NLF

Kort nyhetsbrev mai 2024

Marit Vea (V) byråd for samfedsel og miljø Marit Vea (V) byråd for samfedsel og miljø

Øker bomavgiftene med over 60%:

EN GLEDENS DAG!

Klokken 14.00 hadde SVV innkalt til pressekonferanse om Oslopakke 3. Her skulle forhandlerne fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune legge frem resultatet av  det de selv beskriver som harde forhandlinger. NLF region 1 var på plass på første rad og det vi fikk servert var som vi fryktet.

Byråd for samferdsel og miljø i Oslo kommune Marit Vea fra Venstre, beskrev det som en gledens dag da hun presenterte en avgiftsøkning for tunge nyttekjøretøy på 66.- kroner per passering! ( fra 91.- til 157.-)Økningen gjelder i rushtiden og ikke før 1.1. 2026. Vea mener denne sjokkøkningen for lastebiler med Euro6-motor, er den beste måten å få lastebileiere til å kjøpe nullutslippsbiler. Og det skal vi alle gjøre før 2030. Har du allerede en el-lastebil, vil du slippe bompenger frem til 2030.

- Dette er som vi fryktet og selvsagt ganske urealistisk, sier regionsjef J.Kristian Bjerke. Han var tilstede på pressekonferansen og ga en klar melding til både byråd og fylkesråd:

- Vi omstiller oss så raskt det er mulig og økonomisk forsvarlig. Politikerne snakker på inn- og utpust om elektriske biler, men de forteller oss ikke hvor alle disse lastebilene er. De viser oss heller ikke hvor ladepunktene for tunge biler finnes eller når de har tenkt å få frem nok strøm. De blir helt tause når vi spørs om hvem som skal betale for den enorme merkostnaden en elektrisk lastebil innebærer. Men dette blir jo bagateller når de som styrer har bestemt seg for å bruke 93 MILLIARDER kroner på samferdsel frem til 2045. 96%! av disse milliardene skal brukes på kollektiv, sykkel og gange.

Ring 1:

Jobber hardt for tungbilfelt

1.juli stenger Ring 1 i Oslo og mange gruer seg til hvordan trafikken inn, ut og gjennom Oslo vil bli da. 5-6000 flere biler ned i Festningstunellen som allerede er full, vil selvsagt skap ekstra problemer. SVV har derfor kastet elbilene ut av kollektivfeltet, slik at bussene skal komme letter frem. Dette åpner muligheter for at nyttetrafikken kan slippe til i kollektivfeltene, som nå har god kapasitet. NLF Oslo & Akershus har derfor jobbet hardt i en arbeidsgruppe sammen med NHO LT, for å få dette til. Forslaget som nå ligger til avgjørelse innebærer at det opprettes et eget tungbilfelt nordfra fra Hvam til Karihaugen, sørfra fra Taraldrud til Klemetsrud og vestfra fra Asker til Slependen. E-18 Mosseveien må foreløpig utredes mer, men den er også spilt inn fra Mastemyr til Oslo sentrum. Vi venter spent på om dette forslaget når gjennom.

Ring 1:

Oslo kommune med avbøtende tiltak

Mange frykter forholdene for varelevering i indre Oslo by når deler av Ring 1 stenges 1.juli. NLF, Virke og NHO LT fikk opprette en faggruppe som skal se på avbøtende tiltak sammen med Bymiljøetaten i Oslo. Etter flere møter og et kommunevalg, har nå BYM kommet opp med noen forslag.

Forslagene går ut på å utvide vareleveringstiden i Torggaten til kl 12.00, åpne Rådhusgaten for to-veis trafikk og samtidig fjerne sykkelfeltene. Tor Olsens gate var foreslått stengt, men BYM jobber nå med en løsning som kan åpne for varelevering frem til klokken 13.00. Næringsorganisasjonene opplever dette som skritt i riktig retning og håper de blir gjennomført i løpet av høsten.

Halvveis løsning på Svinesund

Det er kanskje ikke så mange som kjører til Sverige med gods, men de so  gjør det opplever tidvis kaotiske forhold på broen. Lange køre og mye ventetid. Svenske myndigheter innførte et forbikjøringsforbud for tungekjøretøy i 2014 og dette gjorde ikke saken bedre. Svinesundskomiteen, hvor NLF region1spiller en viktig rolle, har presset på svenske myndigheter for å få opphevet forbudet for lastebiler som kjører tom inn i Sverige. Det er helt unødvendig at tomme biler skal stå i lange køer sammen med de som skal fortolle varer. Nå har myndighetene i Sverige svart positivt på brevet fra Svinesundskomiteen- og vi håper forbudet oppheves. Vi ønsker å få opphevet et tilsvarende forbud inn i Norge, men til tross for at hverken Tollen eller SVV på Svinesund motsetter seg dette, så har SVV sentralt foreløpig nektet. Svinesundskomiteen tar dette opp igjen til høsten.