NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 24

Dato 17.06.22
Fra før valget i 2021 Fra før valget i 2021

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

«UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE» ER SLAGORDET VÅRT – MEN NÅ FORSØKER REGJERINGEN Å STOPPE LASTEBILEN

Etter koronapandemien stilte Statsminister Erna Solberg opp og takket oss for at vi holdt hjulene i gang. Takket for at vi forsynte samfunnet med mat, koronavaksine, medisiner, byggevarer, drivstoff og alt for å ha et velfungerende samfunn. Næringsministrer Iselin Nybø takket lastebileierne personlig under vår transportturne i Sandnes.

Men etter at den siste festtalen var holdt var det pinadø slutt. Alt er glemt og nå forsøker Regjeringen så godt de kan å stoppe lastebilen. Og uten lastebilen stopper Norge.  

Det er leit å se hvordan vi får den ene knyttneven i tryne etter den andre. Andre land tar avgiftskutt for å avhjelpe transportsektoren og redusere inflasjonen. Tyskland, Danmark, Austerrike, Frankrike, Luxembourg, Italia, Irland, Storbritannia, Polen, Nederland og Spania er noen av landene. Men det får ikke bransjen i Norge. Vi trenger ikke nødvendigvis kutt i avgifter for privatmarkedet, men for næringsvirksomhet er dette viktig.

På tirsdag kom revidert budsjett. Der skal en gjennomgang av samferdselsprosjekter frem mot 2023 fremme forslag for å nedskalere store motorveiprosjekter. Så der fikk vi den knyttneven også. Det kom heller ikke noen form for strømstøtte til bedrifter.

Så har Regjeringen "bestilt" en rapport om veinormaler. Og det resultatet var en skikkelig «høyre hook» det også.

Etter den behandlingen vi får om dagen er jeg i tvil om Regjeringen ønsker å gi oss en «knock out»? Det er i alle fall mange bedrifter som snakker om «å kaste inn håndkledet» om dagen.

Det er faktisk en ganske fortvilende situasjon når NLF, NHO, MEF, Norsk industri og andre organisasjonene gjennom en rekke innspill har vært så tydelige, men nei. Nå er det visst «vanlige bedrifters» tur til å ta regningen.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/entreprenoren-selger-unna-bilene-_-og-angrer-pa-at-han-stemte-sp-og-vedum-1.16002979

 

SYNES DU DET ER RETT AT FOLK SOM ER AVHENGIG AV BILEN HVER DAG SKAL BETALE 17 KRONER LITEREN FOR DRIVSTOFF?

Dere kjenner setningen? Finansministeren sitt innlegg på facebook før valget er tydelig på på at over 17 kroner ikke er akseptabelt. Innlegget taler i grunnen helt for seg selv når pumpeprisen i dag er ca. 28 kroner literen. Det blir litt tragikomisk:

https://fb.watch/dGuA-KbS0j/

 

KOLONNEKJØRING HELE DØGNET PÅ E134 – IKKE NATTESTENGT

Det blir endringer i trafikkavviklingen ved tunnelarbeidene på E134 Haukelifjell. Det blir ikke nattestengt over fjellet som først varslet. Dette betyr at det blir kolonnekjøring hele døgnet over Haukelifjell, både ved Vågslid og over Dyrskar. Dette gjelder for alle kjøretøy.

Det kan gjenstå noen arbeider som kan føre til stengning enkelte netter.

 

Haukeli - foto SVV Haukeli - foto SVV

STYREMØTE MED NYE VEIER AS

Vi er bekymret for at Mandal – Lyngdal, Ytre ringvei og Bue – Ålgård ikke skal bli bygd. I den forbindelsen inviterte vi Nye veier AS til et styremøte.

Utbyggingsdirektør Asbjørn Heieraas gikk gjennom grunnen til utsettelsene. Det er reelle og økonomiske grunner til utsettelsen i denne omgang og ikke direkte politiske føringer.

Likevel leser vi utsagn fra Regjeringen som ikke gjør oss betrygget. Så vi må følge opp politikerne i regjering slik at dette ikke blir 2 og 3 felts veier. Ser vi på de 2 og 3 felts veiene som er bygd siste 20 – 25 år er alle utdatert allerede. Derfor vil det være svært kortsiktig å ikke bygge en form for 4-feltsvei på strekningene.

Uten at det blir sagt direkte (vi velger å lese litt mellom linjene) tror vi Mandal – Lyngdal er det neste prosjektet Nye veier AS starter opp. Men med dagens Regjering er vi på langt nær sikker i vår sak. Deretter er ikke Ytre ringvei langt unna om de blir kvitt all massen som skal ut av fjellet da hele strekningen stort sett er i tunnel.

Vi har en jobb å gjøre når det gjelder å sikre pengeflyten til Nye veier AS. De har til nå stort sett hatt 6 milliarder fra staten og 4 milliarder i bompenger å bygge for hvert år. Så vet vi at stålprisen har steget med 40% - siste måneden og alt annet blir også dyrere. Da blir det nye prioriteringer.

Utbyggingsdirektør Heieraas og styret i Agder Utbyggingsdirektør Heieraas og styret i Agder

22 ORDFØRER MED OPPROP MOT REGJERINGENS BEHANDLIG AV E39

Det er veldig bra at ordføreren langs E39 reiser seg opp og tar ansvar.

At alle 22 ordførerne langs E39 nå går ut mot regjeringen i dens forsøk på å utsette / stanse utbyggingen av 4-feltsvei mellom Mandal og Sandnes er viktig for oss.

Her er et oppslag i både Fe’vennen og Stavanger aftenblad om saken.

Mandal - Lyngdal Mandal - Lyngdal

NYE VEIER UT MOT VEGVESENET SINE PLANER OM "VEINORMALER"

I et notat til Samferdselsdepartementet ber Nye Veier de tenke seg nøye om før man følger Vegvesenets anbefaling. Nye veier AS ønsker økt fleksibilitet veinormalene, men forslaget tar ikke hensyn til kostnader og konsekvenser for klima og miljø som kan variere mye.

Å bytte ut 4-felt med to eller tre felt og fartsgrense på 90 kilometer har ikke vært suksess. Flere steder 2/3- feltsveier relativt nylig er bygget er veien allerede for liten og ny 4-felts må bygges.

Du kan se SVV sitt forslag her:

https://kommunikasjon.ntb.no/data/attachments/00044/36642596-654f-453d-9ee6-ea7fdf5879ff.pdf

 

TOPPER LAGET TIL VÅRT MEDLEMSMØTE UNDER ARENDALSUKA

Det blir et toppet lag som stiller under Arendalsuka. Samferdselsministeren har meldt sin ankomst, det samme har Nye veier og Statens vegvesen. Vi har mye å utfordre de på så dette blir stas.

Fra NLF kommer også et toppet lag med både forbundsleder Tore Velten og adm.dir. Geir A. Mo.

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Samferdselsministeren-kommer-paa-NLF-arrangement-under-Arendalsuka

 

NLF’S DIESEL KALKULATOR

NLF har utviklet en modell der man selv kan regne ut økning i dieselpriser. Ved å legge inn riktige parametere kan man se hva man skal ha i økning av sine kunder. På denne siden ligger også mye historiske data når det gjelder dieselpriser.

https://lastebil.no/Medlem/NLFs-dieseloversikt

 

Å LADE TUNGE KJØRETØY BLIR UTFORDRENDE PÅ MANGE STREKNINGER

Vi har tidligere skrevet om utfordringen av ladning av tunge kjøretøy og kapasitet. Mange av lastebilene går innenfor samme tidsintervall fra Østlandet til Vestlandet og motsatt. Det betyr at man trenger lade i samme områder både til og fra. Når vi vet ÅDT langs f.eks. E18 og E39 flere steder er over 2.000 kjøretøy i døgnet ser Samferdselsministeren at dette blir utfordrende. Både nok strøm under ladning og areal blir utfordrende.

https://www.at.no/transport/lading-av-tunge-kjoretoy-kan-bli-utfordrende/670780?goal=0_05fd59140a-fbaa4e07f0-95686433&mc_cid=fbaa4e07f0&mc_eid=8661182c2e

 

IKKE SAMTYKK TIL FØRERKORT BESLAG

Dette er et vanskelig punkt, men på alle ansatte møter bør dette opp som et punkt. I utgangspunktet bør man ikke samtykke til førerkort beslag. Dersom sjåføren ikke samtykker i det midlertidige beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse. Om man frivillig godtar beslaget kan påtalemyndigheten bruke så lang tid de vil på saken. Så ikke samtykk til førerkortbeslag (man må jo fysisk gi det fra seg, men ikke skriv under på noen papirer og godta beslaget).

 

ETTER 2035 SKAL DET IKKE VÆRE MULIG Å KJØPE EN BIL PÅ FOSSIT DRIVSTOFF

EU bestemte denne uka at det ikke blir mulig å kjøpe biler på fossilt drivstoff fra 2035, hverken person- eller lastebiler. I tillegg vet at Norge har som mål at det ikke skal selges denne type personbiler fra 2025. Time will show.

https://www.akeritidning.se/sv/nyheter/inga-nya-bilar-med-forbranningsmotor-fran-2035

 

FOREBYGGENDE TILTAK MOT KRIMINALITET I VAREBILBRANSJEN

Politiet har sammen med NAV, skatteetaten og arbeidstilsynet utviklet en veileder for å forebygge kriminalitet i varebilbransjen. Se veileder her:

https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/oslo/naringslivskontakten---forebyggende/forebygging-av-kriminalitet-i-varebilbransjen.pdf

 

REPRESETANTSKASMØTE

Denne uka ble det arrangert representantskapsmøte i NLF. Alle fylkesledere var sammen med deler av administrasjonen samlet i Oslo. Noen av sakene til behandling var:

  • Intensivering av arbeidet for økt tonnasje på eksisterende kjøretøy
  • Ferjeavløsende vei prosjekter må fortsette med bru eller tunnel
  • «Mangellapp» etter kontroller må også til bileier
  • Intensivere arbeidet mot avgiftsreduksjon drivstoff

 

Fylkesleder Rogaland under representantskapet Fylkesleder Rogaland under representantskapet

FORSLAG TIL SAKER STYRENE SKAL JOBBE MED

Har du innspill til saker styrene bør jobbe med mottas disse med takk. Her finner du en oversikt over styremedlemmer i Agder og Rogaland, nå også med bilder. Så har er det sikkert et kjent ansikt du vil utfordre med en sak du brenner for.

 

God helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2022/Nytt-fra-NLF-uke-24-2022

Fra media:

https://www.dn.no/innlegg/samferdsel/veibygging/infrastruktur/innlegg-fra-veidirektoren-heller-nesten-rett-enn-noyaktig-feil/2-1-1235760

https://www.at.no/transport/transportbransjen-pa-bristepunktet-etter-vedums-nei/670196?goal=0_05fd59140a-cfdc35d6b4-95686433&mc_cid=cfdc35d6b4&mc_eid=8661182c2e

https://regeringen.se/pressmeddelanden/2022/06/regeringen-presenterar-rekordsatsning-pa-sveriges-infrastruktur/

https://www.yrkesbil.no/elektrisk-scania/scania-satser-pa-batterielektrisk-regionaltransport-pa-opptil-64-tonn/171155

https://www.mtlogistikk.no/diesel-veitransport/ber-regjeringen-bista-transportbransjen/670944?fbclid=IwAR3AkJnUyShlqAJcYo8a-NJNGVZTxHOGrLqfZezA_E0uDpEs6sE1eke-btw

https://www.nrk.no/norge/fleire-motorvegprosjekt-kan-bli-slanka-etter-budsjettavtalen-1.16002227

https://www.trailer.se/artikel/carlsberg-elektrifierar-sina-lagertransporter

https://www.veier24.no/artikler/riksvei-41-i-agder-skal-utbedres-for-inntil-55-mill/520348

https://www.youtube.com/watch?v=9UAttTG03WA