NLF

Nyhetsbrev 13/2921 fra NLF Innlandet

Dato 9.04.21

Nyttig TEAMS-møte om vegkart.no

22 medlemmer deltok på nettmøtet om vegkart.no. Det ble nyttige 45 minutter med NLFs fagsjef i teknikk, Dag Nordvik. Han viste hvordan vi kan finne fram på vegkart.no. Hvilke biler kan kjøre hvor? Er vegen tillatt for modulvogntog? Er det en bru med begrensninger? Hva er egentlig høyden i undergangen under jernbanen i Jevnaker? Er det toalett på denne rasteplassen? Vegkart.no har utrolig mange detaljer. NLF har også bedt vegdirektoratet legge inn en ruteplanlegger på denne nettsiden, slik at det kan bli enda lettere å planlegge kjøringen.

Skjermdropp fra presentasjonen. Tømmervogntogvegnettet er merket  grønt. Skjermdropp fra presentasjonen. Tømmervogntogvegnettet er merket grønt.

HER ER FLERE NYHETSMELDINGER:

NLF og NHO møtte samferdselssjefen angående modulvogntog

– Vi er skuffet over at Innlandet fylkeskommune ikke behandlet våre innspill, slik at kun et fåtall veger ble oppgradert for modulvogntog og ordinære vogntog fra 1. april.

Det var den klare meldingen fra NLF og NHO Innlandet under et møte med samferdselssjef Aud Riseng rett før påske. Vi hadde sammen levert inn forslag på 130 små og store veger. Alt var gjort innen fristen fra fylkeskommunen. Under møtet med Riseng ble vi enige om å se framover, slik at langt flere veger blir med fra 1. oktober. Det kan også være aktuelt med testkjøring på enkelte strekninger.  

Flere kommunale veger åpnet for modulvogntog

Kommunene reagerte forskjellig på henvendelsen fra Vegdirektoratet om å åpne tømmervogntogvegnettet for modulvogntog og 24 meter lange ordinære vogntog. NLF Innlandet har etter innspill fra medlemmer vært i kontakt med flere kommuner. Den justerte veglista 1. april, viser at noen kommuner er svært positive og har sagt JA. Andre har avslått våre ønsker. Noen har trolig ikke behandlet saken i det hele tatt. Hvis du har modulvogntog, bør du ta en sjekk på veglistene for de aktuelle kommunene. Det er to ulike lister som er viktige for Innlandet:

Vegliste for modulvogntog:

https://www.vegvesen.no/_attachment/2945387/binary/1393965?fast_title=Innlandet+-+vegliste+modulvogntog+-+april+2021.pdf

Vegliste for tømmertransport:   

https://www.vegvesen.no/_attachment/2945391/binary/1393922?fast_title=Innlandet+-+vegliste+t%C3%B8mmertransport+-+april+2021.pdf

Her står det JA veger som er godkjent for MVT1, MVT2 samt 24 meters normalvogntog.  

Og her finner du fullstendige veglister:

Veglistene ble justert like før påske. Du finner fullstendige veglister for hele landet på denne linken:

Veglister og dispensasjoner | Statens vegvesen

Slutt på bompenger for E6 Gardermoen – Kolomoen tidligere enn planlagt!

Hyggelig melding til bilistene: Det ligger an til at bomstasjonene på E6 mellom Gardermoen og Kolomoen kan fjernes før tiden. Det kan kutte kostnadene på strekningen med 250 kroner for tunge kjøretøy. Det kom fram i en oversikt samferdselsminister Knut Arild Hareide la fram før påske, melder h-a.no. Tor André Johnsen (FrP) hadde bedt Hareide om en oversikt over når det er forventet at bompengeprosjekter i Norge er ferdig nedbetalt samt hvor mye gjeld som gjenstår på de ulike prosjektene. I oversikten fra samferdselsdepartementet kommer det fram at bommene på strekningen Gardermoen-Kolomoen i utgangspunktet skulle være i drift til 2024, 2026 og 2030. Den ferske oversikten viser imidlertid at alle delstrekningene ligger an til å være ferdig nedbetalt to år før tiden. Planlagte 15 år ser ut til å bli redusert til 13 år. De første bommene skal være ferdig nedbetalt allerede i 2022. Det betyr at bommene som ble satt i drift i 2009, strekningen Skaberud-Kolomoen og Gardermoen-Dal, kan fjernes neste år om anslaget stemmer. Deretter kan enda flere bommer forsvinne to år senere, i 2024. Det er bommene på strekningen Dal-Boksrud og Boksrud-Minnesund, som ble satt i gang i 2011, som da står for tur.  De siste ligger pr. nå an til å kunne tas ned i 2028, i stedet for i 2030, slik utgangspunktet var. Det er bommene på strekningene Akershus grense-Skaberud og Minnesund-Hedmark grense, som ble satt i drift i 2015.

Debattmøte om NTP med stortingspolitikerne

Neste digitale medlemsmøte blir onsdag 14. april kl. 18-19:15. Denne gang blir det mange samferdselsgjester i studio, og hvem som kommer ser du i et eget banner (annonse) på NLFs nettside lastebil.no. Du kan også sende inn spørsmål til gjestene våre i forkant!

Velkommen som medlemmer

Vi ønsker følgende lastebileiere velkommen som medlemmer i NLF:

Tønseth Maskin i Løten med Per Tønseth som eier og daglig leder.

Massetransport Innlandet AS, Furnes ved Helge Bjørge.

Kjetil Sebu, som driver et enkeltpersonforetak i Rogne.

Opprustingen av RV3 i Østerdalen fortsetter

Utbedringene på RV3 fortsetter i 2021, 2022 og 2023. Statens vegvesen har laget en oversikt over vegstrekningene der det skal utføres omfattende oppgraderinger de kommende årene. Nye bruer, breddeutvidelser, forsterking av vegen, utskifting av stikkrenner og bedre sideterreng. Trafikantene må regne med en del forsinkelser i anleggsperioden. 

Evenstad–Imsroa / Messeltsvingene, Koppang. Anleggsperiode: Vår 2022–høst 2023

Tunna bru, Tynset. Anleggsperiode: Høst 2021–sommer 2023

Ya bru, Kvikne: Anleggsperiode: Mai 2021–august 2022

Kiva bru og Tingstadbekken bru, Hanestad: Anleggsperiode: mars/april 2021–høst/vinter 2022

Jutulhogget-Skurlagskrysset, Alvdal: Anleggsperiode: Januar 2021–september 2023

Les mer om utbedringene her:

https://www.vegvesen.no/_attachment/3163116/binary/1393756?fast_title=Utbedring+rv.+3+Koppang-Kvikne.pdf

Redusert framkommelighet på FV24 i Stange

Innlandet fylkeskommune er i gang med utbedringsarbeider på FV24 mellom Gata og RV3. Dette er en fylkesveg med mye tungtransport. Bilistene vil oppleve nedsatt hastighet, lysregulering og perioder med manuell dirigering. Det blir redusert fremkommelighet helt frem til utbedringsarbeidene er ferdig rett før jul. - Vi oppfordrer alle trafikanter til å følge de trafikkregulerende tiltakene av hensyn til både egen og andres sikkerhet, sier byggeleder Snorre Stensbye i Innlandet fylkeskommune. I løpet av perioden med redusert fremkommelighet vil det bli gjort flere tiltak som vil bedre trafikksikkerheten og fremkommeligheten på FV24 mellom Gata og krysset med RV3.  - På hele strekningen vil vi utvide FV24 fra rundt 6,5 meter til 7,5 meter. Vi vil også bytte ut enkelte stikkrenner, forsterke vegkanter og utbedre strekninger med dårlig bæreevne. Over Mausetmyra vil vi skifte vegoverbygningen på en 800 meter lang strekning, fortsetter Stensbye. Det skal også bygges gang- og sykkelveg mellom Gata og Filsetvegen.

Sprengningsarbeidene på FV24 i Nord-Odal fortsetter i noen uker til, her må man regne med stans i trafikken på inntil 20 minutter.

 

Tariff og arbeidsgiverkonferanse i april

20. og 21. april fra kl 18 til 20. Nettmøte som på grunn av den spesielle situasjonen i år er åpent for alle NLF-medlemmer.

Bulgarske sjåfører misfornøyd med norske hvileplasser

Sjåfører på bulgarske vogntog mener norske hvileplasser er i dårlig forfatning

E136-kolonne på søndag

Er du blant de mange som kjører regelmessig på E136 mellom øst og vest? Da er du kanskje interessert i å vise hvor viktig denne samferdselsåren er. Vegen er spesielt ille i Møre og Romsdal. Dårlig kurvatur, smale partier og bratte stigninger bidrar til redusert trafikksikkerhet og utfordringer vinterstid. Nå er NLF i region 5 lei av diskusjoner, planer og reguleringer – uten at noe blir gjort.  Konvoien mellom Åndalsnes og Bjorli har til hensikt å vise vår misnøye mot manglende prioritering av E136 Romsdalen. Konvoien er «åpen» for alle og vil bestå av personbiler·, motorsykler, bergingsbiler, varebiler, lastebiler og vogntog.

KONVOI FOR TRYGG, SIKKER OG FORUTSIGBAR E136 ROMSDALEN:

Dato: Søndag 11. april 2021
Frammøtetid: Kl. 14:00-16:00
Avreise fra Åndalsnes: Kl. 16:00
Forventet ankomst Bjorli: Kl. 17:15 (ca.) Les mer her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2021/Konvoi-for-trygg-sikker-og-forutsigbar-E136-Romsdalen

Visma hjelper deg til å holde viktige frister

Mange frister å holde styr på sa du? NLFs samarbeidspartner, Visma eAccounting, har gjort det litt enklere for deg å følge med. Nå kan du enkelt få oversikt over hvilke frister som gjelder for akkurat din bedrift. 

  1. Søk opp firmanavnet ditt 
  2. Huk av om du er MVA-registrert
  3. Huk av om du er arbeidsgiver
  4. Se alle dine frister!

Enklere blir det ikke. Sjekk den ut her:  Frister for næringsdrivende - Visma

Endelig ny bru i Fluberg

Samferdselsdepartementet delte tirsdag ut 65 millioner kroner til utbedring av fylkesveger som er viktige for tømmertransporten. 17,2 millioner kroner av potten går til Fluberg bru på FV139. Den 55 år gamle hengebrua over Randsfjorden tåler i dag maksimalt 50 tonn aksellast. To vogntog kan ikke kjøre samtidig på det 140 meter lange hovedspennet. Fluberg bru er den eneste faste vegforbindelsen over fjorden mellom Jevnaker og Dokka. Brua er viktig transportvei for innbyggere og næringsliv på begge sider av fjorden. Den skal forsterkes for å tåle større tømmervogntog.   - Anleggsarbeidet er planlagt fullført i 2022.  17,2 millioner kroner var et kostnadsoverslag fra Statens vegvesen fra noen år tilbake. Vi vet ikke nøyaktig pris på oppgraderingen før prosjektet har vært ute på anbud, sier Sigurd Fossum i Innlandet fylkeskommune til hadeland.no.

Samferdselsdepartementet har bevilget 17 millioner kroner til Fluberg bru. Foto: wikipedia.org Samferdselsdepartementet har bevilget 17 millioner kroner til Fluberg bru. Foto: wikipedia.org