NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 12 /24

Dato 22.03.24
Ramme i ny NTP Ramme i ny NTP

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

ÅRSMØTE NLF AGDER OG ROGALAND

Agder og Rogaland har slått sammen arrangementet og møtes i Sandnes 19. – 21. april. I forbindelse med ny NTP vet vi at statssekretær Tom Kalsås kommer til årsmøtet. Da kan vi få siste nytt om NTP.

Kalsås vil helt sikkert også åpne opp for spørsmål og kommentarer slik at du kan få svar på dine spørsmål. Så er det slik at NTP legges fram i dag 22. mars, men den vedtas ikke før til sommeren. Derfor kan du påvirke slik at vi får de gode løsningene.

Ellers er det et godt program på årsmøtet. Det er politikk, nye bilmodeller, masse god mat, god tid til «samarbeidspartner vandring», treffe gode kolleger og mye mer.

Her finner du program og påmeldingsskjema:

https://media.lastebil.no/public/Invitasjon-program-paameldingsskjema_aarsmote_NLF_Agder_og_Rogaland.pdf

For påmelding kan du også ringe direkte til hotellet: malin.varntresk@strawberry.no  / 48234146

Statssekretæren kommer til årsmøtet Statssekretæren kommer til årsmøtet

 

NTP 2025 - 2036

Den nye NTP har i lang tid vært snakket ned over tid. Da blir jo prosjektene som kommer i NTP positive. Det er mange gode og viktige prosjekter for regionen vår som kommer. Det er også prosjekter som ligger i Vestland som er viktige for oss.

E134 Røldal-Seljestad. 3,3 milliarder i statlige midler fra 2025 til ferdigstillelse, pluss bompenger.

E134 Bakka – Mo er inne i NTP.

 

I Rogaland er de viktigste E39 Smiene-Harestad og tunnel mellom Figgjo og Ålgård på E39. Sistnevnte er ett av åtte prosjekter som er aktuelle for oppstart første seksårsperiode, gitt at det også prioriteres av Bymiljøpakken på Nord-Jæren.

Ny bro til Eigerøy og E134 Helganeskrysset–arm Husøy ligger også i NTP.

Rogaland fylkeskommune skal få til sammen 1,3 milliarder kroner i første seksårsperiode, i tillegg til det ordinære rammetilskuddet på fylkesveier.

Rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane. 1,1 milliarder i statlige midler fra 2025 til ferdigstillelse.

Arbeidet på TKV forsetter.

 

I Agder er det Rv9 som får gul midtstripe til Hovden. Så kommer Mandal – Lyngdal øst ut i markedet i nær framtid fra Nye veier AS. Det er også viktig at Nye veier AS får tilført nødvendige midler slik at vi får firefelts mellom Oslo og Stavanger.

Det legges opp til å videreføre utbedring av Rv. 41.

Totalt for fylkesvei legges det opp til at Agder skal få til sammen 1,6 milliarder kroner i første seksårsperiode, i tillegg til det ordinære rammetilskuddet.

 

Nye Veier AS har satt i gang pilotprosjektet «EL 39» der selskapet utreder hvor det er mest hensiktsmessig å tilrettelegge for nullutslippsinfrastruktur langs veien. Prosjektet kartlegger og vurderer hvilke grep som kan gjøres i forbindelse med blant annet planprosesser, teknisk tilrettelegging og konkurranser om drift av døgnhvileplasser. Målet er å sørge for at det er attraktivt for ladeoperatører å bygge ut et godt tilbud for trafikantene langs veien.

Veistrekningen E39 fra Kristiansand til Ålgård er valgt som pilotstrekning, blant annet fordi strekningen er lang og sammenhengende, noe som gjør det mulig å vurdere behovene mer helhetlig.

 

Når NTP kommer blir man vel aldri helt fornøyd uansett. Det vil alltid være noen strekninger å kjempe videre for.

  • Mo – Solheim på E134 er også en viktig parsell.
  • Så kunne vi tenke oss at Nye veier AS fikk mer midler slik at E39 mellom Kvinesheia og Ålgård fikk prioritet i nye veier sin portefølje sammen med Ytre ringvei.
  • Hovden – Haukeli er en «glemt» strekning. Vi har alltid snakket om «gul stripe til Hovden», men Rv9 går vitterlig til Haukeli.
  • Så må vi få sammenheng mellom Osli og Ålgård. Bra med ny tunnel, men da mangler vi en parsell i midten.
  • Vi skulle også ønsket «øremerkede» ressurser til enkelte fylkesveier som er «næringsveier».

 

Det er lagt opp til et punkt som heter utviklings porteføljen. Det er områder man skal se nærmere på:  

E39 Osli–Figgjo

E39 Lyngdal-Ålgård

 

Døgnhvileplasser er også godt kommentert i denne NTP’en:

Regjeringen prioriterer totalt 3,7 mrd. kr i planperioden til forsterket innsats for tungbillading og til utbygging og drift av døgnhvile- og rasteplasser innenfor Statens vegvesens planrammer.

Det kan bli avstandskrav mellom døgnhvileplasser langs TEN-T-veinettet. For å sikre pause- og hviletidsbestemmelser for sjåfører i tillegg til tilstrekkelige lademuligheter er det anslått et totalt behov for mellom 80 og 90 døgnhvileplasser langs riksveinettet. I dag er det i underkant av 60 døgnhvileplasser langs riksveinettet, og med regjeringens prioritering er målet at det anslåtte behovet skal være dekket i løpet av første seksårsperiode.

Du kan se den fylkesvise inndeling av NTP her:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ntp-2025-2036-fylkesvis-oversikt/id3031420/

 

NYE KLASSER MED SJÅFØRER PÅ GANG

Denne uka var vi i gang med nye intervjurunder for å få 20 sjåfører gjennom hos Gerds og ut igjen som dyktige sjåfører.

Det var ca. 60 som møtte opp på nav i Sør-Rogaland og 10 på Nordsida.

De har fått grundig presentasjoner av mange gode bedrifter og en gjennomgang av hvilke transport typer man finner i nærområdet og hvilke krav bedriftene stiller.

Det er et annet «kull» som snart er ferdig hos Gerds. Om du trenger sjåfør ta kontakt med Geir Arne Selvær / 92667880

 

POLITISK LEDELSE OG NLF BEDRIFTER LAGER FILM FOR BAKKA – SOLHEIM PÅ E134

Mange gode NLF bedrifter var med politisk ledelse i Ølen og Etne. Her var det i tillegg til opptak fra NRK også laget en god film om hvor dårlig denne delen av E134 er. Det er gode eksempler på de vanskelige parsellene. Du kan se filmen som ble laget her:

https://haugalandvekst.no/bakka-solheim-inn-i-ntp-2/?fbclid=IwAR2e72WPP9oHx3M0kpYQVwwjQMGAoj51OK-IYRVHDBFSsvr2S2y3O4IIztk

 

BIOZIN PÅ OFFENSIVEN IGJEN.

Det kan se ut som Biozin er på offensiven igjen. Da kan vi fylle drivstoffet på dagens dieseltanker. Til Agderposten sier Biozin:

«Det opprinnelige milliardprosjektet skulle sørge for 100 arbeidsplasser, og fabrikken skulle omdanne sagflis til biodrivstoff for fly, trailere og skip. Etter at Shell trakk seg ut, fikk halvparten av de ansatte i Biozin sparken.

Flere kontrakter måtte umiddelbart stoppes og sies opp. Selskapets daglige leder har etter sjokknyheten hele tiden hatt god tro på at en form for industri skulle stables på beina».

https://biozin.no/

 

NYTT BIOGASS ANLEGG

Biovind sin biogassfabrikk skal bygges på Nerheim industriområde på Ølen. Anlegget får en kapasitet til å produsere en energimengde, basert på slakteavfall og husdyrgjødsel, tilsvarende 85 GWh – tilsvarende strømforbruket til 4.400 husstander. Det kan også være flytende LBG (flytende biogass) nok til å drifte 400 tunge kjøretøy på årsbasis.

 

NLF «KRINKASTINGINGEN» HAR IGJEN SENDT MEDLEMSMØTE. DENNE GANG DIREKTE FRA ARBEIDSGIVERKONFERANSEN

NLFs «TV-avdeling» gjør stadig fremskritt. Onsdagens sending var fra et hotell på Gardermoen. Der ble vår Arbeidsgiver-konferanse arrangert. Du kan se sendingen i opptak. Temaer denne gangen:

  • Statssekretær Tom Kalsås var gjest og fortalte litt om hva som venter i NTP.
  • ENOVA orienterte om hvordan lastebileiere kan søke om tilskudd til nullutslipps-kjøretøy.
  • Og tre av konferansedeltagerne oppsummerte første dag av

Se sendingen her: Husk å logge deg inn på lastebil.no med epostadresse og medlemsnummer.

https://lastebil.no/Medlem/Lukket-medlemsomraade/Medlemsmoeter

 

DEN BEDRIFTSHELSETJENESTEN DU TRENGER?

NLF har inngått avtale om BHT for NLF medlemmer med Hjemmelegene.

Dette er et meget godt tilbud som både oppfyller det lovpålagte minimumskravet til BHT, men som også gir medlemmer mulighet til å velge tjenester fra en innholdsrik meny.

Som BHT kunde får NLF Medlemmer tilgang til alle Hjemmelegene BHT og Hjemmelegne sine tjenester.

Grunnpakken for NLF`s medlemsbedrifter er kr 1.990.-/år, - og dekker det lovpålagte som handlingsplan og årsrapport. Uavhengig av antall ansatte. Forbruk utover grunnpakke faktureres etterskuddsvis etter forbruk.

Andre ting du ønsker utover det lovpålagte kan du kjøpe her:

https://lastebil.no/Medlem/Medlemsfordeler/Hjemmelegene

MEN du kan like godt spandere en legetime til de ansatte hos fastlegen en gang i året. De tar med kvittering og det koster firmaet rundt 300 kroner.

Husk å si opp den gamle og ikke begynn den nye før oppsigelsestiden er over. Ingen vits i dobbelt.

Du bestiller enkelt her:

https://lastebil.no/Medlem/Medlemsfordeler/NLF-bestilling-Hjemmelegene

 

GARANTI PÅ FRONTRUTE HOS SCANIA 24 + 24 MÅNEDER

Det har vist seg vanskelig å reparere sprekker i frontruta på Scania. Det mange ikke er klar over er garantien på frontrutene. Her er utdrag av mail fra Scania:

«Våre NextGen hytter er avansert konstruerte førerhytter hvor ultrahøyfast stålmateriale er benyttet og hvor frontruten i seg selv er en del av den totale sammenføyningen. Overgangen mellom et tradisjonelt bygget førerhus og Scanias Nextgen hytter kan oppleves av kundene som endret fra tidligere ved at frontruten sprekker raskere ved en steinsprut. Det som ikke merkes så godt er den forsterkede sikkerheten ved en eventuell kollisjon og besparelsen i egenvekt på kjøretøyet. For å ivareta våre kunder har Norsk Scania i forbindelse med innføringen av den nye førerhytten, utferdiget en utvidet reklamasjon på 24 mnd. fra reg. dato på sprekker i frontruten hvor steinsprut ikke kan påvises, samt samme utvidede reklamasjonsrett etter skifte til ny frontrute. Forutsetningen for denne utvidede goodwill-dekningen er at dere benytter et av våre verksteder i Norge».

 

NYTT MEDLEM
Vi ønsker Thor Bjørn Østerhus Transport fra Sandnes velkommen som nytt medlem!

 

Vi ønsker alle en fin helg og god Påske!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-fra-NLF-uke-12-2024

 

Fra media:

https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/europa-parlamentet-godkender-nordiske-vognmaends-graensekrydsninger

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-hindre-insektdod-_-slukker-lysene-pa-e18-1.16812938

https://www.akeritidning.se/sv/nyheter/minskad-trafik-med-tunga-lastbilar-i-sverige

https://www.trailer.se/artikel/stort-intresse-for-transportutbildning-bland-unga