Torsdag 14. september klokken 19:00 starter asfaltering av Gammelosveien fra østsida av Gammelosbrua til krysset ved Grønørveien.
Noen nyheter info uke 37 Og husk å melde dere på Høst turen 27-29 Oktober. Frist nå på fredag
Husk medlemsmøte
Onsdag 13. september er det klart for et nytt digitalt medlemsmøte fra St. Olavsgate i Oslo. Her vil du bli bedre kjent med forbundsstyret i NLF i tillegg til at det vil komme en aldri så liten overraskelse. | |
|
|
Møtet kan streames live fra klokken 18:00. Det vil bli gode muligheter til å stille spørsmål til forbundsstyret, både i forkant og under medlemsmøtet. Har du spørsmål før møtet, kan disse sendes til Amalie. Vel møtt! |
Torsdag 14. september klokken 19:00 starter asfaltering av Gammelosveien fra østsida av Gammelosbrua til krysset ved Grønørveien.
Torsdag 14. september klokken 19:00 starter asfaltering av Gammelosveien fra østsida av Gammelosbrua til krysset ved Grønørveien.
Dette er en kommunal vei, men tiltaket er en del av forberberedelsene av omkjøringsveien før vedlikeholdsarbeidene for E39 Bårdshaug bru starter. Statens vegvesen finansierer og har ansvaret for asfalteringen.
– Asfalteringsarbeidene vil foregå kveld og natt mellom klokken 19:00 torsdag 14. september og klokken 06:00 fredag 15. september. Det blir manuell dirigering med ledebil og trafikk i ett felt mens arbeidene pågår. Vi legger arbeidene til kveld og natt slik at det blir til minst mulig ulempe for trafikantene, sier byggeleder Håkon Ødegård Alstad.
Det kan bli noe støy for nærområdet.
Han oppfordrer til at trafikantene er oppmerksomme på skilting og dirigering.
– Husk å avpasse farten og ta hensyn til de som arbeider. Sikkerheten for trafikanter og arbeidere er det aller viktigste.
Det må påregnes noe ventetid. Det tas forbehold om endringer på grunn av ugunstig vær.
Følg med på
www.vegvesen.no/trafikk eller appen
Vegvesentrafikk for oppdaterte trafikkmeldinger.
Entreprenør planlegger opprigging for vedlikeholdsarbeidene for E39 Bårdshaug bru i uke 42. Det planlegges for å legge om trafikken i uke 43. Frist for ferdigstilling av arbeidene er kontraktsfestet innen 1. oktober 2024. Utførende entreprenør er BMO Entreprenør AS, som har mye erfaring innen slike oppdrag.
– Det er viktig at vi nå får vedlikeholdt og utbedret Bårdshaug bru, og det er omfattende arbeider som skal gjøres. Både østre- og vestre brufuge skal skiftes, de nedlagte gangfeltene skal fjernes og det skal bygges nye kantdragere med rekkverk på begge sider og det skal bygges ny bakvegg, vinger, justering av lager i akse 7 samt erosjonssikring. I tillegg kommer nye avløp og lyktestolper, mekanisk reparasjon av underkant av bruplate, landkar og søyler. Vi skal også flytte infrastruktur fra brua over til den parallelle gangbrua. Det skal skiftes fastlager og reetablere søyletopp i akse 5. Til slutt skal landkar og søyler overflatebehandles i alle akser og brua reasfalteres og det skal legges ny veioppmerking, forteller Ødegård Alstad.
I tillegg skal det gjøres vedlikeholdsarbeid av Løypestrengen undergang. Her skal eksisterende betongkant, rekkverk og kantdrager fjernes, tørrmur skiftes, kulvertmur fjernes og det skal graves ut byggegrop for cirka 25 meter nye rekkverksfundament og nytt kjøresterkt rekkverk. Brurekkverket skal kobles på nytt vegrekkverk.
– Arbeidene for Løypestrengen planlegges gjennomført i juni 2024. Det vil bli etablert gangtunnel slik at myke trafikanter ikke påvirkes av arbeidene, sier Ødegård Alstad.
Mens vedlikeholdsarbeidene pågår vil trafikken fra vest, mot øst (mot Trondheim) hovedsakelig gå over E39 Bårdshaug bru i anleggsperioden, mens trafikken fra øst, mot vest (fra Trondheim) må kjøre via Gammelosveien. I to perioder blir det helstengt bru, når det skal etableres og senere demonteres interimsbru ved vestre landkar. Hver helstengingsperiode blir cirka en uke, og det vil da jobbes doble skift. Ved helstenging blir det manuell dirigering over brua i Gammelosveien, foreløpig er disse to helstengingene planlagt gjennomført i desember og månedsskiftet februar/mars 2024.
Det kan i tillegg bli behov for enkelte nattestenginger for fugearbeid og lignende. Gammelosveien blir enveisregulert mot vest med innkjøring forbudt ved Gammelosen renseanlegg, mens brua har bare ett kjørefelt.
– Det er ingen ideelle omkjøringsalternativ, men i godt samarbeid med kommune og fylkeskommune gjøres det nå en rekke tiltak. Gang- og sykkeltrafikk opprettholdes som i dag, med en kortvarig omlegging på Bårdshaug bru adskilt mot biltrafikk. Trafikksikkerheten må prioriteres, samtidig som fremkommeligheten ivaretas. Vi setter pris på engasjement og innspill for å finne løsninger, understreker Ødegård Alstad.
Det planlegges for et system som gjør at blålysetatene kan kjøre over brua i begge retninger ved kritiske utrykninger.
Følgende tiltak skal gjøres:
I arbeidet med Bårdshaug bru har vi følgende tidslinje:
Mer informasjon om arbeidene finner du på prosjektsiden til E39 Bårdshaug bru:
11 september besøkte vi Evjen skole ved Orkanger. 43 elever i 1 og 2 klasse. Ola Lilleås og Øyvind Hess gjorde en kjempejobb med elevene....
11 september besøkte vi Evjen skole ved Orkanger. 43 elever i 1 og 2 klasse. Ola Lilleås og Øyvind Hess gjorde en kjempejobb med elevene. Det var en gjeng med hyggelig og nysgjerrige barn
Evjen skole ved Orkanger fikk besøk av oss 11 september for programmet Venner på veien. Tror Lærerne var like interessert i sikkerheten og lastebilen som barna.
VI fikk sett på filen Stopp se og vink.
Stopp, se og vink - YouTube Anbefaler alle å finne den på lastebil.no eller på youtube.no og søk på venner på veien. Denne illustrerer veldig godt om blindsone og barnene følger godt med
Det var 2 rolige klasser når vi kom inn først. Men dette endret seg rask når de fikk på seg venner på veien vesten og de fikk komme ut i lastebilene.
En blå bølge skyller over landet og kommuner og fylker som tidligere har vært røde får nå et skifte. Spørsmålet er hvor stor dominansen o...
En blå bølge skyller over landet og kommuner og fylker som tidligere har vært røde får nå et skifte. Spørsmålet er hvor stor dominansen og gjennomslaget for blå politikk det blir i de ulike områdene, for nå foregår det intense forhandlinger om makta rundt om i landet.
– Når det gjelder Akershus er vi tilbake der vi slapp for fire år siden, da Akershus ble oppløst og en del av Viken. Høyre er tilbake som fylkets desidert største parti og vil danne fylkesråd med i samarbeid med de andre ikke-sosialistiske partiene, sier regionsjef J. Kristian Bjerke.
Han forsikrer alle om at de har god dialog med disse partiene som alle stiller seg positive til veivedlikehold i fylket.
– Likevel vil vi nok måtte kjempe for hver ny meter med asfalt også med et ikke-sosialistisk flertall i Akershus, fastslår Bjerke.
Slik det ligger akkurat nå, ser det ut som om det blir et blå-grønt flertall i Østfold fylkesting.
– Det betyr at Thor Hals fra Høyre (H), blir fylkesordfører. Han var tidligere ordfører i Askim, der han var godt kjent med fylkets veiutfordringer. Samtidig er og blir Østfold et «fattig» fylke med mange store utfordringer. Hvis det ender med rød-grønt flertall, så kjenner vi tidligere Sarpsborgordfører Sindre Martinsen-Evje godt. Han blir i så fall ny Arbeiderpartiets (Ap) fylkesordfører og vi skal passe på at han møter seg selv i veikrysset så ofte som det skal til, sier Bjerke.
Også i Oslo blir det blå/grønt med Høyres Eirik Lae Solberg som byrådsleder.
– Spørsmålet er hvor blått eller hvor grønt det blir, for det er foreløpig usikkert, påpeker Bjerke.
Venstre (V) vil gjerne ha med Miljøpartiet de grønne (MDG) i koalisjon med seg selv og Høyre, mens de helst ikke vil styre med Fremskrittspartiet (FrP).
– FrP på sin side vil ikke ha MDG inn i noe som helst samarbeid, så her kan det blir interessant fremover. Vi kjenner Lae Solberg godt, blant annet som leder i samferdsel- og miljøutvalget i Oslo kommune. Han lytter godt til oss og vi har fra tidligere gode relasjoner til Venstre. Når det er sagt, blir det neppe mer vei i Oslo. Det vi kan håpe på er fordeler for næringstransporten, avslutter Bjerke.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Hedmark og Oppland har i mange tiår hatt betegnelsen som røde fylker. Arbeiderpartiet har også styrt Innlandet etter sammenslåingen. Riktignok med støtte fra Senterpartiet. Men da Arbeiderpartiet ikke ville dele det nye fylket i fjor, ble det skilsmisse i politikken. Valgresultatene viser at det kan bli andre tider, sier regionsjef, Guttorm Tysnes.
Han peker videre på at Senterpartiet ser ut til å ha gått på en kjempesmell i fylkestingsvalget. Partiet går tilbake med hele 11,5 prosentpoeng. Arbeiderpartiet «rygger» 2,9.
Høyre og Frp er vinnere med en framgang på 5,2 og 3,7 prosentpoeng. Arbeiderpartiet er likevel klart størst i fylkestinget med 31,2 prosent av stemmene.
– Det betyr at forhandlingene mellom blokkene avgjør mandatfordelingen. Hvis Sp velger å opprettholde skilsmissen, vil trolig Aud Hove bli fylkesordfører, men Høyre og Sp er jevnstore. Hanne Velure har sikkert også lyst på jobben, påpeker Tysnes.
Lett oppsummert fortsetter By- og bygdelista i Hamar. Arbeiderpartiet mister ordføreren i Ringsaker. I Lillehammer fortsetter trolig AP med venner, mens i Gjøvik kan det bli ordførerskifte. Arbeiderpartiet får ordføreren i Kongsvinger. I Elverum er alt åpent. Ellers ser en at sittende ordfører får stor oppslutning i mange småkommuner.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det har vært et viktig fylkestingsvalg hvor tre gamle fylkeskommuner skal gjenoppstå i region 3.
– Det er jevnt mellom noen uklare blokker. Høyre er største parti i Buskerud og Vestfold, mens Ap er størst i Telemark. Frp ble 3. største parti i alle tre fylkene, mens Sp er betydelig svekket, sier regionsjef, Roy N. Wetterstad.
Han understreker videre at sammensetningen av fylkestingene kan komme til å gi forhandlingsthrillere i dagene og ukene fremover.
– Mange partier har stilt seg positive til å gi et løft for fylkesveiene, men hvis partier som Rødt, SV og MDG får innflytelse vil sannsynligheten for at veiutvikling kommer høyt opp på prioriteringslisten bli svekket. NLF har innhentet svar fra partiene på spørsmål om viktige saker for transportnæringen. Nå starter vi arbeidet med på få partiene til å følge opp slik at næringslivet kan få styrket sine rammevilkår og fylkesveiene kan få det løftet det er prekært behov for, sier Wetterstad.
Han forklarer videre at dersom Ap og Sp fortsetter sitt samarbeid i Telemark er det sannsynlig at Ap vil få fylkesordførervervet og at den nåværende Sp-fylkesordføreren i Vestfold og Telemark fylkeskommune rykker ned til fylkesvaraordførerposisjon. Videre vil de med SV og Rødt kun trenge én stemme til for å danne flertall.
– Dersom Sp skulle velge å skifte side vil det eventuelt være behov for tre ekstra stemmer for å oppnå flertall. Det vil eventuelt kunne hentes hos INP. V og KrF har også tre stemmer til sammen, påpeker Wetterstad.
I Vestfold trenger Høyre og Frp kun to ekstra stemmer for å få flertall. Dette kan de sikre seg ved å samarbeide med INP som har to og/eller V og KrF som har én hver.
– I Buskerud fylkesting må Høyre og Frp ha tre ekstra stemmer for å få flertall. Konstellasjonen Ap, Sp, Sp, Rødt og MDG trenger fire ekstra stemmer. Flertall kan hentes hos V, INP, Kristelig folkeparti (KrF), pensjonistpartiet (PP).
Artikkelen fortsetter under bildet.
Slik det ligger an til nå vil Høyre fortsetter med fylkesordfører i Agder. Det betyr at, Arne Thomassen, vil fortsette som fylkesordfører.
Regionsjef, Reidar Retterholt, forteller at de hadde et godt møte med Thomassen under Arendalsuka.
– Det var flere saker vi var enige i med Høyre om, og det er flere saker vi skal jobbe frem og spille inn etter valget. Først og fremst handler det om døgnhvileplasser, fylle – og ladestasjoner og framkommelighet gjennom Kristiansand. Når det gjelder vei har vi spilt inn dette tidligere. Thomassen kjenner også næringen vår godt fra arbeidslivet og livet som politiker. Høyre, Kristelig Folkeparti, Pensjonistpartiet, Venstre og Fremskrittspartiet danner flertall i fylket. Den viktige posisjonen for oss med leder for samferdselsutvalget ser det ut som Frp skal bekle, forteller Retterholt.
I Rogaland blir det Høyre som overtar makten i fylket. Dersom forhandlingene lykkes vil Ole Ueland blir fylkesordfører.
– Ueland hadde vi på bedriftsbesøk i juni. Da gikk vi gjennom våre utfordringer som bransje og ga han en god innføring i våre prioriteringer. Det være seg veg med TKV, tverrforbindelsen og prioriteringen til E39. Her må også gjøres noe med oppskriving av veier. Ueland har vært leder for samferdselsutvalget i Rogaland og kjenner samferdsel godt. Trolig blir Svein Erik Indbjo (Frp) fra Haugesund varaordfører. Han var også på bedriftsbesøk før valget og driver selv med transport og kjenner derfor bransjen godt. Her blir det spennende å se hvem som blir leder i samferdselsutvalget, sier Retterholt.
Han avslutter med å bekrefte at de etter at de viktigste posisjonene er delt ut, invitere de nye lederne i samferdselsutvalgene på bedriftsbesøk hos en medlemsbedrift.
– På denne måten skal vi være trygge på at de kjenner våre prioriteringer, avslutter Retterholt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Både Høyre og FrP gjør godt valg i Møre og Romsdal. Høyre ble størst med 19,3 prosent av stemmene. Like etter følger FrP med 19 prosent og Ap med 17,1 prosent. Industri- og Næringspartiet gjør det bedre enn ved forrige fylkestingsvalg. Partiet har nå 5,3 prosentpoeng mer enn resultatet for fire år siden.
Blant stortingspartiene har Rødt lavest oppslutning så langt, med 2,1 prosent. Senterpartiet er stortingspartiet som har falt mest i Møre og Romsdal siden forrige fylkestingsvalg. Det ligger nå på 8,1 prosentpoeng mindre enn det endte på for fire år siden.
Situasjonen er ikke helt avklart ennå, men i Møre og Romsdal blir det trolig Høyre med fylkesordfører Anders Riises, sammen med FrP Venstre og KrF. I Rauma har ikke blå blokk gjort noe bra valg. Der har Yvonne Wold (SV) gjort et brakvalg med 40 prosent, så der blir det SV med ordfører.
Når det kommer til Vestland er det også her flere løse tråder.
– Vestland har frem til tirsdagens valg blitt styrt av et sentrum-venstre samarbeid bestående av de seks partiene Sp, MDG, KrF, SV, V, og Ap gjennom en politisk plattform, også kalt «Regnbuekoalisjonen». Denne brede alliansen vil nok, om den består etter dette valget, også gi sittende fylkesordfører, Jon Askeland, nye fire år som fylkesordfører i Vestland. Det gjenstår selvsagt en del politiske forhandlinger før alt er på plass. Det forhandles fortsatt, sier regionsjef, Jan-Ove Halsøy.
Han forteller at de har etablert et godt forhold og en god dialog med Askeland, og har et håp om at han fortsetter, men sammen har de et knapt flertall, med 33 av 65 mandater i Vestland.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Høyre er den klare vinneren også i Trøndelag, men fortsatt er mye uavklart. Fylket hadde samtidig lav valgdeltakelse og endte på kun 58,1prosent. Den store taperen er SP som gikk ned 9,6 prosent og arbeiderpartiet som gikk ned 2,4 prosent.
– På tross av dette kan det fortsatt se ut som det blir et rød/grønt flertall i de fleste kommuner, også i fylket. Samtidig er det enda veldig uklart og det gjenstår mye forhandlinger, sier regionsjef Leif Jarle Christensen.
Han peker på at Høyre vinner sterkest i kystområder med oppdrett, men at endringer i mandater på fylket trolig ikke vil gjøre de store forskjellene.
– De mindre partiene sitter i en sterkere posisjon i forhandlinger og da særlig sentrumspartiene. Dette kan gjøre det spennende. Selv om Senterpartiet er den store taperne, vil jeg tro de vil være de som sitter og bestemmer hvilken side Trøndelag skal gå. Det blir derfor spennende å følge med de neste dagene, sier Christensen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Rådgiver i NLF, Frank Lauritz Jensen, forteller at det ligger an til dødt løp på fylkestinget i Nordland, men med en sterk fremgang for høyre og brakvalg for nykommeren INP.
– Det blir vanskelig å skape grunnlag for en stabil politikk, da den fremtidige styrende koalisjon må hente støtte i samtlige saker, mener Jensen.
Han understreker at det er flere kostbare veiprosjekter i Nordland som det sannsynligvis blir vanskelig å få gjennomslag for i denne perioden, med mindre det er enighet mellom Arbeiderpartiet og Høyre.
– Senterpartiet er også i Nordland den store taperen og kan miste opptil 15 ordførere. Det er stor usikkerhet hvordan Senterpartiet vil forholde seg på Fylkestinget og spørsmålet er om de skal fortsette sitt samarbeid med Arbeiderpartiet, eller vil de innlede samarbeid med borgerlig side, sier jensen.
Når det gjelder fylkestingsvalget for Troms og Finnmark, ser det ut til at det vil bli rød blokk som får flertallet.
– I Troms er Arbeiderpartiet størst og kan tenkt danne flertall med SV,SP, Rødt og MDG. Når det gjelder Finnmark er også her AP størst med 24,4 prosent av stemmene. Det nye partiet Nordkalottfolket blir nest størst med 19,5 prosent av stemmene. De er vanskelig å sette i en bås, men er trolig mer borgerlig en sosialistisk. Derom vi legger til grunn hva man normalt forbinder med borgerlig side vil de ha flertall, forteller regionsjef, Odd Hugo Pedersen.
I de største byene i region 7 fortoner det seg slik:
Vegkonferansen arrangert av Vegforum Trøndelag ble avhold på Hell med temaene Nasjonal Transportplan og fylkes veg, Vei og verdiskapning&...
Vegkonferansen arrangert av Vegforum Trøndelag ble avhold på Hell med temaene Nasjonal Transportplan og fylkes veg, Vei og verdiskapning og Status og fremdrift fylkesveger. Dette skapte en god sofa debatt og en god debatt blant politikerne.
Statssekretær Tom Kalsås
Startet årets vegkonferanse på Hell. Han prøvde så godt han kunne å forklare hvorfor det måtte komme en ny oppdatert NTP. Det var vel ikke mye lyspunkter når det gjaldt økonomi. Mye måtte kuttes og reduseres. Og vi alle måtte vel forstå at vi nå gikk inn i ny tid. Men alt i alt handlet det vel som vi alltid vet Vi må bruke pengene våres fornuftig, Og er det noe NLF medlemmer kan er det vel og bruke de fornuftig
Veg direktør statens vegvesen Ingrid Dahl Hovland
Loset oss gjennom fremtidens veg som skal være effektivt, miljøvennlig og et trygt transport system. Det er heller ikke tvil om at vegen er en del av mobiliteten næringslivet og oss forbrukere trenger for i et velfungerende samfunn.
Vi ser drepte i trafikken har hatt en god nedgang siden 2010 men nå i 2022/2023 kan det se ut som de kommer en liten økning eller utflatning.
Ingrid bruker mye tall og hva dem bruker til å kunne prioritere oppgavene de har i svv. Noe av det interessante er vel verdien av vegen ikke bare måles på ÅDT men også verdien av hva næringslivet transporterer på vegene. Og den er ikke liten og vi men RV 3 er vel den vegen med størst verdi med tallene hun presenterte.
Vegdirektør fylkesdirektør Jo Bernt Brøndstad
Med 6000 km veg og 1400 fylkesbruer er det ikke tvil om Brøndstad har en stor oppgave. Han belyser godt hva utfordringene er og etterslepet de har på vedlikehold og stiller noen gode spørsmål om utfordringene som står foran oss. Dette gjelder hvordan vi skal forholde oss til hvordan klimaet forandrer seg som Hans eller Gyda. Det er også utfordrende for fylket at bruken av vegene endres og vegene er ikke dimensjonert eller laget for dagens trafikk som er i dag eller kanskje i fremtiden. Fylket har også de samme krav til sikkerhet og at ulykkene skal ned.
Brøndstad stiller også gode spørsmål om hvilken verdi fylkesvegene har og kanskje man da trenger å se på en annen finansieringsmodell for å få bedre økonomiske rammene rundt veg. Uten å omklassifisere vegene mellom riksveger og fylkesveger.
Mari Bakketun (20) har alltid visst at hun skulle bli yrkessjåfør. Hun ble tidlig introdusert for transportnæringen og trives best n...
Mari Bakketun (20) har alltid visst at hun skulle bli yrkessjåfør. Hun ble tidlig introdusert for transportnæringen og trives best når ting brummer og lage lyd.
– Drømmen om å bli yrkessjåfør lå rett og slett i blodet, forteller Mari.
Mari ble rekruttert inn i transportnæringen i ung alder siden hun har en far som er yrkessjåfør.
– Jeg har vært med pappa på jobb fra jeg var liten, og han har både kjørt buss og lastebil, forteller Mari.
– Ting skal brumme litt og ting skal lage lyd, forklarer Mari spøkefullt.
Hun forteller at det å bli presentert for transportnæringen i så tidlig alder har gitt henne et positivt og bredt bilde av alt det transportnæringen har å by på.
– Det var ikke vanskelig å velge yrkeskarriere når jeg satt med et så godt inntrykk av hva det betyr å være yrkessjåfør. Det er så mange muligheter, forteller Mari.
Den unge yrkessjåføren, som opprinnelig kommer fra Voss, har tatt et klassisk yrkesfaglig skoleløp. Fagbrevet dro hun vel i havn i februar i år.
Først gikk hun VG1-tipp og fortsatte videre på VG2-transport og logistikk ved Os videregående skole. Læretiden tok hun hos Rivenes AS, hvor hun nå er fast ansatt. Nå manøvrerer hun elegant en fireakslet tippbil av merket Mercedes, som om hun ikke har gjort noe annet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
TRIVES: – Det å kjøre rundt på Vestlandet byr på verdens beste kontorlandskap, mener Mari Bakketun
Bak rattet trives hun godt.
– Det å kjøre rundt på Vestlandet byr på verdens beste kontorlandskap, og det er noe av det aller beste med denne jobben. I tillegg er det en sosial jobb der jeg får snakke med mange i løpet av arbeidsdagen. I tillegg er det et godt arbeidsmiljø på jobb, forteller Mari.
Stort sett kjører hun lokalt i Bergen og omegn med stein- og grusmasse til ulike anleggsområder.
– Jeg synes det er fint at det er en variert arbeidsdag, Det å kjøre tippbil er mye mer enn det å bare kjøre på veien. Man må løse små og store oppgaver i løpet av dagen og hjelpe til der det trengs, forteller Mari.
Det er heller ikke plankekjøring å kjøre stor bil på anleggsplasser.
– I starten skal jeg innrømme at det var litt skummelt å rygge ned bratte bakker med fullastet bil. Man må vite hva man gjør og før man blir kjent med bilen og hvordan den reagerer. Det er også viktig å stå riktig plassert når man tipper bilen, slik at den ikke velter. Heldigvis har det gått bra, og nå har jeg kjørt såpass mye at jeg har blitt rimelig trygg på dette, forteller Mari.
Arbeidsdagen varer fra klokken syv om morgenen og avsluttes klokken tre, og hun har fri hver helg.
– Det er fullt mulig å være yrkessjåfør og ha normal arbeidstid, og det setter jeg pris på. Det blir selvsagt litt ekstra av og til, men det er bare kjekt.
Hun har jobbet litt denne sommeren, men hun har også hatt ferie. Ferien ble ikke uventet tilbragt i bil, men denne gangen i personbil med campingvogn.
Vestlandet byr på vakker natur, men veiene kan være en utfordring.
– Som yrkessjåfør er du i trafikken hele tiden for det er vår arbeidsplass. Det er derfor viktig å være konsentrert, våken og opplagt. I tillegg er det viktig å være løsningsorientert. Veiene er ikke alltid tilrettelagt for store biler. Da er det om å gjør å være fleksibel, holde hodet kaldt og raskt kunne løse de utfordringene som kommer.
Nå håper hun at myndighetene etter hvert får satt i gang viktig vegprosjekter som kan gjøre veiene tryggere for alle.
– Som yrkessjåfør bærer man et stort ansvar og det er viktig å kjøre forsvarlig hele tiden. Man vet aldri når en ulykke kan inntreffe, og det er trolig alle yrkessjåførers skrekk, sier Mari.
Hun føler seg likevel stort sett trygg når hun er på veien.
– Jeg kjører ikke de lengste distansene, og jeg tenker ikke så mye på det. Samtidig er det mange yrkessjåfører som daglig kjører på langt mer trafikkfarlige veier enn jeg gjør, så det ligger selvsagt alltid litt i bakhodet.
Artikkelen fortsetter under bildet.
TRIVES: – Det å kjøre rundt på Vestlandet byr på verdens beste kontorlandskap, mener Mari Bakketun
Det at hun føler seg trygg mener hun også er mye takket være en god arbeidsgiver som har gitt henne den opptreningen og oppfølgingen hun trenger. I tillegg roser hun Opplæringskontoret for all den gode hjelpen de har gitt henne, slik at det har vært mulig å bli det hun har ønsket.
– Vi trenger flere lærlingplasser og jeg tror det vil være svært viktig for rekrutteringen fremover. For min del var det faktisk litt vanskelig å finne lærlingplass i Voss, men sammen med Opplæringskontoret fikk jeg innpass hos Rivenes i Arna.
Mari er også glad for at det stadig kommer flere kvinner inn i sjåføryrket.
– Slik jeg ser det er det ingen grunn til at denne jobben ikke skulle passe for kvinner. Vi er akkurat like tøffe som gutta, sier Mari.
Fremover mener hun det er viktig å vise frem næringen for de unge i tillegg til å fremsnakke yrket.
– Norge trenger sjåfører i både i anlegg og distribusjon og jeg tror kanskje mange glemmer hvilken viktig samfunnskritisk jobb vi gjør. Jeg tror det vil være viktig å ta mer plass i det offentlige rom for å vise oss litt mer frem og hvilke muligheter man har som yrkessjåfør, avslutter Mari.
Styremøte 7 september ble avhold hos Drivenorge på Ler
Styremøte
1 styremøte etter sommeren ble gjennomført 7 september i drive norge sine lokaler på Ler. Tidligere europamester i rallycross Knut Ove Børseth fortalte styret i Trøndelag om bakgrunnen for drive norge og «Kjør for livet» programmet.
Ellers var noen av sakene som ble behandlet: venner på veien, omdømme rekruttering, fylkesvei 30 , fiskeavrenning. Viktige saker som opptar medlemmer i regionen.
Og vi må ikke glemme høstturen til røros 27-29 oktober på Røros. De håper mange vil melde seg på og det skal bli en hyggelig trønderhelg i sammen.