Mandag 16. desember 2024 åpner fylkesveg 704 Tanem-Tulluan i Klæbu for trafikk.
Det er fantastisk og begynne på et nyhets brev når det nærmer seg jul.
Når en tillegg leser i noen lokal aviser og ser hva de har oppnådd i Namdalen gjør det meg kjempe glad. Dette er et godt eksempel på
lokal engasjement er viktig for å oppnå ønsket felles mål.
I dette tilfellet var Målet å få Transport og logistikk faget inn til videregående i Namsos. I dag har de måtte reise til Stjørdal. Men fra 2025 vil de kunne ta faget i Namsos. Når andre regioner legger ned linjer og skoler styrker man transport og logistikk faget i Namsos
Samfunnet og vi er nødt til å prioritere rekruttering av yrkes sjåfører for fremtiden.
Stor applaus til alle som har bidratt og la de være et godt eksempel for andre.
Les artikkel i Namdalsavisa her:
Evt så har jeg fått lov til å kopiere den inn i en artikkel. Takk Øivind Rånes
Benytter samtidig tiden til å ønske dere alle en riktig god Jul og et riktig godt nyttår. Det har vært et spennende år og det vil ikke bli et mindre spennende år i 2025.
TUSEN TAKK FOR ÅRET SOM HAR VÆRT
Mandag 16. desember 2024 åpner fylkesveg 704 Tanem-Tulluan i Klæbu for trafikk.
Etter en lengre planleggings- og anleggsperiode er Trøndelag fylkeskommune og Miljøpakken nå glade for kunne sette trafikk på den nye vegen. Den nye vegen er en viktig del av Miljøpakken i Trondheim.
Vegstrekningen åpnes for trafikk 16. desember klokka 11:00.
Den offisielle åpningsseremonien blir i januar 2025.
I dette prosjektet har stat, fylkeskommune og kommuner gjennom miljøpakkesamarbeidet jobbet med å styrke trafikksikkerheten, redusere miljøbelastningen samt å forbedre transportforholdene i regionen.
Trøndelag fylkeskommune takker alle som har bidratt til gjennomføringen av prosjektet og ser frem til å markere vegen formelt på nyåret. Vi ønsker alle trafikanter en trygg og god reise på den nye vegen!
Trøndelag fylkeskommune ønsker alle en riktig god jul!
Alle de sju entreprenørene som meldte seg for å konkurrere om den nye kontrakten for drift av riksveier i søndre og midtre del av Trønd...
Alle de sju entreprenørene som meldte seg for å konkurrere om den nye kontrakten for drift av riksveier i søndre og midtre del av Trøndelag har blitt godkjent. |
Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
Frist for at de sju entreprenørene skal levere sitt første tilbud er 28. januar 2025. Statens vegvesen går nå nye veier for å sikre best mulig veidrift for riksveiene i sørdelen av Trøndelag.
– Til sammen bor det 310.000 innbyggere i kontraktsområdet og trafikken har et spenn på mellom 100 til 60.000 kjøretøy hvert døgn i gjennomsnitt på disse veiene, med et spenn fra høyfjell- til storbyproblematikk. På strekningene er det også mye næringstransport. Det er ikke mange offentlige kontrakter i Trøndelag som angår så mange menneskers hverdag. Det er et ansvar vi er svært bevisste på, sier Per Fladvad prosjektleder for drift i Statens vegvesen.
Av de 410 kilometerne med vei som kontrakten omfatter, er 348 kilometer riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei.
– Veidrift er å holde veiene trygge og framkommelige til enhver tid og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap, forteller Fladvad.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
– Før har driftskontrakter for veidrift vært tildelt de som kan levere til laveste pris om kvalitetskriteriene er oppfylt. Nå bruker vi ny anskaffelseform, hvor også andre kriterier enn pris påvirker hvem som vinner til slutt. Vi oppfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, smarte løsninger for hele året og da spesielt for vinterdrifta, forteller Fladvad.
Til sammen sju entreprenører har meldt interesse:
Alle entreprenørene som meldte interesse har blitt godkjent.
Tilbyderne blir vurdert knyttet til fire kriterier:
Konkurransen foregår i flere trinn. I første omgang måtte entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen:
– Entreprenørene har nå frist til 28. januar med å levere sitt første tilbud. Når vi har fått tilbudene vil vi gjøre en vurdering av hvem som går videre til finalefeltet. Mest sannsynlig får tre til fire av entreprenørene gå videre til finalerunden hvor det blir forhandlinger. Etter dette leverer entreprenørene sitt andre og endelige tilbud og vi vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som vinner kontrakten, sier Fladvad.
Målet er at kontrakten kan signeres i begynnelsen av april 2025.
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
Nylig ble det klart hvem som er i finalefeltet for å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense, som er en kontrakt på cirka en halv milliard kroner:
Pressemelding 5. desember: Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt | Statens vegvesen
Arbeidene med ny Sletta bru pågår for fullt. E6 helstenges fra fredag kveld og i helga for å forberede trafikkomlegging og så blir trafik...
Arbeidene med ny Sletta bru pågår for fullt. E6 helstenges fra fredag kveld og i helga for å forberede trafikkomlegging og så blir trafikken lagt om i fire måneder.
Sletta bru, som ligger rett ved Eidsvolltunnelen, var en de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru falt ned. Over brua går Spetalsvegen, som er helstengt i byggeperioden. Brua kunne ikke forsterkes og må erstattes av en ny bru.
– Den siste tiden har arbeidene med riving av den gamle brua og forberedende arbeider pågått. Nå starter arbeidene med landkar og midtsøyle for den nye brua, forteller seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Fra og med fredag kveld klokken 21:00 og i helga helstenges E6 fram til søndag for å få på plass og montert nødvendig materiell, sikring og skilting knyttet til trafikkomleggingen. Skiltet omkjøringsvei i perioden E6 er stengt blir via fv. 181 og Trondheimsvegen. Dette gjelder også for modulvogntog.
Sørgående felt blir åpnet senest klokken 12:00 på søndag, men nordgående kan bli stengt fram til mandag klokken 06:00.
– Etter at trafikkomleggingen er på plass og cirka fire måneder fram i tid vil nordgående trafikk ledes over i det ene kjørefeltet i sørgående løp via et midlertidig kryssingsfelt sør for Sletta bru og tilbake i nordgående løp via eksisterende kryssingsfelt mellom Sletta bru og Eidsvolltunnelen, forteller Eiterjord.
– Det skal nå etableres nytt østre landkar og ny midtsøyle og østre del av brudekket skal bygges. Disse arbeidsoperasjonene krever trafikkomlegging med hensyn til forsvarlig anleggsgjennomføring og sikkerheten for trafikantene og de som skal utføre arbeidene, presiser Eiterjord.
Den nye brua som skal bygges er en 61 meter lang tospenns bjelkebru i spennarmert betong, og vil bestå av rundt 75 tonn armering og cirka 490 kubikkmeter med betong.
Det er mål om at brua skal bli ferdig i løpet av sommeren 2025.
Statens vegvesen beklager ulempene stengingen og senere trafikkomlegging medfører og oppfordrer til at kjørende på omkjøringsveiene i stengingsperioden viser hensyn og at trafikanter følger skilting og kjører varsomt når trafikken legges om for E6.
– Når omleggingen er på plass og trafikken skal gå i bare ett felt i hver retning må det påregnes at det blir ventetid og kø på E6, understreker Eiterjord.
Det anbefales å følge med på vegvesen.no eller Vegvesenets trafikk-app for oppdatert informasjon om arbeidene, trafikkavviklingen og eksakte tidspunkt for når E6 gjenåpnes:
Pressemelding 16. september 2024: Starter arbeidene med ny Sletta bru i oktober | Statens vegvesen
Mandag skulle arbeidene med utskiftning av plateelementer for den midlertidige brua i Rennebu kommune startet, men på grunn av manglende...
Mandag skulle arbeidene med utskiftning av plateelementer for den midlertidige brua i Rennebu kommune startet, men på grunn av manglende materiell utsettes oppstart til mandag 16. desember.
Det betyr at trafikken går som normalt fram til da. Forsinkelsen skyldes at det må brukes en annen lift med større kapasitet. Plateelementene må skiftes på grunn av slitasje som fører til dårlig friksjon og glatt veibane.
Arbeidene vil pågå for fullt i uke 51 med manuell dirigering og ledebil mandag til torsdag mellom klokken 09:00 og 17:00 og fredag mellom klokken 09:00 og 13:00, før det blir stillstand og ordinær trafikkavvikling i uke 52. Det planlegges for å gjenoppta arbeidene etter nyttår. Dette innebærer også at den varslede fartsnedsettelsen til 50 km/t over brua utsettes til mandag 16. desember.
Les mer om arbeidene og brua i tidligere pressemelding:
Det oppfordres fortsatt til at det må kjøres rolig over brua, da veibanen kan være glatt.
Det anbefales å følge med på vegvesen.no eller Vegvesenets trafikk-app for oppdatert informasjon om arbeidene og trafikkavviklingen:
Lastebileier Arild Olsbakk får en tryggere arbeidsplass på riksveg 3 når Statens vegvesen åpner den nye strekningen over elva Tunna nord...
Lastebileier Arild Olsbakk får en tryggere arbeidsplass på riksveg 3 når Statens vegvesen åpner den nye strekningen over elva Tunna nord for Tynset 17. desember.
I 74 år har trafikken kjørt den krevende vegen gjennom Tunndalen. Tunna bru ligger i et søkk over sideelva til Glomma, og stigningen opp fra brua mot nord har skapt problemer for tungtrafikken i flere år.
Arild Olsbakk (44) har kjørt store vogntog på transportstrekningen mellom Oslo og Trondheim i 26 år. Hvert tredje kjøretøy på riksvegen er en tungbil. De siste årene har 50 kilometer veg blitt breddet ut til ni meter på riksveg 3 i Østerdalen.
Olsbakk roser arbeidet Statens vegvesen har gjort for å gjøre den raskeste vegen mellom Østlandet og Trondheim tryggere med bedre framkommelighet. Han er daglig leder i Arne Olsbakk Transport AS på Koppang. Firmaet har 14 ansatte. Olsbakk er også styreleder i Norges Lastebileierforbund i Innlandet.
Tirsdag fikk Olsbakk prøvekjøre den 3,8 kilometer lange nye strekningen med ny bru over Tunna som rosinen i pølsa. Selv om han har ledet transportfirmaet siden 2008, kjører han fortsatt stor bil på rv. 3 noen dager hver uke.
- Det er helt fantastisk. Alle vi som kjører tungbil i Østerdalen har fått en bedre hverdag på 3-ern de siste årene. Nå kan vi senke skuldrene enda et hakk. Vi slipper å være redd for hva vi møter rundt neste sving, sier Olsbakk.
Det har også blitt fjernet mye vegetasjon langs rv. 3 slik at sjåførene har større kontroll på elg og annet vilt langs vegen. Mindre vegetasjon gir også færre skyggepartier. Det gjør at vegen tørker raskere. Alt dette gjør vegen mer trafikksikker.
Olsbakk er særlig glad for vegen over Tunna og at Vegvesenet bygger ny veg forbi Messeltsvingene i Koppang.
- Dette er to strekninger som har vært ekstra krevende for rv. 3 trafikken med flere ulykker. Hver vinter kjører store kjøretøy seg fast i bakkene opp fra brua på veg nordover. Da har det korket seg raskt i begge retninger, sier Olsbakk.
Det legger heller ingen demper på humøret at staten tar hele regningen for vegarbeidet på riksvegen.
Byggeleder Stig Johansen i Statens vegvesen, Utbygging, mener entreprenøren Johs. J. Syltern har gjort en meget god jobb.
- Entreprenøren har bygd vegen under det endelige budsjett, og noen uker raskere enn planlagt. Bedre blir det ikke for oss i Vegvesenet, sier Johansen.
Gamle Tunna bru skal rives. Den 300 meter lange vegen nord for brua tilbakeføres til naturen. Vegen sør for brua blir fylkesveg. Det gjenstår noe arbeid med å sette opp skilt og rekkverk, før vegen kan åpnes for trafikk tirsdag 17. desember.
I tillegg til den nye vegen langs Tunna, har Vegvesenet fortsatt det svært kostnadseffektive vegarbeidet i Østerdalen med å utbedre flere strekninger. Denne høsten er Vegvesenet ferdig med en strekning på halvannen kilometer rett sør for Kvikne.
- Her er vegen blitt god som ny for en meterpris på 22.000 kroner, sier byggeleder Einar Aakerøien i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.
Dette er en del av strekningen på seks kilometer fra Storåsen – Granengmoen. Her ble ca. 2,5 kilometer, Hyllbekken – Granengmoen, utbedret og breddeutvidet i 2023. Det er Tronfjell Maskin AS i Alvdal som utfører jobben.
- Sammen med en fremoverlent og løsningsorientert entreprenør leverer vi veldig mye veg for pengene, sier Aakerøien.
Kommer det mer penger til rv. 3, er planen å utbedre og utvide vegen videre sørover ca.1,5 kilometer mot Storåsen i 2025. Videre er det planer om nok en kilometer sørover.
Vegvesenet jobber også med reguleringsplan for en strekning ved Tunfoss. Denne skal kobles sammen med Tunna prosjektet. Reguleringsplanen er forhåpentligvis godkjent første halvdel 2025.
Av Øivind RånesTransportbransjen skriker etter flere sjåfører. Nå svarer Olav Duun videregående skole i Namsos på utfordringa – og fra hø...
Av Øivind Rånes
Transportbransjen skriker etter flere sjåfører. Nå svarer Olav Duun videregående skole i Namsos på utfordringa – og fra høsten 2025 tilbyr de VG2 Transport og logistikk, som er en av vegene du kan gå for å bli yrkessjåfør.
NAMSOS: – Vi ble oppfordret av fylkeskommunen til å se på flere valgmuligheter på VG2-nivå for elever som går VG1 TIF (Teknologi- og industrifag). Transport og logistikk er et fag næringslivet i Namdalen har etterspurt. På bakgrunn av dette hadde vi et møte med transportnæringa i høstferien, og meldte inn VG2 Transport og logistikk som et fag skolen ønsket å tilby, sier rektor på Olav Duun videregående skole, Linn Brøndmo.
Fram til nå har ungdom i Namdalen som vil gå Transport og logistikk som en del vegen mot et fagbrev som yrkessjåfør, måttet dra til Stjørdal for å ta utdanning. Etter nyttår får de mulighet til å søke denne utdanninga i Namsos med planlagt oppstart allerede til høsten.
Da saken skulle opp til politisk behandling i november støttet fylkesdirektøren skolens vurderinger om å opprette faget ved skolen.
– Dette er noe vi som jobber i transportnæringa i Namdalen har etterlyst i flere år, og for næringa er det er veldig positivt at det nå kommer på plass fra neste skoleår, sier Erik Flasnes i Flasnes transport.
De siste årene har det gjentatte ganger blitt advart om at Norge kan komme til å gå fullstendig i stå om det ikke utdannes og rekrutteres langt flere til sjåføryrket. Tilbake i 2021 anslo Norges Lastebileier-Forbund at det fram mot 2030 vil bli behov for 8.000–10.000 nye yrkessjåfører.
I Namdalen er det i dag omkring 120 foretak som til sammen innehar 466 løyer for godstransport, så kommer bussnæringa på toppen av dette. Det er anslått at transportnæringa og tilknyttede bransjer representerer over 1.000 arbeidsplasser i Namdalen.
– Hvor stort er rekrutteringsbehovet her i Namdalen?
– Et forsiktig anslag er at vi trenger omkring fem prosent nye sjåfører årlig, eller sagt på en annen måte; med utgangspunkt i antallet løyver må vi rekruttere et sted mellom 20 og 25 nye sjåfører hvert eneste år de neste fem til ti årene bare for å fylle etter, sier Flasnes.
Det har blitt lagt merke til at det i forbindelse med høring av skoletilbud tidligere i høst, kom mange høringsuttalelser fra transportnæringa i Namdalen. Namdal næringsforening er lettet over at transportbransjen nå blir hørt.
– For transportnæringa og for Namdalen har dette to betydelige oppsider. Den ene er at bransjen nå får en arena lokalt for å rekruttere nye sjåfører. Den andre, som er like viktig, er at jeg håper dette kan bidra til at flere som kan tenke seg å bli yrkessjåfører blir i Namdalen. Vi vet hvor vanskelig det er å lokke unge og nyutdannede heim igjen når de først har reist ut for å bli lærlinger eller ta utdanning andre steder, sier Marte Sollien i Namdal næringsforening.
– Hvor mange elevplasser blir det på det nye tilbudet?
– I utgangspunktet er det lagt opp til å starte opp en klasse – altså inntil 15 elever – skoleåret 2025–2026, sier rektor Brøndmo.
– Er dette noe elevene har etterlyst?
– Vi har elever som allerede har kommet og spurt om det blir noe av etter at de hadde hørt «rykter» om at det ble snakk om å se på denne muligheten, forteller studieleder Roger Strømmen på Olav Duun videregående skole.
Det ligger også en fristende gulrot innpakket i det nye skoletilbudet. Elevene får den obligatoriske delen av kjøreopplæringa for å ta førerkort klasse B (personbil) som en del av opplæringa
– Det er et av kompetansemålene og rent praktisk må du ha førerkort for bil før du kan starte som lærling på tunge kjøretøy, sier han.
– Hvem er det som søker transport og logistikk?
– De fleste er ungdom med mål om å bli yrkessjåfører, men det er også noen som sikter mot å jobbe innenfor logistikk og befraktning, sier Flasnes, som også sitter i styret for Opplæringskontoret for bil og transportfag i Trøndelag.
Roger Strømmen sier at for skolen er det viktig med et tett samarbeid med transportnæringa.
– Som skole er vi heldige som har en transportbransje i Namdalen som er på hugget og ønsker et tett samarbeid. Blant annet gjennom at de er positive til at deler av opplæringa kan skje i bedrift, de står klare for å tilby læreplasser, og har tilbudt lån av utstyr til opplæringa, sier han.
Det ligger også en fristende gulrot innpakket i det nye skoletilbudet. Elevene får den obligatoriske delen av kjøreopplæringa for å ta førerkort klasse B (personbil) som en del av opplæringa
– Det er et av kompetansemålene og rent praktisk må du ha førerkort for bil før du kan starte som lærling på tunge kjøretøy, sier han.
– Hvem er det som søker transport og logistikk?
– De fleste er ungdom med mål om å bli yrkessjåfører, men det er også noen som sikter mot å jobbe innenfor logistikk og befraktning, sier Flasnes, som også sitter i styret for Opplæringskontoret for bil og transportfag i Trøndelag.
Roger Strømmen sier at for skolen er det viktig med et tett samarbeid med transportnæringa.
– Som skole er vi heldige som har en transportbransje i Namdalen som er på hugget og ønsker et tett samarbeid. Blant annet gjennom at de er positive til at deler av opplæringa kan skje i bedrift, de står klare for å tilby læreplasser, og har tilbudt lån av utstyr til opplæringa, sier han.
Transportkonferansen 2025 finner sted på Quality Airport Hotel Gardermoen 23. og 24. januar, og programmet er fylt med spennende temaer o...
Transportkonferansen 2025 finner sted på Quality Airport Hotel Gardermoen 23. og 24. januar, og programmet er fylt med spennende temaer og faglige innspill som er avgjørende for transportnæringen.
I tillegg inviterer NLF Lederforum til en ekstra bonusdag 22. januar, som gir deltakerne en unik mulighet til ekstra faglig påfyll før konferansens offisielle åpning.
Blant høydepunktene på Transportkonferansen er Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som gir en viktig oppdatering om status for tungbilløftet – et initiativ som spiller en nøkkelrolle i utviklingen av transportsektoren. Norges forsvarssjef, Eirik Kristoffersen, vil ta for seg temaer knyttet til beredskap, sikkerhetssituasjonen og transportens rolle i disse sammenhengene. Kjetil Olsen, sjefsøkonom i Nordea, vil dele sine analyser av de økonomiske utfordringene vi står overfor, med særlig vekt på prisøkninger på drivstoff og andre nødvendigheter, og gi et innblikk i sine fremtidsvurderinger.
Tonje Brenna, statsråd i Arbeids- og inkluderingsdepartementet, vil gi en oppdatering om regjeringens arbeid mot arbeidslivskriminalitet (A-krim), et stadig mer relevant tema for både myndigheter og næringsliv. Heikki Homås fra Sopra Steria vil deretter diskutere de grønne utfordringene i transportsektoren, med fokus på muligheter og hindringer knyttet til biodrivstoff som en del av overgangen til mer bærekraftige løsninger.
En annen viktig sesjon vil være Harald Berglands presentasjon av sitt forskningsprosjekt om vinterdrift, et tema som er spesielt relevant for transportbransjen i de kalde månedene. NLF-advokatene vil også ta for seg aktuelle saker, inkludert Høyesteretts vurdering av blindsoner.
I tillegg til Transportkonferansen inviterer NLF Lederforum til en kompetansedag 22. januar, samme sted som konferansen finner sted de påfølgende dagene. Dagen er åpen for alle konferansedeltakere.
Kompetansedagen byr på et intensivt faglig program for ledere i transportnæringen, med fokus på styrearbeid, økonomi, bærekraft og arbeidsrett. Dagen starter med en innledning fra Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF, før Styreforeningen gir en grundig gjennomgang av styrets plikter, innføring i aksjeloven og møteledelse.
Etterpå ser vi nærmere på daglig leders rolle, nøkkeltall for rapportering og risikovurdering. Etter lunsj vil økonomi og nøkkeltall være i fokus, med praktiske råd om hvordan regnskap og nøkkeltall som likviditet og avkastning kan brukes som styringsverktøy.
Bærekraft står også på agendaen, med en gjennomgang av hvordan bærekraft kan drive forretningsutvikling, og hvordan bedrifter kan etterleve krav og reguleringer. Dagen avsluttes med en oppdatering på de nyeste endringene innen arbeidsrett, inkludert ansettelser og nattarbeid, ledet av Robert Aksnes fra NLF-advokatene i Advokatfirmaet Vectio.
Vi gleder oss til å se dere!
Onsdag 11. desember klokken 18:00 er vi klare for et nytt digitalt medlemsmøte fra NLF-studio i Oslo. Myndighetene lover nå at 80 døgnhvi...
Onsdag 11. desember klokken 18:00 er vi klare for et nytt digitalt medlemsmøte fra NLF-studio i Oslo. Myndighetene lover nå at 80 døgnhvileplasser skal være på plass innen 2030. Dette var også et løfte i 2023, men da ble det kun realisert 55 plasser. Et sentralt tema under medlemsmøtet vil derfor være om vi kan stole på Statens vegvesens plan for å nå målet denne gangen.
I sendingen får vi besøk av Edvard Thonstad Sandvik fra Statens vegvesen, som vil gi oss svarene på dette.
Vi får også høre fra Jan-Terje Mentzoni, viseadministrerende direktør i NLF, som vil belyse de praktiske konsekvensene av innføringen av mobilitetspakken.
I tillegg vil vi få innsikt i enigheten i statsbudsjettet og hva dette betyr for transportnæringen.
Sendingen starter klokken 18:00. Vel møtt!
Ørland Transport AS kunngjør med stolthet at selskapet fra 1. januar 2025 går helt fossilfritt. Dette banebrytende tiltaket markerer et b...
Ørland Transport AS kunngjør med stolthet at selskapet fra 1. januar 2025 går helt fossilfritt. Dette banebrytende tiltaket markerer et betydelig skritt i selskapets langvarige forpliktelse til bærekraft og miljøvennlige løsninger.
Som en betydelig aktør med en stor bilpark, har Ørland Transport allerede satt standarden for bærekraftige transportløsninger. Selskapet har i flere år benyttet seg av helelektriske kjøretøy og vært en pådriver for grønn omstilling i bransjen.
I tillegg har Ørland Transport inngått forpliktende avtaler med flere av sine store kunder om å benytte HVO100 – en biodiesel som er miljøvennlig og bærekraftig.
Fra og med 1. januar 2025 vil Ørland Transport gjøre et historisk skifte ved å konvertere alle kjøretøy som i dag benytter konvensjonell diesel, til HVO100. Denne biodieselen, som leveres av Circle K, er fremstilt utelukkende av avfall og oppfyller strenge standarder (EN 15940) for bærekraft. HVO100 har inntil 90 % mindre utslipp av CO2 sammenlignet med konvensjonell diesel, og den er helt fri for palmeolje og biprodukter fra produksjon av palmeolje. Dette underbygger Ørland Transports forpliktelse til en grønnere fremtid.
– Vi tar bærekraft på alvor, og det nytter ikke lenger å bare snakke om ansvaret vi har. Vi må handle! Med denne overgangen til HVO100 ønsker vi å vise at det er mulig å kombinere effektiv transport med miljøbevissthet. Vi oppfordrer andre i bransjen til å følge etter, sier daglig leder, Erik Haugland.
Han gleder seg også over at Ørland Transport har seks tyngre kjøretøy under klargjøring for drift med biogass. Disse kjøretøyene er forventet å være klare til bruk fra årsskiftet 2024/2025, og vil ytterligere bidra til selskapets mål om å redusere klimagassutslipp og fremme bærekraftige transportløsninger.
– Overgangen til biogass som drivstoff er et viktig skritt mot en grønnere fremtid, og vi ser frem til å implementere denne teknologien i vår flåte, sier Haugland.
Ørland Transport er stolt av å ta ledelsen i transportbransjen når det gjelder bærekraft og miljøvennlighet. Selskapet håper at denne overgangen vil inspirere andre aktører i bransjen til å følge etter, og at dette skiftet vil bidra til en mer bærekraftig transportsektor for fremtiden
Appen Vegvesen trafikk er nå tilgjengelig på både engelsk og nynorsk, i tillegg til bokmål. Lanseringen av engelsk versjon er et svar på...
Appen Vegvesen trafikk er nå tilgjengelig på både engelsk og nynorsk, i tillegg til bokmål. Lanseringen av engelsk versjon er et svar på etterspørsel fra utenlandske sjåfører.
Appen gir sjåfører enkel tilgang til informasjon om hva som skjer langs veien. Du kan få informasjon langs en valgt rute, en bestemt veistrekning, eller i et område du selv har definert på kartet.
Oppdateringen, som nå er tilgjengelig i App Store og Google Play, gir alle brukere muligheten til å velge språk ved første gangs bruk eller etter oppdatering. Appen har blitt populær med nær en halv million nedlastinger. Lenke til appen er her: Vegvesen trafikk | Statens vegvesen
Lanseringen av engelsk versjon er et svar på etterspørsel fra utenlandske sjåfører.
– Gjennom årene har vi mottatt mange tilbakemeldinger fra sjåfører som har ønsket en engelsk versjon, og vi er stolte av å kunne oppfylle dette ønsket, sier produkteier for trafikk-appen Frode Kvam i Statens vegvesen.
Vegvesenet vil samarbeide med organisasjoner som Norges Lastebileier-Forbund (NLF) for å spre informasjon om den engelske versjonen til deres søsterorganisasjoner i Europa.
– Det er strålende at også engelskspråklige sjåfører både i norske og utenlandske transportselskaper nå skal kunne benytte seg av det gode verktøyet som Vegvesen Trafikk-appen har blitt. Dette har vært etterlyst av både våre medlemmer og våre søsterorganisasjoner i utlandet som vi nå også vil benytte for å informere om dette nye tilbudet, sier markedsdirektør Kjell Olafsrud i Norges Lastebileier-Forbund (NLF)
Tilgjengeligheten på nynorsk er et viktig steg for å sikre et godt tilbud til nynorskbrukere.
– Den nynorske versjonen handler både om å ta hensyn til brukernes språklige rettigheter og preferanser, og å oppfylle kravet i om nynorsk i selvbetjeningsløsninger i tråd med Språklova, sier produkteier Kvam.