Erik Graarud ble enstemmig gjenvalgt under NLF Østfold årsmøte i Strømstad. Graarud sa at 2024 hadde vært et krevende år for foreningen, men at han så mer optimistisk på 2025. Det er nok av saker å ta tak i og vi er sterkest når vi står samlet, understreket Graarud.
Lars Thomas Utne ble valgt til ny nestleder i NLF Østfold. Utne var valgkomiteens forslag, men det ble litt spenning da Ole J.Sørensen ble foreslått som motkandidat. Utne gikk seirende ut av den skriftlige voteringen med 10 mot 7 stemmer og han er dermed tilbake for fullt, etter en liten pause fra fylkesstyret. Sørensen fortsetter som fylkesstyremedlem.
Det ble delt ut to hedersmerker underårsmøtet. Kai Lindemark fra Lindemark Transport AS mottok 25-årsmerke, mens Kjell Arne Caspersen mottok utmerkelse for 40 års medlemskap på vegne av Samat AS.
Mangeårig leder av Fredrikstad og omegn lastebileierforening, Ingar Granly, ble også formelt takket av etter over 10 år som fylkesstyremedlem. Granly forsvinner ikke helt fra styre og stell i Østfold. Han ble nemlig valgt som varamedlem til fylkets valgkomite.
Det ble gjort noen mindre endringer i fylkesstyrets sammensetning under årsmøtet. Ingar Granly ba om å få tre ut av styret og Oddmund Hjørnegård ble valgt inn i hans sted. Magnus Sjuve gjør også come back i fylkesstyret som vararepresentant fra Fredrikstad. Hege Lindemark ble valgt til vararepresentant fra Sarpsborg. Forøvrig ble Morten Juliussen og Tommy Olsen valgt for to nye år fra Halden.
NLF Oslo & Akershus er ikke kjent for å slå på stortromma når de arrangerer sine fylkesårsmøter. De siste årene har det vært raskt og effektivt gjennomført en lørdag formiddag i mars. Gode samarbeidspartnere har stilt opp med lokale og lunsj og medlemmene har siden dratt hver til sitt. I år valgte likevel fylkesstyret å gå en ny vei. Veien gikk til Volvos store lastebilfabrikk i Gøteborg og både turen og årsmøtet ble en vellykket affære.
Nærmere 60 personer inntok Volvofabrikken denne fredag ettermiddagen. Simen Bragelien fra Volvo tok i mot og en dyktig guide styrte oss behagelig gjennom anlegget. Deltagerne var godt fornøyd med fabrikkbesøket, uavhengig av om man er Volvo.- Scania.- Mercedes.- eller MAN-fan. Det ble også tid til prøvekjøring av Volvos ulike modeller og vi skal ikke røpe navn, men en ikke ukjent bilberger fra Bærum, gliste fornøyd etter en runde i elektrisk lastebil. Hotell Gothia Towers viste seg fra en fin side og bortsett fra et par mindre uhell underveis, fikk alle rom og mat. Bragelien i Volvo og regionsjef Bjerke debuterte som reiseledere og et bittelite forbedringspotensiale er selvsagt til stede.
Fredag kveld ble toppet med en nydelig middag ute i Eriksberg, hvor vi nærmest satt med føttene i vannet. En stor takk til Volvo for at de gjorde turen mulig for oss. Men, det ble selvsagt ymtet frempå om at vi neste år må svinge innom Scaniafabrikken utenfor Stockholm. Vi får se hva tiden bringer.
Under besøk på Volvos store museum, World of Volvo, mottok Svein Dahle (th) plakett, merke og blomster for 40 års medlemskap. Forbundsleder Tore Velten (tv) og fylkesleder Nicolai Jakhelln gratulerte.
Marius Stenberg, Vidar Sand og Mariann Gjerdrum koste seg i solskinnet
Noen av deltagerne stilte opp for fotografen.
Scania kan se tilbake på et vellykket år i fjor. Etter at Volvo knep posisjonen som Norges største lastebilimportør i 2023, tok Scania en skikkelig samling nederst i bakken og spurtet inn til en solid førsteplass i 2024. 2231 Scania lastebiler trillet ut på norske veier i fjor, mens Volvo fikk trøbbel på oppløpssiden og registrerte 1889 nye biler. Mercedes og MAN holder 3. og 4.plassen, men måtte se markedsandeler gå tapt begge to. Også DAF og Iveco falt på salgsstatistikkene i fjor. Fjorårets lille overraskelse var imidlertid Renault, som slo til med en økning på snaue 8% i markedsandel. Vi kan ikke si de puster MAN i nakken, men de ser i alle fall ryggen på dem. Volvo er likevel den soleklare EL-bil vinneren og vi tror neppe de vil slippe taket i førsteplassen i 2025. 2025 blir et spennende salgsår.
Tyskland har ikke bare Europas sterkeste og største økonomi, de har store planer om å gjøre den enda større. Med en litt uberegnelig herremann i det Hvite Hus og en diktator i Moskva, har de to største partiene i Tyskland, De konservative og Sosialdemokratene, bestemt seg for å heve lånetaket og fyre av 500 milliarder Euro inn i tysk økonomi. Pengene skal brukes på å ruste opp landets infrastruktur i løpet av de neste 10 årene. I tillegg er det et stort flertall i Riksdagen for å styrke Forsvaret de neste årene. Industriforbundet i Tyskland er over seg av glede og dette kan få mange positive ringvirkninger også i Norge.
SVV har gjennomført flere prosjekter med nullutslippsmaskiner og de tar med seg nyttige erfaringer videre. Kost-nytte blir viktige vurderinger fremover. Det er ikke alle prosjekter som egner seg for elektriske maskiner og de er mye dyrere i innkjøp. Samtidig utgjør såkalt "Utslippsfrie byggeplasser" kun circa 4% av det totale CO2-utslippet i en byggeprosess. Det er likevel et politisk mål at det skal brukes mye penger på elektrifisering og i følge SVV kommer det stadig nye maskiner på markedet som kan fjøre tyngre og mer kompliserte jobber.
Etter sterk konkurranse fra Grimsrud, stakk Isachsen av med en lukrativ kontrakt på RV 22. Det skal bygges nytt kollektivfelt og ny gang- og sykkelvei mellom Hafslund og Torvaldslyst. Kontrakten har en verdi på 309 millioner kroner eks MVA. Når prosjektet står ferdig er det på tide at NLF presser på for å la tunge nyttekjøretøy slippe til i storbilfeltet, slik vi har det på Fredrikstadbroen og på E-6 øst og sør for Oslo.
Køer og utfordringer på Svinesund er ikke noe nytt problem, de har vært der i årevis. I perioden hvor broen ble rehabilitert var problemene størst inn i Sverige. Gjennom påtrykk og ikke minst dialog i Svinesundkomiteen, fikk NLF og vår svenske søsterorganisasjon, SÅ, gjennomslag for å åpne venstre felt for tomme biler, samt å øke antall betjeningsluker på svensk side. Det hjalp litt. Men det er ikke mye bedre på norsk side. Sinte NLF-medlemmer har meldt om at de har brukt tilsammen en hel dag i kø i løpet av en uke. NLF Region 1 har derfor gjort køene til et tema i Svinesundkomiteen og i direkte møter med Tollvesenet. Vi har krevd tre ting. Først og fremst at e-Ticketsystemet avvikles , så må det settes opp et ventetelt slik at sjåførene ikke regner bort og fryser ihjel. Vi krever også at det innføres trafikkdirigering, slik de har på svensk side. I siste møte i Svinesundkomiteen kunne Tollvesenet bekrefte at e-Ticketsystemet er fjernet. Det er bra. Tollvesenet er også positive til et ventetelt, men dette er foreløpig stoppet av Statsbygg, som er ansvarlig for bygningsmassen. NLF er nå i gang med Statsbygg. Trafikkdirigering vurderes, men er dyrt. Dette bekreftes av svenske Tullverket, som har ordningen i dag. Men vi føler vi er på vei mot målet og forventer at venteløsning er på plass før neste høst.
SVV, NLF og NHO LT jobber seg sakte men sikkert nærmere en løsning for tungbilfelt fra Asker til Sandvika. Fremskrittspartiet, Venstre, Høyre og SV fikk nesten gjennomslag for et forslag om å slippe alle elbiler tilbake i kollektivfeltet, men ved hjelp av godt informasjonsarbeid fra NLF, falt forslaget i Stortinget. Nå jobbes det ufortrødent videre i SVV for å få et nytt tungbilfelt klatr til sommerferien. NLF er forsiktig optimister.
SVV, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune har vedtatt en økning på 70% for passeringer i Oslos bomringer i rushtiden. NLF Oslo & Akershus har protestert heftig og tydelig i møter med bl.a fylkesrådet i Akershus. Vi foreslo blant annet å endre innkrevingssystemet og innføre lik avgift i alle bomsnittene. Dette vil forenkle viderefakturering og ikke minst gjøre transporten mer forutsigbar. Etter en smått optimistisk tilbakemelding fra fylkesrådsleder Anette Solli i Akershus, viser det seg at en slik endring kun lan vedtas av Stortinget. Verdifull tid er gått tapt, men vi har gjennomført møter med Høyre, Fremskrittspartiet og AP på Stortinget. De lytter interessert, men hevder at en initiativ til endring av innkrevingen må komme fra fylkene. Tiden går og det er i tillegg valgår noe som betyr at representantene er mer opptatt av gjenvalg enn løsninger. Dessverre. Men vi jobber på videre. En økning på 70% kan vi vel ikke akseptere uten motstand.
Daglig leder i LUKS, Sven Bugge, orienterer.
Bymiljøetaten i Oslo, BYM, er det ikke lett å forholde seg. LUKS, Leverandørenes Utviklings- og kompetansesenter, hvor NLF er medlem, har årelange strider med Oslo kommune. Og det spiller liten rolle hvilke partier som styrer byen. De gjør det ekstremt vanskelig å drive samfunnsnyttig transport i hovedstaden. Ikke minst er Oslo kommunes ansvar for sjåførers HMS blitt satt på dagsorden de seneste årene. LUKS og deres medlemsbedrifter som blant annet omfatter NHO, LO, Virke, NLF, Norges Bondelag med flere, får ikke en gang svar på sine brev til Arbeidstilsynet. På siste møte i LUKS Oslo, var det stor enighet om at dette ikke går an og det rettes mest sannsynlig en skarp henvendelse til de politisk ansvarlige. Lovlig varelevering i Oslo sentrum er snart en umulighet, mener LUKS daglige leder, Sven Bugge.