkeskontingent for neste år (fra 1.1.15.):
Kontingenten blir den samme som den har vært helt siden 2006. Den er heller ikke indeksregulert.
Det vil si 1800 kroner for medlemmer som har 0 biler. Deretter 100 kroner per bil inntil
5 biler. (Maks. 2300 kroner).
Gruppe: | Pris: |
O-biler | 1800 kroner |
1 bil | 1900 kroner |
2 biler | 2000 kroner |
3 biler | 2100 kroner |
4 biler | 2200 kroner |
5 biler | 2300 kroner |
Mer enn 5 | 2300 kroner |
Vedtak: Styrets forslag til regionkontingent ble enstemmig vedtatt.
9 c. Godtgjørelse til styret og utvalg for arbeidsåret 2014
Valgkomiteen foreslår følgende satser til godtgjørelse for styret:
Verv | Kroner |
A. Regionleder | 20.000 kr + 1.500 kr per møte + kjøregodtgjørelse etter statens satser |
B. Regionnestleder | 10.000 kr + 1.500 kr per møte + kjøregodtgjørelse etter statens satser |
C. Styremedlemmer | 1.500 kr per møte + kjøregodtgjørelse etter statens satser |
D. Utvalgsmedlemmer | 1.500 kr per møte + kjøregodtgjørelse etter statens satser |
Møtegodtgjørelsen gjelder møter på dagtid med møteplikt samt AU-møter og styremøter. Tillitsvalgte i regionen får 200 kroner til matutgifter på møter der det ikke er bevertning. |
Vedtak: Styrets forslag til godtgjørelse til styret og utvalg ble enstemmig vedtatt.
Valgresultater 2014
10 Valg av regionleder:
Odd Haakenstad, Hadeland
11 Valg av regionnestleder:
Stein Hesthagen, Hamarregionen
12a Årsmøtet valgte følgende styremedlemmer:
Svein Erik Aure, Valdres Valgt for 2 år
Kennet Kneppen, Solør Valgt for 2 år
Palmer Høgvoll, Gjøvik og Toten Valgt for 2 år
Arild Olsbakk, Østerdal Valgt for 2 år
Odd Haakenstad, Hadeland Ikke på valg
Stein Hesthagen, Hamarregionen Ikke på valg
Åge Widme, Nord-Gudbrandsdal Ikke på valg
Tommy Engen, Odal Ikke på valg
12b Valg av personlige vararepresentanter
Petter Surnflødt, Gausdal for Palmer Høgvoll
Bjørn Ivar Gunhildgard, Valdres for Svein Erik Aure
Sindre Kristiansen, Hamarregionen for Arild Olsbakk
Tore Grøtting, Elverum for Kenneth Kneppen
Følgende vararepresentanter var ikke på valg i år:
Lars Rune Hagen, Odal for Tommy Engen
Erik Aaen, Østerdal for Stein Hesthagen
Kjell Jon Nyløkken, Nord-Gudbrandsdal for Åge Widme
Torgeir Grini, Hadeland for Odd Haakenstad
13 Valg av representanter til NLF's Landsmøte
Styret + Bjørn Ivar Gunhildgard, Valdres, Erik Aaen, Østerdal, Grete Dalbu, Gausdal, Ivar Eriksen, Solør og Sindre Kristiansen, Hamarregionen.
Vararepresentanter: Lars Rune Hagen og Ole Kr Fjelltun.
14 Valg av FIRE revisorer
Leder Kristian Mæhlum, Lillehammer Valgt for 2 år
Nestleder Hans Erik Molstad, Hamarregionen Valgt for 2 år
Knut Ruud, Odal Ikke på valg
Jon Lunn, Gjøvik og Toten Ikke på valg
15 Valgkomite:
Grethe Dalbu, Gausdal Valgt for 2 år
Fredrik Brun, Østerdal Valgt for 2 år
Leder Ole Kr. Fjelltun, Valdres Ikke på valg
Nestleder Thorbjørn Gulli, Odal Ikke på valg
16 Valg av representanter til sentrale verv.
Regionens forslag på forbundsleder: Per Madsen for (2014-2016)
Regionens forslag på forbundsnestleder: Tore Velten for (2014-2016)
Forbundsstyremedlem fra region 2: Tore Velten, Elverum (2012-2016) Vararepresentant fra region 2: Arild Olsbakk, Østerdal (2012-2016)
I NLF’s representantskap sitter regionleder og
regionnestleder.
NLFs valg- og org.komite Odd Haakenstad (2014-2016) Vararepresentant Stein Hesthagen (2014-2016)
Årsmøtet ble hevet kl 11.20.
Elverum 29. mars 2014
…………………………….. …………………………….
Ole Kr. Fjelltun Ivar Eriksen