NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 11 /24

Dato 15.03.24
Ny tunnel forbi Ålgård Ny tunnel forbi Ålgård

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

SAMFERDSELSMINISTEREN LAR NYE VEIER AS TA NØDVENDIGE BESLUTNINGER RUNDT PLANER FOR E39

Det som er gledelig, er at Nye veier består og at Samferdselsministeren er fornøyd med arbeidet Nye veier AS har gjort. Vi mener også dette har gjort Vegvesenet bedre. Vi merker et mer framoverlent Vegvesen nå enn vi gjorde tidligere. NRK ble bedre når TV2 kom, og slik fungerer det når det går fra monopol til marked.

I et intervju med Stavanger Aftenblad sier ministeren at Nye veier AS må bestemme når E39 mellom Kvineheia og Ålgård skal bygges ut. De må også avgjøre om det skal være to, tre eller fire felts vei.

På grunn av at det er mye tunneler, som skal være toløps, blir det for store kvalitetssprang på den nye veien og den skal bygges med færre enn fire felt.

Derfor blir det en firefeltsvei.

Det som blir viktig nå er at Nye veier AS får tilstrekkelig med midler slik at vi får fart på arbeidet. Det er først når hele veien er ferdig vi får «valuta for pengene». Når hele veien mellom Kristiansand og Kvines heia er ferdig vil det kanskje bli et bedre regnstykke på besparelse av tid og drivstoff. Men når vi i dag må ned til Mandal er det lite tidsbesparelse. Mange tenker vi også kan følge fartsgrensene, men slik er det jo ikke på en motorvei.

Anleggsnæringen trenger også sårt prosjekter. Mer penger til Nye veier AS nå vil være gode motkonjunktur tiltak for bransjen.

 

Mandal – Lyngdal øst

Nye Veier har invitert tre entreprenører til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.

Skanska Norge AS.

Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS.

Hæhre Entreprenør AS

Det skal bygges ni kilometer firefelts vei, og nesten fire kilometer tilførselsvei. Kontrakts størrelse er beregnet til 2 milliarder. og tilbudsfasen ventes å vare til november.

 

Litt flere lekkasjer fra NTP:

Ei ny Eigerøy bru i Eigersund er prioritert i ny nasjonal transportplan, sier statssekretær Tom Kalsås i samferdselsdepartementet. Det innebærer at dette prosjektet skal prioriteres i den første seksårsperioden.

Dette er et prosjekt som er svært viktig for næringslivet på Eigerøy, for dagens bru er en skikkelig flaskehals.

Tunnel fra Figgjo under Kongeparken til Limavatnet ligger inne i nasjonal transportplan som presenteres på fredag. 

En bygging av tunnel på strekningen er avhengig av at bymiljøpakken også prioritere dette, og går inn med penger. Prosjektet vil koste rundt 3,2 milliarder kroner, og staten tar litt under halve regningen. Nå er det opp til Bymiljøpakken på Nord-Jæren å prioritere resten av pengene. Som er et tilsvarende beløp.

Så her har Tom Kalsås & co gjort en god jobb, så må vi alle legge press på ordførerne på Nord-Jæren som er styringsgruppa i Bymiljøpakken.

 

ÅRSMØTE NLF AGDER OG ROGALAND

Agder og Rogaland har slått sammen arrangementet og møtes i Sandnes 19. – 21. april. I forbindelse med saken over vet vi at statssekretær Tom Kalsås kommer til årsmøtet. Da kan vi få siste nytt om NTP. Kalsås vil helt sikkert også åpne opp for spørsmål og kommentarer slik at du kan få svar på dine spørsmål. Så er det slik at NTP legges fram 22. mars, men den vedtas ikke før til sommeren. Derfor kan du påvirke slik at vi får de gode løsningene.

Ellers er det et godt program på årsmøtet. Det er politikk, nye bilmodeller, masse god mat, god tid til «samarbeidspartner vandring», treffe gode kolleger og mye mer.

Her finner du program og påmeldingsskjema:

https://media.lastebil.no/public/Invitasjon-program-paameldingsskjema_aarsmote_NLF_Agder_og_Rogaland.pdf

 

NTP KOMMER 22. MARS

Nye NTP fra 2025 – 2036 legges fram 22. mars. Du kan følge det direkte på TV i linken under.

NTP er et forslag, som skal diskuteres utover våren, og vedtas en gang før ferien. Det er derfor viktig å følge opp de sakene man brenner for før det blir vedtatt. Som nevnt er årsmøtet i NLF Agder og Rogaland (se artikkel over) i Sandnes 20. april et godt sted å diskutere neste NTP.

Da kan du blant annet snakke direkte til en av arkitektene bak neste NTP som er statssekretær Tom Kalsås.

https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/artikler-2024/ntp-20252036-ny-nasjonal-transportplan-legges-fram-22.-mars/id3028985/

 

FRA MANDAG BLIR DET KOLONNEKJØRING I MASTRAFJORDTUNNELEN DØGNET RUNDT NESTE UKE

På grunn av at det tar så lang tid å rigge opp og ned utstyr kan det ikke bare være kolonner på natta, som det vanligvis er.

Fra mandag 18. ved midnatt til fredag 22. mars må du vente på ledebil før du får kjøre gjennom.

Det blir kolonnekjøring døgnet rundt. På dagtid vil det være hyppige kolonner gjennom tunnelen og det vil vi ha 6–8 ledebiler som kjører kontinuerlig gjennom tunnelen. Dermed blir det fortløpende kolonner i begge retninger.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2024/03/kolonnekjoring-i-e39-mastrafjordtunnelen/

 

NYE REGLER FOR DEG SOM KJØRER TREDJELANDS TRANSPORT

Kjører du fra Norge til Danmark og henter gods som skal til Tyskland er det tredjelandstransport

https://www.nholt.no/siteassets/publikasjoner/logistikklunch-060324--tredjelandstransport.pdf

 

STORT MØTE ANGÅENDE E39 PÅ UTSIKTEN I KVINESDAL I GÅR

Det var samlet mye E39 interesserte i Kvinesdal i går. Det er mange som nå vil denne veien vel og få den bygget så snart som mulig.

Her var det statssekretær, ordfører og mye næringsliv. Alle ivrer for midler til Nye veier AS slik at de kan fortsette arbeidet på en helhetlig E39.

I tillegg er det kolossalt viktig å få bygget ferdig Ålgård til Hove. Det er en skikkelig flaskehals. Det er den største utfordringen som finnes på E39 om man ser Stavanger – Oslo under ett. Her må Bypakke Nord Jæren prioritere midler slik at vi får flyt ut og inn av Stavanger og Sandnes. Da kommer også Ålgård – Bue på agendaen igjen.

(se ny sak over).

 

KONTRAKT I AGDER OG TELEMARK TIL 731 MILLIONER TILDELT PRESIS VEGDRIFT

Fire entreprenører deltok i forhandlingene. Presis vegdrift, Mesta, Veidekke og Risa som var med.

Den nye driftskontrakten omfatter E39 fra Flekkefjord til Kristiansand, E18 fra Kristiansand til Kragerø, rv.9 og rv. 41. Kontrakten heter Agder, og gjelder for perioden 1. september 2024 – 31. august 2029.

Det er gjensidig på opsjon på 1+1 år. I tillegg har Statens vegvesen ensidig opsjon på ett år.

Kommunene som er omfattet av kontrakten er Kristiansand, Risør, Grimstad, Arendal, Lindesnes, Gjerstad, Tvedestrand, Froland, Birkenes, Åmli, Evje og Hornnes, Bygland, Valle, Bykle, Vennesla, Lyngdal, Bamble og Kragerø. Kontraktsområdet er utfordrende med mange delparseller, med Nye Veier og OPS’er sine strekninger innimellom.

Derfor ser «lappeteppet» langs E18 og E39 slik ut i denne kontrakten:

Fra Kragerø til Tvedestrand                           -SVV

Fra Tvedestrand til Arendal                           -Nye Veier AS

Arendal til Grimstad                                     -SVV

Grimstad til Kristiansand øst                         -OPS selskap

Kristiansand Øst til Kristiansand vest             -SVV

Kristiansand vest til Mandal                           -Nye veier AS

Mandal – Kvinesdal                                       -SVV

Kvines heia                                                  -OPS selskap

Kvineheia – Rogaland                                   -SVV

Vi nekter å tro at en slik oppsplitting av veivedlikehold er hensiktsmessig. Verken i forhold til helhetlig kvalitet eller pris. Det burde vært Vegvesenet som hadde ansvaret for en helhetlig utlysning slik at man ikke får så stor kvalitetsforskjell på strekningene.

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2024/03/presis-vegdrift-skal-drifte-riksvegene-i-agder-og-deler-av-telemark/

 

MOWI STARTER MED TETTE FISKEKASSER

Oppslagene i avisene har vært mange. Sjåfører og transportører har blitt syndebukker og sjømatnæringen har sluppet lett unna.

Norges Lastebileier-Forbund har lenge kjempet for at avsenderen må ta mer ansvar. NLF har i gjentatte diskusjoner bedt om at saken blir løst av avsenderen. Nå har næringens største aktør tatt tak i problemet og går over til tette kasser. Dette må vi kalle en veldig gledelig melding og en seier for NLFs arbeid. Vår tekniske fagsjef, Dag Nordvik, sier: – Vi har i lang tid sagt at en enkel måte å få kontroll med avrenning fra fisketransport er tette kasser. Motargumentet har i lang tid vært at det er et spørsmål om pris. Når lasten har en verdi på to millioner kroner, regner jeg med at dette er innafor, sier Nordvik. «Storebror» MOWI forventer at de andre selskapene følger etter. Pressemeldingen fra MOWI og Vartdal er bakerst ukas nyhetsbrev. Les mer på lastebil.no:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Roser-Mowi-Forventer-at-de-andre-foelger-etter

 

ALDERSGRENSEN SENKES?

Aldersgrensen for yrkessjåfører klasse C og CE bør settes til 17 år i EU. Det vedtok EU-parlamentet da de europeiske politikerne i forrige uke stemte over viktige endringer i førerkortreglene i EU. Målet er å rekruttere flere unge lastebilsjåfører. Ungdommene skal ha en erfaren sjåfør i passasjersetet. En 17-åring som kjører lastebil under oppsyn av en erfaren lastebilsjåfør, er en form for utvidet opplæring på jobben. Dette vil langt på veg redusere gapet mellom skole og hjul. Vi er glade for å se at parlamentet har forstått dette fullt ut, sier Raluca Marian, IRUs direktør for EU-saker.

https://www.akeritidning.se/sv/nyheter/eu-parlamentet-antog-nya-aldersregler-forarelever

 

AUTONOME KJØRETØY

Det brukes veldig mye ressurser på utvikling av teknologi hos billeverandørene om dagen. Det handler om «grønne drivlinjer» være seg ny form for «diesel», lavere forbruk, elektrisk, hydrogen eller selvkjørende biler.  Det er spennende å se på utviklingen og hvor fort dette går.

Når det gjelder selvkjørende er det langt fram i tradisjonell forstand, men mellom enkelte terminaler er det kanskje muligheter. Selv om det er selvkjørende biler, er det lenge til de er førerløse. Spennende utvikling er det i alle fall og det blir neppe helt slik vi tror…….

https://www.at.no/transport/akselerer-utviklingen-av-forerlos-teknologi/890675

 

TØMMER SEMINAR

NLF har gleden av å invitere til deltakelse på tømmerseminaret 26.-27. april, som arrangeres på Thon Hotel Oslo Airport.

Seminaret er åpent for både NLF-medlemmer og ikke-medlemmer!

Seminaret vil inneholde mange interessante og spennende temaer knyttet til transport av tømmer, samt oppdateringer på hva som skjer fremover.

Her vil det være rom for spørsmål og diskusjoner, og ikke minst et hyggelig treff for tømmertransportørene. Påmelding og program:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Toemmertransportseminar-26.-27-april

 

GODE TILBUD PÅ LASTESIKRINGSUTSTYR FRA FLOM KJETTING

Her finner du noen meget gode tilbud på lastsikringsutstyr fra Flom kjetting. Her finner du bl.annet. surrekjetting, flisnett, containernett, stropper med mer. Det er spesielt gode priser den nærmeste uka. Så løp og kjøp, kampanjen gjelder til 20. mars:

https://media.lastebil.no/public/LASTESIKRINGSKAMPANJE_FLOM.pdf

 

KOLLEGAHJELPEN

Kollegahjelpen i NLF ble startet i 1995 og er en landsdekkende støtteordning for lastebileiere og -sjåfører, som har opplevd ulykker, nestenulykker, ran eller andre sjokkartede opplevelser i forbindelse med jobben. 

Det er NLF’ere som er grunnstammen i kollegahjelpen. Lastebileiere, sjåfører og ansatte. Vi trenger fornying innimellom. Om du eller noen av dine ansatte kunne tenke seg å være kollegahjelper hører vi fra deg. rr@lastebil.no / 90773207

 

ÅRSMØTE I ØSTRE AGDER LASTEBIEIERFORENING I DAG

I dag har Øste Agder lastebileierforening sitt årsmøte på Vertikalen (tidligere Horisonten) på Storemyr ved E18 i Lillesand. Det er innlegg av Volvo om nye modeller og samferdselsdirektør Ola Olsbu i Agder fylkeskommune om veiene i fylket.

Det er det ordinære årsmøtet og deretter servering av nydelig middag.

Du melder deg på til leder i avdelingen Helge Gustafson 90839940 eller Reidar 90773207 /rr@lastebil.no

 

God helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-fra-NLF-uke-11-2024

 

Fra media:

https://www.nho.no/contentassets/b7945dd871a14d639946bc1a5d929f35/menon-eksportmeldingen-2023-med-fylkesvedlegg.pdf

https://www.logistikkinside.no/kollektivfelt/gi-el-lastebilene-en-gulrot-gi-de-tilgang-til-kollektivfeltet/804754

https://www.trailer.se/artikel/stora-forandringar-i-eus-korkortsdirektiv-pa-gang

https://www.volvotrucks.no/no-no/news/insights/articles/2023/sep/attract-new-drivers-and-address-truck-driver-shortage.html

https://www.trailer.se/artikel/okad-import-av-lastbilar-inom-kombitrafiken

https://www.aftenbladet.no/meninger/leder/i/wA7ypG/neppe-vei-i-vellinga