NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 4/2025

Dato 23.01.25
Ny kostnadsindeks for 2024 Ny kostnadsindeks for 2024

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

INNKALLINGEN TIL ÅRSMØTENE ER SENDT UT – VENNLIGST VÆR TIDLIG UTE MED PÅMELDING

Innkallingen til årsmøtet i NLF Agder og i NLF Rogaland ble sendt ut onsdag 15.01. Du finner innkallingen i linken under.

Har du spørsmål til innkallingen eller andre ting rundt årsmøtet hører vi fra deg.

Vennligst meld deg på så snart som mulig siden vi har frister for avbestilling av de reserverte rommene.

https://media.lastebil.no/public/Innkalling_aarsmote_NLF_Agder_og_Rogaland_250115.pdf

 

KOSTNADSINDEKSEN

Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 0,5 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2024. Fra 4. kvartal 2023 til 4. kvartal 2024 har de totale kostnadene uten bom- og fergekostnader steget med 0,5 prosent.

Totalkostnadsindeksen for varebiltransport uten bom- og fergekostnader steg med 2,3 prosent fra 3. kvartal til 4. kvartal 2024. Fra 4. kvartal 2023 til 4. kvartal 2024 steg de totale kostnadene for varebiltransport uten bom og ferge med 4,3 prosent.

Du finner hele indeksen her:

https://lastebil.no/content/download/337143/5993517/version/1/file/KILT%20heftet_2024_4.%20kv.pdf

 

E18 STENGT I 20 TIMER- VI TRENGER EN GRUNDIG EVALUERING OG BEDRE PLANER FOR LIGNENDE HENDELSER

Forrige uke var E18 stengt i ca. 20 timer. Dette skapte fullstendig kø og kaos på europaveien som det fraktes desidert mest gods mellom Øst og Sør-Vestlandet på. Her går det mer gods enn det gjør på alle fjellovergangene til sammen.

Dette er ikke holdbart, og vi som «største kunde» av veien må stille strengere krav til aktuelle myndigheter ved slike hendelser.

For sjåførene og igjen bedriftene er dette helt uholdbart.

Det har vært to hendelser på E18 i Tvedestrand og E39 i Lund kommune, som man burde lært av. Her har også respektive Statsforvaltere laget rapporter som aktuelle myndigheter må ta lærdom av:

  • Det må planlegges for åpning av ulykkesstedet så snart som mulig etter hendelsen (er det sterkt skadde eller døde må de selvfølgelig fraktes bort først).
  • Det må legges opp til omkjøring for personbiler.
  • Der det tar lang tid å åpne for enveistrafikk forbi skadestedet for tunge kjøretøy, må det være klargjort for enveis regulerte veier der det er for dårlig standard på omkjøringsveiene. Dette arbeidet må dirigeres.
  • Det må være tett samarbeid mellom veieiere for å få til effektive omkjøringsruter som er åpne for modulvogntog.
  • Variable trafikkskilt må varsle om hendelser så tidlig som mulig slik at andre hensiktsmessige ruter kan velges.
  • Bilberger må være i planene med beredskap i aktuelle driftskontrakt.
  • På 4-felts vei må disse være klargjort for toveis trafikk i en retning.
  • Det må være korte frister for utrykning av Ulykkes gruppa som skal se på skadestedet ved personskader / dødsfall.
  • Teknologi som kamera osv. må tas i bruk av de myndigheten som kommer først til skadestedet for å minske nødvendig tid for stengt vei for Ulykkes gruppa.
  • På vinterstid må omkjøringsveier få ekstra vintervedlikehold.
  • Det blir store utfordringer for sjåførene mht kjøre og hviletid. Det må være ordninger for hvordan dette skal håndteres.

Det er flere punkter som må inn i evalueringen og planarbeid for framtidige hendelser, for dette skjer igjen. Det må bygges nasjonale planer på dette arbeidet det alle aktuelle myndigheter deltar i arbeidet.

Kaoset på omkjøringsveien som var forrige uke utgjør også en stor sikkerhetsrisiko. Disse veiene var ikke dimensjonerte for å ta trafikken på E18 med toveistrafikk.

Se mer på våre nettsider:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Raskere-veiaapning-etter-ulykker-en-noedvendighet-for-trafikksikkerheten

 

REGJERINGEN INNFØRER LØYVEKRAV FOR VAREBILER MELLOM 2,5 OG 3,5 TONN

Regjeringen innfører løyvekrav for godstransport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn. Endringen vil gjelde fra 1. januar 2026.

Løyvekravet har som mål å fremme like konkurransevilkår og seriøsitet i bransjen. Med innføringen følger vi opp enda et tiltak i regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Les mer om saken her:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/innforer-loyvekrav-for-varebiler/id3084472/

 

KRAFTIG ØKNING I DIESELPRISEN I 2025

Det er flere årsaker til prisøkningen vi ser nå, skriver Chris Gregers i Circle K i en epost til NLF. Gregers orienterer: - Først og fremst nye sanksjoner fra president Biden mot den russiske tankflåten, UK har også sluttet seg til disse sanksjonene. Det medfører at en lang rekke tankskip nå ligger rolig, spesielt handelsveien fra Russland til Kina og India. Sanksjonene rammer den russiske skyggeflåten, dvs. uregistrerte skip som frem til nå er benyttet for å unngå de eksisterende sanksjonene. Det påvirker forsynskjedene over hele verden, gir tilbudsunderskudd og prisøkning. Oljeprisen har gått opp med 7,5 % så langt i 2025.

Noteringsprisen på diesel er opp ca. 7 %. Når det gjelder dollar/NOK, har prisen gått fra 11,35 til toppnotering på 11,52. Dette er den femte høyeste dollarkursen noensinne, skriver Gregers.

Kun noen intense dager under korona har kursen vært dyrere med 12,11 kroner 19.03.20 som «rekord».

 

HUSK Å HA RIKTIG LØYVEDOKUMENT PÅ KONTORET OG I BILEN

Fellesskapsløyvet er knyttet til foretakets organisasjonsnummer. Hoveddokumentet skal ligge på firmaets registrerte firmaadresse og kan ikke benyttes som løyve i noen av firmaets biler. I tillegg er det x antall «originale» attesterte kopier. En nummerert kopi skal ligge i hver enkelt bil.

Det er hoveddokumentet som definerer gyldigheten på 10 år fra utstedelsesdato. Gyldighetsdato for løyvene er angitt på både hoveddokument og attesterte kopier.

Søker en om flere løyver (originale kopier) i 10 års perioden, oppjusteres løyvegarantien til gjeldende sats (justeres årlig) for bedriftens totale antall løyver. Attesterte kopier som utstedes er knyttet til hoveddokumentet. I god tid før fellesskapsløyvene utgår, må foretaket søke om nye fellesskapsløyver med ny 10 års gyldighetsperiode. Med andre ord: Logg inn på www.vegvesen.no/dinside og få oversikt over utløpsdato for foretakets fellesskapsløyver. Søk i god tid. Informasjon om vilkår og søknadsskjema finner dere på: Søk om transportløyve | Statens vegvesen

 

LØYVEREGISTERET

Vil du ha et oppslag i løyveregisteret finner du det her:

https://www.vegvesen.no/nn/koyretoy/yrkestransport/transportloyve/oppslag-i-transportorregister/#/

 

EN STATUS FRA DANMARK OG DET GRØNNE SKIFTET – MANGE TROR IKKE DE OVERLEVER DET GRØNNE SKIFTET

Hver femte vognmand med færre end ti biler i lastbilflåden tror ikke, at virksomheden overlever skiftet fra diesel til el, viser rundspørge. 

https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/overlever-vi-den-gronne-omstilling

 

VEGTILSYNETS RAPPORT AVDEKKER MANGLER VED SVV SIN OPPFØLGING AV VEDLIKEHOLD AV VEIDEKKE

I én av fire dødsulykker på norske veier i 2023 var dårlige veier en medvirkende årsak til ulykken. I perioden 2014 – 2022 har forhold ved vegdekke medvirket til 45 dødsulykker på riks- og europavegene. Dette gjelder forhold som vegoppmerking, tverrfall, vegdekke og vegskulder. I tillegg til disse dødsulykkene er det rimelig å anta at forhold ved vegdekke har medvirket også i et betydelig antall ulykker med hardt skadde.

I denne tilsynssaken har Vegtilsynet sett på:

  • Om Statens vegvesen har utarbeidet tilstrekkelige mål og planer og beskrevet organisering og oppgaver for vedlikehold av vegdekke?
  • Om Statens vegvesen sine mål og planer for vedlikehold av vegdekke blir systematisk fulgt opp, evaluert og eventuelt justert?

Samlet sett har tilsynssaken vist at Statens vegvesen har etablert et styringssystem for vedlikehold av vegdekke, men at det er betydelige mangler ved de deler av systemet som Vegtilsynet har undersøkt, og at systemet ikke er tilstrekkelig kjent og forankret blant ledelsen på ulike nivå.

Statens vegvesen har i sin styring og oppfølging et stort fokus på at aktiviteter gjennomføres i tråd med plan og fastsatt budsjett. Målstrukturen handler i dag mye om å gjennomføre aktiviteter, og er i liten grad fokusert på leveransen som handler om tilstanden på vegnettet. De overordnede målene fra Nasjonal transportplan (NTP) er ikke operasjonalisert og brutt ned på relevant nivå i virksomheten.

Dette gir manglende sammenheng mellom hovedmålet knyttet til trafikksikkerhet i NTP, føringene om at vedlikeholdsinnsatsen må være tilstrekkelig til at veiens tilstand ikke skal forårsake alvorlige ulykker, og de konkrete planene for vedlikehold av vegdekke.

Vegtilsynets fokusområde i denne tilsynssaken har vært vedlikehold av vegdekke. Vi ser at Statens vegvesen har kommet lenger i arbeidet med å utarbeide planer for denne typen vedlikeholds aktivitet enn øvrige typer vedlikehold.

Du finner hele rapporten her:

https://vt.no/tilsynsrapportar/vedlikehold-av-vegdekke

 

PUBKVELD NLF MEDLEMMER OG SAMARBEIDSPARTNERE

Bli med å opplev ølets historie og produksjon av håndverks øl, og få en smak av Berentsens Brygghus brede øl-portefølje.

Vi møtes i den flotte Bryggerstuen, som ligger over øl utsalget, på Jernbaneveien 28. Her serveres du et glass kald, lokalprodusert øl samtidig som vi får høre fortellingen om Berentsens Brygghus historie.

Vi beveger oss også inn i fortellinger om ølets historie og ølets ganske utrolige historie i Norge, samtidig som vi smaker oss gjennom fem forskjellige øl typer. Turen går videre ned i bryggeriet, hvor du får et innblikk i prosess og råvarer som gir Berentsens’ håndverks øl sin karakter.

 

Først hos Berentsens Brygghus kl 1800 den 31.01.25. Varer ca. 1,5 time. Dette koster 570,- Dei som ikke vil være med hos Berentsen kan bare komme rett på lekteren.

 

Deretter til Fonn Brygge (Lekteren i Egersund) kl 20.00. Mat for de som ønsker, og her finner du menyen:

https://media.lastebil.no/public/Meny_Fonn_brygge_lastebil_kveld.pdf

 

Påmelding til styremedlem i NLF Rogaland Paul Grude 97784701 / paul@grudetransport.no innen mandag 27. januar.

 

SE TRANSPORTKONFERANSEN I OPPTAK

Du vil etter hvert kunne se transport konferansen i opptak her. I tillegg kan du også se dagens innlegg direkte i linken under:

https://lastebil.no/Aktuelt/Digitale-medlemsmoeter

 

God helg etter hvert!

 

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

 

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-4-2025