NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 22

Dato 3.06.22
Mesteparten av godset går på vei Mesteparten av godset går på vei

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

BEKYMRINGSFULT AT TRE VEIPROSJEKTER I REGIONEN SKYVES UT I TID

Det er alvorlig når Nye veier AS nå utsetter Mandal – Lyngdal, Bue – Ålgård og Ytre ringvei. Gjennom 8 år med Nye veier AS har vi vent oss til at når de bestemmer seg for en prioritering står den fast. Nå er det ikke lenger slik.

Styret i NLF Agder har møte 13. juni og da kommer Nye veier AS på møtet. Det er viktig for oss å finne ut av om dette er midlertidige utsettelser eller om dette er en del av Regjeringens kursendring.

I september gikk Ap og Sp gikk til valg på å fullføre byggingen av de planlagte veiprosjektene gjennom Agder og Rogaland. Men nå har pipa fått en annen låt. Leder av Stortingets samferdselskomite, Erling Sande vil se på prosjektene på nytt og varsler kursendring. Norsk veibygging er igjen ved et veiskille.

Derfor må vi finne ut av det er pga kursendringen til SP og AP at Nye veier AS utsetter prosjekter eller er det andre grunner.

Vi må også finne ut av hva vi sammen med andre aktører kan gjøre for å sikre utbyggingen av de tre aktuelle strekningene.

https://www.nrk.no/sorlandet/nye-veier-utsetter-veibygging-pa-grunn-av-okte-priser-1.15985561

Mandal - Lyngdal utsettes Mandal - Lyngdal utsettes

VEGVESENT ENDRER RAPPORTER SOM GÅR TIL PRESSEN ETTER KONTROLLER

På våre medlemsmøter i Haugesund, Stavanger og på Rolands i Kristiansand kom det alle steder opp at kontrollrapportene til Vegvesenet er direkte skadelig for både omdømme og rekruttering. Firmaer som prøver å gjøre sitt ytterste for å følge lover og regler følte seg uthengt.

Nå har Vegvesenet lovet å gjøre noe med saken. NLF klart å få gjennom små endringer i skjemaene som sendes til media etter SVV sine kontroller.  

Den viktigste endringen er at SVV har fjernet feltet for antall kontrollerte tunge kjøretøy. Fra nå av rapporterer de kun antallet de har hatt innom kontrollplassen. Dette innføres fordi måten det frem til nå har blitt rapportert inn, har ført til feil og mangler i tillegg til dramatiske overskrifter i media. Ved å kun fokusere på antallet de har hatt innom kontrollplassen, håper man på å få nyansert dette bildet.   

Det presiseres videre om at SVVs kontrollører skal fjerne alle kjennemerker, firmanavn i tillegg til at personer må sladdes på de bildene vi sender fra SVV til media.  

Så får vi evaluere endringene og håpe at de gir et riktig bilde.

Geir A. Mo melder følgene etter endringen: «Vi er svært glade for at Statens vegvesen endrer måten de skriver sine meldinger på, og at det fokuseres på totalantallet som har vært innom kontrollplassen og hvor stor andel av disse som det er reagert mot. Vi tror dette vil gi et mye riktigere bilde av de faktiske resultatene og fjerne mulighetene enkelte medier har til å lage et bilde som fremstår verre enn det er».

https://www.yrkesbil.no/norges-lastebileier-forbund-statens-vegvesen/nlf-vil-fa-ned-antall-dramatiske-overskrifter-i-media/170781

 

KOLONNETIDER OVER HAUKELI I SOMMER

Alt arbeid begynner 15.06.2022.

Haukelitunnelen stenges helt. Haukeli har kolonnekjøring over Dyrskar fra 10:00 til 23:00. Etterpå det fri ferdsel. Når lastebiler kommer blir andre bilen stoppa slik at lastebiler kan kjøre over.

Vågslidtunnelen stenges fra 23:00 til 10:00 med en kolonne kl. 02:00. Ingen natt kolonne fra lørdag til søndag og søndag til mandag.

Arbeid vil foregår til seint utpå høsten. Vågslidtunnel blir litt tidligere ferdig, men til en dato er ikke bestemt.

 

E134 - RØLDALSTUNNELEN

Denne uka var det stort møte med 120 deltakere i Aksdal. Det var alt av ordførere, fylkesordførere, næringsliv og Vegdirektøren. Det var en grundig gjennomgang av planer og prioriteringer for E134. Røldalstunnelen er ifølge SVV det nest mest prioriterte veistykket i hele porteføljen til Vegvesenet.

Vegdirektøren hadde et meget bra innlegg om samfunnsnytten til E134. Her må det bare komme en stortingsproposisjon slik at vi kan komme i gang med prosjektet. Alt av reguleringer er på plass og en prosjektorganisasjon er klar.

Langs hele E134 er det kun SP og AP ordførere. Samme er det med fylkesordførere, så her må prosjektet sikres med solid ordfører press.

Vegdirektør presenterer topp 4 Vegdirektør presenterer topp 4

TRANSPORTKORRIDOR VEST (TKV)

Denne uka hadde vi møter sammen med Stavanger og Risavika havn og LO. Vi må forsøke å få med LO i arbeidet med veier i Bypakke Nord-Jæren og da først og fremst TKV. LO har med bl.annet tidligere medlem i Transport og kommunikasjonskomitéen Øystein L. Hansen på Stortinget på laget.

Om Rogaland fylkeskommune fikk bestemme ble det ikke forbedringer på TKV nordover mot den nye E39 Smiene – Harestad som kommer. Men NHO LT, næringsforeningen, logistikkforeningen, havna og NLF jobber for en trase som er god i forhold til trafikkflyt. På dette laget ønsker vi også LO med.

LO og Stavanger havn LO og Stavanger havn

KVU (KONSEPT VALG UTREDNING) «ARM TIL BERGEN»

Arbeidet med KVU «arm til Bergen» er godt i gang. Hele referanse gruppa er blitt enig om at når man i KVU prosessen har jobbet fram et forlag til trase skal man «heie» på forlaget for å få «armen» raskest mulig realisert.

Du kan følge KVU’en her:

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/kvue134armtilbergen/

 

Dette er et av landets mest lønnsomme veiprosjekter og har en netto nytte på 26 mrd. med «full utbygging av E134, inkludert arm til Bergen.

 

HVORDAN OPPLEVDE DU VINTERVEIENE? HUSK Å SVARE PÅ NLF SIN VINTERUNDERSØKELSE

Det vil fortsatt noen dager til være mulig å sende inn svar på NLF sin vinterdriftundersøkelse som det er sendt e-post til alle medlemsbedrifter om. Absolutt siste frist for å delta er 7. juni.

Den årlige undersøkelsen gir viktig dokumentasjon som vi har nytte av å benytte i vår kommunikasjon med Statens vegvesen og fylkeskommunene om tiltak for å styrke vinterdriften på norske veier.

Lenke i utsendt e-post må benyttes for å delta.

 

LASTEBILSALGET I MAI

Antall registrerte tunge lastebiler i mai måned var 9 prosent lavere enn mai i fjor. Det ble registrert 61 gassdrevne og 50 elektriske mot totalt 68 i mai 2021.

Salget fordelt på bil merker: Scania 741, Volvo 644, Mercedes 149, MAN 80, Renault 48, DAF 33, Iveco 5 og Sisu 1. 

 

KJØRER DU VAREBIL I UTLANDET?

Vi vet at flere av våre medlemmer kjører hasteoppdrag eller har faste ruter til utlandet med varebil. Fra 25. mai i år blir det strengere regler i EU. Varebiler over 2,5 tonn må ha felleskapstillatelse (løyve) for å utføre internasjonale transporter. Reglene gjelder også for norske varebiler som kjører i utlandet. Regjeringen er i ferd med å innføre de samme reglene i Norge. Merk dere også at fra juli 2026 må varebiler på over 2,5 tonn i internasjonal transport følge kjøre- og hviletidsreglene og ha smart fartsskriver V2.

 

ØKENDE DRIVSTOFFPRISER

Det er en ny og dramatisk endring i dieselprisen. Etter EU sin boikott nådde oljeprisen nye høyder.

V har denne uka vært i kontakt med ALLE stortingsrepresentantene fra Agder og Rogaland som tilhører regjeringspartiene. Vi skal også ta en dialog med de øvrige representantene, men de i posisjon haster mest.

Vi har fått stort sett samme svaret uansett: «vi følger nøye med på situasjonen». Selv om dette er svaret og vi ikke har fått gjennomslag til nå gir vi oss aldri på avgiftskutt til næringslivet. Vi skal fortsette å følge de opp med eksempler fra næringslivet og hvor alvorlig situasjonen nå er.

 

NYTT MEDLEM

Vi ønsker Wilhelmsen Transport fra Orre velkommen som nytt medlem i Rogaland!

 

Ha ei god Pinse!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra media:

https://www.veier24.no/artikler/brukollapsen-pa-e6-i-kvaenangen-skaper-problemer-for-lastebilnaeringen/520024

https://frifagbevegelse.no/ledelse-og-teknikk/gratis-frakt-disse-folkene-kjorer-for-knapper-og-glansbilder-6.158.877233.3a30e613c5

https://www.mtlogistikk.no/force-majeure-jus-jushjornet/ikke-helt-force-majeure-men-hva-da/659363

https://www.veier24.no/artikler/ett-ar-med-piggdekkavgift-var-nok-for-kristiansanderne/519816?utm_source=newsletter-v24main&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2022-05-27