NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
NY E39 FORBI LYNGDAL ÅPNET – VI SPARER 2 MINUTTER TIL EN PRIS AV 106 KRONER – TIMEPRIS 3.180
En lastebil vil nesten ikke spare tid på det nye strekket. Veien koster 106 kroner å bruke.
Fe’vennen har testet strekningen for å finne ut hvor mye tid man sparer. En personbil brukte 7 minutter og 6 sekunder på nye E39. På «gamleveien» brukte de 10 minutter og 3 sekunder. Det vil si en besparelse på ca. 3 minutter. For en lastebil som må holde seg i 80 kmt blir kanskje besparelsen ca. 2 minutter. Da blir timeprisen på besparelsen sånn ca. 3.180 kroner. Det er vanskelig å forsvare.
Kanskje det ikke er nødvendig å brøyte denne strekningen til vinteren?
Igjen viser det hvor galt det blir når man skal bygge stykkevis og delt med bompenger. På ny E39 fra Kristiansand må vi på tilførselsveier som spiser mye tid, f.eks. via Mandal. Testen vi gjorde på mellom Mandal og Kristiansand vise en tidsbesparelse på 9 minutter. Og en besparelse forbi Lyngdal på 2 minutter.
Bompengene på Kristiansand – Lyngdal vest er 508 kroner. Og da med en besparelse i tid på 11 minutter. Det vil si 46 kroner per sparte minutt og 2.770 for en spart time.
Nye veier as MÅ får ressurser til å bygge helhetlig og bompengene må tilsvare en pris som reflekterer spart tid og drivstoffutgifter / driftsutgifter. Vi kan dessverre ikke betale regninger med trafikksikkerhet.
På den nye veien forbi Lyngdal som er åpnet slipper kjøre gjennom Lyngdal, men til / avkjørselen ved Herdalen som er kronglete og man må tilbake. Likevel er ny vei selvfølgelig mer trafikksikker.
Lyngdalsprosjektet er kun 2,5 kilometer av den 9,5 kilometer lange strekningen går i dagen. Resten består av tunneler og bruer.
https://www.nyeveier.no/strekninger/e39/oppdateringer-e39/aapner-for-trafikk/
SÅ FORSVANT 2+ SKILTENE I KARMSUNDGATA
NLF Rogaland tok opp problematikken med de trafikkfarlige 2+ feltene i Karmsundgata med fylkesvaraordføreren i Rogaland under Arendalsuka i 2024. Disse feltene skaper mange farlige situasjoner der lastebiler må foreta feltskifte mot høyre der det har vært +2 felt. Det har vært flere ulykker med biler som har ligget i blindsonen når lastebiler har måtte skifte felt.
Der etter tok varaordføreren i fylkeskommunen videre med Haugesund kommune og fylkeskommunen. Vedtakene ble gjort og det tok bare 280 dager før vedtakene blir satt ut i live. Uansett vil vi takk for at fylkesvaraordføreren har dratt dette i land.
https://www.h-avis.no/2-feltet-haplost-for-store-kjoretoy-bare-tull/s/5-62-1753899
INNKREVING FRA UTENLANDSKE TURISTER NÆRMER SEG
Bomselskapene har mistet inntekter på 140 millioner kroner i bompenger fra utenlandske turister i 2023.
Utenlandsregistrerte kjøretøy har de siste årene utgjort ca. 2,2% av passeringene hos norske bomselskaper.
Dette gjør selvfølgelig at vi som «hovedsponsorer» for bom i Norge må betale en større del av totalen.
Nå er det kommet en avtale med Liechtenstein som stoppet muligheten for innkreving i EU / EØS. Når det kommer på plass i nær framtid, vil vi også kunne etter fakturere. Det kan gjøres i 3 år tilbake.
Samferdselsdepartementet varsler at straks Liechtenstein har vedtatt dette formelt vil vi være klare med innkrevingen fra EU / EØS.
DØGNHVILEPLASSEN I AKSDAL TAR FORM
Det blir et godt tilbud langs både E 39 og E 134 på Haugalandet. Det blir 37 plasser og så er 27 store nok for modul.
Den totale kostnaden er nesten 37 millioner.
Døgnhvileplassen ligger i Aksdal næringspark.
Det blir fullt utstyrt drivstoffanlegg og skikkelige sanitærforhold med toaletter og dusjer.
«KLEPP» SAKEN
I 5 år har Klepp spesial transport forøkt å få godkjent en femte aksling som kan brukes på forskjellige tungtrekkere etter behov. En skikkelig bra ressursbruk og miljøtiltak, i tillegg til et fornuftig økonomisk tiltak.
Nå vil ikke Statens vegvesen godkjenne dette lenger. En aksling i dag skal ifølge SVV være låst til ett bestemt kjøretøy.
I Danmark får denne type aksling eget registreringsnummer som igjen kan brukes på forskjellige kjøretøyer. Før 2020 kunne man også få dette registrert i Norge. Så har det vel gått prinsipp i saken da.
Her kan fremdeles SVV bare bli enig med seg selv og gjøre som danskene. Så får dette tullet en slutt.
LØYVE FOR VAREBIL FRA 01.01.26. HER FINNER DU ALT DU TRENGER Å VITE
Fra 1. januar 2026 blir det krav om løyve for varebiler med tillatt totalvekt mellom 2.500 og 3.500 kg som brukes til transport mot vederlag i Norge. For internasjonal transport gjelder allerede tilsvarende krav – de trådte i kraft 1. november 2022.
Her får du alt du trenger å vite, samlet i én enkel oversikt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Snart-krav-om-loeyve-for-varebiler-er-du-forberedt
LØYVER
I Agder er det i dag 430 aktive løyver.
I Rogaland er det 534 aktive gods-løyver.
I hele landet er det 7.910.
Det vil si at det er litt over 12% av alle løyvene i landet i regionen.
Bare litt «fun facts».
Om du vil sjekke om en bedrift har løyve kan du sjekke det her:
KJØRER DU PÅ UTLANDET ELLER TRANSITT?
I 2026 avvikles direktekjøringsordningen, og det blir obligatorisk å deklarere varer som skal inn på tollager. Digitoll innebærer at informasjon om varen og transporten sendes til Tolletaten før kjøretøyet har ankommet grensen, slik at Tolletaten kan behandle og risiko vurdere transporten før grensepassering.
Du kan starte ordningen med Digitoll allerede i dag. Det er ingen grunn til å vente:
https://www.toll.no/no/bedrift/digitoll
VEGVESENET ÅPNER FOR SAMLAST OG RETURTRANSPORT PÅ SPESIALTRANSPORT – HVA MENER DU?
Transportbransjen har i flere år vært for samlasting av tilhørende maskinutstyr på spesialtransporter av maskiner.
I dagens regelverk tillates kun transport av ett udelbart kolli på spesialtransport. Dette innebærer at tilhørende utstyr, som for eksempel ekstra dieseltanker til skogsmaskiner, må transporteres separat.
Forskriften foreslås nå endret for å åpne for at det «ved transport av én hjul- eller beltegående maskin, tillates samtidig transport av utstyr som skal monteres på/brukes sammen med maskinen, herunder dieseltanker og batterier». Samtidig åpner Statens vegvesen for at det blir mulig med returtransport av delbart gods i forbindelse med spesialtransportene, noe som ytterligere øker effektiviteten.
Samlet vil forslaget føre til mindre klimagassutslipp, økt trafikksikkerhet, og bedre effektivitet og sparte kostnader for maskinentreprenører og andre transportkjøpere i bygg- og anleggsbransjen, uten at det vil koste dyrt for vegeiere eller andre, skriver Statens vegvesen. Forslaget er nå på høring.
Har du innspill hører vi fra deg:
PRISUTVIKLING DIESEL
KOM DU TIDLIG TIL EN ULYKKE?
Måtte du varsle 113, gi førstehjelp eller dirigere trafikk? Tenker du på hva du gjorde på ulykkesstedet?
Røde Kors har et tilbud til alle som har vært i alvorlige førstehjelpssituasjoner og som ønsker å prate med noen profesjonelle om hendelsen. Dette gjelder også førstehjelp ved sykdom eller andre hendelser.
Tilbudet gjelder også andre tilstedeværende, for eksempel de som har varslet og pårørende til mennesker som har fått livreddende førstehjelp. For å komme i kontakt med Førstehjelpertelefonen: Ring 02415.
https://www.rodekors.no/forstehjelp/oppfolging-forstehjelpere/
ULYKKESSTATISTIKK TIL NÅ I ÅR
Det er for mange som blir drept og hardt skadde i trafikken. Det har vært mye med MC i 2025.
Trafikksikkerheten er alltid i fokus og derfor er det viktig å følge opp trafikksikkerhet i alle sjåførmøter. Her er statistikken for Agder og Rogaland til nå i år:
LANDSMØTET 2025
Landsmøtet starter formelt kl. 14.00 fredag 13. juni. Her finner du papirene til landsmøtet. Om du ser fra side 20 – 40 har du fått med sakene.
Du finner også regnskap og andre aktualiteter i dokumentene:
https://lastebil.no/Medlem/Lukket-medlemsomraade/Landsmoeter/2025
Det blir mulig å følge sendingene fra landsmøtet direkte.
Det er et aktivt program fra og med torsdag 12. for den som har muligheten. Her finner du programmet med å se forskjellige sesjonene under fagdagene. Dette er fra lunsj torsdag til og med lunsj fredag:
Lag deg en fin helg og ha ei god Pinse!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-23-2025
Fra media:
https://www.mtlogistikk.no/batteri-elektrisk-lastebil-renault-e-tech-t/far-600-km-rekkevidde/1087283