God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
VINTERVEDLIKEHOLD – ELLER MANGEL PÅ?
Det nærmer seg vinter og det er viktig vi får tilbakemeldinger om det er vintervedlikehold som må forbedres.
For å unngå mange generelle tilbakemeldinger ber vi om konkrete tilbakemeldinger om det er saker som skal tas opp med veieier.
Det er viktig å si fra så tidlig som mulig slik at SVV, Nye veier, fylker osv. skal få rettet opp manglende vintervedlikehold.
Det er fint om dere sier fra til alle sjåfører at de tar bilder og sender oss, så skal vi ta det opp slik at de kan få rettet opp i manglene.
JULEMØTE ARENDAL
Det blir et sabla bra julemøte i Arendal 29. november.
Styremedlem Kai Kristiansen vil lose oss trygt gjennom kvelden.
Her kommer avtroppende driftsdirektør for Sør Tore Jan Hansen. Han har mye positivt å se tilbake på når det gjelder gjennomføringsevne. Små forbedringer langs hele Rv 9 og 41, døgnhvileplasser, ekstra brøyte ressurser, bilbergere i beredskap og mye, mye mer.
Her kommer også påtroppende driftsdirektør Marianne Øhrn. Hun har vært sporty og vært med Jon A. Myrvang på lastebilbefaring langs Rv41 ++. Vi får hennes erfaringer fra turen.
I tillegg er det julemat og i søkk og kav av gode kolleger.
Meld deg på i lenken under eller rr@lastebil.no
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Julemoete-Arendal-29.-november-kl.-18.00
VEGVESEN TRAFIKK
«Vegvesen trafikk» er en mobilapp fra Statens vegvesen. Appen skal gi deg som sjåfør enkel tilgang til informasjon langs vegen på telefonen.
Her kan du laste ned appen Vegvesen trafikk:
https://www.vegvesen.no/nn/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/trafikk-appen-til-vegvesenet/
SOM YRKESSJÅFØR HAR DU DIREKTE LINJE TIL VEGVESEN TRAFIKK – 175
Vi vet at mange yrkessjåfører har gitt opp å ringe 175, på grunn av lang ventetid og at de føler at de ikke blir tatt på alvor. Da minner vi om at vi nå har fått vår egen direktelinje via appen vegvesen trafikk. Direktelinja er kun for tungbilsjåfører og er ment for meldinger om viktige forhold langs veien. Den skal ikke benyttes til å spørre om trafikkinformasjon. Tilbudet er basert på tillit. Feil bruk eller spredning av nummer til andre trafikantgrupper kan føre til at ordningen blir fjernet. Slik gjør du det:
Gå inn på appen vegvesen trafikk.
Skrall deg nedover til du kommer til «Innstillinger». Trykk der.
Litt lenger ned finner du «Kontakt veitrafikksentralen» Trykk.
Til slutt i informasjonen står det: «Ring oss». Trykk der.
I displayet får du først opp Statens vegvesen og muligens en av regionene. Deretter blir du mottatt av en person som sier Statens vegvesen. Da er du på riktig sted og kan varsle om føret!
Du finner også Vegvesen trafikk på PC om det er enklest for deg:
https://www.vegvesen.no/trafikk
REGISTRERINGSTALL PER OKTOBER
Tallene fra OFV-tallene akkumulert er det 4 128 registreringer, opp med 0,4% sammenlignet med samme periode i 2023.
Andelen dieseldrevne lastebiler over 16 tonn er hittil i år 81,6 prosent, mot 87,6 prosent i samme periode i fjor.
Gass har økt sin fra 8 til 11% og de elektriske har økt fra 4 til 7%.
Ser vi på oktober isolert økte dieselandelen fra 83,4 til 84,3%, og elektrisk fra 4 til 7,1%. Gass gikk fra 12,1% i oktober 2023 til 8,6%.
Scania 1.869, Volvo 1.668, Mercedes 300, MAN 154, Renault 79 og andre 58.
Det er faktisk ganske likt i Sverige. Der er det registrert 4.364 lastebiler.
Scania 2.095, Volvo, 1.737, Mercedes 350, MAN 80, DAF 80 og andre 26
Elektrisk 277 – 6,4% og gass 625 dvs 10,9%.
VENNLIGST SVAR PÅ KONJUNKTUR UNDERSØKELSEN
Dette er vår viktigste undersøkelse. Og 2025 er et valgår og da er det ekstra viktig å bruke resultatene fra undersøkelsen.
Fra NLF sin rådgiver på undersøkelsen:
Vi trenger innsikt i hvordan det står til med medlemsbedriftene våre. Dette er svært viktig i vårt faglige og politiske arbeid, og derfor håper jeg at mange tar seg tid til å delta.
Som dere kjenner til lager vi en egen rapport om resultatene, og denne sendes blant annet til medlemmer og en rekke eksterne interessenter. Rapporten dokumenterer status og utviklingstrekk i næringen, og hvordan forventningene til framtida er.
Oppfordr derfor alle medlemmer til å være med og gi kunnskap om vår næring! Jo flere som svarer, jo mer slagkraftig blir argumentasjonen! Liten er like viktig som stor – vi må få fram mangfoldet og bredden i næringen!
Alle må svare med den lenken (grønn knapp) som følger med e-posten som sendes hvert enkelt medlem.
Fra tidligere undersøkelser ser jeg at mange «hopper av» underveis og ikke fullfører undersøkelsen. Det er dumt, for da har medlemmet brukt unødvendig tid på noe som ikke er til nytte, og vi kan ikke bruke de svarene de har gitt… - så derfor er også oppfordringen at alle som starter på undersøkelsen må fullføre og sende den inn.
Hvis de ikke finner e-posten i sin innboks, kan det være lurt å se i søppelpostboksen. Hvis de heller ikke finner den der, kan det være at den er sendt til en annen e-postadresse i bedriften enn der de leter. E-postadressen som er benyttet tilhører den som er registrert som bedriftens representant (personmedlem) i medlemsregisteret.
Hvis det er spørsmål til undersøkelsen, kan du kontakte meg på tf@lastebil.no / 414 03 599
TARIFF NEMDA ER FERDIG MED MISTELØNNS SATSER
Minstelønn per time (fra 1. november 2024)
Minstelønn per time (fra 1. juni 2025 for varebiler)
Satsen gjelder ikke ved egentransport – det vil si varer som virksomheten har produsert selv og som transporteres av virksomhetens ansatte.
Satsen gjelder heller ikke for lærlinger og personer på arbeidsmarkedstiltak.
https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/lonn/minstelonn/
SJEKK HVOR GAMMEL SKRIVER DU HAR. 31.12.24 ELLER 18.08.25 ER VIKTIGE DATOER OM DU SKAL UT AV LANDET – OGSÅ TRANSITT
Kravet om å bytte fartsskriver gjelder kun for de som driver internasjonal transport / transitt. Det er viktig å være klar over at dette også vil gjelde dersom man innimellom kjører over til Sverige eller i transitt gjennom Sverige som et eksempel.
De nye reglene gjelder altså ikke for kjøretøy som kun gjennomfører nasjonale transporter.
Tidsfrister:
31. desember 2024: Siste frist for å bytte fra enten analog, eller digital (G1V1, G1V2, G1V3 som er i kjøretøy registrert FØR den 19/6-2019 ) over til G2V2.
18. august 2025: Siste frist for å bytte fra den første smart versjonen, G2V1 som er i kjøretøy registrert mellom 19/6-2019 og 21/8-2023 , til G2V2.
OBS. For biler som er registrert i månedene før oppgitte datoer kan det være klokt å ta en teknisk utskrift og dobbeltsjekke hvilken versjon som er installert eller kontakte leverandør.
Dersom dette ikke gjennomføres, vil man trolig bli bøtelagt på lik linje som om man ikke har installert noen fartsskriver.
40% MER GODS PÅ BANE – MEN FØRST ETTER 2033 - JA ØVERFØRING AV GODS SYNES VI Å HA HØRT FØR?
Kapasiteten på jernbanen er sprengt, og selv om lengre godstog kan øke transportkapasiteten med 40 prosent, må godsoperatørene vente i minst åtte år før infrastrukturen er klar. Det blir ikke mulig å kjøre lengre godstog før i 2033, skriver nrk.no
CargoNet, landets største godsoperatør på jernbane, er klar til å investere i nye lokomotiver som kan trekke lengre tog, men manglende infrastruktur setter altså en effektiv stopper for planene.
- Dette er altfor lenge å vente. Vi trenger raskere utbygging av infrastrukturen for å møte markedets behov, sier kommersiell direktør Carl Fredrik Karlsen til NRK.
Situasjonen er allerede kritisk. Samtlige hovedstrekninger, med unntak av Ofotbanen, er erklært overbelastet av Bane NOR. For neste år har infrastrukturforvalteren måttet si nei til rundt ti godstog-pendler på grunn av manglende kapasitet. Les mer på nrk.no:
NORGES 5. MEKTIGSTE MENNESKE MED ROBERT PÅ BENDIKS I LASTEBIL TIL OSLO
Først kommer kongen, så stortingspresidenten, Statsministeren, Høyesterettsjustitiarius og deretter Svein Harberg fra Grimstad som er stortingets 1. visepresident.
Han kjørte sammen med Robert Birkeland som eier Bendiks transport til Oslo denne uka.
Det er flere saker som ble diskutert på turen:
Du kan høre NRK sitt intervju med Svein Harberg her:
MEDLEMSMØTE NESTE ONSDAG
Onsdag neste uke er det nytt medlemsmøte på nettet. Her blir blant annet grunnlaget for prisindeksen diskutert.
Det er mye informasjon som kommer via disse møtene. Vi anbefaler derfor at du hører gjennom sendingen. Det er også enkelt å sette på mens du kjører. Du kan selvfølgelig ikke se sendingen da, men mesteparten av det som kommer fram er verbalt, så «radio» formen er god nok.
Du kan også høre tidligere sendinger her:
https://lastebil.no/Medlem/Digitale-sendinger
NYTT MEDLEM
Vi ønsker Fjellheim Drift AS på Figgjo velkommen som nytt medlem i Rogaland.
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-fra-NLF-uke-45-2024
Fra media: