NLF

INFORMASJON FRA NLF AGDER OG ROGALAND UKE 50

Dato 17.12.21
Fair Transport Fair Transport

God dag.

Vi har satt sammen lokal og nasjonal informasjon fra næringen vår. Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder samt samarbeidspartnere, politikere, Vegvesenet, fylkene og andre interesserte.

FAIR TRANSPORT

Fair transport er NLF sitt sertifiseringsprogram som igjen blir godkjent av en ekstern «sertifisør».

Nå ser vi store transportkjøpere etterspør Fair transport.

Nordic Steel ble nettopp kåret til årets Miljøfyrtårn bedrift.

Nordic Steel stiller strenge krav til sine leverandører og et av kravene er:

Stiller krav til leverandører og transportører om miljøstyringssystem eller sertifisering. Transportørene som brukes må være «fair transportsertifiserte»

Det viser at kravene kommer og det er en god ide og gå gjennom Fair transport med din bedrift. Kontakt Eivind Karikoski ek@lastebil.no / 928 65 901 og han hjelper deg videre.

 

ENDELIG KOMMER YTRE RINGVEI

Veiprosjektet er så godt utviklet at styret har vedtatt å prioritere denne strekningen for utbygging. Det skjedde i et styremøte torsdag.

Den nye ringveien vil starte i Vige (Varoddbroa) og ende opp på Grauthelleren ved Fidje m(ved de to Shell-stasjonene vest for Kristiansand). Veien vil i hovedsak gå i tunnel og blir lagt under elva Otra. Tunnelen vil bli på over åtte kilometer.

Hele prosjektet vil ha en byggetid på tre år og koste mellom fem og seks milliarder. Ringveien vil totalt være på ti kilometer og ha to parallelle tunneler med to kjørefelt i hvert løp.

Nye veier AS mener at dette prosjektet er så bra at vi kan gå videre til planlegging og utbygging. Det er et stykke igjen til utbygging, men dette er et viktig steg på veien. Holder de full fart og jobber for vedtatt reguleringsplan kan planen være ferdig høsten 2022. Da vil det være opp til likviditetssituasjonen når anleggsarbeidet kan starte opp.

Hadde det vært samordning mellom Gartnerløkka prosjektet (dagens E18 / E39) og Ytre ringvei ville det vært en tidsforskyvning på et par år. Da hadde Ytre ringvei stått ferdig før man rev dagens E18 / E39. Det hadde spart samfunnet for mye penger i form av billigere utbygging på Gartnerløkka og mindre kø, kork og kaos. Det er en av svakhetene ved flere statlige utbyggingsselskaper at koordinering er for dårlig. Ellers er det mye positivt Nye veier AS har bidratt med i norsk veibygging.

https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter/nye-veier-prioriterer-to-nye-strekninger-1/

 

Ytre ringvei Ytre ringvei

«KROSSMOEN NEWS»

Krossmoen er heldigvis på. Her er utdrag fra rapporten 15.12.:

«En utenlandsk transportør på kabotasje oppdrag måtte sette igjen tilhengeren med matvarer på kontrollstasjonen og forlate landet uten last, føreren kunne ikke dokumenter internasjonal last og kan dermed ikke utføre kabotasje lovlig».

 

RISIKOBASERT KONTROLLSYSTEM

NLF har kjørt flere kurs i høst for å vise hvordan et nytt kontrollregime hos Vegvesenet vil fungere. Dette vil forhåpentligvis gi bedre treffprosent på de som har stadige brudd på lover og regler. Se mer om risikobasert kontroller her:

https://www.yrkesbil.no/kontroll-statens-vegvesen/utvikler-nytt-risikoklassifiserings-system-for-a-plukke-ut-de-rette-bilene-for-kontroll/166513

 

NORSK LASTESIKRINGSFORUM

Utekontrollen i Statens vegvesen har de senere år rapportert om andelen kjøretøy som blir gitt bruksforbud på grunn av feilaktig lastesikring, senest i 2020 utgjør slike forhold grunnlag for 22,7% av alle kjøreforbud.

Som følge av Fellesforbundets og NLFs initiativ i forbindelse med arbeidet med Statens vegvesens «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet», er forslag om et «Norsk lastsikringsforum» blitt tatt inn i forslaget til tiltaksplan.

Forumet skal arbeide for bedre lastesikring for godstransport på vei. Gruppen skal arbeide for bedre kompetanse om lastesikring i lager, terminaler og transportnæringen. Dette vil omfatte læringsmateriell, ansvar og ansvarsfordeling, samt regelverk og eventuelle standarder. Forumet skal også samarbeide med tilsvarende nordiske organisasjoner for felles nordisk forståelse. Målet er felles forståelse hos både kontrollmyndigheter, transportbransjen og godsavsendere/-mottakere om lastesikringens viktighet og betydning for trafikksikkerhet. Planen er at forumet skal etableres i løpet av desember 2021.

NLF er selvfølgelig representert og fra regionen vår er også Bjarne Roland invitert til å delta.

 

ALT OM KORONA

Det er kommet og kommer trolig flere restriksjoner knyttet til korona. Bl. annet om karantene for yrkessjåfører og hvilke fritak som gjelder.

NLFs rådgivere holder deg orientert om råd og forskrifter under pandemien. Gå inn på vår hjemmeside:

- https://lastebil.no/Aktuelt/Korona

- https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/skal-virksomheten-din-hente-inn-utenlandske-arbeidstakere/

 

AVTALE MED DINE KUNDER

Det kan også være lurt å ha med en setning om regulering av rammevilkår. F. eks. økte dieselpriser. Drivstofftillegg: Partene er enige om at det er lagt til grunn en pumpepris på kr. X pr. liter for gjeldende transportgodtgjørelse, og at drivstoffet utgjør X % av de samlede kostnader. Ved en endring i dieselprisen med X % opp eller ned, kan partene kreve regulering av transportprisen.

Strukturelle endringer for transportoppdraget: Partene har anledning til å ta opp forhandlinger dersom strukturelle endringer knyttet til transportoppdraget finner sted – som endringer i lasting – lossing – kjøring. Dersom endringene fører til økte eller reduserte kostnader utover en gitt ramme, kan forhandlinger tas opp mellom partene.

Vi kommer tilbake med nye kurs i forbindelse med kontrakter på nyåret.

 

STØTTE TIL NORDISK FORSLAG OM DYRETRANSPORTLOV I EU

Nylig var komiteen for dyretransport i Europaparlamentet samlet til den siste debatten før avstemningen om to dyretransportrapporter. Nordic Logistics Association (NLA) fikk gjennomslag i EU. Dette viser at NLFs samarbeid med nordiske søsterorganisasjoner gir resultater, selv om vi står på utsiden av fellesskapet. Utvalget ga en overveldende støtte til viktigheten av å ha en klar ansvarsfordeling mellom bonde og dyretransportør, noe som er en viktig prioritet for NLA og nordiske transportører. Noen anbefalinger som ble vedtatt med overveldende flertall:

  • Klar ansvarsfordeling mellom bonden og transportøren. Dette for å unngå at bonden og transportøren holdes ansvarlig for problemer de ikke har kontroll over. På denne måten kan bonden, som har historien og kunnskapen om dyrene, være den som er ansvarlig for å bedømme om dyrene er egnet for transport.
  • Kamera-overvåkning på kjøretøyene slik at reglene følges, spesielt for lasting og lossing.
  • Dyrereiseplaner skal bare godkjennes dersom den varslede temperaturen er mellom 5 og 30° C.
  • Egen transport av sæd eller embryoer over avlsmasse, og kadaver og kjøtt - i stedet for sammen med dyr som transporteres til slakting.
  • Eksport av levende dyr kan bare skje til land utenfor EU hvis dyra overholder EU-standarder.

Diskusjonen er ikke over for dyretransporten. Parlamentet kan legge frem endringer i forkant av den kommende plenumsavstemningen som er planlagt i januar 2022.

TRENGER DU HJELP TIL REGNSKAPET?
Visma eAccounting passer perfekt for deg som er mye på farta. Mye av jobben får du gjort direkte fra appen! Smarte løsninger og ny teknologi hjelper deg i tillegg langt på veien med regnskapet.

  • Skann kvitteringer
  • Send faktura direkte fra mobilapp
  • Kobling til nettbanken og Altinn
  • Alltid oppdatert program for nye lover og regler

Som medlem av Norges Lastebileier-Forbund får du alltid 25 % rabatt det første året! Ta kontakt for en uforpliktende prat, eller kjøp direkte her (bruk avtalekode 70010 for å få NLF-rabatt).  

 

NLFs TRANSPORTKONFERANSE

Fortsatt ikke meldt deg på? På Transportkonferansen 2022 treffer du samferdselsministeren samt en rekke andre og spennende personer. Hvis konferansen blir avlyst, slipper du selvsagt å betale. Blir det ikke fysisk blir det uansett en digital konferanse. Mer informasjon og påmelding:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Transportkonferansen-2022

 

Ha en fin helg snart!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrevmappen/Nyhetsbrev2021/Nytt-fra-NLF-uke-50-2021

Fra media:

https://www.veier24.no/artikler/haehre-isachsen-entreprenorer-kjoper-anleggsvirksomheten-til-kruse-smith/515768?utm_source=newsletter-v24main&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2021-12-10

https://frifagbevegelse.no/nyheter/postnord-stjeler-penger-fra-lastebilbedrifter-mener-sjafor-6.158.837538.23b3536416

https://www.nrk.no/nordland/_-cowboy-bransje-1.15769308

https://www.nrk.no/innlandet/kvinnelige-lastebilsjaforer-er-god-okonomi-pga.-faerre-ulykker-og-forsiktigere-kjoring-1.15766444

https://www.yrkesbil.no/elektrisk-volvo-trucks/her-far-elbilene-smake-pa-sno-og-bitende-kulde/166623

https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/smaskader-koster-vognmaend-dyrt/

https://www.yrkesbil.no/acea-daimler-elektrisk/daimler-volvo-og-traton-scaniaman-skal-samarbeide-om-ladenettverk/166649