NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 50/2024

Dato 12.12.24
Nye døgnhvileplasser kommer Nye døgnhvileplasser kommer

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

DØGNHVILEPLASSER REGION SØR

Statens vegvesen har virkelig lagt seg i selen for døgnhvileplasser (DHP) i region Sør.

Det er planlagt DHP både langs hovedveiene og lenger inn i landet. Det blir faktisk ganske så bra etter hvert. Vi må bare rose Vegvesenet i Sør for sin satsning på DHP og sjåførenes ve og vel. Det kommer også en fullutstyrt DHP i Aksdal neste år. Nå etterlyser vi området Forus, men her er det også positive signaler.  

Så er det mang en DHP som er nødvendig andre steder langs hovedveinettet, men det hjelper godt i regionen.

Ny DHP i Aksdal næringspark- 1. halvår 2025 Ny DHP i Aksdal næringspark- 1. halvår 2025

 

TUNGBILKOLONNE PÅ E134 IGJEN……….

Det kan hende dere er lei av å høre om den evinnelige tungbilkolonnen over Haukeli. Men for de som er avhengige av denne ruta – bedrifter i Ølen og Etne som må kjøre 250 kilometer ekstra for å nå markedene – er dette en høyst reell og kritisk sak. I tillegg en viktig sak for alle som ferdes mellom øst og vest i landet.

Statens vegvesen har egentlig lagt opp til denne debatten og kravet fra oss selv. Vi følger bare opp det Statens vegvesen sa i sin egen pressemelding før de bygget ut kolonneoppstillingsplassen på Vågsli. Det var også en del av beslutningsgrunnlaget for å svi av noen titalls millioner......og har man sagt A bør man også si B.

Her er overskriften pressemeldingen:

«Statens vegvesen skal bygge oppstillingsplass for tungbilkolonner ved Sveivesvingen mellom Tyrveli og Vågsli-tunnelen på E134. Arbeidet starter 3. august».

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17912340/bygger-ny-kolonneoppstillingsplass-pa-haukeli?publisherId=17847490

 

Tidligere i år åpnet selveste Samferdselsministeren for muligheten til å teste en løsning med tungbilkolonne. Dette ga oss et lite håp om at Statens vegvesen faktisk ville lytte og vise vilje til å finne løsninger. Men nei, den gang ei. Nå kommer SVV med et endelig og kategorisk NEI til tungbilkolonne over Haukeli.

SVV avviser ikke bare ideen – de vil heller ikke teste den for å se om det kan ha noe for seg!  I stedet preges deres beslutning av en ensidig oppsummering, utformet kun for å underbygge argumentene mot tiltaket.

Vi ser at det finnes noen ansatte i Statens vegvesen som er positive til en test. Men hva hjelper det, når en entreprenør som Mesta tilsynelatende har fått definisjonsmakten? Kanskje er det på tide at SVV tar en gjennomgang av kontraktene sine og finner en entreprenør som faktisk kan levere på samfunnets behov?

Haukeli er en livsnerve mellom øst og vest. Det minste vi kan forvente er at de ansvarlige aktørene tar oppgaven på alvor – og viser reell handlekraft.

Jeg legger ved hele svaret fra SVV, men blir nødt til å kommentere noen bruddstykker:

  • «SVV har en tilnærming som tar hensyn til «det svakeste leddet» i enhver kolonne. Det er de transportørene og sjåførene som ikke har erfaring med fjelloverganger som er dimensjonerende for når veien må stenges».

Det vil si at Mesta og SVV påstår at lastebilen er det svakeste leddet. Dette er rett og absurd. Alle som har erfaring med vinterkjøring, vet at en lastebil med kjetting har betydelig bedre framkommelighet enn de fleste personbiler. I virkeligheten er det personbilen som er det svakeste leddet.

Denne argumentasjonen faller dermed på sin egen urimelighet. I praksis betyr det at lastebiler kunne ha kjørt over fjellet lenge etter at personbiler, som faktisk sliter mest under krevende forhold, måtte ha stoppet. For å sette det på spissen: En lastebil med kjetting har langt bedre framkommelighet enn en liten personbil, som for eksempel en Mini Morris.

  •  «Bilberging av tungbiler utgjør i dag om lag 25 - 27 % av den totale tiden veien er stengt over Haukelifjellet».
    • Dette argumentet har ingenting å gjøre med en tungbilkolonne over Haukli. La oss heller finne utsatte strekninger og forbedre vintervedlikeholdet der.

Så fortsetter Mesta / SVV sin argumentasjon:

  • «For det første bør NLF intensivere arbeidet ovenfor sine medlemmer for å styrke bevisstheten rundt eksempelvis riktig lasting, rett bruk av kjetting (inkludert bruk av on spot), kjøring med kjetting samt innsikt i de vurderingene som må gjøres på fjellet.
  • For det andre vil vi fra 1.1.25 teste ut en pilot med økt beredskap på fjellet for å minimere tiden som brukes til berging. Det vil derfor inngås en avtale (pilot) med beredskap av bergingsbil på begge sider av fjellet.
  • For det tredje må vi vurdere om kjente problemstrekk langs veistrekningen kan utbedres noe eller om det kan settes inn ekstra tiltak som reduserer behovet for berging.
  •  Haukeli versus Hardangervidda:
    • Det blir ofte trukket sammenligninger mellom fjellovergangen på Rv 7, Hardangervidda, og Haukeli. I det følgende beskrives noen vesentlige forskjeller som påvirker de ulike modellene for avvikling av kolonnene»

Denne argumentasjonen etterlater oss målløse. Det er åpenbart at det mangler vilje til å prøve, og uten vilje blir det heller ingen test av tungbilkolonne. Statens vegvesen viser ikke engang et snev av forståelse for helheten i denne saken.

Når så mange lastebiler tvinges til å kjøre rundt langs kysten under dårlige værforhold, oppstår en rekke alvorlige konsekvenser. Sikkerheten settes på spill, med utfordringer knyttet til kjøre- og hviletid. Tilgangen til markedene blir forsinket, konkurranseevnen svekkes, og miljøet belastes unødvendig med økte utslipp.

For å sette dette i perspektiv: Omtrent 400 vogntog i døgnet må ta omveien langs kysten. Dette er ikke bare ineffektivt – det er direkte skadelig for transportnæringen, miljøet og trafikksikkerheten.

Du kan lese brevet fra Vegvesenet her:

https://media.lastebil.no/public/Vegvesenet_Konklusjon_etter_vurdering_av_egen_tungbilkolonne_p%C3%A5_E-134.pdf

Vi har allerede avtalt møte med Vegvesenet for å se på avbøtende tiltak slik at vi får færre timer med stopp over fjellet. Så er det bare å håpe at det kan kompensere med mer oppetid.

VEGVESENET HADDE KOMMET LANGT I FINANSIERING AV NY TUNNEL UTEN PROSJEKT TUNNEL OPPGRADERING

Det er brukt nesten en milliard på å oppgradere tunneler på Haukeli.

Det er på samme vis som kolonneoppstillingsplasser på mange 10-talle millioner et stort sluk.

Store deler av E134 på Telemark siden har blitt godt utbedret med små midler. Men så «renner» det ut igjen i andre sammenhenger.

Oppgraderingen av kommer på den nette sum av 954 millioner kroner. Det er 249 millioner over det som var budsjettet.

 

NÅ FÅR DU VEGVESEN TRAFIKK PÅ ENGELSK.

Flere har sjåfører som foretrekker engelsk språk. Nå kan du be de laste ned trafikk appen på engelsk.

Appen Vegvesen trafikk er nå også tilgjengelig på engelsk. Lanseringen av engelsk versjon er et svar på etterspørsel fra utenlandske sjåfører. Se alt om appen og hvordan den lastes ned her:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18353928/utenlandske-lastebilsjaforer-far-na-vegvesen-trafikk-appen-pa-engelsk?publisherId=17847490&lang=no

 

ARBEIDSTILSYNET SIN TOLKNING OM NATTARBEID GIR UTFORDRINGER, MEN DU KAN JUSTERE «NATTVINDUET»

Natta er mellom klokka 21:00 og 06:00. Kjører du mellom disse tidspunktene, skal daglig samlet arbeidstid ikke overstige 10 timer i løpet av 24 timer. Det byr for utfordringer for mange, som starter dagen tidligere. For eksempel for å komme gjennom Oslo tidligere. NLF har jobbet med denne saken og våre jurister sier at det finnes muligheter til å starte før 06:00 uten å miste timer. NLF Arbeidsgiver gir gode råd og har en tariffavtale som hjelper deg. NLF-advokatene kan også hjelpe deg med en lokal tariffavtale som åpner for «A-mennesker». Men det er viktig at formuleringene gjøres riktig. I dag kommer vi med et forhåndsvarsel. Det blir mer om saken senere…

 

ENKLERE ENKELTGODKJENNINGER?

Hensikten med dagens ordning var å effektivisere og sikre likebehandling. Dette har ikke gått som forventet, skriver seniorrådgiver Tore Lillemork i Norges Bilbransjeforbund i organisasjonens blogg.

8. oktober deltok Norges Bilbransjeforbund, Bilimportørenes Landsforening, Norges Lastebileier-Forbund og Påbyggergruppen i et møte i Vegdirektoratet. Kravet var at dagens rigide ordning - som har ført til lang ventetid på nye biler - skal forenkles. Resultat: Statens vegvesen har nå akseptert en hyppigere dialog, noe som kan gi en ny giv for sentral dokumentgodkjenning og effektivisering av enkelt-godkjenning av tunge kjøretøyer! NLFs Dag Nordvik sier dette skjer etter sterkt press fra NLF og de andre organisasjonene: Vi skal også følge med slik at enkeltgodkjenningene går raskere, sier Dag Nordvik.

Du kan lese hele Lillemorks blogg her:

https://om.no/2YUW

 

BRUK BILBELTE – OG BE DINE SJÅFØRER BRUKE BILBELTE

Yrkessjåfører bruker bilbelte mindre enn førere av lette kjøretøy. Ulykkesstatistikk viser at andelen drepte eller hardt skadde er betydelig høyere blant personer i tunge kjøretøy som ikke har brukt bilbelte, enn blant dem som har brukt bilbelte. Bruk av bilbelte blant førere av tunge kjøretøy reduserer risikoen for å bli drept eller skadet i en ulykke med i gjennomsnitt 21 prosent. Dette viser en sammenstilling av nasjonal og internasjonal forskning på området utført av Transportøkonomisk institutt.

Mer fra TØI: Gjennomsnittet fra alle studiene viser at risikoen for å bli drept eller skadd er redusert med 47 prosent for førere av tunge lastebiler som er innblandet i en ulykke dersom de bruker bilbelte. Men ser man kun på studier som også har kontrollert for andre faktorer, er reduksjonen på 21 prosent. Den store forskjellen kommer sannsynligvis av at førere som ikke bruker bilbelte også har høyere risikoatferd på andre områder, som å kjøre godt over fartsgrensen eller bryte trafikkreglene generelt.

 

TRANSPORTKONFERANSEN 2025

Det er et bra program på konferansen. Nå er det åpent for påmelding. Du kan i tillegg få en gratis dag som omhandler styrearbeid, økonomi, bærekraft og arbeidsrett.

Se mer om konferansen og meld deg på her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Velkommen-til-Transportkonferansen-2025

 

TRUCK DEAL – 25% PÅ MAT HOS CIRCLE K – JULEHILDEN FRA CIRCLE K

Dette er et eksklusivt tilbud som kun tilbys NLF-medlemmer.

Dette gir deg muligheten til å få 25 prosent rabatt på en rekke matretter som bagetter, sandwicher, burgere og matpakker.  

Logg deg inn på NLF-appen og få betjeningen til å skanne Truck Deal-strekkoden, som du finner under fanen medlemskort i appen. 

Kontakt Morten Skretting om du ønsker en god deal:

Morten.Skretting@circlekeurope.com  / 95984519

 

IF – DET ER FLERE GRUNNER TIL AT SÅ MANGE I REGIONEN VELGER IF

Det er god oppslutning om If avtalen i regionen.

I Agder har 77% av alle medlemmer en avtale med If. I Rogaland har 65% av alle medlemmer en If avtale.

Det er gode grunner til at det er slik. If og NLF har gjennom 50 år utviklet et forsikringsprodukt som er spesielt rettet mot lastebileieren. Det gjelder ikke bare gode priser, det gjelder også flere tjenester man ikke får «med på kjøpet» andre steder. Det er utvidet dekning på flere produkter. Her er noen av fordelene som er spesielt for NLF medlemmer:

  • NLF-garanti
  • NLF-spesialister
  • Bedre avbruddsdekning -
  • Bagasje i bilen er dekket med 30 000 kr
  • Vedlikeholdsverktøy i bilen er dekket med 40 000 kr
  • Annet fastmontert utstyr er dekket med 60 000 kr 
  • Et sett ekstra dekk og felger dekkes mot brann og tyveri
  • Utvidet dekning for snøbrøyting – brudd eller brekkasje på drivverk/kraftoverføring
  • Vår beste forsikring for varebiler til kaskopris
  • NLF-ansvar – En ansvarspakke som dekker de vanligste formene for erstatningsansvar en transportør kan komme opp i
  • Løyvegaranti

Helseforsikring
Helseforsikring gir rask og enkel tilgang til behandling, slik at den ansatte kommer raskere tilbake på jobb. Forsikringen reduserer sykefraværet, og kommer både bedrift og ansatt til gode. Den gir også en stor trygghet for selvstendig næringsdrivende, som ved fravær fra jobben kan bety tap av både inntekter og kunder.

  • ingen kostnadsbegrensning
  • ubegrenset ansvarstid i forsikringstiden
  • ingen egenandel
  • behandling når det passer deg eller bedriften

Pensjonsforsikring
Innkjøpsavtalen omfatter den kollektive innskuddspensjonen (OPT) som bedriftene lovmessig må dekke for sine ansatte, og får navnet If Pensjon. 

Ansatte får også gode rabatter på sine private forsikringer i If med inntil 25 % rabatt (avhengig av antall og typer forsikringer).

Dette og flere gode If fordelene kan du snakke med våre eminente storbil-rådgivere om:

Aust-Agder: Kjell Olav Fosseli-Haugen 400 94 363, kjell.olav.fosseli-haugen

Vest- Agder: Kjell Martin Sirnes 95 20 94 90 / kjell.martin.sirnes@if.no

Nord-Rogaland: Rune Eikeland 93 40 35 03 / rune.eikeland@if.no

Sør-Rogaland: Rune Salvesen 97 77 70 23 / rune.salvesen@if.no

 

Ha ei fin førjuls helg!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

 

Nytt fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-fra-NLF-uke-50-2024

Fra media:

https://www.rastavanger.no/slik-ser-det-ut-pa-innsiden-av-den-undersjoiske-tunnelen/s/5-165-41722

https://mailchi.mp/dtlnyheder/dropper-100000-bder-til-udenlandske-kretjer?e=159d699b43

https://www.nationen.no/eu-vil-la-17-aringer-kjore-lastebil/s/5-148-652035?key=2024-12-09T11:53:39.000Z/retriever/41341bdd2e892e4d8e935b8ced5ac50292f99c8c

https://clicklink.nho.no/m/1/26640850/02-b24344-eb376fcc83bb427c8133754896ef06c6/1/492/8366f6b6-bb87-4ab1-9ab5-d7b4391afca6

https://akeritidning.se/sv/nyheter/sverige-ett-steg-narmare-skattefri-biogas?utm_campaign=cmp_3237424&utm_source=getanewsletter&utm_medium=email

https://www.yrkesbil.no/biodrivstoff-baerekraft-orland-transport/orland-tar-grep-norges-forste-transportor-som-gar-helt-fossilfritt/4126865

https://www.at.no/transport/na-far-arild-en-tryggere-arbeidshverdag-pa-rv-3/997217