De som ennå ikke har søkt om nye fellesskapsløyver, vil neppe få søknaden behandlet innen fristen 1. januar 2025. Det oppfordres lik...
1 uke nærmere Jul. Tollfloken gjennom Sverige har løst seg. NHO LT har gjort en kjempe jobb. Togene og lastebilene kan kjøre som før gjennom Sverige. Ikke helt sikker på hva slags ordning enda. Les
Fryktet 1000 flere lastebiler på norske veier – nå er tollfloken med EU løst – NRK Nordland
Nytt AMO kurs med 14 nye sjåfører startet denne uken. Rekrutteringen består.
Ellers må dere lese
De som ennå ikke har søkt om nye fellesskapsløyver, vil neppe få søknaden behandlet innen fristen 1. januar 2025. Det oppfordres lik...
De som ennå ikke har søkt om nye fellesskapsløyver, vil neppe få søknaden behandlet innen fristen 1. januar 2025. Det oppfordres likevel til å sende søknad så raskt som mulig, men Statens vegvesen (SVV) melder om lange køer og lang saksbehandlingstid på grunn av den økte mengden søknader før nyttår.
Nasjonale gods- og turvognløyver (hvite med rød kant) er gyldige fram til 01.01.2025. Etter dette må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve. Fellesskapsløyver er i fargen blå, og kan benyttes i både nasjonal og internasjonal transport.
Selv om du bare kjører i Norge, må du bytte ut de røde løyvene. Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Det er feil! Lastebileiere som kun har transport i Norge, må også ha fellesskapsløyve fra nyttår.
Nederst i saken finner du nyttig informasjon om hva søknaden skal inneholde og linker til søknadskjema, politi og skatteetaten.
Da NLF snakket med Statens vegvesen i oktober var det 3600 selskaper som ikke hadde søkt om fellesskapsløyve. Nå har tallet falt til rundt 3000.
– Vi tar forbehold om at noen av disse kanskje ikke skal videreføre driften, eller at det er et etterslep av foretak som er i prosess med å søke. Uansett er det fortsatt mange, sier May-Britt Berge Solheim, seksjonssjef i Statens vegvesen.
Hun forteller at Statens vegvesen nå opplever stor pågang og lange ventetider.
– Vi jobber så raskt vi kan og ønsker å sende ut så mange løyver som mulig før nyttår. I år holder vi også åpent i romjulen, understreker Solheim.
Hun oppfordrer alle som ikke har søkt, men skal gjøre det, til å gjøre det så snart som mulig. Videre ber hun om at alle søkerne setter seg grundig inn i søknadsprosessen og sørger for at alle nødvendige dokumenter er i orden før søknaden sendes.
– Det er overraskende mange som får brev om manglende dokumentasjon, noe som forsinker behandlingen. Vi mottar også mange telefoner med spørsmål som kan besvares enkelt ved å sjekke våre nettsider. Selv om vi selvfølgelig svarer på henvendelser, tar dette tid og bidrar til forsinkelser i prosessen, sier Solheim.
Ingen vil motta fellesskapsløyvene før søknaden er godkjent og gebyret er betalt.
Et tips er å fremskynde forfallsdatoen slik at betalingen skjer så raskt som mulig. Statens vegvesen sender løyvene samme dag som betalingen registreres.
Husk også å ta med deg de nye fellesskapsløyvene så snart du mottar dem. De gamle nasjonale løyvene blir ugyldige umiddelbart etter at de nye er mottatt.
Dersom du ikke har gyldige løyver og blir tatt i kontroll, risikerer du en bot på 60 000 kroner. I tillegg kan du ikke drifte foretaket før dette er ordnet. Med andre ord: Det kan raskt bli dyrt.
Dette skal med i søknaden:
Du må identifisere deg med BankID eller lignende ved innsending.
Du kan sende inn søknaden på tre ulike måter:
Nyttige lenker:
Spørsmål om gods- og turvognløyver?
Har du spørsmål om gods- og turvognløyver, kan du sende dem på e-post til transportloyve@vegvesen.no (merk henvendelsen med gods-/turvognløyve) eller ring oss.
Yrkessjåføren som mistet kontroll over vogntoget på Tonåsen 30. oktober, ligger på sykehus i Trondheim med en rygg- margsskade i nakken....
Yrkessjåføren som mistet kontroll over vogntoget på Tonåsen 30. oktober, ligger på sykehus i Trondheim med en rygg- margsskade i nakken. 24 år gamle Mireille (bildet) er nå lam fra nakke og ned. Det er usikkert hvor mye bedre hun vil bli. Det er opprettet en spleis for Mireille og familien. Du kan lese med om den her:
Pengene går til reise- og oppholdskostnader i forbindelse med besøk på sykehuset hvor datteren vår ligger
Etter en alvorlig ulykke i Sør-Norge med sin Scania-lastebil, ligger Mireille, vår 24 år
gamle datter, på sykehus med en ryggmargsskade i nakken. Mireille ble fjernet fra
lastebilen sin med stort besvær av nødetaten og umiddelbart fraktet med helikopter til Ulleval sykehus i Oslo.
Legene der jobbet hele natten med å reparere hennes ødelagte nakkevirvler med skruer, stifter og plater. Skaden på nervene som gjorde at hun nesten ble fullstendig lammet, tar mye lengre tid å lege. Etter en uke på Ullevål sykehus ble hun fraktet til St. Olav sykehus i Trondheim hvor hun vil fortsette å få behandling i ca 3 måneder. Rehabiliteringen startet umiddelbart der.
Etter de 3 månedene må hun fortsette rehabiliteringen på en rehabiliteringsklinikk i Oslo i 2 år ut ifra det vi vet i dag. Spørsmålet gjenstår om og hvor mye hun vil komme seg - pr i dag er hun lam fra halsen og ned. Det var et stort sjokk for oss, foreldrene hennes, å se henne slik.
Det er viktig for henne og for oss å kunne besøke henne regelmessig. Men det har vi ikke råd til. Det medfører store reise- og oppholdskostnader for å følge henne opp og gi henne den støtten hun trenger. Vi er derfor veldig takknemlige for all hjelpen vi kan få fra deg gjennom denne spleisen.
Dato for årsmøte i Trøndelags regionen er satt og det blir så fort VM er ferdig i Trondheim. Årsmøtet blir avhold på Augustin Hotell i Tr...
Dato for årsmøte i Trøndelags regionen er satt og det blir så fort VM er ferdig i Trondheim. Årsmøtet blir avhold på Augustin Hotell i Trondheim Sentrum
15 mars 2025.
Nærmere program og påmelding for helgen vil komme
Endelig er det klart for at E39 Bårdshaug bru kan gjenåpnes for toveistrafikk etter vedlikeholdsarbeidene som har pågått siden 1. novembe...
Endelig er det klart for at E39 Bårdshaug bru kan gjenåpnes for toveistrafikk etter vedlikeholdsarbeidene som har pågått siden 1. november 2023 er ferdig.
Kontraktsfrist for det planlagte vedlikeholdet var 1. oktober 2024, men under arbeidene ble det oppdaget at det ikke var kontakt mellom pilarene og brubjelkene i akse 5 pga. setninger i grunnen (se vedlagt illustrasjon og beskrivelse). Nå er også dette utbedret sammen med de planlagte vedlikeholdsarbeidene.
– Det er gjennomført flere kontrollmålinger, både før og etter støpning av lodd i overbygningen, og alle innmålinger viser at det ikke lengre er setninger. Det er derfor trygt å gjenåpne brua for toveistrafikk, understreker byggeleder Jan Lunde i Statens vegvesen.
Dette utelukker ikke at det i framtiden kan være nødvending med justeringer om det skulle forekomme nye setninger. Det er planlagt tett oppfølging av brua fremover.
Dermed avvikles omkjøringen i løpet av natta til fredag 6. desember og trafikken kan igjen gå i begge retninger over brua i ordinært kjøremønster. Trafikken i retning Trondheim har gått over brua i anleggsperioden, mens trafikken i retning Ørlandet har gått via Gammelosveien og Grønøra-området.
– Vi vil takke trafikanter og næringsliv for tålmodigheten og Orkland kommune for godt samarbeid knyttet til prosjektet, sier Lunde.
BMO Entreprenør AS har vært entreprenør for det planlagte vedlikeholdsarbeidet og utbedringen av akse 5. De har også som del av kontrakten for vedlikeholdet av brua utbedret Løypstrengen undergang.
– Vedlikeholdsarbeidene forlenger Bårdshaug bru og Løypstrengen undergang sine levetider og gir bedre funksjonalitet og trafikksikkerhet. Ikke minst er det god samfunnsøkonomi og bærekraftig at vi tar vare på det vi har i stedet for å bygge nytt, avslutter Lunde.
Følgende er gjort for E39 Bårdshaug bru:
Det ble i tillegg gjort flere tiltak for omkjøringsveien.
Følgende er gjort for Løypstrengen undergang:
Bårdshaug bru, som krysser elva Orkla, er en bjelkebru med seks spenn og har en totallengde på 133,5 meter. Brua ble bygd i 1964. Parallelt med brua ligger Bårdshaug gang- og sykkelvegbru, som ble bygd for noen år siden.
Omtrent 400 meter øst for Bårdshaug bru ligger Løypstrengen undergang. Denne undergangen, som ble bygd i 2006, er en elementkulvert under E39 med en totallengde på 3,91 meter.
Mer informasjon om prosjektet og historikk:
Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt 5.12.2024 10:50:19 | Statens vegvesen | Pressemelding Nå er det...
Fire entreprenører kjemper om prestisjekontrakt |
5.12.2024 10:50:19 | Statens vegvesen | Pressemelding |
Nå er det klart hvem som går videre til finalefeltet for å drifte riksvegene fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense. Kontrakten er verdt rundt en halv milliard kroner. |
|
Fem personer omkom i trafikken i november. Dette er like mange som mistet livet i samme måned i fjor. Så langt i år er det 84 døde i traf...
Fem personer omkom i trafikken i november. Dette er like mange som mistet livet i samme måned i fjor. Så langt i år er det 84 døde i trafikkulykker, mot 108 i 2023.
Statens vegvesens foreløpige ulykkestall viser langt færre drepte hittil i år enn på samme tid i fjor.
Det er en nedgang i antall unge som omkommer i trafikken, men nedgangen skjer med personbil. De fleste unge som har dødd i år mistet livet på MC eller i UTV.
Så langt i år er 13 unge i alderen 16-24 år omkommet på veiene. Ni av de unge omkomne i år døde på MC eller UTV, og fire av disse var 16 åringer på lett MC. Fire døde i personbil.
- Det er veldig positivt at vi ser en nedgang i antall unge som dør på veiene våre, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes. - Men det som bekymrer er at de som dør, mister livet på kjøretøy som kan gå fort, og der fører og passasjer har lite beskyttelse når en ulykke skjer.
Forskjellen fra i fjor, da 20 unge mennesker i alderen 16-24 år mistet livet på veiene fra januar til og med november, er nedgangen i ulykker med personbil, og antall ulykker med flere drepte. I fjor var det seks ulykker med flere ungdommer som døde i samme ulykke, mot ingen i år.
Det er flest trafikkdrepte i Akershus, der 12 har omkommet hittil i år, en dobling mot fjoråret.
Vestland og Innlandet skiller seg ut positivt. Disse fylkene har hatt stor nedgang i tallet på omkomne sammenlignet med i fjor. I Vestland er så langt fire omkommet hittil i år mot 14 på samme tid i fjor. I Innlandet er det en halvering av tallet på omkomne, med ni døde så langt i år, mot 18 på samme tid i fjor.
I ni år har Norge vært det tryggeste landet i Europa for trafikanter, med færrest drepte per million innbyggere.
- Vi gjør vårt for trafikksikkerheten, men med julen for døren med julestress og mas, vil jeg slå et slag for at vi legger stresset til side når vi setter oss i bilen, sier Ranes.
- Hold fartsgrensen, kjør etter forholdene, bruk sikkerhetsbelte og kjør rusfritt, så blir det en trygg juletid. Å kjøre er det eneste du skal gjøre, sier hun.
Ulykkestype | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* |
Møteulykke | 56 | 32 | 39 | 36 | 37 | 39 | 34 | 30 | 37 | 51 | 33 |
Utforkjøring | 48 | 41 | 50 | 27 | 39 | 33 | 26 | 21 | 33 | 33 | 30 |
Kryssulykke | 15 | 8 | 8 | 6 | 5 | 3 | 5 | 4 | 9 | 7 | 5 |
Samme kjøreretning | 2 | 3 | 6 | 6 | 5 | 7 | 2 | 4 | 8 | 3 | 2 |
Fotgjengerulykke | 18 | 10 | 12 | 10 | 13 | 9 | 11 | 9 | 14 | 6 | 6 |
Annet | 3 | 13 | 12 | 8 | 3 | 3 | 5 | 7 | 7 | 8 | 8 |
SUM | 142 | 107 | 127 | 93 | 102 | 94 | 83 | 75 | 108 | 108 | 84 |
Hele året | 147 | 117 | 135 | 106 | 108 | 108 | 93 | 80 | 116 | 110 |
* Foreløpige tall
16-24 år | 2023 | 2024* |
Fotgjenger | 2 | |
Mopedbil | 1 | |
UTV | 1 | |
Lett MC | 1 | 4 |
MC | 1 | 4 |
Personbil | 13 | 4 |
Varebil | 2 | |
SUM | 20 | 13 |
* Foreløpige tall
Fylke | 2023 | 2024* |
Østfold | 5 | 8 |
Akershus | 7 | 12 |
Oslo | 1 | 4 |
Innlandet | 18 | 9 |
Buskerud | 8 | 7 |
Vestfold | 3 | 2 |
Telemark | 3 | 4 |
Agder | 6 | 4 |
Rogaland | 10 | 6 |
Vestland | 14 | 4 |
Møre og Romsdal | 3 | 5 |
Trøndelag | 11 | 6 |
Nordland | 12 | 6 |
Troms | 4 | 6 |
Finnmark | 3 | 1 |
SUM | 108 | 84 |
* Foreløpige tall
Mandag 9. desember starter Statens vegvesen arbeidene med utskifting av plateelementer for den midlertidige brua som krysser elva Stavå...
Mandag 9. desember starter Statens vegvesen arbeidene med utskifting av plateelementer for den midlertidige brua som krysser elva Stavåa i Rennebu kommune. |
Det har siden midten av oktober vært skiltet for glatt veibane for den midlertidige brua på grunn av slitasje på plateelementene som fører til dårlig friksjon og glatt veibane:
Arbeidene vil pågå i uke 50 og 51. Disse ukene blir det manuell dirigering og ledebil mandag til torsdag mellom klokken 09:00 og 17:00 og fredag mellom klokken 09:00 og 13:00. Siste dag med manuell ledebil og dirigering blir da fredag 20. desember om arbeidene går som planlagt.
Dersom arbeidene krever lengre tid enn forventet vil noen av dekkeelementene bli byttet ut i etter nyttår. Fra og med mandag 9. desember settes også fartsgrensen ned til 50 km/t frem til alle plateelementene er skiftet ut.
– Friksjonen over brua er nå så lav at vi kommer med en sterk oppfordring om å kjøre rolig over brua. Brua er trygg å ferdes på, men trafikanter må være oppmerksomme på at veibanen på brua kan være glatt og at farten må tilpasses vær- og føreforhold, sier byggeleder Henrik Opem Holmstad.
Nordgående kjørefelt vil bli prioritert først, da friksjonen er dårligst i dette feltet.
– Vi ber om at skilting, dirigering og ledebil blir fulgt og respektert. Sikkerheten til trafikantene og de som arbeider på brua er det aller viktigste, understreker Holmstad.
Interimsbrua åpnet mars i 2022, og var den gangen den lengste midlertidige brua som hadde blitt bygd i Norge. Brua har et totalt spenn på 140 meter, hvorav 99 meter fritt spenn.
Brua som er av typen Mabey Delta, hvor elementene ble bygd i England, er dimensjonert for 10 tonns akseltrykk og totalvekt på 60 tonn. Når den nye E6-traseen er ferdigstilt vil den midlertidige brua bli demontert og inngå som ei av Statens vegvesens beredskapsbruer.
Det anbefales å følge med på vegvesen.no eller Vegvesenets trafikk-app for oppdatert informasjon om arbeidene og trafikkavviklingen:
Enova har den 3. desember innvilget støtte til utbygging av ti nye ladestasjoner for tunge kjøretøy, med 62 nye ladepunkt langs nors...
Enova har den 3. desember innvilget støtte til utbygging av ti nye ladestasjoner for tunge kjøretøy, med 62 nye ladepunkt langs norske riksveier gjennom støtte programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».
Totalt har Enova nå støttet 51 offentlige ladestasjoner, med til sammen 293 ladepunkt, for tungtransporten.
– Dette er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor i Norge, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap) i en pressemelding.
– Med denne støtten sikrer vi at elektriske lastebiler kan kjøre flere strekninger, noe som vil redusere utslippene betydelig, legger Sandvik til
Til sammen vil prosjektene som er tildelt midler sørge for grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene i Sør-Norge. I tillegg er det i denne runden tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.
Artikkelen fortsetter under tabellen.
Tabell som viser støttemottakere for "Underveislading for tunge kjøretøy" med søknadsfrist 28. okt. 2024. Kilde: Enova SF
Formålet med Enovas støtteprogrammer er å legge til rette for en raskere overgang til elektrisk tungtransport.
Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.
– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri vegtransport i Enova.
(Kilde: Enova)
Vianor har åpner et av landets største dekksentere for tungtransport på Berger, langs E6 15 kilometer nord for Oslo. Det nye sentere...
Vianor har åpner et av landets største dekksentere for tungtransport på Berger, langs E6 15 kilometer nord for Oslo. Det nye senteret vil tilby nye dekk, dekkskift og reparasjon for trailere, busser, traktorer og anleggsmaskiner. I tillegg blir senteret hjemsted for Vianors satsing på døgnbemannede servicetjenester for last- og anleggskunder.
Mandag 2. desember åpnet dørene til Vianors nye dekksenter for lastebil og tungtransport.
Det nye senteret kan skilte med enkel adkomst til og fra E6, et stort uteområde med plass til mange lastebiler og busser, samt lyse og fine lokaler på 1 500 kvadratmeter.
Senteret har også en gjennomkjøringshall på 66 meter, som er lang nok til at to semitrailere kan stå etter hverandre, og et stort hvilerom for sjåførene mens de venter på nye dekk.
– Vi er veldig fornøyde med de nye lokalene. Det blir et stort løft både for kundene og for de ansatte, sier regionsjef Tom Kvernsveen i Vianor.
Det nye dekksenteret erstatter Vianors gamle senter på Økern, og blir Vianors første rendyrkede dekksenter for tungtransport i Norge.
Vianor har brukt over ett år på flytteprosessen og mye tid på å finne de rette lokalene. Valget falt på et lagerbygg på Berger på Skedsmokorset, som tidligere ble brukt til truck- og maskinutleie, og som Vianor har brukt tre måneder på å pusse opp.
– Tid er penger for yrkessjåfører, så enkel adkomst og gjennomkjøring var viktig for oss. På senteret på Økern kunne det bli både tidkrevende og kronglete å komme til med de største vogntogene, sier Kvernsveen.
Beliggenheten i nærheten av Gardermoen var en viktig faktor, siden det er her det meste av den nordgående lastebiltrafikken går fra.
Plass til en gjennomkjøringshall var også en viktig faktor. Hallen er dimensjonert for de lengste modulære semitrailerne på 29 meter.
– Det er god nok plass til at flere kan jobbe sammen og komme til på alle sider samtidig. Det gjør at vi kan få tiden det tar å skifte dekk ned til en halvtime, omtrent halvparten av det man må regne med andre steder, sier Kvernsveen.
For Vianor var det viktig å samle alle dekktjenester for tungtransport på ett sted.
Det nye senteret vil tilby nye dekk, dekkskift og reparasjon for trailere, busser, traktorer og anleggsmaskiner. I tillegg blir senteret hjemsted for Vianors satsing på døgnbemannede servicetjenester for last- og anleggskunder.
– Et rendyrket senter gjør at guttene og jentene som jobber der, blir mye mer profesjonelle i det de gjør. De kan jobbe mer effektivt og få ned ståtiden for yrkessjåførene, sier Kvernsveen.
Det nye senteret får åtte ansatte, som alle flytter over fra senteret på Økern.
Arbeidene med ny Sletta bru er i gang. Når betongfundamentene for den gamle brua skal rives, må E6 nattestenges fra og med i kveld til og...
Arbeidene med ny Sletta bru er i gang. Når betongfundamentene for den gamle brua skal rives, må E6 nattestenges fra og med i kveld til og med 19. desember. Omkjøringen blir skiltet via fv. 181 og Trondheimsvegen, og er også åpnet for modulvogntog.
Sletta bru, som går over E6, ligger rett ved Eidsvolltunnelen. Brua vil stenges fra klokka 21:00 til 06:00, fra og med 2. desember til og med 19. desember.
Omkjøringen blir skiltet via fv. 181 og Trondheimsvegen.
NLF har søkt om midlertidig dispensasjon for modulvogntog på omkjøringsvegen, og Statens vegvesen har nå åpnet omkjøringen for modulvogntog.
Sletta bru var en av de 14 fagverksbruene i tre som ble stengt etter at Tretten bru falt ned. Over brua går Spetalsvegen, som er helstengt i byggeperioden. Brua kan ikke forsterkes og må erstattes av en ny bru.
Målet er at brua skal være ferdig i løpet av sommeren 2025.
Statens vegvesen beklager ulempene stengingen medfører og oppfordrer kjørende på omkjøringsveiene til å vise hensyn.