NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 18 /2025

Dato 1.05.25
Tore Sigmundsen, Jarl Kvam og Roar Osen under representantskapet Tore Sigmundsen, Jarl Kvam og Roar Osen under representantskapet

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

VEKTER OG DIMENSJONER

Det nærmer seg en beslutning fra Vegdirektoratet på hvilke vekter og dimensjoner som blir tillatt.

I artikkelen under ser vi hvilke miljø fordeler mer vekt på bilen vil gi.

Vi håper inderlig Vegvesenet bruker denne muligheten til å lytte til råd fra næringen:

https://www.nrk.no/buskerud/lastebileierforbundet-vil-oke-lasten-for-a-redusere-utslippene-_-vegdirektoratet-sier-nei-1.17384206

 

UTEKONTROLLEN - OG DET Å SKAPE TILLIT OG ET GODT SAMARBEIDE MED SJÅFØR OG LASTEBILEIER

Vi tok opp saken på Krossmoen forrige uke der biler fikk forelegg for manglende kjetting og dekk.

Vi mener dette er helt feil bruk av ressurser når null visjonen og trafikksikkerhet er de viktigste grunnene til kontroller.

Vi skjønner og vet at reglene gleder til og med første søndag etter 2. Påskedag, men det må være riktig å se litt på forholdene. Det var 4 dager til regelverk om 1,6 millimeter trer i kraft. Hadde det vært tidlig påske, som i 2024 hadde det vært lov, og hadde det vært påska neste år hadde det også vært innafor da påska er tidlig igjen.

Derfor må også regelverket endres slik at regelverk om vinterutrustning er en fast dato og ikke tilfeldigvis når Påska dukker opp.

Vi ønsker et godt samarbeid med utekontrollen. Derfor er vi avhengig av tillit begge veier. Vi mener det har blitt bedre, men det er fremdeles noe å «gå på».

Se artikkelen her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Uforstaaelig-vinterkontroll-i-snoefrie-Rogaland-Skaper-mistillit-til-regelverket?utm_source=mynewsdesk.com

 

NLF MENER LASTEBILER SKAL FÅ TILGANG TIL KOLLEKTIVFELTET

I en høring for en tid siden mente fylkesstyrene i Agder og Rogaland at all næringstrafikk skal få tilgang til kollektivfeltet inntil videre.

Her er et utdrag fra høringssvaret NLF har sendt inn:

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener primært den beste utnyttelsen av kollektivfeltene, når den generelle tilgangen for elbiler fjernes, vil være å tillate at alle tunge kjøretøy over 7,5 tonn totalvekt kan benytte dette. Vi mener dette vil gi en betydelig bedre, raskere og mer forutsigbar framkommelighet for alle næringstransportene. Tiltaket vil redusere utslippene på en rask og effektiv måte. Det vil gi en umiddelbar god effekt på veien mot nullutslippsmålet. En generell tilgang for tunge kjøretøy vil etter vårt syn ikke hindre framkommeligheten for busser og andre kollektive transportmidler som benytter feltet.

Vi tror ikke at en slik tilgang i nevneverdig grad vil forsinke overgangen til nullutslippskjøretøy.

https://www.yrkesbil.no/ber-statens-vegvesen-vrake-tungbilfeltet/4136314

 

REPRESENTANTSKAPET I NLF SAMLET

NLFs representantskapsmøte ble avholdt 29. og 30. april i Oslo. Tore Sigmundsen og Jarl Kvam var delegater fra Rogaland og Roar Osen fra Agder. Dette er NLF sitt nest høyeste organ og består av tillitsvalgte fra hele landet.

 

Forbundsleder Tore Velten åpnet møtet med å løfte frem det sterke samspillet mellom administrasjonen, tillitsvalgte og medlemmer det siste året.

Forbundsleder Tore Velten Forbundsleder Tore Velten

– Jeg er oppriktig stolt av det vi har fått til sammen. Det viser hvilken kraft som ligger i fellesskapet vårt, sa Velten.

På agendaen står et bredt spekter av saker – fra nasjonale utfordringer til lokale problemstillinger. Denne variasjonen viser både bredden i NLFs arbeid og verdien av et levende medlemsdemokrati. Selv små saker kan få stor betydning når de løftes inn i fellesskapet.

Administrerende direktør Knut Gravråk fulgte opp med en tydelig oppfordring:

– Bruk stemmen deres! Dere representerer hele medlemsmassen, og det er her de viktige føringene legges.

Han avsluttet med en klar beskjed:

– Skal vi være relevante fremover, må vi være proaktive. Vi skal ikke følge utviklingen – vi skal lede an.

NLF kommer tilbake med mer informasjon om vedtak og videre arbeid etter møtet. Følg med – resultatene fra representantskapet legger viktige føringer for hvordan vi sammen skal styrke transportnæringen fremover.

Resolusjoner som ble vedtatt eller sendt videre til landsmøtet er bl. annet saker som omhandler:

  • Trafikksikre og velholdte veier er en forutsetning for et trygt og godt arbeidsmiljø for transportnæringen
  • Et arbeidstids- og arbeidsmiljøregelverk tilpasset lastebilnæringen
  • Forenkling av vinterdekk- og kjetting krav for tungtransporten
  • Trafikksikkerheten er en forutsetning for tungtransport sjåførens arbeidsmiljø
  • Grundigere opplæring om tunge kjøretøy i trafikalt grunnkurs er avgjørende for nullvisjonen
  • Like konkurransevilkår mellom lastebil og traktor
  • Hovedentreprenørene i vintervedlikeholdskontrakter må bort

 

BOMPENGER IGJEN.

Det er dessverre et stadig tilbakevendende tema. På et vis var dette temaet nesten dødt, bortsett fra i Ryfast. Men i Ryfast er de kommet fram til en løsning der Stortinget reduserer takstene:

https://www.nrk.no/rogaland/stortinget-har-vedtatt-at-bompengeprisene-i-ryfast-skal-ned-1.17398867

 

På E39 mellom Kristiansand og Mandal gjør de derimot det motsatte. Her øker de prisen.

Husker dere bakeren som solgte for lite brød? Han solgte for lite så han doblet prisen for å få mere inntekter. Og da vet jo samtlige av dere som driver en form for virksomhet hvordan det gikk. Da ble selvfølgelig alt salget borte.

Nå er det for mange biler som bruker gale E39. Og hva gjør bomselskapet da? Jo de setter opp prisen med ca. 5,5% på den veien alle ønsker å kjøre. For tunge kjøretøy øker prisen med 21 kroner. Da er prisen blitt 402 kroner en vei.

Når hele veien mellom Kristiansand og Lyngdal vest står klar vil den nok koste nærmere 1.000 kroner – en vei.

Avstanden er 59,3 km og da har vi en pris på ca. 166 kroner per mil.

 

Når denne problemstillingen med avskalling til «gamleveien» skjedde på E18 mellom Tvedestrand og Arendal, tok Regjeringen som satt og senket lånsrenten fra 5,5% til 3,5%. Dette gjorde at veiprosjektet ble 360 millioner kroner rimeligere og man kunne senke prisen med ca. 20%.

 

I en artikkel i Fe’vennen forrige uke ser vi også at TT Anlegg gir sine ansatte beskjed om å bruke nye E39 mellom Kristiansand og Mandal minst mulig grunnet kostnadene:

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/o3aaKg/bomprisen-oeker-igjen-bruker-e39-minst-mulig

 

ENIGHET I LØNNSOPPGJØRET

LO og NHO ble enige om rammene for årets mellomoppgjør. Løsningen ble fremforhandlet i direkte dialog mellom partene før selve meklingen. Rammen for oppgjøret ble fastsatt til 4,4 prosent.

  • Et generelt tillegg til alle på kroner fem
  • Glidningen, som er et uttrykk for all lønnsvekst utover det som gis sentralt, er fastsatt til 1,5 prosent
  • Lavlønnstillegg på kroner to til alle tariffområder under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn
  • Et tillegg på ytterlige kroner to til normallønnsavtaler under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn

https://www.nho.no/contentassets/c161d04c45f74748a01f563275af8a2a/lo_motebok-og-protokoll.pdf

 

VEIER ÅPNER TIDLIGERE ENN VANLIG PGA LITE SNØ

Veien fra Breiborg i Sauda til Røldal er allerede åpnet.

Lysevegen ble åpnet 1. mai.

Suleskard vegen åpner som vanlig 21. mai.

https://www.nrk.no/rogaland/opning-av-fjell-veg-tidlegare-enn-vanleg--1.17396175

 

FRA EU OM TRANSPORT

Konkurransekraft er viktig for grønn omstilling.

Ta deg tid til å lese denne rapporten fra Nordic Logistics Association (NLA). Torsten Laksafoss Holbek er NLFs og Nordens mann i Brüssel. Her er rapporten:

Den grønne omstillingen for vegtransport er fortsatt et sentralt tema på EUs dagsorden. Men denne gangen er det stort fokus for å sikre at grønn omstilling og konkurransekraft går hånd i hånd. Den nylige publiseringen av Omnibus-pakkene og forenklingen av bærekraft-rapportering er en bekreftelse på det. Fra NLAs side hilser vi velkommen at kommisjonen har foreslått en ny retning. Dette er en svært velkommen endring som vil redusere administrative byrder for de mange små og mellomstore vegtransportselskapene i Norden og Europa.

En annen hovedprioritet for kommisjonen er å legge frem et lovforslag om grønnere bedriftsflåter. EU-kommisjonen har publisert en skisse med en forventet politisk retning før et lovforslag. Det er planlagt en offentlig høring i sommermånedene og et vedtak i løpet av 2025.

Fra NLAs side etterlyser man først og fremst at det er mulig å satse på nullutslippskjøretøy. Transportører vil analysere markedet for å se om forretnings-mulighetene er på plass, før de investerer i elektriske batterikjøretøyer. Dette krever særlig at tilstrekkelig ladeinfrastruktur og kapasitet på strømnettene er tilgjengelig. Vi oppfordrer derfor sterkt EU og EUs medlemsland til å gjøre mye mer for å sikre at strømnettet oppgraderes, slik at det er tilstrekkelig kapasitet til å lade kjøretøy på eget anlegg. Dette vil ta tid og koste penger. Det er derfor behov for tiltak nå!

Ser vi på det større bildet, har forsvarsspørsmål rykket høyt opp på EUs transportagenda. Tidligere i år la kommisjonen frem sin hvitbok om forsvar. Kommissær for transport, Tzitzikostas, understreket at militær mobilitet er en stor prioritet. Dette området forventes å få et betydelig løft i den neste flerårige finansielle rammen (MFF), som for tiden er under utarbeidelse. MFF vil også utgjøre en hovedprioritet for det kommende EU-formannskapet, som Danmark overtar 1. juli.

Når vi ser fremover, forventes kommisjonen å publisere en lov pakke som oppdaterer trafikksikkerhetsreglene senere i år. Når det gjelder digitalisering pågår arbeidet med implementering av elektronisk godstransport (eFTI) med løfter om å redusere administrative byrder og gjøre håndheving av lovgivning enklere og mer effektiv.

 

BEDRE MULIGHET FOR Å REKRUTTERES TIL TRANSPORT & LOGISTIKK FAGET

Det kommer snart en høring der man kan rekruttere fra VG1 Salg, service og reiseliv til VG2 Transport og logistikk. Dette er en skikkelig gladnyhet for bransjen.

Etter endringer i utdanningsloven ble denne muligheten til «kryssløp» stengt og det er bare teknologi og industrifag som er veien til VG2 Transport & logistikk.

Nå er vi glad det kommer høring og at vi trolig får den tilbake.

Men veksten som skal innen transport i regionen vår de neste årene er dette en vesentlig endring.

Det bet yr at det blir lettere å beholde VG2 transport & logistikk på flere skoler.

 

600 KRONER PER ÅR PER BIL KOSTER DET Å BRUKE TACHO ONLINE – HER ER MYE Å SPARE I FORHOLD TIL ANDRE SYSTEMER SOM HENTER NED KJØRE HVILETIDS DATA

Det er en grunn til at så mange bedrifter i Agder og Rogaland har tatt i bruk Tacho online.

Tacho online i region 4 Tacho online i region 4

Har du 10 biler er regnestykket rimelig enkelt. 6.000 kroner per år koster det å få kontroll på kjøre hviletidsdata med 10 biler. Vi har flere medlemsbedrifter som har «spart inn kontingenten» på å bytte til Taco online.

NLF har tilpasset det danske systemet Tacho online til norske forhold. Systemet har vært utviklet over mange år og derfor har integrasjonen i norske selskaper gått så raskt og bra. Nå bruker ca. 10% av alle norske lastebiler Tacho online.

Tacho Online er en løsning for analyse og rapportering om brudd på kjøre- og hviletid, og arbeidstid. Vi samler inn og lagrer dataene dine fra sjåførkortet og fartsskriveren for å gi deg et oversiktlig og brukervennlig verktøy, slik at du er godt forberedt på neste bedriftskontroll.  Hvis du vil spare tid og unngå bøter, er Tacho Online løsningen for deg.

Løsningen koster 600 kroner per bil per år. Billigere har du det i alle fall ikke i dag om du bruker et annet system, og bedre er det garantert ikke heller.

https://lastebil.no/Medlem/Tacho-Online

 

VIL DU MED PÅ LANDSMØTET?

Når Norges Lastebileier-Forbund fyller 90 år, markeres det med et utvidet og innholdsrikt landsmøte på Storefjell Høyfjellshotell. 

Feiringen starter allerede torsdag 12. juni og varer frem til søndag 15. juni, altså én dag lenger enn vanlig. Vi oppfordrer alle medlemmer til å sette av datoene allerede nå for å unngå dobbeltbookinger – spesielt med tanke på at dette er uken etter pinse, og at mandag 9. juni er 2. pinsedag. 

Med en ekstra dag på programmet blir det god tid til både faglig fordypning og sosialt samvær. 

Fagdagene, som går av stabelen torsdag ettermiddag og fredag formiddag, er i ferd med å ta form. Det blir parallellsesjoner, inspirerende foredrag, kurs og panelsamtaler – og deltakerne får mulighet til å sette sammen sitt eget fagprogram ut fra interesser og behov. Det faglige innholdet vil rette seg mot både daglig drift, strategi og utvikling – med et tydelig fokus på å gi deg verktøy og kunnskap du kan ta rett med tilbake i virksomheten.

Du kan forvente praktiske innspill til hvordan bedriften din kan styrke rekrutteringen i en krevende arbeidsmarkedssituasjon, nyttige tips til deg som arbeidsgiver, arbeidsavtaler, finansiering, drivstoffvalg, kundeavtaler og sertifiseringer. 

NLFs landsmøte 2025 blir mer enn bare et møte – det blir en feiring av bransjen, historien og fellesskapet!

Priser ble sendt ut i egen mail på mandag. Kontakt Reidar på 90773207 om du trenger mer informasjon.

Påmelding til rr@lastebil.no i løpet av helgen som kommer.

 

CIRCLE K UTVIDER NETTVERKET SITT

Det har vært glissent med stasjoner i Kristiansandsregionen en periode. Nå er det i alle fall mulig å fylle på den nye stasjonen på Mjåvann og i Sørlandsparken. I tillegg er jo Circle K best langs hovedveinettet.

Det er mange fordeler for sjåførene i bedrifter som er Circle K kunder.

Kaffe koppen er et tilbud og i tillegg er det 25% rabatt på mye av maten.

Du kontakter Morten Skretting Morten.Skretting@circlekeurope.com / 95984519 for et rasende godt tilbud.

Her finner du alt du trenger å vite om fordelene:

https://www.circlek.no/bedrift/v%C3%A5re-l%C3%B8sninger/lastebil-og-transport/nlf-medlemskap-og-fordeler?utm_source=banner&utm_medium=nlf+ad&utm_campaign=b2b_nlfweb_nov24&utm_id=b2b_nlfweb

 

God helg om en stund!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-18-2025

 

Fra media:

https://www.mtlogistikk.no/posten-bring/regjeringen-dropper-utleveringspunkt-vil-ha-postlevering-en-gang-i-uken/1065442

https://www.trailer.se/artikel/farre-omkom-i-trafiken-under-2024

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Bompengeutfordringer-paa-nye-E39-Naa-skal-finansieringen-vurderes-paa-nytt

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2024-2025/inns-202425-201s/?all=true

https://www.tungt.no/article/view/1160007/hvis_ikke_denne_saken_loses_vil_mye_av_spesialtransporten_stoppe_opp_mener_nlf