NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
HUSK Å MELDE DEG PÅ ÅRSMØTET
Vi skal stille politikerne fra regionen som står øverst på de forskjellige partiene de spørsmål som er viktig for næringen. Så skal vi bruke dette til å holde de ansvarlige når de kommer inn på Stortinget. Her kan du stille dine spørsmål direkte til politikerne. Det er mange vesentlige spørsmål vi må ha svar på og som nå er presserende for næringen.
Innkallingen til årsmøtet i NLF Agder og i NLF Rogaland ble sendt ut onsdag 15.01. Du finner innkallingen i linken under. Her finner du også kontaktdata til hotellet.
Har du spørsmål til innkallingen eller andre ting rundt årsmøtet hører vi fra deg.
Vennligst meld deg på så snart som mulig siden vi har frister for avbestilling av de reserverte rommene.
https://media.lastebil.no/public/Innkalling_aarsmote_NLF_Agder_og_Rogaland_250115.pdf
KONTROLL RESULTATER FRA UTEKONTROLLEN I 2024
Av de 679 167 tunge kjøretøyene som var innom en kontrollplass i løpet av 2024, ble 96 946 tunge kjøretøy underlagt en grundigere kontroll. Av disse hadde 54 320 kjøretøy feil og mangler.
Det vil si at det er feil eller mangler på ca. 8% av de som er innom kontrollplassen. Dette sier ingenting om det er et markeringslys eller om det er bremsefeil. Det er derfor vanskelig å være bastant på resultatene.
1.555tunge kjøretøy ble anmeldt. Det vil si 0,2% av de som har vært innom en kontroll plass.
De aller fleste tungbilene som kjører på norske veier, har alt i orden.
Det er ca. 50.000 lastebiler i Norge over 16 tonn. Det vil si at de blir rimelig ofte kontrollert.
– Generelt er det veldig god tilstand på de tunge kjøretøyene som er ute på veiene våre. At det er feil og mangler på så mange av de som blir plukket ut for kontroll, viser at vi plukker ut de riktige kjøretøyene og førerne. Vi er ikke ute etter å forsinke de som har alt i orden, men å stoppe de som ikke følger lover og regler og som kan være til fare for seg selv og andre trafikanter, sier avdelingsdirektør for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Mansåker Wigdel.
Av de 96 946 tunge kjøretøyene som ble kontrollert i 2024, måtte om lag 24 000 rette opp feil og mangler før de fikk kjøre videre.
– Målrettet og effektiv utvelgelse av kjøretøy for kontroll sørger for at useriøse aktører blir stoppet, mens flest mulig av de som har alt i orden får kjøre videre. Kjøretøy med tekniske og bruksmessige feil og mangler blir holdt igjen. Dette skaper økt forutsigbarhet og framkommelighet for seriøse aktører og trafikanter, sier Wigdel
De aller fleste tunge kjøretøy har dekk og kjettinger som er i tråd med kravene. Likevel var det 1500 tunge kjøretøy som hadde dekk som enten var under minimumskrav eller uten riktig merking. 940 av disse var på tilhengere. Drøyt 1000 tunge kjøretøy hadde med færre kjettinger enn kravet. Totalt fikk 131 kjøretøy bruksforbud knyttet til dekk og kjetting. Disse tallene er på samme nivå som i 2023.
Statens vegvesen kontrollerte også kjøre- og hviletid hos sjåførene under kontrollene. Nærmere 18 500 sjåfører ble kontrollert hvor over halvparten hadde brudd på regelverket.
– Kjøre- og hviletidsreglene er like for alle sjåfører av tunge kjøretøy i transportnæringen. Vi har disse reglene for å unngå at trøtte og uopplagte sjåfører kjører langs veiene våre, avslutter Wigdel.
NLF AGDER MØTTE AVDELINGSDIREKTØR DRIFT OG VEDLIKEHOLD SØR
Vi hadde nylig møte med Marianne Øhrn som er avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør.
Vi fikk i desember avslag på test av tungbilkolonne av Haukeli. Dette måtte vi selvfølgelig snakke ut om. Vi mener fremdeles det er en god ide og teste tungbilkolonne ut.
Vi tok også opp framdrift på to døgnhvileplasser i Åmli og på Evje. Etter planen sier SVV at disse skal åpnes før sommeren 2025
Omkjøringsvei er også viktig for oss. Stoppen som var etter raset på E18 i Tvedestrand viste igjen sårbarheten. Det samme når alt stod stille på E18 ved Kragerø nylig. Da må 25,25 ha en alternativ omkjøring.
Et helhetlig system for veivedlikehold uavhengig av veieier på riks og europaveier er viktig. I dag er vintervedlikeholdet stykkevis og delt:
Fra Oslo til Bamble er det vegvesenet som har ansvaret.
Gjennom Bamble til Langrønningen er det Nye veier AS som ansvaret.
Fra Langrønningen til Tvedestrand er det Vegvesenet.
Fra Tvedestrand til Arendal er det Nye veier AS.
Fra Arendal til Grimstad er det Vegvesenet. Fra Grimstad til Kristiansand er det OPS Agder.
Gjennom Kristiansand er det Vegvesenet.
Fra Kristiansand til Mandal er det Nye veier AS.
Fra Mandal til Kvinesdal er det Vegvesenet.
Gjennom Kvinesdal er det ny OPS.
Resten til Stavanger er det Vegvesenet
Dette nekter vi å tro er økonomisk fornuftig og det blir heller ikke helhetlig vintervedlikehold.
Samtidig fikk vi snakket om andre saker som fartsdumper og søppeldunker som blir satt i veien.
VINTERVEDLIKEHOLD – ELLER MANGEL PÅ?
Det er vinter og det må forventes en del utfordringer. Er det likevel hendelser som dere mener ikke er akseptable vil vi gjerne vite om det. Det er viktig vi får tilbakemeldinger om det er vintervedlikehold som må forbedres.
For å unngå mange generelle tilbakemeldinger ber vi om konkrete tilbakemeldinger om det er saker som skal tas opp med veieier.
Det er viktig å si fra så tidlig som mulig slik at SVV, Nye veier, fylker osv. skal få rettet opp manglende vintervedlikehold.
Det er fint om dere sier fra til alle sjåfører at de tar bilder og sender oss, så skal vi ta det opp slik at de kan få rettet opp i manglene.
Du kan også varsle via NLF appen om du har den på din telefon.
En knapp for «veiavvik» er nå på plass i NLF Appen. Send oss en melding om du har meninger om utfordrende eller stengte toaletter langs veien. Les mer på lastebil.no
DIREKTE NUMMER FOR YRKESSJÅFØRER TIL 175.NO – VEGVESENET TRAFIKK
Yrkessjåfører har en stund hatt direktelinje til veitrafikksentralen via Vegvesen trafikk.
Appen blir lite brukt. En av årsakene kan være at en sjåfør på veien ikke kan skrålle seg nedover på en app to-tre ganger før en kommer til knappen RING. Der dukker nummeret 744 00 044 opp. Det kan være lurt å lagre dette nummeret og prøve det neste gang. Nummeret må ikke misbrukes. Da mister vi ordningen.
MESTA SKAL DRIFTE FOR NYE VEIER AS
Kontrakten omfatter Nye Veiers utbygde strekninger på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Agder og E39 i Agder, og har en varighet på fem år og opsjoner på ytterligere inntil tre år. Benyttes opsjoner og mulige bestillingsarbeid, har kontrakten en verdi på 1,2 milliarder kroner eks. mva.
Kontrakten omfatter også prosjekter som ennå ikke er åpnet eller på langt nær ferdig utbygd, slik som henholdsvis E39 gjennom Lyngdal og E39 fra Mandalskrysset til Blørstad.
STENGTE TOALETTER
Vegvesenet har nå lagt ut en ny versjon av Vegvesen Trafikk App der vi viser hvilke toaletter på rasteplasser som er vinterstengt.
Hvis dere kommer til toaletter som i følge appen skulle vært åpne setter vi pris på tilbakemelding. Om det er plasser dere mener burde vært åpne tar vi gjerne det også.
Det er viktig informasjon for alle som ferdes langs veien, men først og fremst yrkessjåfører.
Lær mer om Statens vegvesen sin risikoklassifisering av kjøretøy
På det digitale medlemsmøtet nylig, var det et innslag om det nye kontrollsystemet med røde, gule og grønne bedrifter. Bruk et snaut kvarter og se utdraget risikoklassifisering:
https://lastebil.no/Aktuelt/Digitale-medlemsmoeter/08.-januar-2025-Risikoklassifisering
NY EIGERØY BRU FÅR TROLIG OPPSTART NESTE ÅR
Med finansieringen i orden kan Statens vegvesen lyse ut arbeidet med ny Eigerøybru i slutten av 2025. Det er godt nytt for både myke trafikanter og næringstrafikken på rv. 426.
Den nye brua får et kjørefelt på 7,5 meter. Det gjør at tunge kjøretøy kan møtes på brua. Dagens bru er lysregulert for store og tunge kjøretøy. Fotgjengere og syklister får også langt bedre forhold. Dagens bru har en stigning på 8,3 prosent på det bratteste. Ny bru blir med 270 meter, ti meter lengre enn den gamle. Da blir stigningen seks prosent. Den nye gang og sykkelvegen blir 4,5 meter bred mot to meter for den gamle brua. Det blir eget fortau og eget sykkelfelt.
DET BLIR MYE POSITIVT RUNDT BIODRIVSTOFF OM DU HAR ET FLY……….
Men er det lastebil det gjelder gir biodrivstoff lite kred.
– Det er veldig stas at Norge kan være det første landet som tester flyene med en betydelig andel bærekraftig flydrivstoff.
Det sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).
For Norge kan flyene på Ørlandet markere et raskere grønt skifte i Forsvaret.
Det er merkelig at vi i en overgangsfase ikke får samme positivitet rundt biodrivstoff på lastebil. I anbudsprosesser og etter kalkulatoren for offentlige innkjøp gir det null positiv effekt. Så ser vi også at det er en overgangsfase, men hvorfor ikke bruke denne overgangsfasen positivt. Alt kan ikke skje samtidig i det «grønne skiftet», derfor må man ta i bruk de mulighetene som finnes. Og på veien til målene som er satt er både bio og gass et alternativ.
Så kanskje hvis vi kunne fly……..
TUR TIL TRANSPORTMESSA I HERNING 4. – 6. APRIL
Å holde seg faglig oppdatert er viktig i en transportbransje som preget av endringer og omstilling. Denne reisen gir deg muligheten til å kombinere både det sosiale og det faglige.
Fredag 4. april 2025 går turen fra Stavanger by terminal på morgenen og kjører sørover E39 mot Sørlandet. Det er mulighet for påstigning underveis.
Østfra starter bussen ved Telemarksporten og denne bussen stopper også underveis til Kristiansand.
Du finner hele reiseopplegget i linken under eller så kontakter du Risdal touring på 37 93 15 15 eller post@touring.no
https://media.lastebil.no/public/Transportmesse_Herning2025_Risdal_Touring.pdf
VAR DU PÅ TRANSPORTKONFERANSEN?
Vi har en undersøkelse på gang om transportkonferansen 2025. Fint om dere som var der svarer på undersøkelsen som er sendt ut slik at den kan bli enda bedre neste år.
Det var mange interessante innlegg på transportkonferansen. Du kan se alle på våre nettsider. Logg deg inn og trykk på linken under. Der kan du velge hvilke innlegg du vil se:
https://lastebil.no/Medlem/Digitale-sendinger/Transportkonferansen-2025
TRUCK DEAL – 25% RABATT PÅ MATRETTER
Dette er et eksklusivt tilbud som kun tilbys NLF-medlemmer. Dette gir deg muligheten til å få 25 prosent rabatt på en rekke matretter som bagetter, sandwicher, burgere og matpakker.
Logg deg inn på NLF-appen og få betjeningen til å scanne Truck Deal-strekkoden, som du finner under fanen medlemskort i appen.
ÅRSMØTE ØSTRE AGDER LASTEBILEIERFORENING
Fredag 7. februar kl. 18.00 er det årsmøte i Østre Agder lastebileierforening på Vertikalen på Gaupemyr i Lillesand. Det er rett ved E18. Det gjelder altså alle som er medlemmer og som har bedriftsadresse i «gamle Aust-Agder».
Det er spennende innlegg fra Trond Heia som er leder for OPS strekningen mellom Kristiansand og Grimstad. Leder for Gartnerløkka utbyggingen Rune Galteland er også på plass.
Deretter det det formelt årsmøte og til slutt et nydelig måltid med gode kolleger.
Husk å melde deg på til Helge Gustafson helge@gustafson-transport.no eller rr@lastebil.no
God helg etter hvert!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Telefon: + 47 415 44 100
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-5-2025