Fristen er i oktober 2026. Hvis grunnervervsprosessen ikke starter før neste år, kan hele prosjektet stanse. Den 15 km lange etappen fra Retvet til Vinterbro er siste del av E18-utbyggingen, som har pågått i flere tiår. Dette skriver Ås Avis  

Utbygging av E18 i 30 år  

Den 70 km lange E18-strekningen fra Vinterbro til riksgrensen ved Ørje er delt opp i ni delprosjekter og står i fare for ytterligere forsinkelser. Prosessen har allerede medført både økte kostnader og utfordringer med nye anbud, flytting av rigger og stadige oppstarter.

De første delstrekningene ble ferdigstilt i 1998, og snart har det gått 30 år. Nå haster det med å sette i gang den siste etappen mellom Retvet og Vinterbro før tidsfristen for ekspropriasjon går ut. Ordførerne i Indre Østfold, Ås og Nordre Follo krever en hasteinnkalling av samferdselsministeren for å unngå flere forsinkelser  

– Uholdbart!  

Regionsjef i NLF, J. Kristian Bjerke, er utålmodig.  

– Hvis reguleringsplanen ikke blir vedtatt innen utgangen av året, må hele planen ut på ny høring. Da starter vi fra begynnelsen igjen, og en helt ny plan må lages. Det er en uholdbar situasjon, mener Bjerke.  

Han forstår ikke hvorfor det fortsatt er motstand, og peker på at noe av grunnen til forsinkelsene skyldes Ås kommunestyre, som er imot at strekningen delfinansieres med bompengetrasé.  

Må sikre statlig regulering  

– Da Knut Arild Hareide var samferdselsminister (2020–2021), økte han i sin tid den statlige støtten til et historisk høyt nivå, men likevel nekter Ås å godta løsningen. Hvis vi må starte reguleringsprosessen på nytt, må vi sørge for at prosjektet blir statlig regulert, slik at statsråden kan fastsette endelig beslutning, understreker Bjerke.  

Nå mener han at denne prosessen har dratt ut altfor lenge og forventer en snarlig løsning.  

Skriftlig spørsmål  

Spørsmålet om penger til å sikre seg arealer til E18 ble også tatt opp av stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp) fra Akershus, som stilte samferdselsminister Nygård dette skriftlige spørsmålet:  

«Hvordan vil statsråden sikre en hensiktsmessig fremdrift for prosjektet E18 Retvet-Vinterbro, i tråd med Nasjonal Transportplan 2025–2036, der prosjektet er forutsatt ferdigstilt i løpet av planperioden, herunder sørge for at Statens vegvesen prioriterer nødvendige midler til ferdigstilling av grunnerverv, slik at det kan sendes ekspropriasjonsvarsler innen fristen høsten 2026?»  

Samferdselsminister Jon Ivar Nygård svarer at han er kjent med at reguleringsplanen ble vedtatt i 2016 og at fristen på 10 år for å bruke planen som hjemmel for ekspropriasjon går ut i oktober 2026.  

– Departementet er i dialog med Statens vegvesen om hvordan vi kan håndtere de utfordringene som oppstår på grunn av dette, svarer Nygård.