NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 22/24

Dato 31.05.24
Møte om vinterdrift i Vest Møte om vinterdrift i Vest

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

HØRING OM LØYVEKRAV PÅ VAREBILER

Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag.

Forslaget som sendes på høring i dag gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-loyvekrav-for-varebiler/id3041459/

 

EVALUERING VINTERDRIFT E39, E134 OG RV13

Denne uka var NLF hos Statens vegvesen vest for å evaluere vinteren 23 / 24. Fra NLF stilte Svein Terje Brekke fra Nor-Log, Even Toth fra Toth transport, Alf Årtun fra Forskaling AS og Sigve Lervik fra Hustvedt & Skeie.

Morten Hage som er seksjonssjef for kontrakten på E39 fra Flekkefjord – Stord, E134 til Røldal og Rv 13 fra Røldal til Stavanger stilte med et kompetent lag på 5 personer i Haugesund.

Vi var innom mange temaer som 175.no, utkallingsvakten, bruk av salt og grus, bruk av slapseskjær, egne initiativer hos underleverandører, bruk av høvel og fres, samarbeid med utekontrollen, tandembrøyting og mye mer.

Vegvesenet lover å ta tak i problemstillingene våre og ta de med hovedentreperenøren. Det vi allerede vet er at det på E134 fra Røldal og vestover blir en ekstra brøytebil, det blir en ekstra høvel og det vil bli brukt mer sand i kontrakten. Vi er også lovet fast salting på den vanskelige strekningen fra Fjæra og opp til Rullestadtunnelen.

Det blir også en egen evaluering med Vegvesenet på E18, men den har mer begrenset verdi da det kommer ny entreprenør på veien. Vi skal likevel ha et «oppstartsmøte» med ny entreprenør for å høre hvordan de skal utføre oppdraget. Så skal vi evaluere Rv9, Rv41 og E134 fra Røldal og østover. Har du innspill mottas disse med takk.

 

LITT SMIENE – HARESTAD IGJEN

Stortingsrepresentant Terje Halleland fra Rogaland stilte spørsmål til Samferdselsministeren om Smiene – Harestad og tid for utbyggingen i forhold til at Rogfast skal stå ferdig i 2033. Han fikk et svar fra Statsråden som viser hvilke økonomiske og miljømessige konsekvenser det får om dette ikke gjøres i riktig rekkefølge. Dvs at veien som binder E39 fra Stavanger og Rogfast sammen må stå ferdig før tunnelen.

I svaret står det bl.annet:

«Statens vegvesen oppgir at ved en eventuell delt utbygging av E39 Smiene-Harestad, der Harestadkrysset bygges først, vil ekstrakostnaden sammenlignet med samlet utbygging være om lag 350 mill. kr.»

Derfor må dette bygges i riktig rekkefølge. Vi kan ikke bruke 350 millioner ekstra fordi Smiene – Harestad utsettes et par år.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=98928

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=98967

 

NY STOR KONTRAKT I ROGFAST

Statens vegvesen tildelte tirsdag den siste store kontrakten på utbyggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel. Kontrakts vinner Implenia/Stangeland fikk tilslag på en anbudssum på 5,97 milliarder kroner. Arbeidet med kontrakten som ble tildelt tirsdag starter etter sommerferien, og fortsetter der forrige entreprise sluttet – cirka 230 meter under havoverflaten.

E02-kontrakten skal etter hvert møte både E03- og E04-kontraktene. Den omfatter en toløpstunnel på 8,8 kilometer med et tverrsnitt på 10,5 meter, og skal bygges både mot sør og nord for Kvitsøy. Entreprisen omfatter ca. 8,8 kilometer toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter. Det skal bygges både mot sør og nord fra Kvitsøy. Arbeidet omfatter det kompliserte toplanskrysset inne i fjellet med rampene mot Kvitsøy.

 

JO LENGER SØR MAN KOMMER JO HØYERE BLIR BOMPENGENE

Det koster 381 på de ca. 4 milene fra Kristiansand til Mandal med lastebil. Det koster 307 kroner de 28 milene som er fra Kristiansand til Drammen. Dette bare er med og viser at vi har nådd en grense. Jo lenger sørover man kommer jo dyrere blir bompengene. Det har det vært en gradvis økning som næringsliv har vært villig til å betale, men så når vi en grense på 130 kroner mila som ikke er bærekraftig.

 

BRANNØVELSE I HAUKELITUNNELEN

Det blir brannøvelse fra klokka 14.00 mandag 3. juni til klokka 06.00 tirsdag 4. juni, kolonnekøyring via Dyrskar omkjøringsveg.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18110383/over-pa-brannberedskap-i-haukelitunnelen?publisherId=17847490&lang=no

 

NRK HELGEMORGEN - VINTERDRIFT

På forrige søndag var NLFs Kjell Olafsrud sammen med direktør i Statens vegvesen Bjørn Laksforsmo, med på helgemorgen i NRK. Tema var vintervedlikehold med elektriske kjøretøy.

Statens vegvesen viser til en test på Dovrefjell i vinter som visstnok skal være en suksess.

Det er en bil til mellom 8 – 9 millioner kroner. Det er en bil med en batteripakke som er nesten to ganger det man får kjøpt som standard hos bilforhandleren i dag.

Dette er ikke «modent». Det svarer Olafsrud godt på i debatten mellom de to. Vi kan ikke brøyte med elektrisk lastebil i dag.

Om man velger å bruke HVO100 i en avtale som går utenfor innblandingen på 19% er det nok det beste alternativet i dag i et miljøperspektiv. Du kan høre den gode debatten mellom de to her:

https://tv.nrk.no/se?v=DNRR62004224&t=2914s

 

SALGET AV ELEKTRISKE LASTEBILER ER TILPASSET BEHOV OG RISIKO  

Nylig meldte svenske medier at salget av elektriske lastebiler går langt dårligere enn Scania hadde håpet på. Selskapet har et mål om at halvparten av salget skal være elektrisk innen 2030. Scania sier at de har «satt hele bedriften i pant» for elektrifiseringen, skriver Nettavisen.

I Norge er rundt 10 prosent av lastebilsalget for tiden elektrisk. NLFs markedsdirektør Kjell Olafsrud er intervjuet i saken. Han sier: – Jeg har jo hatt elbil selv i 11–12 år, og det er jo fordi staten har betalt halvparten for meg. Men for en som driver med næringsvirksomhet, så er det helt andre mekanismer. Lastebilen er et driftsmiddel, som må være forutsigbart, sier markedsdirektør Kjell Olafsrud i NLF til Nettavisen.

Det er ikke så himla vanskelig dette. Når man har en som betaler for prisforskjellen og variasjonen i strømpris, bilen har batterikapasitet i forhold til oppdragene og det er mulig å lade når man har behov vi dette gå av seg selv. Men foreløpig er det få som vil betale, strømpris er uforutsigbar, ladestasjoner finnes ikke for tunge kjøretøy og rekkevidden er ofte for kort. Så da så……..

Nettavisens sak finner du i denne lenken:

https://om.no/2V8F

 

NESTE SØKNADFRIST HOS ENOVA ER 14. JUNI – OG DERETTER HVER MÅNED FRA 15. AUGUST

I første tildelingsrunde fikk over 100 søkere gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp. Denne runden er det også et betydelig antall tildelinger, nærmere bestemt 97, og en god spredning på type kjøretøykategori.

Videoen i saken gir tips til hva man bør tenke på før man søker og hvordan man bør gå frem for å sende inn en best mulig søknad. For å lettere vite hvor mye man bør søke om, kan man beregne sin egen rangeringsscore og sammenligne denne med tidligere søknadsrunder. Jo lavere rangeringsscore, jo høyere sannsynlighet for støtte. Dokumentet for beregning finner du på programsiden.

Rangeringsscore på 1. søknadsrunde: 32

Rangeringsscore på 2. søknadsrunde: 33

https://www.youtube.com/watch?v=t7jb5wjWD6k

 

UNDERSØKELSE OM SJÅFØRMANGEL I EUROPA

NLF ber alle, som har mulighet, om å ta del i den årlige IRU-undersøkelsen som tar for seg utfordringen med sjåførmangelen.

Målet er å få et bilde av den nåværende etterspørselen etter profesjonelle sjåfører innen veitransportsektoren og å identifisere tiltak for å beholde nåværende sjåfører og tiltrekke nye.

Din deltakelse og bidrag er avgjørende for å få pålitelige data om transportnæringen.

Svarene du gir er anonymisert og du finner undersøkelsen her:

https://www.surveymonkey.com/r/IRUDRIVERSHORTAGE2024?lang=no

 

SAMARBEIDET MED IF FORTSETTER

NLF og If har samarbeidet siden 1974.

Svært gunstige betingelser til konkurransedyktige priser er trolig grunnen til at to av tre NLF-medlemmer velger å forsikre seg i If. Fornyelsen av avtalen er undertegnet, og NLF viderefører derfor samarbeidet i nye syv år. 

Det er utviklet et forsikringsprodukt som er spesialtilpasset lastebileieren. Her er noen av de:

  • Halv egenandel om det er en lærling som forårsaker en skade
  • Rettshjelp dekker inntil 250 000 kr
  • NLF-spesialister
  • Eget skadeutvalg
  • Bedre avbruddsdekning
  • Bagasje i bilen er dekket med 30 000 kr
  • Vedlikeholdsverktøy i bilen er dekket med 40 000 kr
  • Annet fastmontert utstyr er dekket med 60 000 kr 
  • Et sett ekstra dekk og felger dekkes mot brann og tyveri
  • Utvidet dekning for snøbrøyting – brudd eller brekkasje på drivverk/kraftoverføring
  • Vår beste forsikring for varebiler til kaskopris
  • NLF-ansvar – En ansvarspakke som dekker de vanligste formene for erstatningsansvar en transportør kan komme opp i
  • Løyvegaranti

Det er selvfølgelig også både helseforsikring som sikrer dine ansatte en rask vei tilbake på jobb og pensjonsforsikring. Dine ansatte får også ta del i gunstigere ordninger.

 

Vi anbefaler en forsikringsprat med If. Her er noen av representantene du kan kontakte:

Sør- Rogaland rune.salvesen@if.no / 977 77 023

Nord-Rogaland rune.eikeland@if.no / 934 03 503

«Vest-Agder» kjell.martin.sirnes@if.no / 952 09 490

«Aust-Agder» kjell.olav.fosseli-haugen / 400 94 363

 

Ha ei fin helg!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

https://www.akeri.se/sv/andrade-vagavgifter-inom-eurovinjettsamarbetet

https://www.nrk.no/rogaland/norge-har-gatt-glipp-av-90-millioner-pa-to-ar-fordi-turister-ikke-betaler-bompenger-1.16872133

https://www.yrkesbil.no/elektrisk-ladeinfrastruktur-ladeteknologi/statens-vegvesen-ber-om-lade-innspill-for-kjoretoy-og-maskiner/4098959

https://www.trailer.se/artikel/nattleveranser-ska-minska-trangseln-i-stockholm

https://www.nettavisen.no/okonomi/lastebil-eiere-raser-mot-enorm-bompenge-smell/s/5-95-1838665