NLF har igjen avholdt sitt landsmøte, denne gangen i et solfylt Stavanger. Pandemien har laget litt rusk i systemet de siste årene, men denne gangen gikk alt igjen på skinner.
NLF region 1 stilte med en stor delegasjon på 13 delegater, 8 fra Oslo & Akershus og 5 fra Østfold. Som vanlig satt våre representanter sitt preg på debattene og både Erik Graarud (Østfold) og Sissel Heen (Oslo & Akershus) var enig om at landsmøtet ble en nyttig møtearena.
Det var flere temaer som ble debattert under møtet, men det var særlig to saker som fattet spesiell interesse. Det ene var forslaget fra Telemark om at NLF i helt spesielle situasjoner kan oppfordre til aksjoner. Dette var et forslag som ble fremmet i representantskapsmøtet i april og som forbundsstyret mente allerede var vedtatt. Frode Bjønnes fra Telemark gikk noen runder med forbundslederen og fikk hele landsmøtet med på å bekrefte representantskapets vedtak. Erik Graarud ga Telemark full støtte i debatten og salen ga uttrykk for tilfredshet med at aksjonsmuligheten ligger der.
For øvrig foreslo Østfold en økning i forbundslederes og forbundsstyrets godtgjørelse. Selv om vi ikke alltid er enig med forbundslederen eller forbundsstyret, er det ikke vil om at de jobber mye for næringens sak og godtgjørelsen må stå forhold til tiden som brukes borte fra egen bedrift, understreket Erik Graarud. Forslaget ble enstemmig vedtatt.
Anders Krog fra NLF Østfold ble enstemmig valgt til ny nestleder i forbundsstyret eller Alv Ervik som hadde takket nei til gjenvalg. Anders har vært medlem i forbundsstyret siden Harry Nilsen ble utestengt og regionen og landsmøtet mente tiden nå var inne til å være forbundslederens stedfortreder.
siden pandemien har herjet i landet, så har det vært umulig å avholde ordinære fylkesårsmøter med tilhørende hedring av våre jubilanter. derfor besluttet fylkesstyret at alle som skulle mottatt merker og plaketter for 40,- 50- og 60-års medlemskap skulle inviteres til en hyggelig lunsj i NLFs hovedkontor i St.Olavs gate i Oslo.
NLF region 1 og 3 mener det snart nærmer seg punktet hvor "nok er nok" når det gjelder Oslofjordforbindelsen. Sammen med flere næringsforeninger i Asker- og Hurumområdet, E-134-komiteen AS og Røyken Næringspark- har NLF tatt initiativet til en tydelig markering for omsider å få bygget en forsvarlig tunnel og ikke minst en trase fra Røyken til Drammen, som holder dagens standard. Med stadig nye begrensninger gjennom Oslo og de håpløse forholdene på RV 19 i Moss, så nærmer det seg en skandale at ikke Stortingsflertallet med AP og Sp i spissen får på plass en forsvarlig krysning av fjorden. En arbeidsgruppe med E-134 komiteen AS, lokale næringsforeninger og NLF planlegger å samle en god del lastebiler og vogntog til kolonnekjøring den 29.august kl 17.00. En gruppe vil starte østfra og kjøre i samlet flokk gjennom tunnelen, mens en annen gruppe vil starte fra Drammen og snirkle seg sakte avgårde den andre veien. Alle bilene vil samles på toppen av Røyken Næringspark, hvor statsråd Jon Ivar Nygård er invitert til å forklare hva som skjer med E-134. Sentrale kandidater til fylkestingslisten i Akershus og Buskerud vil også stille, samt at NRK og TV2 invitertes til å følge kolonnene og dekke møtet. Vi regner med stor oppslutning og mye engasjement fra våre medlemmer i Østfold, Oslo, Akershus og Buskerud, sier regionsjefene Roy N Wetterstad og J.Kristian Bjerke.
Reaksjonene fra næringslivet har ikke latt vente på seg etter at Enova brått stoppet støtten til kjøp av tunge kjøretøy og anleggsmaskiner som drives av biogass. Konsernsjef Margrethe Ollendorff i Feiring er oppgitt og mener dette vedtaket ikke henger på greip. Fylkesleder Nicolai Jakhelln i NLF Oslo & Akershus er også anleggsentreprenør og han ser ikke logikken i Enovas beslutning. Når denne ordningen omsider ser ut til å gi resultater i en økning av antallet kjøretøy på biogass, så bestemmer Enova seg brått for å kutte ordningen. Hva er logikken i det, spør han? Enova sier biogassteknologien nå er så velutviklet og etablert at det ikke lenger er behov for støtte til investering i materiell. I stedet vil de vri støtten over til produksjon av biogass. Det koster mellom 2 og 3 ganger så mye å investere i en lastebil eller anleggsmaskin på bærekraftig drivstoff. Hva er poenget med å gi støtte til å produsere drivstoff, hvis ingen har råd til å investere i driftsmidlene? Det blir jo å produsere for lager, avslutter Nicolai Jakhelln.
I følge prosjektgruppen for Bypakken er nå de største hindringene i Stortinget overvunnet og pakken vedtatt. Dette innebærer at finansieringen av RV 22 Hafslund - Dondern er i boks. Videre er det planlagt vedtak i bystyrene i Sarpsborg og Fredrikstad nå i juni og da skal FV 109 komme noen skritt videre. Sarpebrua er kommet nærmere et valg av broalternativ og kan nå planlegges videre. Til sist, men ikke minst har nå ny bro over Glomma planstatus på kommunedelnivå. Vi, og sannsynligvis statsråden, satser på at hverken Sarpebrua eller Fredrikstadbroen ramler ned før "planprosjekteringsstatusbevigningskomiteen" er ferdig med å planlegge alternativene som kanskje skal finansieres , av oss, med bompenger.
Det var en synlig stolt og fornøyd Rune Jørgensen som offisielt mottok IF og NLFs trafikksikkerhetspris forrige uke. Prisen deles ut på NLFs landsmøte og Jørgensen visste at hans bedrift var nominert og blant de tre finalistene, men han hadde dessverre ikke selv anledning til å delta på landsmøtet i Stavanger. Så da vinneren ble ropt opp, var det nyvalgt nestleder i forbundsstyret, Anders Krog, som entret scenen på Jørgensens vegne. Siden den gang har Krog voktet prisen på 30.000.- kroner som en smed, inntil han endelig fikk overrekke diplom og penger under en tilstelning på Jørgensens anlegg i Våler. Ordfører Reidar Kaabbel (SP) stilte også opp med en liten gave fra kommunen og han uttrykte respekt for det arbeidet den lokale bedriften nedlegger. Rune Jørgensen selv takket på vegne av bedriften og de ansatte, Han understreket at det er stabile, samvittighetsfulle og flinke medarbeidere som har gjort det mulig å fokusere på sikkerhet. Litt flaks er det vel også mente han, men det mente Anders Krog det ikke skulle legges særlig vekt på. Her er det målrettet arbeid som gjelder, sa Krog i sin tale til vinneren. Vi gratulerer!
Det er alt for lite fokus på veibygging i store deler av landet og etter regjeringsskiftet er nesten alt stoppet opp. Dette er noe NLF Østfold ikke kan leve med i lengden og de vil nå forsøke å etablere et Veiforum Østfold etter mal fra kollegaene i Innlandet. Regionsjef i NLF Innlandet og primus motor i Vegforum Innlandet, Guttorm Tysnes, var invitert til å dele av sine erfaringer.
Fylkesleder Erik Graarud og nestleder Per Esben Kristiansen lyttet oppmerksomt til hva Tysnes hadde å fortelle og erfaringene fra Innlandet ga inspirasjon til å forsøke noe lignende i Østfold. Østfold har i mange år kommet særdeles dårlig ut av veiprioriteringene i Statsbudsjettet og det er ikke blitt noe bedre etter at vi fikk en statsråd fra Østfold, sier Graarud. Han mener fylket må bli mye bedre på å tale sin sak, men både han og Kristiansen innser at vi må finne gode alliansepartnere. Guttorm Tysnes pekte på et veldig godt samarbeid med NHO Innlandet, men også med andre organisasjoner som MEF, NAF og EBA med flere. Konklusjonen på møtet ble at NLF Østfold inviterer noen få organisasjoner til et informasjonsmøte etter sommerferien. Er det en felles interesse for å etablere et forum, så gjør vi det, sier Erik Graarud.
Nylig la SVV ned kontrollstasjonen på Lanner i Telemark og det er ikke lenger mulig å ta døgnhvile i området. Slik er det stort sett over hele landet, men Oslo og Stor-Oslo er sannsynligvis i "verstingklassen". Til tross for at hovedstaden huser landets største godsterminal på Alnabru, finner vi ikke et eneste profesjonelt anlegg for døgnhvile innenfor kommunens grenser. Dette er ikke holdbart og kommunen må ta ansvar. NLF og SVV presser på for å bygge et nytt, flott anlegg på Åsland i Oslo syd, men det er ikke mulig å få en endelig positiv avklaring fra byrådet. Det virker som om den ene etaten ikke vet hva den andre driver med og slik går ballen mellom de ulike etatene. Forholdene for sjåførene rundt Alnabru må kunne beskrives som en skandale og byrådet må ta ansvar. Åsland egner seg helt utmerket, både beliggenhet og areal er optimal. Shell/St1 har kjøpt et tilliggende areal og vil utvikle et profesjonelt lade- og drivstoffanlegg.
Overføring av gods fra vei til sjø og bane har vært snakket om av politikere og andre fra godstog og sjøfrakt bedrifter så lenge jeg kan huske. Det kan nok være et håp for de som ønsker at det kan gå mer gods på sjøen etter hvert. Kanskje kan de ta med seg deler av den økningen som kommer i godstrafikken?
Dessverre for «bane miljøet» går det bare feil vei. Punktligheten rekordlav i 2022 og 23,8 prosent av godstogene var forsinket. Når vi da vet at de har et maksimums-mål på 20 prosent kan det jo ikke gå bra. Det må jo være målsettinger som i alle fall er ensifret.
Lastebilen er forutsigbarheten selv. Det er sjåfører som har en arbeidsmoral som er helt fantastisk. Varene skal fram til avtalt til og det klarer vi stort sett alltid. Lastebilen er helt fortreffelig i et land som Norge.
Veiene blir bedre og bedre og utslippene mindre og mindre. Det er på tide å slutte å snakke om overføring fra vei til sjø og bane. Dette er rett og slett bare en gammeldags talemåte som man hadde når lastebilen brukte 6 lite på mila.
Forbruket går ned og vi går også til nye drivstoffkilder (bio av forskjellig slag) eller nye drivlinjer. Innen man får utbedret jernbanenettet er lastebilen stort sett utslippsfri.
Nye motorveier gir også gode tider for ekspressbussene. Konkurrenten AS vil kjøre mellom Oslo og Stavanger på en mye kortere tid enn persontoget. Bussene blir bedre og bedre og flere vil velge buss. Om noen mener alvor med overføring av gods så slutt å gi persontogene fortrinnsrett. Sett passasjerene på bussen og ta kun gods på Sørlandsbanen. Først da kan toget ta med en brøkdel av kontainerne som går langs E18 / E39. Likevel vil de ikke holde unna for veksten i godstransport.
Lastebilen er rett og slett bare fortreffelig i forhold til godstrafikk i vårt langstrakte land. Uten lastebilen stopper Norge – sånn er det bare!
Nå rulles det ganske fort ut nye stasjoner. Gasum skal etter planen åpne i Sandnes, Håbakken, Åndalsnes, Kristiansand, Ål og Bærum.
Biogass Energi skal åpne i Aksdal, Seljord, Rudshøgda, Vestby. Koppang og Bergen.
Det begynner å bli et ok nettverk for de som vil satse på biogass. Enova kutter støtten til biogasskjøretøy 1. juni. Enova har gitt støtte til 688 biogasskjøretøy.
Her finner du kart over stasjoner og når de er tenkt åpnet.
https://www.enova.no/bedrift/biogass/fyllestasjoner-for-biogass/
«Tour de Finance» er kallenavnet på sykkelvegen mellom Lysaker og Aker Brygge. Her kan kontoristene fra Oslo vest sykle til sentrum uten stopp. Da Statens vegvesen natt til onsdag fjernet rødmalingen og skiltene som ga syklistene forkjørsrett, raste debatten på Twitter. De aller fleste innleggene viste at syklistene hadde minimal kunnskap om blindsoner, stopplengder og jobben som yrkessjåfør. NLF-medlem Trond Nordvik var den som tok opp saken etter at rundkjøringen i Filipveien var ferdig. NLFs klage førte til at det nå er syklistene som har vikeplikt. En av de som støtter oss, er generalsekretæren i Syklistenes Landsforening. Eline Oftedal sier at dette er en av de mest sykkel-trafikkerte områdene i Norge. – Det er viktig at kryss er trygge og sikre. Vi ser at Lastebileierforbundet har tatt fatt i dette. De, som vi, er opptatt av å unngå ulykker. Det er et styrkeforhold mellom lastebil og syklist som gjør at det krever svært sikre løsninger for å unngå stygge ulykker.
Dieseltyveriene øker igjen – politiet ber alle om å være på vakt Dieseltyverier kan bli veldig dyrt og det utgjør et rent tap for våre medlemmer, sier Reidar Retterholt, NLFs regionsjef i Agder og Rogaland. Retterholt sier til lokalavisen at det har vært en økning i dieseltyverier nå som dieselprisen har vært så høy. I flere tilfeller har det vært kriminelle bander som har forsynt seg, og som i tillegg har spesialisert seg på å stjele dyre bildeler som det er vanskelig å få tak i. Regionsjefen gir uttrykk for at politiet tar tyveriene på alvor, men han ønsker svært gjerne at de kunne tatt noen ekstra turer på områder der de vet det står lastebiler parkert. Les mer på www.lastebil.no
Diettgodtgjørelse til sjåfører gjelder ikke eieren i enkeltpersonforetak. Vi får av og til spørsmål om diettgodtgjørelse til langtransportsjåfører. Det skilles her mellom ansatte og langtransportsjåfører som driver egen virksomhet. De som driver egen virksomhet må bokføre reelle kostnader, mens ansatte kan bruke fradrag i sin skattemelding med kr. 300,- Eieren i enkeltpersonforetak får altså ikke glede av denne ordningen. Han/hun må dokumentere utlegg med kvitteringer for å få redusert skatt. Langtransportsjåfører anses ikke å være på yrkesreise mens de er på kjøreoppdrag. De har mobilt arbeidssted, bilen er deres arbeidsplass. Ansatte sjåfører kan få 300 kroner døgnet i skattefri diett for oppdrag over 24 timer. Fra 2. september øker den skattefri taksten til 350 kroner. Diett kan bare gis for hele døgn på 24 timer for å få trekkfri diett. Bestemmelsen om at påbegynt døgn på 6 timer eller mer gir rett til nytt døgn med trekkfri diett gjelder ikke.
NLF er medlem i LUKS, Leverandørenes Utviklings og Kompetansesenter og vi var nylig med på å stevne Oslo Kommune for retten i en viktig og prinsipiell HMS-sak. LUKS tapte saken i både Ting- og Lagmannsretten, men retten hadde forståelse for det prinsipielle som ble tatt opp. Enkelt fortalt går spørsmålet på om kommunen har et objektivt ansvar for skader som oppstår i arbeid som følge av reguleringer eller hindringer som kommunen står for. Dette er særlig viktig i varelevering i Oslo sentrum, som blir stadig vanskeligere og krevende som følge av kommunens mange tiltak. LUKS innser at det er et langt og vanskelig lerret å bleke hvis man skal gå om Stortinget for å få gjort om loven på området. Man har derfor besluttet å forsøke en enklere vei via Regelverksforum. NLF er ikke representert i Regelverksforumet og det er heller ikke LUKS. Men flere at de store organisasjonene som er medlem der, slik som Norges Bondelag, har sagt seg villig til å ta et regelendringsforslag opp til behandling. Signalene er foreløpig positive og NLF har, sammen med en rekke andre organisasjoner, sendt et støtteskriv til forslaget fra LUKS. Saken er berammet til behandling i høstmøtet tilo Regelverksforum.
Både været og fremmøtet viste seg fra sin aller beste side da NLF Indre Østfold inviterte til medlemsmøte i juni. Regionsjef J.Kristian Bjerke orienterte forsamlingen om aktuelle saker det jobbes med både nasjonalt og på regionnivå. Lokale krefter gikk dypt inn i reglene for vekter og dimensjoner og frustrasjonen og stemningen blir som vanlig høy når dette temaet bringes på bane- Leder i Indre Østfold Lastebileierforening, Ragnar Larsen, hadde også invitert gjester som ikke er medlem i NLF og de hadde mange interessante spørsmål vi kan ta videre med vår tekniske avdeling. Vertskapet på gården stilte med helstekt gris og nydelig tilbehør , i tillegg til en anselig samling ærverdige gamle Volvoer på tunet. Dette bør gjentas og andre lokalforeninger bør ta opp tråden!