
I mars omkom seks personer i trafikken, alle i ulykker der tungbil, ATV, traktor eller buss var involvert. Dette er halvparten så mange o...
Påsken nærmer seg og de fleste av oss vil få noen dager å slappe av på. Og vi tolker det å slappe av forskjellig. Lese bok, se krim, spille spill, trimme, stå på ski osv osv osv,
Men det viktigste er vel å få tid til å gjøre ting som vi ikke har tid til ellers. Mer tid til de nærmeste.
De fleste av dere har fått innkalling til Landsmøtet 2025. Dette er åpen for alle. Ikke bare delegater. NLF er 90 år i år, og vil gjøre ekstra stas på dette til landsmøtet.
Påmeldingen skal skje via regionskontoret. Husk frist 5 mai
Regionen vurderer å sette opp buss i fra Trøndelag. Interesserte bes si ifra om dette kan være interessant når dere melder dere på.
Minner dere også om RBK sine hjemmekamper.
Benytter da anledningen til å ønske dere
En riktig god påske.
Norges Lastebileier-Forbunds landsmøte 12. – 15. juni 2025
Vi viser til epost datert 1. april med innkalling til landsmøte på Storefjell 12. – 15. juni.
Oversikt over medlemstallet pr. 01.01.25 og antall delegater som hvert fylke i henhold til vedtektene skal møte med på landsmøtet, fremgår av innkallingen.
I anledning at NLF feirer 90 år i 2025, starter landsmøtesamlingen for NLFs medlemmer allerede torsdag 12. juni. Torsdag ettermiddag og fredag formiddag planlegges fagdager med flere parallelle sesjoner med følgende tema: rekruttering; lærlinger; HMS, ansatte og medvirkning; arbeidskontrakter; tariffavtaler; tillitsvalgte – rolle og forventninger; risikoklassifisering; kundeavtaler; kalkyler og regnskap; sertifiseringer; NLFs medlemsavtaler og medlemstilbud mm. Programmet er fortsatt under arbeid og nærmere informasjon kommer.
Den offisielle åpningen av landsmøtet finner sted fredag 13. juni kl. 14.00, og de formelle landsmøteforhandlingene fortsetter lørdag 14. juni kl. 9.00. Lørdag kveld blir det bankett. Fullstendig program sendes ut 2 uker før Landsmøtet.
Vedlagt oversendes påmeldingsskjema som vi ber dere fylle ut, slik at vi får navn på delegater og ledsagere, og eventuelle observatører som vil være med.
Som følge av at vi markerer NLFs 90-årsjubileum i år, forventer vi større interesse for deltagelse på landsmøtet enn vanlig. For at hotellet skal få en oversikt over antall rom NLF trenger under landsmøtet innen fristen som er satt, ber vi regionsjefene samordne påmeldingene fra hver region. Vi må ha skjemaet i retur senest mandag 5. mai.
Landsmøtehotellet 2025 er Storefjell Resort Hotel, Gol.
NLF dekker opphold for valgte representanter. Observatører og ledsagere må betale oppholdet selv.
Prisen for opphold fra og med lunsj torsdag 12. juni til og med frokost søndag 15. juni er:
Pris per person i enkeltrom 8 200,-
Pris per person i dobbeltrom 6 900,-
Pris tilslutningsdøgn, enkeltrom 1 995,-
Pris tilslutningsdøgn, pr. person i dobbeltrom 1 595,-
Prisene dekker overnatting med fullpensjon, arrangementer, samt bankett.
I mars omkom seks personer i trafikken, alle i ulykker der tungbil, ATV, traktor eller buss var involvert. Dette er halvparten så mange o...
I mars omkom seks personer i trafikken, alle i ulykker der tungbil, ATV, traktor eller buss var involvert. Dette er halvparten så mange omkomne som i fjor, da tallene var uvanlig høye. I første kvartal er det registrert 16 personer drept på norske veier.
Dette er viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Det har vært flere alvorlige ulykker på veiene de siste dagene.
− Utviklingen i antall omkomne i mars var lenge god, men den siste uken har vi sett flere dramatiske ulykker, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. I en av ulykkene kom en bil i brann da den traff en buss. En fører omkom og den andre ble alvorlig skadet. I den siste ulykken ble en mann drept momentant da han ble truffet av hengeren på en tungbil, sier hun.
− Alle alvorlige ulykker gjør inntrykk på oss. Vi undersøker alle dødsulykker grundig for å tilegne oss kunnskap om hvorfor det gikk galt og hvilke læringspunkt og tiltak som kan hindre lignende i å skje igjen. Målet er nullvisjonen om at ingen skal dø eller bli hardt skadet i trafikken.
Alle som omkom på veiene i mars var menn i alderen 28- 59 år – to i Innlandet, og en i hvert av fylkene Østfold, Rogaland, Akershus og Troms. Så langt i år er 13 av 16 omkomne menn. Tre fylker står uten dødsfall i trafikken i år: Vestfold, Nordland og Finnmark.
Det var mange tungbilulykker i første kvartal. Dette gjelder også for mars, der tre av ulykkene hadde tungbil involvert. Halvparten av ulykkene i mars og i første kvartal var møteulykker.
Vi går snart inn i påsken, som er sen i år. I fjor omkom tre den første helgen i påske-utfarten.
− Nå går vi snart inn i en tid der mange skal reise på påskeferie, sier Guro Ranes. Folk kjører stort sett pent, så det er vanligvis ikke mange alvorlige ulykker i påsken, men i fjor startet påskeutfarten på verst tenkelige måte. Da omkom tre mennesker i trafikken. Slik kan vi ikke ha det, sier hun.
− I tillegg til høy fart og ruskjøring, vet vi at mangel på oppmerksomhet forårsaker mange alvorlige ulykker. Mange «multitasker» når de kjører bil, men det er vi alle egentlig veldig dårlige til, sier Ranes.
Derfor oppfordrer Guro Ranes til å ta det med ro og kjøre rusfritt. Og så legger hun til; la maten og mobilen ligge, la andre styre GPS ’en og musikken og hold henda på rattet og blikket på veien. For å kjøre er det eneste du skal gjøre.
*2024- og 2025 -tallene er foreløpige tall
Uhellstype | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* | 2025* |
Møteulykker | 9 | 7 | 15 | 9 | 6 | 7 | 14 | 8 |
Utforkjøring | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 |
Kryssulykke | 1 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Samme kjøreretning | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Fotgjengerulykke | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 |
Annet | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 2 |
SUM | 16 | 16 | 24 | 14 | 10 | 13 | 20 | 16 |
Hele året | 108 | 108 | 93 | 80 | 116 | 110 | 89 |
Enhet | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* | 2025* |
Fotgjenger | 2 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 |
Sykkel | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Moped | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lett MC | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MC | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
ATV/Traktor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 |
Personbil | 12 | 9 | 11 | 10 | 4 | 8 | 6 | 9 |
Varebil/Bobil | 0 | 1 | 4 | 0 | 2 | 3 | 7 | 2 |
Tungbil | 0 | 3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 |
Buss | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Annet | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 0 |
SUM | 16 | 16 | 24 | 14 | 10 | 13 | 20 | 16 |
Alder | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* | 2025* |
0-15 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
16-24 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 | 5 | 3 | 1 |
25-44 | 3 | 4 | 11 | 4 | 4 | 4 | 3 | 7 |
45-64 | 7 | 2 | 7 | 4 | 2 | 2 | 10 | 4 |
65+ | 3 | 6 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 4 |
SUM | 16 | 16 | 24 | 14 | 10 | 13 | 20 | 16 |
Fylke | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024* | 2025* |
Østfold | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 4 | 1 |
Akershus | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Oslo | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 1 |
Innlandet | 2 | 3 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 4 |
Buskerud | 0 | 0 | 5 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Vestfold | 1 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Telemark | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Agder | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 |
Rogaland | 1 | 0 | 1 | 0 | 4 | 4 | 1 | 1 |
Vestland | 0 | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 |
Møre og Romsdal | 2 | 4 | 0 | 1 | 0 | 2 | 3 | 1 |
Trøndelag | 1 | 1 | 2 | 1 | 0 | 1 | 2 | 1 |
Nordland | 1 | 3 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Troms | 2 | 1 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 1 |
Finnmark | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SUM | 16 | 16 | 24 | 14 | 10 | 13 | 20 | 16 |
Neste uke starter Statens vegvesen den årlige vårrengjøringa av riks- og europaveier i Trøndelag. Det gir rene og pene veier og bedre luf...
Neste uke starter Statens vegvesen den årlige vårrengjøringa av riks- og europaveier i Trøndelag. Det gir rene og pene veier og bedre luftkvalitet.
Arbeidet vil foregå fra og med uke 15 til og med uke 19.
– Vårrengjøringa er veldig viktig for å fjerne veistøv og skitt som har samlet seg opp langs veiene i vinter. Det bidrar både til bedre trafikksikkerhet og luftkvalitet. Ikke minst blir det mye triveligere å ferdes både som kjørende, syklende eller gående, sier byggeleder Steinar Løvseth i Statens vegvesen.
Det er Veidekke, som er Statens vegvesens driftsentreprenør for kontrakten, som gjennomfører vårrengjøringa av hovedveinettet i Trøndelag. De «støvsuger», feier og spyler veibane, gang- og sykkelveier, fortau, rekkverk, skilt, leskur og signalanlegg, altså hele riksveinettet og alle installasjoner langs veiene.
Det blir også plukket søppel og tømt sandfang.
Arbeidene vil primært skje på kvelds- og nattetid. Rengjøringsarbeidet på kjøreveiene starter i hovedsak ved 22:00-tida og er ferdig før klokken 06:00 morgenen etter.
Det gjøres oppmerksom på at gang- og sykkelveiene langs riks- og europaveiene blir rengjort på dagtid.
– Samtidig med rengjøringa gjør driftsentreprenør inspeksjoner og mindre reparasjoner og utbedringer på rekkverk, samt skilt med mer, når veiene likevel er stengt. Det er både effektivt og god samfunnsøkonomi, og sparer trafikantene for flere stenginger, forklarer Løvseth.
– Driftsentreprenør jobber for det meste om kvelden og natta når trafikken er minst og ikke berører så mange bilister. Lav trafikk gjøre det også tryggere for mannskapene å jobbe på veiene, understreker Løvseth.
Han oppfordrer trafikantene til å ta hensyn til de som gjør denne viktige jobben.
– Vær oppmerksom på pågående arbeid og kjør forsiktig. Sikkerheten for de som arbeider og trafikantene er det aller viktigste. Arbeidene kan føre til litt ekstra kjøretid siden det kan bli korte stopp enkelte steder.
Målsettingen er at vårrengjøringen i Trøndelag skal være ferdig innen 10. mai.
– Vi gjør oppmerksom på at vær og uforutsette hendelser kan føre til endringer i planene, understreker Løvseth.
Det ligger alltid oppdaterte trafikkmeldinger på www.vegvesen.no/trafikk og i app-en Vegvesen trafikk.
Oversiktene under viser hvor og når rengjøringsarbeidene er planlagt utført på hovedvegnettet.
Ukenummer | |||||
Strekninger | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
E6 Klett – Stjørdal | X | X | X | ||
Riksveg 706 (Nordre avslastingsveg) | X | X | X | ||
E6 Stjørdal – Verdal | X | X | |||
E6 Berkåk – Klett | X | X | |||
E14 Stjørdal – riksgrense | X | X | |||
E6 Oppdal - Berkåk | X | X | X |
Den store oppgraderingen av Frøyatunnelen er snart ferdig. Onsdag 9. april deltar nødetater og vegtrafikksentralen i en beredskapsøvelse
Den store oppgraderingen av Frøyatunnelen er snart ferdig. Onsdag 9. april deltar nødetater og vegtrafikksentralen i en beredskapsøvelse
9. april gjennomføres en beredskapsøvelse i Frøyatunnelen sammen med nødetater og Vegtrafikksentralen (VTS). Øvelsen inneholder både teoretisk gjennomgang, diskusjonsøvelse og praktisk øvelse. Øvelsen vil gjennomføres innen normale stengetidspunkter og media som ønsker å delta under øvelsen kan ta kontakt (se kontaktinfo lenger ned på denne siden).
Selve øvelsen starter klokken 22:00, men det blir teori og opprigging før den tid.
Det er tunneloppgraderingen av Frøyatunnelen som er grunnen til at øvelsen gjennomføres.
Nå skal systemer og utstyr prøves gjennom en stor beredskapsøvelse. På denne måten blir også nødetater, VTS samt drift og vedlikehold kjent med det nye utstyret.
Det har naturligvis vært befaringer og informasjonsdeling underveis, men det blir noe annet med en fysisk øvelse. I tillegg til nødetatene deltar også flere markører og observatører.
Målet med øvelsen er å gjøre nødetater og VTS bedre kjent med den «nye» tunnelen. Samtidig får de prøvd ut den nye sikkerhetsutrustningen.
Øvelser av denne typen er veldig viktig, spesielt fordi Frøyatunnelen har fått en solid oppgradering. Dette endrer nemlig innsatsen ved uønskede hendelser.
Tunnelen har fått nytt og moderne utstyr som gjør at nødetater og VTS kan samhandle og håndtere hendelser på en bedre måte enn før.
Årsaken til tunneloppgraderingen er kravene som stilles i tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesveg.
Kontaktperson:
TerjeSundfærRådgiverSend epost74 17 96 12 980 46 363
I år har vi også 4 plasser på Lerkendal for medlemmene. Vi gjør det litt annerledes i år. Send meg mail eller sms. SÅ lagrer jeg det...
I år har vi også 4 plasser på Lerkendal for medlemmene.
Vi gjør det litt annerledes i år. Send meg mail eller sms. SÅ lagrer jeg dette, Blir det flere som er interessert enn vi har av billetter trekker vi dette noen dager før kampen. Foreløpig kampprogram med klokkeslett er i bilde.
Det jeg trenger å vite er dato. antall og navn.
Kamp Dato:
Antall: 1,2,3 eller 4 Billetter
Og navn:
Prosjektet gir et etterlengtet skille mellom myke og harde trafikanter. Dette gagner ikke bare lokalmiljø og næringstransportene, men ogs...
Prosjektet gir et etterlengtet skille mellom myke og harde trafikanter. Dette gagner ikke bare lokalmiljø og næringstransportene, men også Forsvarets interesser. En verden i endring og Nato-medlemskap for Sverige og Finland forsterker behovet for samkjøring av militært forsvar og sivil beredskap.
|
||||||||||||||
|
E6 i Rosten i Sel kommune åpner for trafikk i ett felt fredag formiddag. Det blir lysregulering og nedsatt hastighet forbi skredstedet. T...
E6 i Rosten i Sel kommune åpner for trafikk i ett felt fredag formiddag. Det blir lysregulering og nedsatt hastighet forbi skredstedet. Trafikantene må regne med noe ventetid.
Et steinskred har sperret E6 i begge retninger i Rosten i Gudbrandsdalen siden mandag denne uka.
– Sikrings- og oppryddingsarbeidet etter det store steinskredet, har gått raskere enn vi fryktet. Arbeidet er ikke ferdig, men fredag formiddag kan vi åpne vegen i ett felt for alle typer kjøretøy.
Det sier en lettet seksjonssjef Marthe Tøsse Løvseth i Statens vegvesen, som er klar over hvor problematisk stengingen av E6 har vært for mange.
NLF tok raskt kontakt med fylkeskommunen etter at raset ble kjent for å få åpnet fylkesvei 27 over Venabygdsfjellet og FV29 mellom Folldal og Hjerkinn for modulvogntog. Det er klart at Venabygdsfjellet ikke åpnes for modulvogntog. Bare FV29 mellom Hjerkinn og Alvdal er åpen for modulvogntog 1 og 2.
Les også: Ras på E6: NLF har søkt om dispensasjon fra kjøre- og hviletid
Trafikken blir ledet forbi skredstedet i sørgående felt mens sikrings- og oppryddingsarbeidet fortsetter fra det nordgående feltet.
I tillegg til lysregulering og nedsatt hastighet forbi skredstedet, kan det bli stopp i trafikken i korte perioder når sikrings- og oppryddingsarbeidet krever det.
Folk må derfor beregne ekstra reisetid, eller vurdere alternative kjøreruter hvis de har mulighet for det.
NLF søkte om dispensasjon fra og med mandag 31. mars, frem til rasområdet på E6 er åpent igjen for normal ferdsel, men har fått avslag.
Dette mener NLF er uheldig siden raset påvirker både trafikken fra nord til sør og øst til vest. Erfaringene fra NLFs medlemsbedrifter de siste dagene viser at kjøretiden har økt betydelig for de rutene som normalt ville gått forbi rasområdet. Selv om de har lagt om rutene og tatt i bruk de anbefalte omkjøringsveiene, rekker de ofte ikke å fullføre transportene innenfor reglene for kjøre- og hviletid.
Utover dette er NLF fornøyde med at Statens vegvesen og entreprenørene har gjort en god jobb med å få åpnet E6 etter raset i Rosten.
Arbeidet med å sikre og rydde E6 i det svært krevende og vanskelige terrenget i Rosten er ikke ferdig, men fortsetter kommende uke og vil pågå fram til påske.
– Hvis alt går etter planen, regner vi med at E6 er åpen for normal toveistrafikk innen fredag før påske, sier seksjonssjef Løvseth.
Den 1.–3. april samlet Norges beste unge fagarbeidere seg til norgesmesterskap i yrkesfag i Førde. Nær 100 deltakere konkurrerte i 10 uli...
Den 1.–3. april samlet Norges beste unge fagarbeidere seg til norgesmesterskap i yrkesfag i Førde. Nær 100 deltakere konkurrerte i 10 ulike fag, og blant dem var 11 som kjempet om tittelen som norgesmester i godstransport.
Over 7.000 besøkende fikk ikke bare et spennende show, men også muligheten til å oppleve utdanningsmesse, «Prøv et fag»-aktiviteter og møte fremtidens faghelter.
I løpet av tre intense dager konkurrerte Norges beste unge fagarbeidere om å bli best i sitt fag. Mesterskapet ble arrangert på to konkurransearenaer i Førde – Campus Verftet og Førde vidaregåande skule. Nær 100 deltakere fra hele landet var kvalifisert til NM-finale i 10 yrkesfag, og 11 av dem deltok i godstransportklassen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fint vær i Førde satte en ekstra god ramme rundt konkurransen!
Alle de 11 deltakerne måtte vise sine ferdigheter i følgende kategorier:
I finalen ble deltakerne også utfordret på presisjonskjøring, hvor ferdigheter i nøyaktig og kontrollert kjøring ble testet.
Vinnerne ble:
Arrangementet var et samarbeid mellom WorldSkills Norway, Vestland fylkeskommune, lokale opplæringskontor, fag- og bransjeorganisasjoner og lokalt næringsliv.
Opplæringskontorene ønsker å spesielt takke Scania for at de stilte to biler til disposisjon under konkurransen.
FLOTT GJENG: Deltakerne i gods- og persontransport.
Ordførerne i Indre Østfold, Ås og Nordre Follo krever en hasteinnkalling av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for å diskutere E18-utbyg...
Ordførerne i Indre Østfold, Ås og Nordre Follo krever en hasteinnkalling av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for å diskutere E18-utbyggingen mellom Retvet og Vinterbro. De frykter at forsinkelser kan føre til bortfall av ekspropriasjonsretten, som må utløses innen ti år etter at reguleringsplanen ble vedtatt i 2016.
Fristen er i oktober 2026. Hvis grunnervervsprosessen ikke starter før neste år, kan hele prosjektet stanse. Den 15 km lange etappen fra Retvet til Vinterbro er siste del av E18-utbyggingen, som har pågått i flere tiår. Dette skriver Ås Avis
Den 70 km lange E18-strekningen fra Vinterbro til riksgrensen ved Ørje er delt opp i ni delprosjekter og står i fare for ytterligere forsinkelser. Prosessen har allerede medført både økte kostnader og utfordringer med nye anbud, flytting av rigger og stadige oppstarter.
De første delstrekningene ble ferdigstilt i 1998, og snart har det gått 30 år. Nå haster det med å sette i gang den siste etappen mellom Retvet og Vinterbro før tidsfristen for ekspropriasjon går ut. Ordførerne i Indre Østfold, Ås og Nordre Follo krever en hasteinnkalling av samferdselsministeren for å unngå flere forsinkelser
Regionsjef i NLF, J. Kristian Bjerke, er utålmodig.
– Hvis reguleringsplanen ikke blir vedtatt innen utgangen av året, må hele planen ut på ny høring. Da starter vi fra begynnelsen igjen, og en helt ny plan må lages. Det er en uholdbar situasjon, mener Bjerke.
Han forstår ikke hvorfor det fortsatt er motstand, og peker på at noe av grunnen til forsinkelsene skyldes Ås kommunestyre, som er imot at strekningen delfinansieres med bompengetrasé.
– Da Knut Arild Hareide var samferdselsminister (2020–2021), økte han i sin tid den statlige støtten til et historisk høyt nivå, men likevel nekter Ås å godta løsningen. Hvis vi må starte reguleringsprosessen på nytt, må vi sørge for at prosjektet blir statlig regulert, slik at statsråden kan fastsette endelig beslutning, understreker Bjerke.
Nå mener han at denne prosessen har dratt ut altfor lenge og forventer en snarlig løsning.
Spørsmålet om penger til å sikre seg arealer til E18 ble også tatt opp av stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp) fra Akershus, som stilte samferdselsminister Nygård dette skriftlige spørsmålet:
«Hvordan vil statsråden sikre en hensiktsmessig fremdrift for prosjektet E18 Retvet-Vinterbro, i tråd med Nasjonal Transportplan 2025–2036, der prosjektet er forutsatt ferdigstilt i løpet av planperioden, herunder sørge for at Statens vegvesen prioriterer nødvendige midler til ferdigstilling av grunnerverv, slik at det kan sendes ekspropriasjonsvarsler innen fristen høsten 2026?»
Samferdselsminister Jon Ivar Nygård svarer at han er kjent med at reguleringsplanen ble vedtatt i 2016 og at fristen på 10 år for å bruke planen som hjemmel for ekspropriasjon går ut i oktober 2026.
– Departementet er i dialog med Statens vegvesen om hvordan vi kan håndtere de utfordringene som oppstår på grunn av dette, svarer Nygård.
I mars mistet seks personer livet i trafikken – en halvering sammenlignet med fjoråret, da ulykkestallene var uvanlig høye. Totalt er 16...
I mars mistet seks personer livet i trafikken – en halvering sammenlignet med fjoråret, da ulykkestallene var uvanlig høye. Totalt er 16 personer registrert omkommet på norske veier i første kvartal.
Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Alle som mistet livet i mars var menn mellom 28 og 59 år. To av ulykkene skjedde i Innlandet, mens én person omkom i hvert av fylkene Østfold, Rogaland, Akershus og Troms. Hittil i år har 13 av de 16 omkomne vært menn. Tre fylker – Vestfold, Nordland og Finnmark – har så langt unngått dødsulykker.
Statens vegvesen minner om at vi snart går inn i påsketrafikken, som i år starter sent. I fjor mistet tre personer livet i løpet av den første helgen med påskeutfart.
Bilister oppfordres til å kjøre rusfritt, holde blikket på veien og hendene på rattet. La mobilen og maten ligge, og overlat styringen av GPS og musikk til passasjerene.