NÆRINGSLIVET ER AVHENGIG AV TRAFIKKFLYT
Av: Rita E Birkeland, Fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund
Gartnerløkka er en europavei med de forpliktelsene det medfører
Næringslivet som er avhengig av gjennomgangstrafikken på E18 og E39, ser med bekymring på forutsigbarheten i logistikken under arbeidet med Gartnerløkka som skal pågå i 6 år. Alle som kjører forbi Kristiansand i rushtiden vet at det allerede i dag er utfordrende trafikkavvikling.
Ca. 50.000 biler passerer hver dag og tålegrensa er nådd. Nå skal vi i tillegg sette på anleggstrafikk. Og den anleggstrafikken som skal av og på E18 / E39 er nok til å gjøre rushtiden helt uforutsigbar for bedriftene som har lager på hjul.
Vi må ha sterkere tiltak om logistikken skal fungere tilfredsstillende
Ferja kommer og går i rushtiden både morgen og ettermiddag. Det setter på mye ekstra trafikk i et tidsvindu som allerede er sprengt. Hadde ferja hatt andre ankomst og avgangstider ville det vært med å gjøre trafikkflyten og forutsigbarheten bedre.
Når anleggsarbeidene på Gartnerløkka igangsettes må satsene på busser settes ned i rushtiden. Med å få flere bilister over på buss er trolig det enkelttiltaket som vil påvirke trafikkflyten mest.
Næringslivet er på veien fordi vi har et oppdrag for en kunde. Vi velger ikke rushtiden hvis vi kan vege andre tidspunkter. Tid er penger og det er dyrt å stå i kø. Vi tar vår del av miljøansvaret og forsøker å unngå de ekstra utslippene vi påfører sentrum i Kristiansand når vi står stille. Derfor må næringstrafikken også få muligheten til å bruke kollektivfeltene i de periodene vi ikke er til hinder for bussene. Da sparer vi både miljø og kostnader.
Hadde ytre ringvei vært på plass hadde problemene vært løst
Nye veier AS bygger etter samfunnsøkonomisk nytte. Ytre ringvei kommer dårlig ut
med -0,55. Men Gartnerløkka kommer faktisk enda dårligere ut, den har nemlig -0,66. Men Vegvesenet er et annet regime og har visst ikke samme krav til prioriteringer.
Tidligere prosjektleder i Vegvesenet antok i 2014 at 25.000 biler i døgnet ville velge Ytre ringvei. Dette viser med tydelighet hvor viktig denne omkjøringsveien er for den delen av næringslivet som er avhengig av transport.
Statens vegvesen er også helt åpne på at det hadde vært en stor fordel om Ytre ringvei var på plass før Gartnerløkka ble bygd. Ref. prosjektleder: «Med ringvegen først reduseres risiko og redsel for uakseptabel kø».
Samferdselssjefen i Vest-Agder uttrykte også sin bekymring for framkommeligheten under arbeidet med Gartnerløkka.
Scenario 2028: 4-felt fra Oslo til Stavanger med unntak av gjennom Kristiansand
Ny veier AS bygger i godt tempo. Slik det ser ut nå er det ikke usannsynlig at det er 4-felts motorvei fra Oslo til Stavanger i 2028 med unntak av gjennom Kristiansand (og mulig OPS Kvinesheia). Da er det fremdeles to felts E39 fra Kolsdalen (Circle K stasjoner) og til Breimyr (Shell stasjoner). Vi må ikke havne i scenario 2028. Vi må ha Ytre ringvei på plass tidligere. Nye veier skal bygge helhetlig og da må Ytre ringvei være en del av veinettet mellom Oslo og Stavanger.
Forutsigbarhet er viktig for næringslivet
Veisystemet i Kristiansand er sårbart og trafikken i og rundt byen står til stadighet i kø på grunn av uforutsette hendelser. Det være seg mye nedbør, tekniske problemer på kjøretøy, trafikkuhell, sakte gående kjøretøy og mye mer.
Det går store mengder gods (mye mat) mellom Øst- og Vestlandet daglig. Denne transporten er helt avheng av effektiv framføring. Vi liker heller ikke at godstrafikken skal «tvinges» gjennom sentrum med de miljø- og trafikkutfordringene dette gir.
Reduksjon fra 20 til 5 godstog i uka gjør ikke bildet lysere. De ekstra trailerne med gods dette medfører skal også gjennom trakta på Gartnerløkka.
Industrien skal ha ferdigvarer ut og råvarer inn. Dette skal være til avtalt tid. Det er ikke godt nok at det kommer med neste ferje. Da kan produksjonen stoppe opp. Det er «just in time» prinsippet som gjelder for mange industribedrifter.
Vi snakker arbeidsplasser……… Derfor krever vi endringer for et minimum av en forutsigbarhet: