God dag.
NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.
Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.
RØLDAL – SELSJESTAD VEDTATT I PROPOSISJON
Regjeringen har lagt frem et forslag til utbygging og finansiering av prosjektet E134 Røldal-Seljestad. Nå får vi en vintersikker vei som vil bedre både trafikksikkerheten og fremkommeligheten på veien som knytter øst og Vestlandet sammen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Regjeringen har lagt fram et forslag for Stortinget om utbygging og finansiering av prosjektet E134 Røldal-Seljestad. E134 er hovedveien mellom øst- og Vestlandet, veien er også svært viktig for transporten mellom landsdelene.
Standarden på denne europaveien er i dag svært lav. Tunnellenene på strekningen er lave og smale og selve veien er svært smal, svingete og har bratte stigninger. Dette gjør at veien ofte kan bli stengt i korte eller lengre perioder, spesielt på vinterstid. Kolonnekjøring skjer også hyppig langs denne strekningen.
Prosjektet E134 Røldal–Seljestad er første byggetrinn på strekningen E134 Vågsli–Seljestad, og vil være ett viktig bidrag til en mer vintersikker veg.
– Prosjektet består i hovedsak av en ny tunell som vil redusere stigningen vesentlig korte ned strekningen med seks kilometer. Forventet reduksjon i reisetid er 18 minutter for tunge kjøretøy og 12 minutter for personbiler. Det vil ha stor betydning for næringslivet som frakter varer over fjellet mellom øst- og Vestlandet, sier Nygård.
Samferdselsdepartementet foreslår en kostnadsramme på 4,9 milliarder kroner på prosjektet.
Bompengeinnkreving starter når vegprosjektet åpner for trafikk. Det er lagt opp en innkrevingsperiode på 15 år.
Det innebærer bompengetakster på ca.:
- Kr. 94–103 for lette kjøretøy
- Kr. 282 – 309 for lastebiler eller kjøretøy over 3 501 kg
I DAG MINNET DET MESTE OM KAOS PÅ E18 I TELEMARK
Det er mange av våre medlemmer i Agder og Rogaland som kjører E18 forbi telemark. I dag måtte de stenge en europavei på grunn av regn. Det er ikke holdbart. Dette er på samme sted som all trafikk stod stille på grunn av snø tidligere i vinter.
Vi har foreslått at hovedentreprenøren må granskes. Er det mangler må det iverksettes tiltak uavhengig om det er entreprenøren sin skyld eller Vegvesenet. Det er nå sekundært, det som er viktig er at dette ikke gjentar seg.
Dette er den desidert mest trafikkerte korridoren mellom Øst- og Vestlandet og eneste mellom Sør- og Østlandet.
Det går ca. 18.000 biler i døgnet forbi Telemarksporten og 16% er tunge kjøretøy.
Skjerpings!
DET SKAL BRUKES 1,1 MRD I ROGALAND PÅ RIKSVEIER SOM LYSES UT I 2024
Det er blant annet Transportkorridor vest, Eigerøy bru, Rv.13 Lovraeidet-Rødsliane med mer. Det er ca. 1,1 milliard det skal konkurreres om. Det er planlagt utlysing i 2024.
FORBUD TRAKTOR
NLF Agder har tatt tak i de steder på E39 der lastebiler har forbikjøring forbudt. Spesielt i tunneler der det er gode omkjøringsveier er det urimelig at lastebiler skal betale skyhøye bompenger og likevel kjøre i hastigheten bak en traktor.
Nå har vi fått et svar av Statens vegvesen på vår henvendelse:
«Vi jobber med dette, det er igangsatt en gjennomgang av parallellvegnettet for motorvegstrekningene i Norge. For å ha et godt grunnlag for vurdering av strekninger som er aktuelle for traktorforbud. Gjennomgangen forventes å være ferdig ila februar.
Deretter kan vi begynne å se på strekningene som kan være aktuelle for traktorforbud».
Så på steder med dette skiltet ønsker vi forbud mot traktorer:
MANGE HAR FÅTT BOT FOR MANGLENDE BOMBRIKKE
Den siste tiden har mange fått bot for manglende bombrikke. Dette er dyrt og koster 8.000 kroner første gang og så dobles beløpet neste gang.
Ta en ekstra titt i bilene for dette er «penger ut av vinduet».
Fra kontrollen på de 68 bilene som var innom Krossmoen tirsdag kveld:
«Fire foretak manglet elektronisk bombrikkeavtale, her fikk dem 8000kr hver i gebyr.
En fører stoppet ikke for skiltet kontroll, her ble fører innhentet og stoppet rett før Vikeså av Statens Vegvesen. Her fikk han beskjed om å snu og bli med tilbake til Krossmoen kontroll plass, fører ble anmeldt for og ikke ha stoppet for skiltet kontroll.
Det ble skrevet et dekk gebyr på 2000kr
Resten av lastebiler som var innom på kontrollplassen fikk en visuell kontroll og sjekk av vekter, her var alt i orden».
MØTE AGDER FYLKESKOMMUNE
Vi hadde denne uka møte med kontraktsansvarlige for vinter og veivedlikehold på fylkesveier i Agder. Det var spesielt noen saker som var viktig for oss:
STADIG STØRRE ANDEL KABOTASJE
Av statistikk fra SSB viser det seg at andelen kabotasje på norske veier jevnt og trutt øker. Nå blir det interessant å se hva et kabotasje register vil gjøre med utviklingen.
Og hva med den ulovlige kabotasjen? Det vet vi lite om, men når vi tenker oss tellingene vi gjorde av norske og utenlandske lastebiler var andelen utenlandske både i Arendal og på Krossmoen ca. 21%.
Selv om 60% av den innenlandske transporten er under 30 mil og nokså uavhengig av kabotasje er nok andelen på langtransport mye større enn det som tallene tilsier.
STORE MILJØGEVINSTER MED ØKTE VEKTER I DANMARK OGSÅ - SELVFØLGELIG
Når har også danskene fått en rapport som slår fast miljøgevinsten i Danmark, på samme vis som vi fikk i Norge med å øke vektene. Vår søsterorganisasjon DTL ber regjeringen i Danmark starte opp:
https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/rapport-to-tons-ekstra-pa-de-syv-akslede-tidligst-om-to-ar
LADING UNDERVEIS - GI INNSPILL TIL KARTLEGGING
Som del av nasjonal ladestrategi skal Statens vegvesen i samarbeid med markedsaktørene initiere utvikling av en brukervennlig felles app for lading av tunge kjøretøyer. Målet er at det skal være enkelt for fører av tunge kjøretøy, og for transportbedrifter, å finne ledig ladestasjon underveis, ev. reservere ladetid, og å gjennomføre ladingen.
For ytterligere å belyse behovet og utfordringene knyttet til underveislading, gjennomfører vi en behovskartlegging for både transportørene og ladeoperatørene. Kartleggingen skal belyse behovet og utfordringer knyttet til å finne ledig lader, reservere ladetid og betale for ladingen. Vi ønsker å dekke så mange ulike situasjoner som mulig, gjennom svar fra så mange som mulig.
Vi ønsker at både brukere (tungbilførere/transportbedrifter), og ladeoperatører/ programvare-leverandører svarer på undersøkelsen for at vi skal kunne få et så nyansert bilde på situasjonen og behovet som mulig. Svar på de spørsmålene som er aktuelle for dere, og legg gjerne til annen informasjon som dere finner relevant.
Lenker til behovskartleggingen, så send den gjerne videre til dine ansatte:
REGISTRERTE LASTEBILER OVER 16 TONN JANUAR 2024
Da var registeringen for årets første måned klar.
Det er registrert 14% flere biler i år enn i fjor. Det ble registret 475 biler over 16 tonn mote 417 biler i januar i 2023.
Det er egentlig overraskende med tanke på de usikre tidene. Det tyder på etterslep av leveranser og en viss optimisme.
Registering av elektrisk fikk en knekk i januar. Det ble registrert 13 biler mot 20 i januar i fjor. Altså så lite volum at det er kun om man regner i prosent at det betyr noe. Av det totale registrerte lastebiler er andelen på 2,7%.
Antall gassbiler er økt fra 24 til 37 biler i januar. Dette er ca. 8% av salget.
Her er det totale antallet for januar:
Scania 227, Volvo 149, Mercedes 67, MAN 18, Renault 6, Iveco 5 og DAF 3.
VIKTIG MELDING ANGÅENDE BETALING VED BYTTE AV LØYVER
Transportbedrifter som skal skifte ut sine nasjonale løyver før 1. januar 2025, må sende inn søknad med vedlegg av nødvendige attester. Etter at søknaden er godkjent, sender Statens vegvesen faktura til foretaket via elektroniske løsninger – hvis de er registrert med slik løsning, via e-post eller brevpost. Bedriftene kan IKKE betale for løyvene ved innsending av søknaden. Og hvis noen fortsatt er i tvil:
Hvis du har gamle røde løyver, har du kun 11 måneder igjen på å ordne dette!
Her er link til SVVs nettside med mer informasjon:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/transportloyver-og-tillatelser/
NYE LADESTASJONER
29 nye prosjekter får i alt 32,6 millioner kroner i Enova støtte for å bygge ladestasjoner for tunge kjøretøy. Dette er femte runde med konkurranse for dette støtteprogrammet. Ladestasjonene skal være ferdig utbygd og i drift før høsten 2025.
Ønsker du å være med i neste runde:
https://www.enova.no/bedrift/landtransport/
Her er kartet for stasjoner.
TRANSPORTKONFERANSEN
Forrige helg var det en innholdsrik transportkonferanse. Her var det mange gode innlegg. Volvo hadde et meget spennende innlegg. Det samme hadde Samferdselsministeren og Vegdirektøren. Du kan også høre «trontalen» til NLFs nye direktør Knut Gravråk.
Du kan sette på å høre over anlegget når du kjører bil eller du kan se det i forbindelse med en hvil. Du finner alle foredrag med presentasjoner her:
https://lastebil.no/Medlem/Digitale-sendinger/Transportkonferansen-2024
NYE BØTESATSER
NLF var sammen med både Riksadvokaten og UP mot den brutale økningen av bøtesatser i forrige runde. Vi mener det ikke er bevist at det det hjelper. Antallet har ikke gått ned og da er det for å «fylle opp statskassa». Se fylkesleder i Telemark på NRK om denne saken:
https://tv.nrk.no/se?v=DKVT98020124&t=36s
HJELPESENDINGER TIL UKRAINA
Vi har flere bedrifter som hjelper godt til i forbindelse med hjelpesendinger til Ukraina. Nå er det en forespørsel om en komprimator bil. Den skal til en liten by i Ukraina som heter Polyana.
Om noen har en / kjenner noen som har en som skal gis bort eller selges ta kontakt med Bjarne: 95200044
Da ønsker vi alle en finfin helg!
Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland
Reidar Retterholt
Regionsjef
Epost; rr@lastebil.no
Mobil: + 47 907 73 207
Nyhetsbrev fra NLF sentralt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-Fra-NLF-uke-5-2024
Fra media:
https://dinside.dagbladet.no/motor/sa-grotesk/80899606
https://www.at.no/anlegg/skal-samarbeide-mot-kriminalitet/873459
https://mailchi.mp/bd42a308126a/nla-newsletter-week-5-15395303?e=92d8f693b1