NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 25 / 24

Dato 21.06.24
Fra møtet under Arendalsuka 2023 - meld deg på årets møte Fra møtet under Arendalsuka 2023 - meld deg på årets møte

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

LASTEBILKVELD UNDER ARENDALSUKA 14. AUGUST

Det blir et skikkelig toppet samferdselslag på vårt arrangement i forbindelse med Arendalsuka den 14. august kl. 18.00.

Vi har invitert statssekretærene fra regionen og håper en eller kanskje begge kommer.

 

Det blir en fin mulighet til å møte vår nye administrerende direktør Knut Gravråk. I tillegg er forbundsleder Tore Velten på plass. Nye veier AS stiller med Finn A Hobbesland for å gi oss status på prosjektene gjennom regionen.

Statens vegvesen stiller også sterkt. Her kommer direktør for drift og vedlikehold samt direktør for trafikant og kjøretøy. Her blir rikelig anledning til å stille spørsmål, kommentarer eller sette seg ned med de aktuelle for å snakke om nettopp dine prioriteringer.

I tillegg blir det noen minutter med siste nytt fra Mercedes. Det blir selvfølgelig servering av en matbit etter møtet.

Du melder deg på via linken under eller rr@lastebil.no / 90773207.

I feltet « medlemsnummer» skriver du bare tallet null.

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Lastebilekveld-Arendalsuka-14.-august

Fra møtet i 2023 Fra møtet i 2023

 

NYE DØGNHVILEPLASSER

Styrene i NLF Agder og i Rogaland har arbeidet systematisk for å få nye døgnhvileplasser (DHP). I rogaland har E39 / E134 og RV509 vært fokus. Nå er det bestemt at det blir en DHP i Aksdal som skal bygges av det nyetablerte firmaet «Døgnhvile AS»

Denne strekningen har i dag ikke døgnhvileplass, så vi ser nå frem til å få opp et etterlengtet og godt døgnhviletilbud langs E39 og E134 på Haugalandet, sier Geir Lorens Jørgensen i Statens vegvesen.

Døgnhvileplassen skal ligge i Aksdal Næringspark ved Eikeskog i Tysvær kommune. Den skal ha 35 oppstillingsplasser, og 27 av disse blir dimensjonert for modulvogntog.

Kontraktssummen er på 36.540.000 kroner inkludert opsjon.

– Åpningsdato er ikke endelig avklart. Kravet er senest 1. juni 2025, men det ligger an til at vi kan få det til tidligere på året, sier Jørgensen.

Vi jobber videre for en DHP i området Forus som dekker RV509 til Risavika og E39.

 

I Agder blir det lagt asfalt på plassen i Valle før ferien.

På Evje er det håp om at plassen skal åpnes i løpet av 2024, selv om nok er litt optimistisk. Plassen ligger langs RV9 / Fv42 ved avkjørselen til Evjemoen.

I går kveld vedtok også kommunestyret i Åmli at en plass rett før sentrum skal reguleres slik at Vegvesenet kan bygge DHP på området.

Alle døgnhvileplassene både i Agder og i Rogaland vil få tilgang til tungbil lading.

 

E39 FRA KRISTIANSAND TIL MANDAL FÅR IKKE BOM PÅ GAMLEVEIEN

Fylkestinget i Agder hadde møte tirsdag denne uka. Det ble ikke vedtatt bom på gamleveien.

Politikerne vil ha ned prisene ved å spre utgiftene over lengre tid. Dvs at nedbetalingstiden for veien forlenges til 20 år. Politikerne vil at elbilene betaler 70% av ordinær takst. Dette er den høyeste taksten som Stortinget tillater.

Det vil bli tiltak for å gjøre restriktive tiltak på gamleveien. Fylket vil sjekke om man kan redusere fartsgrensa på deler av den gamle veien. Man kan likevel ikke redusere fartsgrensa uten videre, her er det klare regler satt av Vegdirektoratet. Veien må ha en standard som tilfredsstiller fartsgrensekriteriene som er satt. Da må man eventuelt få redusert standarden på veien.

Kan man ikke like godt se at Staten må ta større del av regningen? Det er rett og slett for dyrt for både privatbilismen og næringstrafikken.

Se NRK sitt innslag i Dagsrevyen fra tirsdag denne uka med blant annet «Appen» fra MBT her fra 20:13:15:

https://tv.nrk.no/direkte/nrk1_rogaland

 

NYE TAKSTER PÅ BOMMEN I KRISTIANSAND / SAMFERDSELSPAKKE FOR KRISTIANSANDSREGIONEN

Ifølge stortingsvedtaket skal nå ikke tunge kjøretøy lenger betale rushtidsavgift. Det vil si flat takst hele døgnet.

Kjøretøy med brikke og gyldig avtale skal maksimalt betale for 50 passeringer per kalendermåned, og kun én gang ved flere pas­seringer innenfor en time.

Her er de nye takstene:

Her er vedtaket:

https://www.regjeringen.no/contentassets/e8c4b61337d648259fd23e835a6da0a1/no/pdfs/prp202220230088000dddpdfs.pdf

 

NLF FIKK ÅPNET KOLLEKTIVFELTET PÅ E6 FOR TUNGE KJØRETØY

Kollektivfeltene på E6 på strekningene Hvam –Tangerud i nord og Taraldrud–Klemetsrud i sør omgjøres til tungtrafikkfelt for buss og lastebil. I tillegg vil det være tillatt for taxi.

Omskilting og merking av veibane starter natt til onsdag 26. juni, og varer 2-3 netter forutsatt godt vær.

Statens vegvesen vurderer også tungtrafikkfelt på E18 i vest fra Asker. 

– Dette gir en prioritet for gods- og næringstransport på disse strekningene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Hensikten er at bussene skal ha mer forutsigbar fremkommelighet. Resultatet så langt er at den totale privatbiltrafikken inn mot Oslo er redusert og bussene kjører noe raskere mot Oslo.

– Vi mener at vi kan gi tungbilene en fordel på de aktuelle strekningene uten at det i vesentlig grad går utover busstrafikken.

Se debatten mellom NLF og El-bil foreningen om dette. Spol fram til 18.13:

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202406/episode/NNFA56061924

 

NLF SJEFEN ÅPNET GASSTASJON I KRISTIANSAND

Knut Gravråk åpnet Gasum sitt anlegg i Kristiansand på onsdag. Samtidig ble det tid for å treffe et par medlemsbedrifter i nærheten av Mjåvann hvor stasjonen ligger.

Det var tid til besøk hos Thor Magne Hansen og Lars Reidar Grimestad i deres respektive bedrifter.

Det er en viktig tid å gjøre seg kjent med bedriftene våre og se hvilke prioriteringer og utfordringer som bedriftene ser for seg.

NLF direktøren på besøk hos Pentagon NLF direktøren på besøk hos Pentagon

 

ALLE NORSKE LØYVEHAVERE MÅ BYTTE TIL FELLESKAPSLØYVE SNAREST – SELV OM DU KUN KJØRER INNENLANDS

Hvis du kjører med et gammelt, rødt løyve etter 1. januar 2025, kan du få opptil 60.000 kroner i bot. Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Alle lastebileiere som kun har transport i Norge, må ha felleskapsløyve fra nyttår.

Sett i gang prosessen alt nå. Når det nærmer seg jul, kan det bli lang ventetid. Husk at når du mottar nytt felleskapsløyve, er det gamle umiddelbart ikke gyldig.

Du trenger blant annet en fersk politiattest både på deg selv og firmaet. Du må også ha attest fra skatteetaten. Aksjeselskapene må legge ved politiattest for styreleder.

Søknadsskjema med mer informasjon:

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/yrkestransport/transportloyve/soknad-om-fellesskapsloyve-for-gods-og-eller-turvogntransport-bokmal.pdf

Dette var den første saken i onsdagens digitale medlemsmøte. Se opptak og lær mer fra ca. 17 min:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Medlemsmoete-8.mai

 

NYE SJÅFØRER I SØR-ROGALAND

Det er et par nye sjåfører som kommer ut fra et halvt års kurs hos Gerds om kort tid. Har du bruk for sommervikar eller en fast ansatt?
Ta kontakt med Geir Arne Selvær Selvær, Geir.Arne.Selver@nav.no / 92667880

 

NLF SITT REPRESENTANTSKAP BLE GJENNOMFØRT FORRIGE UKE

Sakene strakk seg fra manglende informasjon om at en av deres sjåfører har tapt førerretten, til mangel på døgnhvileplasser, vintervedlikehold og ugunstige åpningstider. Andre saker som omhandlet SVV var at det tar for lang tid å registrere nye biler hos SVV, kritikk til SVV for hvordan mange unge yrkessjåfører blir behandlet av utekontrollen, og at det tar for lang tid å åpne veier etter ulykker og værhendelser.

file:///C:/Users/reidar/Downloads/240618%20resolusjoner%20repskap%202024.pdf

Fylkesledere under rep.skapet Fylkesledere under rep.skapet

 

HØRING OM LØYVEKRAV PÅ VAREBILER

Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag.

Forslaget som sendes på høring i dag gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-loyvekrav-for-varebiler/id3041459/

 

GRØNT LANDTRANSPORTPROGRAM MENER VI NÅR KLIMAMÅLENE I 2034

Grønt Landtransportprogram (GLP) offentliggjorde i forrige uke en rapport som viser at det er mulig å nå klimamålene om 10 år. Hvis det skal skje, må myndighetene bruke positive virkemidler: «Forsterkede tiltak forutsetter at vi får på plass forutsigbare vilkår som likestiller kostnadene for diesel og fossilfrie alternativer. Det forutsetter også at vi bygger tilstrekkelig infrastruktur for de fossilfrie alternativene».

Les rapporten her:

https://om.no/2WWB

 

CIRCLE K ÅPNER I HAUKELI

For alle som kjører E134 blir servicen bedre for Circle K kunder.

Det er 25% på mat ved bruk av Truck deal strekkoden som du finner under her. I tillegg kan du fylle rykende fersk kaffe.

25 prosent rabatt 25 prosent rabatt

Circle K gjør hverdagen din enklere og ikke minst sikrere. Det er mye tyverier om dagen og Circle K har gode sikkerhetsløsninger for deg og dine sjåfører. I tillegg har Morten Skretting alltid en god pris på lur, og minimums rabatten har også økt. Den er veiledende for alle, og utfra den har kanskje Morten noen ører til å gå på?
Kontaktdata Morten:

mobil: 959 84 519 e-post: morskr@circlekeurope.com

Circle K Morten Circle K Morten

Det er billigere mat for deg og dine sjåfører, truckers club, gratis varm drikke og gode fasiliteter for sjåfører på nyere stasjoner. Flere gamle er forresten også fint tilrettelagt for sjåfører.

https://www.circlek.no/bedrift/lastebil-og-transport/nlf-medlemskap-og-fordeler

 

VIS HENSYN TIL DE SOM ARBEIDER I VEIEN

Det er mye veiarbeider om dagen. F.eks. på E134 er det mye arbeid og mange stopp for dirigering og lysregulering amt nedsatt hastighet. Det kan være frustrerende i forhold til både kjøre hviletid og leveringstider. Uansett må vi ta skikkelig hensyn til de «som er i veien for oss». Så må vi oppfordre til at skilter og lignende blir snudd når ikke arbeid pågår.

 

Vår søsterorganisasjon i Sverige har en fin kampanje angående denne saken:

https://www.trailer.se/artikel/ny-kampanj-ratt-fart-vid-vagarbeten

 

God helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207    

            

Fra media:

https://www.tungt.no/article/view/1105049/apen_kommentarsak_skivebom_fra_svv_om_dognhvileplasser_malet_var_80_stykk_fasit_er_55

https://www.yrkesbil.no/ladeinfrastruktur-norsk-scania-scania/smart-lading-blir-avgjorende/4102559

https://www.trailer.se/artikel/brings-forsta-elektriskt-modulvagntag-i-norge

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/vgO2oL/ingenting-ekstra-til-rogaland-i-norges-transportplan (+)

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rPEglA/rogfast-strid-kostet-skjorta (+)