God dag.
Vi har satt sammen lokal og nasjonal informasjon fra næringen vår i uka som gikk. Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder samt samarbeidspartnere, politikere og andre interesserte.
NYTT STYRE AGDER
Nå er årsmøtene i Agder og Rogaland gjennomført digitalt. Vi håper inderlig vi kan møtes neste gang. Det fungerer teknisk, men den sosiale delen blir heit borte og det er viktig for oss.
Det ble på årsmøtet 20.03. valgt nytt styre i NLF Agder med noen nye navn. Her er det nye styret:
Styreleder: Roar Osen Osen transport
Nesteleder: Kai Kristiansen Ager Storbilskole
Styremedlemmer:
Dag Grødum Odd Grødum transport
Ole Tom Løland Agder veitransport
Lars Reidar Grimestad Pentagon transport
Trond Veråsdal Veråsdal transport
Jon Arne Myrvang Birger Myrvang transport
Hilde Nyhaven Bendiks transport
Audun Skripeland Transportservice
Varamedlemmer:
Jan Hellestøl MO transport
John Telhaug Telhaug transport
Du finner kontaktdata til alle styremedlemmene her:
https://lastebil.no/Medlemsregister/Regioner/NLF-Agder-og-Rogaland-Region-4/Fylkesstyrene
NTP I VÅR REGION
Her er utdrag fra en del av forslag til investeringer som ligger i ny NTP. Vi tar bare med de som er i første seksårs periode. De prosjektene som ligger i andre periode er altfor usikre. Mange av prosjektene i første periode må vi også kjempe for å få realisert:
E39 Rogfast
Prosjektet har et kostnadsanslag på 25,5 milliarder kroner, og er under bygging.
E39 Ålgård–Hove.
Det er kun Osli–Hove som ligger inne i første periode. Dette er vårt største ankepunkt til NTP. Her må vi ha en helhetlig utbygging.
E134 Røldal–Seljestad
Denne strekningen er første del av utbedringene mellom Vågsli og Seljestad. Kostnadsanslaget for prosjektet er på 3,1 milliarder kroner. Her melder SVV om oppstart i 2023 om pengene kommer på bordet.
E134 Helganeskrysset – arm Husøy.
Utbedringene skal bedre veien til Karmsund havn, Husøy terminal. Det er lagt opp til 130 millioner kroner til prosjektet, alt i første seksårsperiode.
Rv. 509 Transportkorridor Vest
Strekningen Kontinentalveien - Sundekrossen sitt kostnadsanslag er 239 millioner kroner, og skal finansieres med bompenger. Prosjektet er prioritert i første seksårsperiode.
Rv. 13 Lovraeidet – Rødsliane.
Skredsikringsprosjekt - Prosjektets kostnadsanslag er 896 millioner kroner. Det er lagt til grunn om lag 200 millioner kroner i første seksårsperiode
Rv. 42 Gamle Eigerøyveien.
Utbedringene skal bedre tilgangen til Eigerøy havn. Det er lagt opp til 337 millioner kroner til strekningen, alt i første seksårsperiode.
Rv. 9 Setesdal.
Utbedringene på strekningene vil gi gul midtlinje. Det er lagt opp til 500 millioner kroner til rv. 9 Setesdal, alt i første seksårsperiode
Det er mye bra i NTP. Vi vet jo også at E18 / E39 mellom Langangen og Ålgård ligger i Nye veier AS sine bevilgninger. Det som er tragisk er at det blir fire felt mellom Oslo og Ålgård, men så er det stopp inn til Osli (ved Sandnes). Dette går ikke og her må vi alliere oss med andre organisasjoner i næringslivet for å få gjennomslag.
https://video.tvvest.no/ny-e39-pa-algard-vil-redusere?source=spot%3a43908511
Så savner vi utbedringer på E134 mellom Bakka og Solheim. Her er det ikke passering mellom to personbiler på de verste strekkene. Her må vi jobbe for forbedringer. Her er tiltakene fordelt per fylke – men det er hvert års nasjonalbudsjett som bevilger penger til prosjektene. NTP skal også gjennom Stortinget for å få flertall, så her blir det endringer:
KROSSMOEN NEWS
Krossmoen lever opp til sin kvalitet med å være det stedet i landet der man tar nest mest utenlandske vogntog for ulovlig kabotasje. Dette er viktig for å få like konkurransevilkår. Utklipp fra en kontrollrapport forrige uke:
En utenlandsk transporter fikk kjøreforbud på grunn av ulovlig kabotasje transport i Norge. Vogntoget fikk bruksforbud.
I tillegg er flere varebiler tatt både på Krossmoen, Sokn og på Seljestad den siste tiden. Det er bra jobbet med rett fokus.
TILLATT MED PÅHENGSTRUCK FRA 29.04.
Da har vi endelig fått gjennomslag for påhengstruck. Vi har medlemmer som har presset på over tid, og endelig:
Lengde inntil 1,5 meter ut over lengden på 19,5 meter for normalvogntog, og 17,5 meter for trekkvogn/semi
Trucken kan plasseres både bakpå bil eller bakpå tilhenger/semitrailer.
For vogntog lengre enn 19,5/17,5 meter som kan kjøres på 24-meters/modulvogntogvegnettet, kan også trucken benyttes, men ikke med totallengder ut over 24 meter eller 25,25 meter. Her vil trucken altså inngå i lengdeberegningen.
NLF ARBEIDSGIVER
NLF er i tillegg til næringsorganisasjon også en arbeidsgiverorganisasjon for medlemmer som trenger. Det betyr at vi inngår tariffavtaler på vegne av deg som arbeidsgiver overfor aktuell fagforening. Dette gir deg en rekke fordeler. Du kan lese mer om dette her.
https://lastebil.no/Medlem/NLF-Arbeidsgiver
GRØNT LANGTRANSPORTPROGRAM
Det ligger krav i EU til klimakutt og dette vil sette samfunnet på prøve. Vi må få tilgang til ny teknologi som har alle de egenskapene vi trenger, til riktig pris. Hvis ikke vil det være umulig å nå de klimautslippene som EU og Norge setter fra «ikke kvotepliktig sektor». Vi må klare en realistisk tilnærming til hva som er mulig.
Og vi har bidratt. Det er økonomikjøringskurs, det er flere veier der vi kan bruke lenger og tyngre biler, Euro, stor reduksjon i drivstoff fra biler over tid og mye mer. Grønt langtransportprogram skal bidra til å halvere klimagassutslippene fra transport innen 2030. Men forholden må legges til rette for bl.annet utrulling av lav- og nullutslippsteknologi på lette- og tunge kjøretøy, økt bruk av elektrisitet, biodrivstoff og hydrogen som energibærer og økt tilgjengelighet på lade- og fylle-infrastruktur for næringstransport.
Så må prisen bli riktig. I dag koster en elektrisk lastebil gjerne 3 – 4 ganger mer og har ikke de egenskapene langtransport trenger.
BRUK AV DIGITALE VEGLISTER
Hvor kan jeg kjøre med modul, 24 metter og 60 tonn, bruer som har begrensninger og mye mer. Hvor er det høydebegrensninger og hvor kan vi kjøre med spesialtransport?
Det kommer nye veglister 1. april. Samtidig justeres vegvesenets kartside:
https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kartlag:geodata/@600000,7225000,4/splash:changelog
NLFs spesialist, Dag Nordvik tar oss gjennom og gir råd om hvordan du kan bruke veglister og vegkart. NLF Rogaland og Agder inviterer til nettmøte torsdag 8. april kl. 12 og kl 18.
Påmelding til rr@lastebil.no / 90773207
UKENTLIGE TACHO ONLINE KURS
Vi minner om at NLFs bedriftsrådgiver, Jone Klingsheim, hver onsdag kl. 15 kjører nettkurs om Tacho Online. Det er det samme opplegget som går hver gang. Vil du ha mer informasjon eller har spørsmål, så svarer Jone. Påmelding på denne lenken:
https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer
HUSK Å BESVARE MEDLEMSUNDERSØKELSEN
NLF er en organisasjon av og for våre medlemmer. Dine synspunkter er derfor svært verdifulle for oss, og vi håper derfor du kan bruke litt tid til å svare på spørsmålene du nylig fikk på e-post. Du er da med på å forme fremtidens NLF – og hva vi skal arbeide med frem mot høstens valg.
Å svare tar kun noen få minutter av din tid, viktige minutter for næringsorganisasjonen din. Du er selvfølgelig helt anonym.
VELKOMMEN TIL NYTT MEDLEM
Vi ønsker MUJ Transport AS på Lye i Rogaland velkommen som nytt medlem.
Ha en fin Påske!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrevmappen/Nytt-fra-NLF-uke-12-2021
Fra media: