Oslopakke 3 er en skjør avtale som ingen av partene nå tør å røre. Det vil si, enkelte i MDG hevder vel at de egentlig ikke er blitt enig om annet enn at de er uenig og at partene skal forhandle om de vanskelige tingene senere i perioden. Men faktum er nå i alle fall at alle var enig om å innføre rushtidsavgifter i Oslo. Den avgiften kan ikke være miljøbasert, for politikerne velger å ramme feil bruker.
50-øre for miljøet
Det ble vedtatt en rushtidsavgift på 10 kroner for personbiler og 30 kroner for lastebiler. Når vi vet at lastebilen med Euro6-motor lager mindre kø og forurenser mindre enn en personbil, blir dette helt feil. Hvis politikerne legger på 50-øre for hver personbil som passerer i rushtiden, så kan nyttetransporten helt slippe denne avgiften. Og, da vil man også ramme dem som forurenser mest. Personbileieren har dessuten alternativer,- det har ikke vi.
Pinglete miljøpolitikk av MDG!