God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
HØRING OM VEKTER OG DIMENSJONER
Endelig kom høringen vi har ventet på lenge. Når den først kom, var det en skikkelig nedtur. Det er en høring så her er det mulig å gjøre endringer. De argumenter NLF har brukt for å få 28 tonn på 3 aksla bil står seg fortsatt. Så her må vi være særdeles tydelige.
Jeg håper dere tar kontakt med de tillitsvalgte i Agder og Rogaland og forteller deres meninger:
Rogaland:
https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/Region-4-Agder-og-Rogaland/Rogaland
Agder:
https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/Region-4-Agder-og-Rogaland/Agder
Vegvesenet foreslår å øke tillatt totalvekt fra 50 til 54/56 tonn for et begrenset utvalg lastebiler og vogntogkombinasjoner. Forslaget vil kun gjelde på veger som i dag er tillatt for 60 tonn totalvekt for tømmer- og modulvogntog. Det foreslår i tillegg å gjøre det mulig å tillate 54/56 tonn vekter på veger som i dag er begrenset til totalvekt på 50 tonn, der bruene kan tåle slike vekter. Dette vil i så fall også kreve endring i veglistene.
- Økning av totalvekt for vogntog (3 akslet lastebil med 3 akslet slephenger) fra 50 til 54 tonn.
- Økning av totalvekt for vogntog med 4 akslet lastebil (N3) med 3 akslet slephenger fra 50 til 54 tonn.
- Nullutslippsbil vil kunne få vektkompensasjon inntil 2 tonn, det vil si økning fra 50 til 54 tonn + inntil 2 tonn vektkompensasjon = 56 tonn.
Du finner hele høringen her:
https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/horing--totalvekt-60-tonn-pa-veger-i-bkt8/
«ÅPNING» AV NY KONTRAKT PÅ E18 – E39 – RV9 OG RV 41
I går klippet Cecile K. Kroglund snoren på den nye kontrakten i sør som Presis veidrift skal håndtere.
Statens vegvesen har i sin forrige kontrakt gjort veldig mye bra ifht utbedringer på Rv 41 og Rv 9. Det er en del parseller igjen, men vi håper dette arbeidet fortsetter.
Kroglund refererte til regjeringens ønske om å bevare så mye som mulig av vei som er brukbar. Og akkurat det har Tore J. Hansen & co i Vegvesenet vært himla gode på.
NLF fikk også slippe til med noen minutter og fokuserte på arbeidet Vegvesenet har gjort i samarbeid med NLF som
I tillegg ser vi at SVV har satt inn ekstra ressurser i kontrakten med hensyn til forbyggende salting, ekstra maskiner og annet materiell i bl. annet Lenebakken, Østerholtheia og Osestadbakken. I og med at vi vet hvor utfordringene oppstår, forventer NLF at disse stedene holdes åpne gjennom vinteren. Det er viktig å komme et kvarter for tidlig ut istedenfor et kvarter for seint. Da kan «løpet være kjørt». Derfor er tolking av værdata og utkallings vakta ekstremt viktig i en ny kontrakt.
Se fakta om forsterket vedlikehold her:
https://media.lastebil.no/public/Vintervedlikehold%20m%C3%B8te%2026.06.24.pdf
Den unaturlige oppdelingen i kontrakter gjør at vintervedlikeholdet ikke er helhetlig. Ressursutnyttelsen for dårlig er også viktig i denne sammenhengen. At Nye veier, OPS’er og Vegvesenet har hver sine stubber, istedenfor et helhetlig vedlikehold på E39 og E18 er ikke bra for oss kunder på veien.
Vi forventer at vedlikeholdet blir bedre til vinteren enn det har vært noen vintre tidligere.
KARTELLSAKEN
Dette skjer videre i kartellsaken:
De medlemmene i NLF som har fremmet krav om erstatning i «Truck Cartel»- saken skal ha mottatt en ny henvendelse fra Truck Cartel Team. I denne henvendelsen er det bedt om at de som fortsatt ønsker å delta i søksmålet må bekrefte og sende inn et dokument. Dette gjøres ved klikke på den vedlagte lenken og følge instruksjonene som dere har mottatt fra Truck Cartel Team.
Hausfeld representerer 501 NLF-medlemmer som til sammen har kjøpt 11 000 biler.
Se resten av saken om hvordan dere skal gå fram i forbindelse med kartellsaken helt nederst i nyhetsbrevet.
HAR DU SPØRSMÅL OM DE NYE FELLESKAPSLØYVENE SOM MÅ VÆRE PÅ PLASS FØR NYTTÅR?
Kontaktinformasjon for dokumentasjon og spørsmål som gjelder godsløyver. All dokumentasjon i forbindelse med søknad om fellesskapsløyve skal sendes til:
Statens vegvesen, postboks 1010 Nordre Ål, 2605 Lillehammer.
SVV anbefaler å sende attester pr. post, da etaten ikke har noen sikker elektronisk linje for sensitiv informasjon. Dersom du likevel velger å sende dine dokumenter digitalt, kan de sendes til: firmapost@vegvesen.no
Du kan ringe 22 07 30 00 mellom 10.00–14.00 på hverdager.
SEMINAR PÅ CALEDONIEN I KRISTIANSAND SOM BL.ANNET TAR FOR SEG MULIGHETENE MED BRUK AV HYDROGEN
5. september arrangeres konferansen Skagerak Business Summit på Caledonien hotell, i Kristiansand. Arrangementet er et samarbeid mellom norske og danske partnere, som gir mulighet for å bygge nettverk og business på tvers av Skagerak. I år er nye drivstoff og infrastruktur blant temaene, og her er det mye spennende: Blant annet kommer tyske MAN trucks og skal snakke om sine leveranser av hydrogenlastebiler til det danske og norske markedet (de planlegger 100 hydrogenlastebiler til Norge fra 2025), mens Vireon skal presentere sin tanker rundt Hydrogeninfrastruktur og Grønn Jyllandskorridor fortelle om utviklingen av en grønn transportkorridor over Skagerak.
https://www.b2match.com/e/skagerrak-business-summit-2024/components/43139
«VENNER PÅ VEIEN»
Det er skolestart og alle trenger vi minnes på blindsona fra lastebilen. Her er tre filmer som er veldig illustrative og som vi anbefaler at dere deler i sosiale medier. Om du har kontakt med lærere på skoler send de filmene som fint kan brukes i klasserommene.
De er først og fremst rettet mot skolebarn, men når det gjelder blindsoner trenger også voksne en påminnelse. Se filmene her:
https://www.facebook.com/lastebil/videos/995036552302110
https://www.facebook.com/lastebil/videos/1032621908525822
https://www.facebook.com/lastebil/videos/2385438301795534
NYE MEDLEMMER
Vi ønsker
Velde Transport AS velkommen som nytt medlem i Rogaland.
Vi ønsker
Som bestilt velkommen som nytt medlem i Agder.
KURS I HAUGESUND – STAVANGER – KRISTIANSAND OG ARENDAL – VÆR FORBEREDT PÅ FORETAKSKONTROLL OG UTNYTT ARBEIDTID MEST MULIG EFFEKTIVT
Uke 38 kjører vi en runde med kurs i regionen. Kurset passer for deg og dine sjåfører samt alle med interesse for transportfaget.
I kurset ser vi også på hvilke krav som stilles for registrering av arbeidstid slik at en er godt forberedte til en foretakskontroll. Vi ser på hvordan fartsskriveren kan brukes for registrering av arbeidstid, rammene for gjennomsnittsberegning og hva en bør tenke på når en arbeidsplan utarbeides.
Kursholderne er de beste i landet på temaene og er de som har dialog med Vegvesenet om de aktuelle temaer.
I tillegg vil vår ressursperson på skadeforebyggende arbeid være tilstede og gi noen innspill om «oppmerksomhet i trafikken» til deg og dine ansatte.
På dagtid vil vi være tilgjengelig for bedriftsbesøk hos deg i de samme byene som vi har kurs på kveldene. Det kan være informasjon om:
Det er stortingsvalg neste år. Det kan også være innspill til saker du ønsker vi skal ta med oss inn i valgkampen.
Det kan selvfølgelig også være dere bar vil ha en kopp kaffe med oss for å snakke om hva som helst.
Hører fra deg om vi skal stikke innom deg:
Påmelding til kurskvelder:
Haugesund 16.09.
Stavanger 17.09.
Kristiansand 18.09.
Arendal 19.09.
Ha ei fin helg.
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra media:
https://mailchi.mp/dtlnyheder/kunderne-m-til-lommerne?e=159d699b43
https://www.l-a.no/meninger/tankerpatirsdag/i/B0rW60/videre-e39-utbygging-er-helt-noedvendig
https://www.akeri.se/sv/ratt-fart-vid-vagarbeten
Kartellsaken fortsetter:
Saken har pågått lenge, men det er nå bevegelse i den. Det nederlandske advokatfirmaet Hausfeld har 4500 klienter av alle størrelser i kartellsaken som behandles i nederlandsk rett. Klientene har til sammen kjøpt 300 000 lastebiler og søker erstatning. Hausfeld representerer også 501 NLF-medlemmer som til sammen har kjøpt 11 000 biler.
Må signere
Alle medlemmer i NLF som har fremmet krav om erstatning i «Truck Cartel»-saken, skal ha mottatt en ny henvendelse fra Truck Cartel Team. I denne henvendelsen bes de som fortsatt ønsker å delta i søksmålet, om å følge instruksjonene i den vedlagte lenken for å bekrefte dette.
Mange har tatt kontakt med NLF med spørsmål om hva dette er, og hvilken betydning det kan ha for dem.
Først må det nevnes at NLF ikke er en del av dette søksmålet, og NLF-advokatene har ingen rolle knyttet til saken. På oppfordring har våre advokater lest gjennom e-posten fra Hausfeld, og Hausfeld ønsker at det vedlagte dokumentet signeres og returneres til dem.
Trenger bekreftelse
Saken behandles etter nederlandsk rett.
– Vi har ingen kjennskap til deres rettssystem, men ut fra de nevnte dokumentene fremstår det som om den nederlandske domstolen trenger en bekreftelse fra hver enkelt av saksøkerne på at de fortsatt opprettholder sitt krav om erstatning. I tillegg ber domstolen om en bekreftelse på at Cartel des Camions B.V. fortsatt har fullmakt til å representere hver enkelt av dem som krever erstatning i søksmålet, forteller NLF-advokat Christian Arnkværn i Advokatfirmaet Vectio.
Han forteller videre at de ikke har mulighet til å påta seg ansvar for innholdet i fullmakten, eller konsekvensene av å signere denne.
– Slik vi leser teksten, inneholder den kun en bekreftelse på at fullmakten som tidligere er gitt, fortsatt gjelder. På den annen side vil de som ikke signerer, ikke lenger være en del av søksmålet og vil miste eventuelle rettigheter som følger av dette, påpeker Arnkværn.
Vectio har også kontaktet The Trucks Cartel Team på det oppgitte telefonnummeret i e-posten, og de bekreftet forståelsen av fullmakten som gjengis her.