STOPP GALSKAPEN!

Publisert 5.02.14

Det var tittelen på et leserinnlegg som ble sendt til sju aviser i Hedmark og Oppland. Vi er lei av at utlendingene får kjøre med dårlig utstyr på norske veger - og slipper å betale bomavgifter og bøter. Innlegget fra NLF Hedmark og Oppland ble slått stort opp i de fleste avisene. Flere fulgte også opp med lederartikler der vi fikk full støtte.  Trykk på OVERSKRIFTEN og les innlegget.

Det er vinter i Norge. Og avisene er fulle av oppslag om vogntog med problemer. De aller fleste er utenlandske. Galskapen må stoppes! Her er noen ferske eksempler på ulovligheter og livsfarlige forhold norske myndigheter må rydde opp i:

 

En sjåfør fra Latvia kjørte et vogntog fra Stockholm til Gjøvik. Der rotet han seg ut på feil veg og ble stående på tvers. Politiet ble tilkalt. Sjåføren hadde 2,16 i promille!

Nå er han dømt: Han får ikke lov til å kjøre bil i Norge på to og et halvt år. 5.000 kroner i bot. En måneds fengsel. Boten blir høyst sannsynlig ikke betalt. Og sjåføren kommer ikke hit for å sitte inne.  I praksis betyr det at latvieren ikke kan kjøre bil i Norge på to og et halvt år. Men han kan kjøre lastebil i alle andre land.

 

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) avslørte hvor lett en kan skaffe seg et førerkort i nye EU-land. Regionsjef Roar Melum i NLF Trøndelag, kjøpte et litauisk, ekte førerkort for vogntog for bare 80 Euro. I tillegg fikk han to identiteter, slik at han kan omgå kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Falske sjåfører kan kjøre et svært vogntog i flere døgn «lovlig» og tjene mer penger enn seriøse sjåfører. Det er altså fritt frem for alle til å sette seg bak rattet på et mange tonns vogntog og risikere eget og andres liv. (Vår regionsjef har kun skaffet seg papirene, fordi han ville dokumentere hvor enkelt det var).

Når hvem som helst kan kjøpe seg et førerkort for tunge kjøretøy og utføre transport-oppdrag, har vi ikke noen garanti for at de vi møter på veien, har kompetanse til å føre tunge kjøretøy.  Vi kan møte et vogntog på 50 tonn, der sjåføren ikke er kvalifisert til å sitte bak rattet! Trafikkfarlig? JA!

 

Yrkessjåførene forteller at de observerer utenlandske kolleger som systematisk bryter kjøre- og hviletidsreglementet. I Trøndelag er det for eksempel registrert at en øst-europeer  kjørte 268 mil sammenhengende. Lengste stopp var på fem minutter. Sjåføren fra Litauen hadde vært i Norge og kjøpt et vogntog. Moderne sporingsutstyr satt fortsatt i bilen etter handelen. Dermed var det enkelt å konstatere hvor lenge kjøperen kjørte.

Trafikkfarlig? Utvilsomt JA igjen!

 

Mange utlendinger kjører gjennom bommene uten å betale regningen. Det er flere år siden daværende samferdselsminister Kleppa lovet at obligatorisk brikke med forhåndsbetaling, skulle innføres.

Vi har fortsatt ikke sett noe til den. Utenlandske sjåfører skylder staten 200 millioner kroner i ubetalte bompenger og utestående bøter, ifølge tall fra Statens innkrevingssentral. 

200 millioner kroner er et forsiktig tall. Det er selvsagt svært vanskelig å konkurrere med utenlandske selskaper som ikke betaler regningene sine.

 

Det er avdekket en rekke eksempler på sosial dumping blant utenlandske transportselskaper. Avisoppslagene om Ryan Air og Norwegian, er bagateller i forhold til situasjonen for utenlandske langtransportsjåfører.

 

NLF krever at håndhevelsen av norske lover endres, slik at utenlandske sjåfører faktisk må gjøre opp for seg FØR de reiser ut av landet.

NLF foreslår at myndighetene tar i bruk fingeravtrykk eller øyescanning på førerkort for å få bukt med kortjuks.

NLF godtar ikke lengre forskjellsbehandlingen når det gjelder betaling av bøter og bompenger.

NLF forventer snarlige tiltak for å bekjempe sosial dumping i transportbransjen.

 

 

 

 

Vinteren er her for fullt. NLF sier selvsagt ikke at alle utenlandske selskaper er useriøse og alle norske er perfekte. Vi vet at det finnes begge deler – både i Norge og i andre land.   Det er like viktig at norske yrkessjåfører er skikkelig skodd, holder avstand, avpasser farten etter forholdene og viser at de er profesjonelle i trafikken, som at utenlandske sjåfører kjører pent. NLF setter trafikksikkerhet i høysetet og har to heltidsansatte som kun har fokus på dette. Vi jobber med flere holdningskampanjer for at våre medlemmer og deres sjåfører skal bli enda dyktigere.  Kvalitet er et av områdene der vi skal være best i klassen, men hvis vi skal kunne konkurrere, må norske myndigheter snarest mulig fjerne forskjellene nevnt over. Det vil også være viktig for trafikksikkerheten på norske veger! 

 

Guttorm Tysnes

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund