NLF

JULEBREV 2023

Flott feiring av 75-åringen!

Vakker ramme rundt jubileumsfesten Vakker ramme rundt jubileumsfesten

88 gjester hadde meldt sin ankomst til NLF Oslo & Akershus store jubileumsfeiring. Noen måtte dessverre ut å brøyte og noen ble dessverre tatt av Coronaen, men de 80 personene som samlet seg rundt de nydelig pyntede bordene fikk en kveld de ikke vil glemme på en stund. Det gamle godset, nå hotell,  i Lørenskog kommune rett nord for Oslo viste seg fra sin aller mest sjarmerende side. Nysnø utenfor og en vakkert pyntet Meyersal inne bidro til at alle senket skuldrene denne lørdagskvelden i desember.

Varaordfører Bjørnar Johannessen (Fr.P) i Lørenskog kommune, ønsket velkommen til kommunen Varaordfører Bjørnar Johannessen (Fr.P) i Lørenskog kommune, ønsket velkommen til kommunen

Varaordfører Bjørnar Johannessen (Fr.P) i Lørenskog kommune ønsket alle velkommen på vegne av ordføreren og kommunen. Johannessen er selv mangeårig drosjeeier og følte seg godt på hjemmebane sammen med lastebileierne.

Forbundsleder Tore Velten med gode ord og gave til jubilanten Forbundsleder Tore Velten med gode ord og gave til jubilanten

Forbundsleder Tore Velten var en selvskreven gjest og han holdt en tale som trakk frem Oslo & Akershus betydning i NLF-sammenheng. Fylkene sliter med mange utfordringer som ennå ikke er like påtrengende andre steder i landet. Særlig trakk han frem sentrumsreguleringer, fullstendig fravær av døgnhvileplasser i Oslo og strengere og foreløpig urealistiske krav til grønn transport.

Tidligere NLF-direktør Gunnar Apeland Tidligere NLF-direktør Gunnar Apeland

Mangeårig adm.direktør i NLF, Gunnar Apeland, er selv Akershusinnbygger og han hilste forsamlingen med et kort historisk tilbakeblikk. Særlig trakk han frem dieselaksjonen rundt årtusenskiftet og mange husket godt kampen mot økte dieselavgifter som NLF, Apeland og medlemmene sto i den gangen. Aksjonen ble vellykket, men Apeland understreket at dette skyldtes like mye at NLF valgte dialog og respekt for "motstanderen", fremfor skyttergravspolitikk. "La alltid motstanderen komme ut med hevet hode", var Apelands oppfordring.

"Sinnataggen" - en passende gave fra Østfold

Er det noen NLF Oslo & Akershus samarbeider tett med og småkrangler lett med, så er det regionkompanjongen i Østfold. Fylkesleder Erik Graarud hadde dessverre ikke anledning til å komme, men fungerende fylkesnestleder i Østfold, Lars Utne, kunne overrekke et flott bilde av den berømte "Sinnataggen" til sine venner i nord. "La bildet minne dere på at det noen ganger kan være greit å være litt tydelig, slik som Østfold er", sa Utne med et glimt i øyet.

Kveldens toastmaster, Kjell Sigvart Helltorp, ledet forsamlingen gjennom både taler og middag på en utmerket måte. Selv om han er bosatt i Bergen og driver radio der, så viste det seg at han bokstavelig talt er oppvokst i bransjen med en lastebilfar og Lars Utne som lekekamerat. Romeriksbandet "Dos Mosquitos" underholdt med musikk utover kvelden og folk kunne enten slappe av til musikken, danse eller rett og slett bla i den rykende ferske jubileumsboken, laget for anledningen. Boken blir sendt ut til alle medlemmer i NLF Oslo & Akershus tidlig på nyåret.

Gjester Gjester

Fylkesårsmøtene er bestemt for 2024

Det er verdt å merke seg at dato for fylkesårsmøtene er bestemt. NLF Østfold gjennomfører sitt årsmøte på Laholmen Hotell i Strømstad den 9.mars 2024. Som vanlig legger vi opp til at folk kan komme allerede fredag, delta i årsmøte og årsmøtemiddag lørdag og så reise hjem etter frokost på søndag. NLF Oslo & Akershus kjører også i år en kortere variant. Lørdag 16.mars avholdes fylkesårsmøtet hos vår samarbeidspartner Nordea Finance og det er bare å sette av datoene.

NLF krever økonomisk garanti for bilberging

NLF har gjentatt ganger pekt på utfordringene med transportører, særlig utenlandske, som ikke kan eller vil betale for berging. Dette blir særlig tydelig og et problem når snøen laver ned og Øst-Europeiske trailere står som trekkspill på norske vinterveier. Leder i Stor-Oslo Lastebileierforening- og selv bilberger, Geir Homlund, har flere ganger fortalt at de sannsynligvis kunne berget opptil 50% vogntog, hvis de slapp å krangle med folk som ikke vil eller kan betale. NLF, ved Kjell Olafsrud, har derfor foreslått for samferdselsdepartementet at bilbergeren kun skal samle inn opplysninger om sjåføren, kjøretøyet og arbeidsgiver/bileier, men at departementet skal kompensere for bergingen og stå for innkrevingen.

Dekkskanner på Svinesund i januar 2024

Nå er planen at utenlandske vogntog med dårlige dekk skal lukes ut før de sklir av veien i Skulleruddumpa eller på vei ned mot avkjøringen til Halden. Selskapet har på oppdrag fra SVV utviklet dekkskannere som avslører det meste som kan være feil ved dekk. Skannerne graves ned i bakken og arbeidet er nå i gang ved tollstasjonen  på Svinesund. Allerede i januar 2024 vil systemet være operativt. Piloter er allerede utprøvd andre steder i landet med gode resultater. Nå skal altså systemet bidra til trafikksikkerheten på Norges største grensestasjon.

Tyrker med blålys på Svinesund

Det er mye rart som tar seg en tur innom Norge. Her forleden kunne SVV melde om et tyrkisk vogntog som hadde det "ille travelt" på vei mot Norge. For å vise alle hvor galt sted bar av sted, hadde han like godt installert blå lys i i Mercedesens lyskastere. Så travelt hadde tyrkeren det at han fikk 15 brudd på kjøre- og hviletidsreglene, 8 av dem så alvorlige at det ble anmeldelse. Ellers har SVV fokus på dekkmønster og kjetting om dagen og flere er den senere tiden ilagt gebyr for brudd på dekk- og kjettingregler. Og folkens, det er også norske biler blant "synderne".

NLF og Utne Transport AS vant i retten

Lars Utne Lars Utne

Tidligere i år ble et vogntog fra Utne Transport vinket inn til kontroll på Jessheim. Veiingen viste for høyt akseltrykk og grunnen viste seg å være at sjåføren ikke hadde senket den ene akslingen. SVV klinte til med et gebyr for overlasten på 95.000.- kroner, noe som transportøren Utne Transport AS ikke var særlig lysten på å betale. Selskapet klaget, men fikk avslag hos SVV. Men selskapet ga seg ikke med det og tok saken inn for Tingretten som ga Utne fullt medhold. Gebyret på 95.000.- er kjent ugyldig og SVV må betale saksomkostninger til selskapet på i underkant av 40.000.- kroner. Tingretten er veldig tydelig i sin kjennelse og sier at sjåføren rett og slett hadde glemt å senke den ene akslingen og dra ut draget på tilhengeren, altså en ren forglemmelse. En gledens dag, sier Lars Utne om kjennelsen.

Salter E6 med Magnesium

I forrige uke ble E6 mellom Oslo og Gardermoen saltet med Magnesium. Grunnen er at vanlig salt ikke alltid har god effekt når det er kaldt. Derfor bruker vi innimellom salt befuktet med 20% magnesiumkloridløsning som hefter litt bedre til veibanen. Blandingen gir også lavere saltforbruk, raskere tineeffekt og er mer effektiv ved lavere temperaturer, f.eks under minus 10 grader.

Østfold gjenoppstår - har de penger til vei?

Om 12 dager er Viken fylke historie og de tidligere fylkene Akershus og Østfold gjenoppstår. Mange er bekymret for økonomien i de "nye" fylkene, særlig i Østfold. Ifølge nyansatt fylkeskommunedirektør, Helene Olsen i Østfold, blir det veldig trangt økonomisk. Østfold vil ikke få midler til å opprettholde nivået på sin andel av Viken fylkes driftsutgifter og samtidig opprettholde vedtatte investeringer. Med tunge investeringer og skyhøye renter, vil finansieringskostnadene spise av midlene til drift. Dette vil garantert ramme veier og veivedlikehold. Etterslepet på veivedlikeholdet i Østfold er anslått til omkring 5 milliarder kroner, så dette ser ikke lovende ut.

Nytt byråd i Oslo vil ha mer penger til asfalt og tuneller

Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) Byrådsleder Eirik Lae Solberg (H)

Det nye byrådet i Oslo med Høyre og Venstre i spissen, har sammen med Fr.P og Kr.F mye de vil ha gjort. Blant annet skal det satses på veivedlikehold og asfaltering og for det siste skal satsingen fordobles. De fire partiene ønsker også å intensivere arbeidet for å få bygget Røatunellen, som det forrige byrådet la på is. Videre sier de nye styringspartiene, at de vil bygge Manglerudtunellen med kollektivfelt hele veien langs E6 til bygrensen i syd. De fire partiene har også bestemt seg for at bompenger er en belastning for både privatbilister og næringslivet og de vil derfor presse staten til å ta en større andel av utbyggingskostnadene.

Nikola-grunder må i fengsel

Mange husker Trevor Miltons PR-tur til blant annet Norge for noen år siden. Hans lastebil, Nikola, skulle revolusjonere verdens transport i en grønn og vakker retning. Bilen skulle fylles med hydrogen og levere høyere ytelser og lavere utslipp enn noen diesellastebil kunne drømme om. NLF fikk et eksklusivt møte med Milton og flere av våre medlemsbedrifter la inn bestilling på vidunderet. Så begynte problemene og lanseringstidspunktene ble skjøvet lenger og lenger ut i tid. Stadig kom den nye løypemeldinger om hvor flott dette skulle bli, men stadig flere begynte å ane ugler i mosen. Og brått ble Milton tatt med "buksene" nede. Selskapet presenterte en skrytefilm hvor vi ser en flott Nikola lastebil frese bortover veien et sted i Midt-Vesten i USA. Problemet var bare at dette var for godt til på være sant. Lastebilen oppnådde høy fart, men ikke bortover landeveien i ørkenen. Bilen var visstnok  filmet i nedoverbakke og så ble klippet modifisert til å se ut som om den kjøre rett frem på flatmark. Og vipps, så var Milton avslørt. Nå er han dømt til 4 års fengsel for bedrageri. Egentlig litt trist, men ting som høres ut til å være for godt til å være sant, er som regel akkurat det.

SVV må be om mer penger til E-18 Vestkorridoren

Arbeidet med ny E18 vest for Oslo er godt i gang og flere av oss har lenget ventet på når de første kravene om mer penger vil dukke opp. Og nå, endelig, dukket de opp. SVV ber om en liten julegave på intet mindre enn 3.2 milliarder kroner for å fullføre strekningen mellom Ramstadsletta i Bærum og Nesbru i Asker. SVV vil gjerne gå videre med opprinnelig godkjent plan, men den blir jo svææært overraskende, kun 3.2 milliarder dyrene enn tidligere gjettet på. Så nå søker SVV om et nytt styringsmål som er 3.2 milliarder høyere enn de forrige styringsmålet. Praktisk løsning, selvsagt, men det er endelig godt ikke BaneNor står som byggherre i dette prosjektet.

Meld deg på til Transportkonferansen i januar!

Fredag 26. og lørdag 27.januar braker det igjen løs med NLFs store Transportkonferanse, denne gangen på Quality Airport Hotel på Gardermoen. Hvis teknologien står oss bi, kan du melde deg på i denne lenken:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Transportkonferansen-2024

Og du kan lese programmet her:

https://lastebil.no/content/download/295694/5499783/version/1/file/1399_Transportkonferansen_PROGRAM.pdf

Eller du kan rett og slett gå inn på lastebil.no og lese alt om arrangementet der. Samferdselsministeren kommer, veidirektøren kommer og en rekke andre spennende mennesker og temaer dukker opp. Gjør det du også!

Og da er det jul! (nesten)

NLF region 1 har lagt bak seg et aktivt og spennende år. Medlemstallet er stabilt og svakt økende og tilbudene til våre medlemsbedrifter er flere og bedre. Men vi har enda mange saker å kjempe både for og mot. Bedre veivedlikehold, vinterdrift, døgnhvileplasser, sambruksfelt, bompenger, urimelige gebyrer, grensepasseringer og håpløse vareleveringsforhold i byene er noen eksempler. Legg til RV 109, 110, Sarpebru, Glommakrysning, RV 22, RV 19 og E18 Retvet til Vinterbro, så har du aktivitetslista neste år. Vi har avtalt møter med stortingspolitikere, byråder og fylkesråder for 2024 og de vet at NLF region 1 er "på", hele tiden. For dem som bestemmer er det ingen hvile å få. Transport og trafikksikkerhet er for viktig til å blir en salderingspost.

Men nå er det jul, i alle fall nesten, og vi ønsker dere alle en fredelig jul og et riktig godt nytt år!

Med vennlig hilsen

Erik Graarud                  Nicolai Jakhelln                          J.Kristian Bjerke

Fylkesleder Østfold         Fylkesleder Oslo & Akershus        Regionsjef