NLF

Nyhetsbrev November 2023

SD

Det ble kake på bursdagsbarnet Det ble kake på bursdagsbarnet

Det er ikke mange som vil tro at nestoren i Norges Lastebileier-Forbund, er blitt 80 år. Han kunne blitt heltidspensjonist for 13 år siden, men slikt tullprat vil Erik Graarud ikke høre snakk om. Det nærmeste pensjonisttilværelse han kommer, er at han unner seg å dukke opp på kontoret en liten time senere enn da han var 40! Erik er fremdeles sentral i driften av familieselskapene Graarud Spesialtransport AS og Fredrikstad Transportforum AS ,med god hjelp fra datteren Cecilie, sønnen Espen og driftsleder Terje. Mangler det sjåfører en dag, er ikke Erik vanskelig å be. Gods og varer skal frem, 80 år eller ikke. I NLF-sammenheng er Erik Graarud en nestor og det er vel ikke det verv i organisasjonen han ikke har hatt, bortsett fra forbundsleder. Han har ledet NLF Østfold lenger enn Einar Gerhardsen var landsfader, han har sittet i forbundsstyret og deltatt i utallige komiteer og utvalg. Og han er blitt satt pris på av forbundet, han er nemlig ett av 4 æresmedlemmer i Norges Lastebileier-Forbund. Vi gratulerer med de 80 og gleder oss til å feire 90-årsdagen!

Fornyer avtalen med NAV i region 1

NLF region 1 har i snart fem år samarbeidet med NAV Øst-Viken om å utdanne nye lastebilsjåfører. Dagens samarbeidsavtale går ut i april 2024 og partene er blitt enig om å forlenge samarbeidet i ytterligere 3-5 år. Fylkeslederne Nicolai Jakhelln i Oslo & Akershus og Erik Graarud i Østfold opplever tiltaket som positivt og selv om pandemien satt arbeidet i bero for en periode, viste de to siste uttaksmøtene at vi igjen er i siget. NLFs hovedoppgaver er å stille med lastebileiere i uttaksmøter, hvor egnede kandidater anbefales eller avvises til sjåførutdanning. Nettopp våre medlemmers erfaring og kunnskap om hva som kreves av en god sjåfør, er svært viktig for å finne de rette kandidatene. Flere av våre medlemsbedrifter har ansatt kandidater etter at de har vært gjennom utdanningen og vi ser at disse medlemmene melder seg til nye uttaksmøter. Og, vi skulle gjerne vært flere til å velge ut kandidater, både i Østfold og i Oslo & Akershus. Hvis det stemmer at bransjen mangler over 1000 sjåfører, så er det ingen grunn til ikke å melde seg til uttaksmøtene. Etter 16 uker kan du nemlig få en svært motivert ny medarbeider inn i ditt firma.

Ring 1 stenges i 3 år. NLF Krever tiltak

Hvis noen i regionen ikke har fått med seg at Ring 1 i Oslo stenges for all biltrafikk fra andre kvartal 2024, så bør de følge med nå. I forbindelse med at regjeringskvartalet bygges opp igjen, så må Hammersborgtunellen og områdene rundt regjeringskvartalet sikres og oppgraderes. Følgelig stenges hele Ring 1 i tre år og enkelte politikere i Oslo, blant annet fra MDG, ønsker at veien stenges permanent. Oslo Kommune og SVV har lenge diskutert hvem som har ansvaret for å iverksette såkalte avbøtende tiltak og som følge av all diskuteringen, bærer tiltakene preg av å være krisepreget. For transportnæringen er det hovedsakelig to problemer. For det første så vil også tilliggende gater og områder stenges for tunge kjøretøy. F.eks vil Tor Olsens gate stenges, slik at det blir umulig å komme seg fra Ankertorvet til Pilestredet den veien. Møllergata blir også stengt og det allerede før jul, etter hva vi erfarer. Det andre problemet blir at de 7-8000 bilene som i dag kjører på Ring 1 og veiene omkring, sannsynlig må finne veien ned i Operatunellen. Der går det allerede 35-36.000 biler hvert døgn og det sier seg selv at en ytterligere økning vil forsterke kaoset. NLF Oslo & Akershus har i en rekke møter med både Bymiljøetaten i Oslo (BYM) og SVV påpekt problemene. BYM lener seg på- små elektriske biler og sykler og ser for seg at "det ordner seg nok". Vi så jo blant annet hvordan det ordnet seg  en mandag for et par uker siden, da det falt litt snø i hovedstaden. Men, NLF er konstruktive og vi har blant annet krevd følgende: Det må opprettes en hurtigarbeidende gruppe med representanter fra transportnæringen, som sammen med BYM skal vurdere fornuftige, avbøtende tiltak. Dette forslaget fremmet vi sammen med Virke, LUKS og ASKO og arbeidsgruppen har hatt sitt første møte. I tillegg har NLF Oslo & Akershus på egen hånd, fremmet et sterkt ønske til SVV om at kollektivfeltene på riks- og europaveiene inn og ut av hovedstaden, åpnes for tunge kjøretøy over 7.5 tonn. Planen er nemlig at elbilene kastes ut av kollektivfeltene og da vil det på ulike tider av døgnet være kapasitet til å slippe gods- og varetransporten frem. SVV har stilt seg positiv til dette forslaget og LUKS SG Oslo, stiller seg også bak forslaget.

Det skjer ting på Svinesund

Det går sakte fremover på Svinesund Det går sakte fremover på Svinesund

Det går sakte fremover på Svinesund. Det er tidvis lange køer både på veien og i tollkassene, men Svinesundkomiteen jobber målbevisst for å lette på forholdene. Nylig ble det avholdt et nytt møte i komiteen, denne gangen hos Trafikverket i Gøteborg. At møtet ble holdt hos det svenske veivesenet er i seg selv et betydelig fremskritt. Da komiteen gjenopptok sitt arbeid for 3-4 år siden, var ikke svenske myndigheter spesielt interessert i å delta. SVV og Tollvesenet stilte imidlertid opp og har sammen med NLF, SÅ og de ansatte i Svinesundkomiteen, bidratt sterkt til at deres svenske kolleger har engasjert seg. Tullverket har nemlig også meldt sin interesse og for første gang på flere år, møtte svenskene med flere personer på plass for å redegjøre for Sveriges syn på sakene. Det er to store saker vi nå jobber med. For det første må Trafikverket omgjøre sitt vedtak fra 2014 om å forby tunge, tomme lastebiler å gjøre inn i Sverige i venstre eller midtre fil på broen. De har ingenting å fortolle og behøver ikke stå i de ofte lange tollkøene inn i Sverige. For det andre jobber nå Tullverket for å få åpnet flere luker på svensk side. De bygger ut og bedrer kapasiteten. Det de sliter med er rett og slett å få ansatt folk! 

Vi presser på for døgnhvileplasser i Oslo og omegn

D

Stortingsrepresentant Ola Elvestuen fra Venstre og Nicolai Jakhelln Stortingsrepresentant Ola Elvestuen fra Venstre og Nicolai Jakhelln

Døgnhvileplasser i Oslo og omegn står høyt på region 1s prioriteringsliste. Det nærmer seg en liten skandale at Oslo Kommune ikke kan tilby en eneste fullverdig døgnhvileplass innenfor sine grenser. Dette til tross for at Oslo er verk for landets største godsterminal. Vi har tatt spørsmålet opp med vekslende byråd, men forholdene mellom de ulike byrådsavdelingene i Oslo, fremstår tidvis som litt kaotiske. Derfor besøkte fylkesleder Nicolai Jakhelln og regionsjef J.Kristian Bjerke, tidligere klimaminister og stortingsrepresentant fra Venstre, Ola Elvestuen. Han ble klar over problemet da vi arrangerte vår valgkampsamtale i september. Elvestuen representerer Oslo Venstre på Stortinget og vil fronte saken innad i byrådet sammen md oss. Venstre har også fått den nye transport- og miljøbyråden i Oslo, så vi er praktisk talt på vei til å møte henne om saken.

På tur med Stortingets transportkomite

Transportkomiteen på Svinesund Transportkomiteen på Svinesund

Stortingets transportkomite har vært på en to dagers rundtur i Østfold og NLFs regionsjef fikk bli med hele veien. Tiden ble utnyttet godt også fra NLF sin side. Det er veldig viktig å kunne treffe stortingsrepresentantene så tett i to dager. Ikke minst er det viktig å kunne snakke med dem etter at det fastlagte programmet er over. NLF fikk også slippe til helt på slutten av dag 2, da komiteleder Sigbjørn Gjelsvik fra SP, lot oss komme med en avsluttende appell om forholdene i Østfold. RV 19, Kanalbrua i Moss, Sarpebrua, Fredrikstadbrua, RV 22, Svinesund m.m ble understreket fra vår side. Vi har allerede avtalt nye møter med både Høyre, SV og Fr.ps representanter i komiteen.

Høy temperatur i møte om vinterdrift

Det ble tid

Det ble god tone etterhvert Det ble god tone etterhvert

Det ble høy temperatur innledningsvis i møtet mellom NLF region 1 og SVV om vinterdriften. Avdelingsdirektør Cato Løkken og driftssjef sør-øst, Lasse Johan Berge, parerte NLFs spørsmål så godt de kunne. Alle var enig om at årets første snøfall ikke ble noen suksesshistorie for vinterlandet Norge, men SVV fikk også forklart og dokumentert, at ikke alt er like opplagt som det kan virke som. Etter at denne uenigheten om årsaksforholdene var satt på plass, kunne Geir Homlund fra NLF spille inn konkrete, konstruktive forslag til forbedringer. Han foreslo blant annet at det innføres forbud for tunge kjøretøy å kjøre i venstre fil opp f.eks Skulleruddumpa, Svinesundbakken og mot grensestasjonen på Ørje. Da vil venstre fil holdes åpen av brøytemannskapene og bergingsbiler kommer frem. SVV må stille med beredskapsbil de stedene hvor de vet det blir problemer. Salt og brøyt kontinuering og få de tunge bilene unna fortløpende. NLF har også krevd at bergerne må få betalt av politi eller SVV når de fjerner utenlandske vogntog. I dag brukers det mye tid på å krangle om betaling og køene vokser. SVVs representanter synes NLFs betraktninger og konkrete forslag var spennende og lovet å vurdere den nøye. Graarud og Utne fra Østfold var også svært tydelige i sine budskap noe Løkken  og Berge satt stor pris på.

0-utslipp i Oslo,- får vi det til?

Regionsjefen holdt foredrag for Polyteknisk Forening Regionsjefen holdt foredrag for Polyteknisk Forening

Det er veldig mange som prater om det grønne skiftet og nullutslipp i Oslo. Men det store spørsmålet er om og når dette er mulig? NLF ved regionsjef J.Kristian Bjerke ble nylig invitert til Polyteknisk Forening i Oslo. De ville høre hva bransjen mener er realistisk. Full sal med unge ingeniører og teknologer hørte først på Bymiljøetatens sedvanlige foredrag. Så kom Norconsult på banen og presenterte sin undersøkelse, hvor også NLF Oslo & Akershus har vært intervjuet. Men ble vi noe klokere? Ikke veldig. For NLF er det viktig å få frem i slike forsamlinger, at våre medlemsbedrifter gjør det som er mulig og realistisk per i dag for å redusere utslipp fra lastebilene. Det tok kun 5-6 år før 95% av lastebilene gikk fra Euro 5 til Euro 6. Flere har investert i biogass og biodiesel og enda flere etter hvert i el. Men vi kan ikke stikke under en stol at utfordringene, særlig for el, er mange og ganske store. Vi mangler ladeinfrastruktur og vi mangler rett og slett strøm. Ventetiden på elektriske lastebiler er også lang og selv om produsentene sier noe annet, så kan den øke når hele Europa skal ha elektriske lastebiler. Forsamlingen lyttet og stilte gode spørsmål og vi fikk frem vårt realistiske budskap.

Følg drømmen, ikke strømmen

NLF er en aktiv bidragsyter til SOTIN og Opplæringskontorenes årlige kampanje, Følg drømmen, ikke strømmen. Hvert år reiser de rundt til videregående skoler i landet og selger inn sjåføryrket og alt det har å by på. Tidligere i høst var turneen innom både Romerike og Østfold og arrangementene er godt besøkt av interessert ungdom. I Askim var det stor interesse og vi takker våre medlemsbedrifter som stiller med biler om mannskap mange steder, også i Askim.

Lars Utne (t.h) fra NLF Østfold Lars Utne (t.h) fra NLF Østfold

Jentene "ruler" på Romerike

En av Norges aller største NLF-avdelinger er Romerike Lastebileierforening og det er ikke så rart at aktiviteten er god.  Det som er litt spesielt i NLF-sammenheng, er at foreningen ledes av to kvinner, eller jenter får vi vel lov til å si. Sissel Heen og Anne Holdhus er henholdsvis leder og nestleder i lokalforeningen og Sissel er sågar nestleder i fylkesforeningen også. Arbeidet til Heen og Holdhus blir satt pris på, men det kan du lese mer om i siste nummer av NLF-Magasinet.

Anne Holdhus (t.v) og Sissel Heen Anne Holdhus (t.v) og Sissel Heen

Hydrogen kan bli dyrt

ENOVA har regnet ut at det vil koste 60 kroner å produsere en kg hydrogen ved hjelp av fornybar kraft i Norge.- ENOVAS utgangspunkt er anlegg som skal produsere hydrogen for maritim sektor, men de mener det vil koste omtrent det samme for landtransport. Med litt tillegg for frakt, naturligvis. Hvis en hydrogenlastebil skal ha samme livsløpskostnader som en dieselbil, så må hydrogenet fra pumpa koste rundt 4 Euro. Men mye er usikkert og ting kan endre seg raskt.

Girteka henter 3000 sjåfører fra Asia

mange snakker om sjåførmangelen. Bare i Norge anslås det at vi mangler mellom 1000 og 1200 sjåfører og behovet er enda større i resten av Europa. Transportgiganten Girteka finner ikke mange nok sjåfører og har derfor rettet blikket mot Asia. Selskapet hevder selv at over 3000 asiatiske sjåfører kjører deres biler i Europa.

Riksrevisjonen: El-støtten ikke virket lenge nok

Støtten til elektriske lastebiler har ikke virket godt nok I en fersk rapport fra Riksrevisjonen får støtteordningen for elektriske varebiler og lastebiler kritikk. Rapporten tar for seg Enovas rolle i arbeidet med å redusere klimagassutslipp. Riksrevisjonens vurdering er at Enova blant annet ikke har utnyttet handlingsrommet til effektiv utforming av virkemidlene. Vurderinger av lønnsomhet ved teknologiutviklingen er heller ikke dokumentert av Enova. Dette hindrer kontroll og reduserer mulighetene for læring og forbedring. 

Utrolig, men sant

 EU vil ha Euro 7 Om noen år skal alle ha nullutslippskjøretøy. Likevel vedtok EU-parlamentet i forrige uke at bilprodusentene må i gang med Euro 7. Bilene blir ikke selvsagt renere, men også dyrere. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er kritiske til innføringen av Euro 7. – Dette betyr høyere investeringskostnader for lastebileierne, sier fagsjef for teknikk i NLF, Dag Nordvik. Den nye Euro 7-forskriften vil justere dagens grenseverdier for nitrogenoksider, partikler, karbonmonoksid og ammoniakk. I tillegg innføres nye tiltak for å redusere partikkelutslipp fra dekk og bremser, samt å øke batterienes levetid.

Elektriske hengere kan redusere drivstoffkostnadene

Elektriske hengere kan redusere drivstoff-forbruket Hengere med elektrisk framdriftsmotor kan være det neste store. Tester viser kraftig reduksjon av dieselforbruk – eller mye lengre rekkevidde om hengeren pares med en elektrisk lastebil, melder tungt.no. Det er nylig gjennomført en test av Trailer Dynamics-hengeren under «virkelige forhold» og med ekte transportoppdrag. Testen foregikk over flere dager, på korte, middels lange og lange strekninger i Tyskland, med kjøring på autobahn og landeveg. Testen viste «en betydelig reduksjon». DB Schenker har bestilt 2000 elektriske hengere og håper på en halvering av drivstoff-forbruket.

Daglig leder dømt til fengsel

Daglig leder dømt til tre år og tre måneders fengsel En varebileier er i Borgarting lagmannsrett dømt til fengsel i tre år og tre måneder for grovt økonomisk utroskap, skattesvik og NAV-bedrageri. Virksomheten som mannen drev hadde kun to biler tilgjengelig i deler av perioden selskapet eksisterte, og noen få registrerte ansatte. Dette var langt fra nok ansatte til å utføre alle transportoppdragene som virksomheten påtok seg. Transportoppdragene ble tilsynelatende satt videre til en rekke underleverandører, som hovedsakelig var enkeltpersonforetak. Etterforskningen avdekket at det ikke var ansatte i underleverandørvirksomhetene, og at disse virksomhetene ikke eide eller leide tilstrekkelig antall kjøretøy til å utføre oppdragene. Transportoppdragene ble faktisk utført, men ikke av de oppgitte underleverandørene. I likhet med tingretten, konkluderte lagmannsretten med at personene som utførte oppdragene arbeidet svart. Og videre at underleverandørene ikke var reelle næringsvirksomheter, men uttaksledd som ble brukt til hvitvasking av midler fra straffbare handlinger. Den daglige lederen for transportselskapet betalte ca. seks millioner kroner til underleverandørene på grunnlag av de fiktive fakturaene. Saken har vært etterforsket av Oslo politidistrikt og Økokrim, med bistand fra Skatteetaten, melder www.logistikkinside.