Fjerning av krabbefelt i Nøstvedttunellen har skapt problemer for nyttetransporten på vei. SVV kommer NLF i møte og tilbakefører krabbefeltet inne i tunellen.
Statens Vegvesen innførte for kort tid siden et eget kollektivfelt på deler av strekningen fra Vinterbro til Ryen. Dette skal forhåpentlig få flere til å benytte buss til jobb, så lenge rehabiliteringen av Brynstunellen pågår.
Strengt tatt burde nyttetransporten også få benytte kollektivfeltet, i stedet for å stange i forurensende kø i rush-trafikken. Et større problem er imidlertid at fjerning av krabbefeltet inne i tunellen har medført flere presumtivt farlige situasjoner.
- Vi har fått beskrevet situasjoner hvor lastebiler med god fart i tunellen, har måtte kjøre ut i venstre felt for å unngå langt mer saktegående vogntog i høyre felt. Med stor trafikk i tunellen fører dette til farlige situasjoner, sier regionsjef J.Kristian Bjerke i NLF.
Han forteller at han har vært i kontakt med SVV, som lovet å se på saken.
- Jeg tok kontakt med prosjektleder i SVV, Dagmar Høyer, som i dag hadde sett på saken og bestemt seg for å tilbakeføre krabbefeltet inne i tunellen. Jeg må si det er positivt at SVV både hører på gode innspill fra NLF og også reagerer raskt som i dette tilfellet, sier Bjerke.