NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 21 / 2025

Dato 22.05.25
Samferdselsministeren iverksetter arbeidet på Røldalstunnel Samferdselsministeren iverksetter arbeidet på Røldalstunnel

God morgen.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

OPPSTART ARBEIDE MED NY RØLDALSTUNNEL

Mandag denne uka startet arbeidet med ny tunnel. Det er stas at Samferdselsministeren tok første spatak og at de nå er i gang.

Her har mange gjort en god jobb. Haukeliveien AS, ordførere, Vegforum Øst -vest, NLF og andre allianser. Statssekretær Tom Kalsås fra Rogaland var også med Endre Krakk over fjellet for noen år siden. Det at sentrale politikere får kjenne på våre utfordringer fra førerhuset er viktig for å få forståelse for våre utfordringer.

Nå må vi fortsette arbeidet slik at vi fra Rødal får en ny tunnel østover. Den må gå så langt øst at vi får en vintersikker vei. Da trenger vi ikke tungbilkolonne …….

Her kan du se animasjonsfilm om traseen Vågsli – Seljestad som inkluderer tunnelen.

https://www.youtube.com/watch?v=CN6MyQfl78Q

Kort om den nye tunnelen:

  • En innkorting av kjørelengde på 6,4 km.
  • Ny vei gir redusert reisetid på om lag 18 minutt for tyngre kjøretøy.
  • Røldalstunnelen blir ca. 12,4 km.
  • Tunnelen vil ha ei tilnærma flat helling.
  • Det vil bli etablert en ny og stor kolonneoppstilling på Liamyrane.

Røldalstunnelen skal stå ferdig i 2030.

https://www.nrk.no/vestland/byggingen-av-ny-roldalstunnel-mellom-vest-og-ost-er-i-gang-1.17420520

 

E39 MANDAL – BLØRSTAD ER I GANG

Mye av grunnen til alt bompenge opprøret skyldes «stykkevis og delt» utbygging. Hadde vi fått en helhetlig vei ville en lastebil spart ca. en halvtime mellom Lyngdal vest og Kristiansand. Da hadde vi kunnet regne hjem en del av kostnadene og kundene våre hadde ikke fått så store bompengeregninger.

Helhetlig utbygging var en av tankene med Nye veier AS. Når da de ikke får nok penger tilført er vi tilbake med «stykkevis og delt».

Nå er i alle fall arbeidet i gang videre vestover fra Mandalskrysset.

Prosjektet omfatter 9 kilometer ny firefelts motorvei fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune, samt 3,5 kilometer tilførselsvei til dagens E39 ved Tredal.

Det er 9 km firefelts hovedvei, fartsgrense 110 km/t og 3,5 km tilførselsvei. Største konstruksjon er bru over Mandalselva, som blir 230 meter lang.
Ferdigstillelse skal være i 2028. 

https://www.nyeveier.no/strekninger/e39/e39-mandal-bloerstad/

 

SVV PRIORITERINGER AV UTBYGGING

Vegvesenet har lagt fram en plan om utbygging i denne NTP perioden.

Det er heldigvis en del prosjekter som er viktig for oss i denne porteføljen. Her er rangeringen av prosjektene:

E39 Smiene-Harestad er på 3. plass.

Målet med prosjektet er å etablere sammenhengende veistandard mellom Eiganestunnelen i sør og Rogfasttunnelen i nord. Det foreligger vedtatt reguleringsplan for strekningen, og det pågår arbeid med forberedelser til gjennomføring av ekstern kvalitetssikring.

Det er viktig at dette prosjektet står klart når Rogfast står klart. Hvis ikke blir det så mange mellom tiltak at strekningen fordyres med store summer.

E39 Figgjo-Ålgård er på 4. plass.

Det foreligger vedtatt reguleringsplan for strekningen, og det pågår arbeid med forberedelser til gjennomføring av ekstern kvalitetssikring.

Det å unngå alle rundkjøringene gjennom Ålgård vil gi store positive konsekvenser for oss. Når da Nye veier As fortsetter fra Ålgård og sørover vil vi få en helt annen flyt på E39.

Denne gode plasseringen til Figgjo – Ålgård samt forlengelse av Bypakke Nord-Jæren bør absolutt bety at denne strekningen kan komme i gang i løpet av neste år. Nå finnes det bedre finansieringsgrunnlag i og med at bypakka forlenges.

E134 Bakka-Mo er på 26. plass. Dette burde vært hele prosjektet Bakka – Solheim og det burde vært høyere opp i prioritering.

Dette er en smal og svingete, ulykkes utsatt strekning. Flere steder er det ikke passering. Statens vegvesen legger foreløpig opp til å starte arbeidet med reguleringsplan i 2026.

Så er det andre strekninger på E134 som er viktige for oss som også ligger inne, men i andre fylker. 

https://www.vg.no/nyheter/i/EyeJ75/legger-frem-stor-oversikt-her-skal-norge-satse-paa-vei

 

I Agder og Rogaland fram til Ålgård er det Nye veier AS som står for de store prosjektene langs E18 og E39. Derfor kommer ikke de på prioriteringslista til SVV.

 

NÅ FÅR NORGE TILGANG TIL KJØRETØYOPPLYSNINGER FRA ANDRE LAND – DET VIL SI BOMPENGEREGNING KAN SENDES TIL BRUKER

Liechtenstein har nå godkjent et EU-direktiv som åpner for tilgang til kjøretøysopplysninger på tvers av landegrenser. Dette fjerner et smutthull som lenge har gjort det vanskelig å kreve inn bompenger fra utenlandske bilister.

Norge har for lengst innført regelverket, men et konstitusjonelt forbehold fra Liechtenstein har forsinket prosessen i flere år. Nå har Liechtenstein gitt grønt lys til EU-direktivet som gir tilgang til kjøretøysopplysninger på tvers av landegrensene.

Flere steder der det er mye turisttrafikk har det selvfølgelig gått glipp av store inntekter. Det har i praksis betydd at det tar lenger tid før en bom er nedbetalt eller at bomselskapet har måtte skru opp prisen på grunn av for lite inntekter.

At man ikke har hatt innkrevingsmuligheter har selvfølgelig gått ut over den norske lastebileieren som er «hovedsponsor» for bompenger i dette landet.

Dette gjelder i hovedsak privatbilismen. Pga bombrikkepåbud er betalingen mye bedre hos tunge kjøretøy.

Når dette er på plass håper vi departementet iverksetter så dette går raskest mulig i orden.

 

FORLENGER BYPAKKA PÅ NORD-JÆREN

Stortinget har vedtatt å forlenge bypakke Nord-Jæren til 2038.

Dette gir noen utslag som i form av kostnader er negative.

Det som er positivt, er at da kan bypakka faktisk starte prioritering av veiprosjekter som ligger i bypakka.

Da snakker vi E39 Smiene – Harestad, E39 til Ålgård, Tverrforbindelsen og TKV.

I tillegg kan de nå differensiere takster og gi fritak for biogasskjøretøy.

Se vedtaket her:

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2024-2025/inns-202425-357s/?all=true#m4

 

VEDTAK OM TUNGBILKOLONNE

Her kan du se innleggene fra stortingsrepresentanter i opptak fra talerstolen.

Spesielt med så mye enighet ……

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/2024-2025/refs-202425-05-15?utm_campaign=Saksvarselet+ditt&utm_content=Link&utm_medium=email&utm_source=Mailjet&m=1

De tok saken gjennom Stortinget - Takk De tok saken gjennom Stortinget - Takk

 

LANDSMØTET – FRAMDELS NOEN LEDIGE PLASSER – NESTEN 500 PÅMELDTE ALLEREDE

Når Norges Lastebileier-Forbund fyller 90 år, markeres det med et utvidet og innholdsrikt landsmøte på Storefjell Høyfjellshotell. I snart et århundre har forbundet kjempet for rettferdige rammevilkår, økt sikkerhet, miljøansvar og yrkesstolthet i bransjen. Nå skal en sprek 90-åring feires – med stil!

Programmet starter allerede torsdag 12. juni og varer frem til søndag 15. juni, altså én dag lenger enn vanlig. Du velger selvfølgelig selv om du vil komme onsdag, torsdag eller fredag.

Her finner du program, oversikt over temadager, påmelding, ledsagertur med mer:

https://lastebil.no/Aktuelt/Landsmoete-2025

 

1. JUNI STARTER NY ALLMENNGJORT MINSTELØNN FOR VAREBIL

For arbeidstakere som utfører godstransport på vei med kjøretøy med totalvekt over 2,5 tonn vil det fra 1. juni gjelde ny forskriftsfestet minstelønn.

Lønnen er p.t. 222 kroner per time.
Satsen gjelder ikke ved egentransport eller lærlinger og personer på arbeidsmarkedstiltak.

For kjøpere av transporttjenester innebærer det at påseplikten blir utvidet.
https://www.arbeidstilsynet.no/globalassets/regelverkspdfer/forskrift-om-delvis-allmenngjoring-av-tariffavtaler-for-godstransport-pa-vei/

 

NLFs DIGITALE MØTE OM PENSJON OG PERSONFORSIKRING I OPPTAK

Torsdag 8. mai kl. 14.00 gjennomførte NLF en digital sending om pensjon og personforsikring – et aktuelt og viktig tema for både arbeidsgivere og ansatte i transportbransjen.

I webinaret fikk deltakerne en nyttig gjennomgang av krav og anbefalinger, slik at arbeidsgivere kan ha kontroll på rettigheter, plikter og muligheter.

Gikk du glipp av sendingen? Se den her:

www.lastebil.no/Aktuelt/Digitale-sendinger/Webinar-IF

 

IF – DET ER FLERE GRUNNER TIL AT SÅ MANGE I REGIONEN VELGER IF

Det er god oppslutning om If avtalen i regionen.

I Agder har 77% av alle medlemmer en avtale med If. I Rogaland har 65% av alle medlemmer en If-avtale.

Det er gode grunner til at det er slik. If og NLF har gjennom 51 år utviklet et forsikringsprodukt som er spesielt rettet mot lastebileieren. Det gjelder ikke bare gode priser, det gjelder også flere tjenester man ikke får «med på kjøpet» andre steder. Det er utvidet dekning på flere produkter. Her er noen av fordelene som er spesielt for NLF medlemmer:

  • NLF-garanti
  • NLF-spesialister
  • Bedre avbruddsdekning
  • Bagasje i bilen er dekket med 30 000 kr
  • Vedlikeholdsverktøy i bilen er dekket med 40 000 kr
  • Annet fastmontert utstyr er dekket med 60 000 kr 
  • Et sett ekstra dekk og felger dekkes mot brann og tyveri
  • Utvidet dekning for snøbrøyting – brudd eller brekkasje på drivverk/kraftoverføring
  • Vår beste forsikring for varebiler til kaskopris
  • NLF-ansvar – En ansvarspakke som dekker de vanligste formene for erstatningsansvar en transportør kan komme opp i
  • Løyvegaranti

Helseforsikring
Helseforsikring gir rask og enkel tilgang til behandling, slik at den ansatte kommer raskere tilbake på jobb. Forsikringen reduserer sykefraværet, og kommer både bedrift og ansatt til gode. Den gir også en stor trygghet for selvstendig næringsdrivende, som ved fravær fra jobben kan bety tap av både inntekter og kunder.

  • ingen kostnadsbegrensning
  • ubegrenset ansvarstid i forsikringstiden
  • ingen egenandel
  • behandling når det passer deg eller bedriften

Pensjonsforsikring
Innkjøpsavtalen omfatter den kollektive innskuddspensjonen (OTP) som bedriftene lovmessig må dekke for sine ansatte, og får navnet If Pensjon. 

Ansatte får også gode rabatter på sine private forsikringer i If med inntil 25 % rabatt (avhengig av antall og typer forsikringer).

Her finner du kontaktdata til en gjeng som er særdeles kompetente på tungbil:

If forsikring:

Aust-Agder: Kjell Olav Fosseli-Haugen 400 94 363, kjell.olav.fosseli-haugen

Vest- Agder: Kjell Martin Sirnes 95 20 94 90 / kjell.martin.sirnes@if.no

Nord-Rogaland: Rune Eikeland 93 40 35 03 / rune.eikeland@if.no

Sør-Rogaland: Christian Søyland 95 02 66 33/ christian.soyland@if.no

 

Ha en fin dag og lag ei god helg etter hvert!

 

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-21-2025

 

Fra media:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Endelig-gjennomslag-Proeveordning-med-tungbilkolonne-paa-E134-Haukelifjell-vedtatt

https://www.krs.no/silje-28-var-frisor-hoppet-over-til-et-manneyrke-og-tjener-dobbelt-sa-mye/s/5-157-429929

https://www.mtlogistikk.no/haukeli-kolonnekjoring-nlf/far-teste-tungbilkolonner-over-haukelifjell-neste-vintersesong/1077409?utm_source=mynewsdesk.com

https://www.yrkesbil.no/aerodynamikk-elektrisk-langtransport/volvo-mener-denne-vil-revolusjonere-langtransport-med-lastebil/4137747

https://www.trailer.se/artikel/andelen-hvo-100-pa-en-rekordhog-niva