NLF fikk presentert sine utfordringer
Vi hadde et godt møte med Fylkesordføreren og leder i SAM utvalget i Rogaland.
Det var et spennende møte der vi fikk presentert lokale, regionale, nasjonale og EU utfordringer som NLF arbeider med. I tillegg av dette en del av agendaen:
-Veien er arbeidsplassen vår. Hvordan tenker fylkesordføreren om vedlikeholdsetterslepet på fylkesveier?
-Rushtidstrafikken har til hensikt å nå nullvekstmålet. DVs nullvekst i personbiltrafikken. Er det da rettferdig at næringstrafikken skal betale 2 – 3 ganger høyere bompenger når man ikke ønsker å begrense næringstrafikken? Og er det greit å ha rushtidsavgift på vareleveranser?
- Det er viktig å redusere partikkelutslipp i byområdene. En euro 6 lastebil slipper ut 1/3 av partikler ifht en personbil. Bør ikke da euro 6 premieres for det som i Oslo?
- Der det er kapasitet mener vi næringstrafikken bør få tilgang til kollektivfeltet. Hva mener Fylkesordføreren om det?
- Ferge strekningen med anløp til Nedstrand. Vi bruker også mye denne strekningen med transport av gass til Ryfylkeøyane fra Nedstrand.
- På Hardangervidda er det egne kolonner for lastebiler. Det mener vi også det bør være over Haukeli. Næringslivet taper store penger på å stå i kø for å vente på at det svakeste leddet i kolonna kan være med over. Lastebiler har en helt annen framkommelighet.
- Transportkorridor Vest må framskyndes i Bypakka.
- Vi får økte kostnader med 314% om Haugalandspakken vedtas som forutsatt. Er det rimelig?