NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
UNDERVISNING I SAUDA PÅ DEN VIDEREGÅENDE SKOLEN – LANDSLINJE FOR SJÅFØRUTDANNING
Vi forsøker å komme inn til den videregående skolen i Sauda et par ganger i året. Et møte med lærerne for en status og «hvor skoen trykker» er viktig for NLF. Det skal ha påvirkning på det politiske arbeidet vårt.
Rekruttering kommer til å bli en av, eller kanskje til og med bransjens største utfordring. Derfor må vi ta med oss tips fra lærere og elever på hvordan vi få flere til å ta utdanning innen transport og logistikk. Det være seg både lastebil og buss.
Jens Olaf Rud hadde et foredrag som omhandler trafikksikkerhet, da med hovedvekt på forebyggende arbeide. Det er viktig at de sjåførene som utdannes er best mulig utdannet og har kunnskap om å unngå skader og ulykker. Hvordan man kjører mest effektivt og samtidig defensivt er en viktig kombinasjon.
Jone Klingsheim hadde gjennomgang av kjøre hviletid og arbeidstid. Lærerne har kompetansen, men det er fint at elever og lærere får siste nytt fra EU. I tillegg er NLF appen med alle sine funksjoner viktige. Mange av elevene var også lærlinger i NLF bedrifter og kunne allerede nå laste ned NLF appen. Da får de jo samtidig 25% rabatt på mye snadder på Circle K.
Vi hadde også innlegg om hvordan muligheten for arbeid etter utdanning er. Slik det ser ut i dag er det stor etterspørsel etter sjåfører. Det er derfor viktig at NLF bedrifter takker ja når det er spørsmål om lærlinger. Det var en presentasjon om hva NLF arbeider med og hva som er de viktigste saken i Rogaland. I tillegg må vi jo ha en prat om hva elevene mener er framtiden drivstoff, og de er klare på at diesel er tingen en del år til.
DØGNHVILEPLASSER
Det skjer endelig mer i forbindelse med døgnhvileplasser. I Agder kommer det to i løpet av året på Evje og i Åmli.
I Rogaland står døgnhvileplassen i Eikeskog / Aksdal klart første halvår. Dette blir en særdeles bra plass med alt av fasiliteter. Den vil dekke opp for både E39 og E134.
Når vi ser på planen for hva Statens vegvesen skal gjøre av prosjekter fra 2025 - 2030 kommer også den sårt tiltrengte på Forus opp. Denne skal vi purre på, for den haster nå.
DET ER VALG I ÅR – HAR DU INNSPILL TIL SAKER?
Det er valg og da er det viktig å få fram våre saker.
Vi skal henvende oss til alle partiene og få svar på deres syn på våre viktigste saker. Blant de viktigste sakene i begge fylkene er:
Har du innspill kan du sende de til rr@lastebil.no eller ringe 90773207.
Du kan også kontakte styremedlemmer og ta en god prat om dine hjertesaker. Du finner kontaktdata til styrene her:
https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/Region-4-Agder-og-Rogaland/Rogaland
https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/Region-4-Agder-og-Rogaland/Agder
RØLDALSTUNNELEN – OPPSTART I SOMMER
Prosjektet ligg mellom Røldal og Seljestad i Ullensvang kommune i Vestland fylke, og kontrakten har en verdi på i underkant av 2,9 milliarder. Anleggsarbeidene skal etter planen starte opp til sommeren, og planlagt åpning er i slutten av 2030.
Det er sabla stas at dette nå kommer i gang. Vi får også tro at en statssekretær med navn Kalsås fra Rogaland har hatt en positiv påvirkning på dette prosjektet endelig fikk gjennomslag i NTP. Kalsås har selv kjørt E134 over fjellet sammen med Endre Krakk for noen få år siden. Da får man et annet syn på strekningen enn at dette «bare er en vei». I dette prosjektet sparer man 1.000 høydemeter, og det er bra for miljøet det.
https://anleggsmaskinen.no/2025/03/signerte-roldalstunnel-kontrakt-til-29-milliarder/
SAFTIGE BØTER UTEN LØYVE
Alle skulle ha nye felleskapsløyver før nyttår. Det hadde ikke transportfirmaet som ble stoppet på Landgangen mandag og tirsdag. Selskapet hadde ikke gyldig fellesskapsløyve for godstransport og fikk 60.000 i bot mandag og 60.000 på tirsdag for manglende løyve.
ALTERNATIVE DRIVLINJER
NLF har valgt å ha et par skikkelig grundige temakvelder. Her gikk vi gjennom alt som er verdt å vite om gass og elektrisk. Det er det som er et alternativ til diesel i disse tider. Er du interessert i grundig kunnskap om drivlinjene finner du det her:
Gass:
https://lastebil.no/Aktuelt/Digitale-medlemsmoeter/Den-store-lastebilpraten-Biogass
Elektrisk:
https://lastebil.no/Aktuelt/Digitale-medlemsmoeter/Den-store-lastebilpraten-Elektriske-lastebiler
FINN ANNONSE – KJENNER DU NOEN SOM PASSER TIL DENNE OPPGAVEN?
Om du kjenner noen som passer til stillingen som regionsjef i Agder og Rogaland sender du vedkommende annonsen fra finn.no som er vedlagt i linken under:
https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=400052528
UTVIKLING DIESELPRISER
Prisutviklingen pr måned, kvartal og år:
CO2 AVGIFT I SVERIGE
Fra og med 25. mars er det omlegging på veiavgiften for lastebiler i Sverige. Den nye avgiften vil være CO₂-basert:
LASTEBILSALGET TIL NÅ I ÅR
Det ble registrert 1.150 lastebiler årets først kvartal. Samme tid i fjor var 1.270.
Fordelingen var som følger: Scania 660, Volvo 352, Mercedes 56, MAN 41, Renault 37 og andre 5.
Til nå i år er det registrert ca. 100 elektriske lastebiler. Det er en økning på ca. 40% fra i fjor.
Det ble registret 160 på gass mot 140 på samme tid i fjor.
Kilde OFV.
Det er rart å se hvor likt det er Sverige. Her ble det solgt 1.206. Der er de svenske enda mer suverene i markedsandel.
Det var oppgang i gass til 193 og nedgang i elektrisk 21.
ULYKKESTALL 2024
For tiende år på rad er Norge det tryggeste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet. Foreløpige tall viser at 89 døde på norske veier i fjor – dette er 16 drepte per million innbyggere. Det er de siste tallene fra EU-kommisjonen som utpeker Norge som best i Europa. Statens vegvesen har offentliggjort nye tall etter første kvartal i 2025. I mars omkom seks personer i trafikken, alle i ulykker der tungbil, ATV, traktor eller buss var involvert.
Målet er nullvisjonen om at ingen skal dø i trafikken, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.
DEN STORE WURTH DAGEN 9. APRIL
Da er det den store Würth dagen for å markere deres 80 års jubileum.
Sjekk inn på en av Würth sine lokasjoner. Se under fanen "smått og stort" for gode tilbud fra Würth. Stikk innom 09.04 og se på utvalg og tilbud, og ikke minst så er det pølser til alle kunder. Så da er det gratis lunsj 9. april:
LANDSMØTET 2025
Landsmøtet 2025 er også 90 års jubileum for NLF. Det blir et spektakulært landsmøte med formelle møter, storartet underholdning og en skikkelig fagdag.
Fagdagen er torsdag 12. juni. Oppstart på den formelle delen av landsmøtet er ca. kl. 14.00 fredag 13. juni.
Det blir gode ledsager aktiviteter og masse gode kolleger og samarbeidspartnere.
Så skal vi selvfølgelig ha mye god mat og hyggelige måltider.
Vi kommer tilbake med mer informasjon etter hvert, men vi anbefaler dere å sette av helgen.
TØMMERSEMINAR
Sett av datoen for Tømmertransportseminar 2025!
Etter fjorårets suksess inviterer NLF nok en gang til tømmertransportseminar, som arrangeres 25.–26. april 2025 på Scandic Oslo Airport hotell, Ravinevegen 15, Gardermoen.
Mer informasjon og påmelding finner du her:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/NLF-Toemmerseminar-2025
NYTT MEDLEM
Vi ønsker Ronny Kåsen Transport fra Klepp i Rogaland velkommen som nytt medlem.
God helg etter hvert!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-14-2025
Fra media:
https://www.at.no/transport/innfor-lik-pris-pr-km-pa-bompenger-i-hele-landet/1049338