God morgen.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
MED SØKELYS PÅ E39
Avisene Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad har de siste ukene hatt søkelys på E39. De har sett E39 fra en sjåfør sitt synspunkt, fra politikerne og fra den ulykkesbelastede siden av å utsette byggingen av veien. At utbyggingen fra Mandal til Lyngdal er utsatt, bekymrer mange. I artiklene under (bak betalingsmur) ser dere en sjåfør sin hverdag og hvordan NLF ser på utsettelsen. Her er også lenker til andre artikler i samme serien angående E39.
Dette bør i aller høyeste grad påvirke politikere til å skjønne at dette dreier seg om langt mer enn to, tre eller fire felt. Det dreier seg om hverdagen til mange sjåfører, til altfor mange etterlatte og altfor mange som blir hardt skadet.
I mai bestemte Nye Veier at byggingen av ny E 39 mellom Mandal og Lyngdal utsettes. Bare siden 1992 har 21 mennesker mistet livet på den 25 km lange strekningen.
Å bygge to eller tre felt på en så trafikkert vei som E39 ville bli meningsløst når vi vet hvor effektiv en firefelts vei er. Da må vi heller diskutere bredde på firefeltsveien. Det er også en usedvanlig stor andel tungtrafikk på veien.
Har du abonnement på en av Fe’vennen eller Aftenbladet kan du lese artiklene og se filmen med sjåføren her:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dw5GLq/jeg-er-redd-for-aa-bli-drapsmann
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/MLMmrK/doedsveien-3-jeg-er-redd-for-aa-bli-drapsmann
REKRUTTERING
Vi skal nå starte utdanning av sjåfører sammen med Gerds trafikkskole. Det blir en skikkelig prøve i Sør-Rogaland, som vi vil ta ut i hele Rogaland samt Agder, om dette blir en suksess.
Det handler først og fremst om å bygge opp mennesker som har de rette holdningene, er motivert til å bli sjåfører og som egner seg. Hos de elevene som har våre krav på plass, skal vi sammen med Gerds trafikkskole klare å utdanne sjåfører.
Vi kommer til å invitere de kandidatene, som blir anbefalt av NAV veiledere i alle kommuner i Sør-Rogaland, til et informasjonsmøte. I dette møte vil vi fortelle hva som kreves for å bli en dyktig sjåfør. De som etter innledningen tror de kan bli gode sjåfører, snakker godt nok norsk og får en legeattest blir med til et speed intervju.
De som er med videre, vil bli referansesjekket.
Deretter blir det to til tre dager sammen med en sjåfør. Denne sjåføren skal også gi en tilbakemelding på kandidaten. Er det nok initiativ, er det gode holdninger mm. Deretter blir det et dybdeintervju.
Vi ønsker også at flere av medlemsbedrifter skal inn å snakke om sin bedrift i prosessen når de går på skolen hos Gerds. Det blir en annerledes opplæring på kjøreskolen. Det skal være strenge krav til alle elevene, som til en arbeidstaker i en vanlig arbeidsdag.
Og til slutt håper vi å få ut gode sjåfører til din bedrift, i første omgang i Sør-Rogaland. Derfor ønsker vi å vite om du trenger sjåfør det neste året. Svaret er ikke forpliktende, men vi trenger å vite ca. hvor mange sjåfører NLF bedrifter kommer til å trenge det neste halvår / år? Svar til
rr@lastebil.no
I Trøndelag har NLF og NAV utdannet ca. 700 sjåfører via denne modellen. Nå vil vi også teste det ut. Vi vedlegger en artikkel om hvordan det har fungert i Trøndelag:
https://media.lastebil.no/091/0000913259.pdf
Det var også en sak på dette i NRK sine nettsider denne uka.
https://www.nrk.no/rogaland/ber-arbeidsledige-kjore-tungtransport-1.16092172
Så var det en sak i NRK Radio:
https://radio.nrk.no/serie/nyhetsmorgen/sesong/202209/NPUB32017922#t=1h52m57s (spol fram til 1:59 eller trykk direkte i» Nyhetsmorgen»)
FLERE AVSLØRES MED AVGIFTSFRI DIESEL
Det vanker saftige bøter til den som bruker avgiftsfri diesel og blir tatt. Med en prisforskjell på ca. 3 kroner literen har noen vært fristet til å kjøre avgiftsfri diesel. Senest denne uka tok Vegvesenet stikkprøvekontroller i Agder, nærmere bestemt Flekkefjord / Lyngdals området. Der ble en anmeldt for kjøring med avgiftsfri diesel og da er det skatteetaten som overtar saken. Sjåføren hadde heller ikke sjåførkort så oppgjøret her blir av det heller
dyre slaget. Heldigvis er det skatteetaten som overtar for de pleier ikke «legge noe mellom».
Det er ikke lenge siden NLF hadde møte med Vegvesenet der vi anbefalte hyppigere kontroll av diesel. Sjansen for å bli tatt har vært for liten, men nå har Vegvesenet intensivert denne type kontroll.
Under en kontroll i Fyresdal torsdag ble ytterligere en lastebil tatt for kjøring med avgiftsfri diesel.
Ser du noen som fyller avgiftsfri diesel på en lastebil ring 02800.
NLF KREVER MER BUDSJETTKORNER TIL SAMFERDSEL
Regjeringen er i gang med årets budsjettkonferanse. Gang på gang har finansministeren brukt samferdsel som et eksempel på områder der det må kuttes. NLF er svært uenige og krever i stedet mer penger til vegene. Du kan lese mer på lastebil.no:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2022/NLF-krever-at-budsjettene-til-samferdsel-oekes
20% AV ALLE BOMPENGENE GÅR TIL ADMINISTRASJONSUTGIFTER
Det er bare tragisk å tenke på når man trekkes for tusenvis av kroner i bompenger i måneden. Av hver tusenlapp går 200 kroner til administrative utgifter, herunder også renter. Det viser bare hvor inn i granskogen lite presist bompenger treffer.
I perioden 2011-2020 er det betalt inn 21,1 milliarder i finans- og administrasjon av totalt 102 milliarder (omregnet i 2020 kroner).
Dette viser igjen at vi hadde vi betalt veier over skatteseddelen, dvs at staten finansierer veibyggingen, kunne vi hatt noen milliarder ekstra til våre prosjekter. Nå som alle statsrådene går rundt med sparekniven ligger det «lavt hengende frukter» her.
LASTEBILSALGET TIL NÅ I ÅR
Det er til nå i år registrert ca. 8% færre lastebiler enn i fjor. Nå begynner også gass og elektriske biler å gjøre utslag på statistikken. Det er til nå i år registrert 203 biler på andre drivstoffkilder enn diesel. Det er en markedsandel på ca. 8%.
Salget til nå i år: Scania 1.123, Volvo 1.027, MB 233, MAN 101, Renault 40, Iveco 5 og Sisu 3 biler.
DYRSKUE LYNGDAL
Forrige helg var det dyrskue i Lyngdal. Det var over 500 mennesker med hovedvekt på barn som var innom «kinoen» vår. Her ble det vist klassiske filmer som passer til «venner på veien» prosjektet vårt. I tillegg ble de drukket adskillige mengder kaffe og spist 50 liter vaffelrøre ble stekt av Toft som var med oss hele helgen……
Takk til If, opplæringskontoret, Nordea og Circle K som var med oss på stand.
KLEPP SPESIALTRANSPORT FLYTTER VILLA
Det er fascinerende å se hvordan Klepp spesialtransport flytter en unik villa på Jørpeland:
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/Qypp6q/100-aar-gammel-villa-paa-flyttefot
TRUCKERS NIGHT HOS DEKKMANN ROLF I HAUGESUND
Rolf og Dekkmann I Haugesund rigger til fest igjen. Det er alltid like stas å kunne invitere NLF medlemmer med på festen. Arrangementet starter kl. 18.30 fredag 30. september. Påmeldingsfristen er 9. september til Rolf.olsen@dekkmann.no
Lag en fin dag og ei god helg etter hvert!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Telefon: + 47 415 44 100
Pressevakt: + 47 415 44 200
https://www.facebook.com/lastebil/videos/1532273563483109
Fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2022/Nytt-fra-NLF-uke-36-2022
Fra media:
https://www.dagbladet.no/meninger/dramatisk-for-norske-bilister/77109647
https://www.yrkesbil.no/nor-log-transport/samler-troppene-og-danner-transport-gigant/1896232