For første gang på mange år reduseres det totale etterslepet i veivedlikeholdet her i landet. Over 2.7 milliarder kroner er bevilget i 2014-2016 til dette formålet. Akershus sin andel er drøyt 2% per år!
Etter å ha tråklet oss gjennom statsbudsjettet på nett, finansdepartementet, samferdselsdepartementet, kommunaldepartementet, Statens vegvesen og til slutt Akershus fylkeskommune, sitter vi med tabellen som viser skriften på veggen. Storting og regjering har bevilget til sammen 2.733.892 kroner til "Opprusting og fornying av fylkesvegnettet" i perioden 2014-2016. Da er bevilgninger til riksveinettet holdt utenfor. Av dette mottar Akershus rett over 2%. I 2016 er det foreslått bevilget drøye 1.230.000.000 kroner totalt og Akershus mottar 25.982.000
Med tanke på at mellom 25 og 30% av landets befolkning bor og jobber i Oslo og Akershus, at landets hovedflyplass ligger i Akershus, samt at de to viktigste inn- og utfartsveiene til Europa ligger i disse fylkene, er tallet 2% i beste fall oppsiktsvekkende.
Til sammenligning er det foreslått i 2016 at Nordland mottar 172.404.000 kroner, Hordaland 142.455.000 kroner, Troms 128.808.000 kroner og Møre og Romsdal 122.643.000 kroner. Det er bare Oslo som får mindre, 4.477.000 kroner, men Oslos situasjon er litt spesiell. Østfold får omkring 1.500.000 kroner mer enn Akershus, mens Vestfold får 5 millioner mindre.
Akershus er også tilgodesett med midler til riksveiutbygging og det bedrer bildet. Til sammen 1.830.000.000 kroner går til hhv E-6,E-18,E-16 og RV 22. Av dette skal 786.000.000 kroner bompengefinansieres og E-6 og E-18 prosjektene kommer også nabofylkene til gode.
-At etterslepet reduseres andre steder i landet er veldig positivt, men tallene for Akershus er ikke bare oppsiktsvekkende, de er urovekkende, sier Fylkesleder i Oslo & Akershus, Harry Nilsen i en kommentar.