Her er vår trafikksikkerhetspolicy
Trafikksikkerhetspolicy [EK1] for bedriftens navn
Trafikksikkerhetskrav i vår bedrift
Trafikksikkerhet er et ledelsesansvar og skal prioriteres. Sammen med de ansatte er det etablert et kvalitetssikringsopplegg som skal ivareta hensynet til trafikksikker adferd, miljøvennlige og trafikksikre kjøretøyer og sikker transportutøvelse.
[EK2]
Det legges til rette for at ansatte får en god opplæring i miljø og trafikksikkerhet og mulighet til å følge de krav som følger av dette i utførelsen av transporten.
Overordnet for vår bedrift er å følge trafikkbestemmelsene, ha en hensynsfull og sikker kjørestil for å unngå ulykker og skader samt å ta hensyn til egen og andres sikkerhet.
Opplæring i trafikksikkerhet og skadeforebyggende arbeid
Våre sjåfører skal gjennomføre trafikksikkerhetskurs år 2 eller 3 etter siste YSK kurs, slik at de i løpet av hver fem års periode får oppfriskning på trafikksikkerhet tre ganger inkl. YSK kursene. Videre skal de årlig gjennomgå Norges Lastebileier-Forbunds moduler (e-learning) i trafikksikkerhet og skadeforebyggende arbeid.
Nyansatte skal innen 6 måneder etter tiltredelse ha gjennomført modulene i e-learning [EK3] .
Transportutøvelsen
[EK4]
Vegtrafikkloven med forskrifter er grunnlag for all transportutøvelse. Vi legger alltid til rette for at den kan følges. For øvrig gjelder
Grunnleggende førerkompetanse
[EK5]
Vi har kvalitetssystem som sikrer at alle sjåfører (ansatte og innleide) har:
Kjøretøyene
Våre kjøretøy skal:
Flåtestyringssystemer
[EK7]
Bedriften har et ansvar og plikt til å overvåke og følge opp sjåførene i forhold til kjørestil for å kunne ivareta og følge opp trafikksikkerhetsarbeidet.
I vår gjennomgang av flåtestyringssystemet (kjørestilparametrene) i bilene har vi fokus på kjørestil, fart, kraftige nedbremsinger, tomgangskjøring og drivstofforbruk.
Dataene gjennomgås sammen med sjåførene i oppfølgingssamtaler og sjåførmøter. Sikkerhet er også et viktig tema i medarbeidersamtalen.
Beskriv gjerne bruken av kjøretøyenes flåtestyringssystem, hvordan dataene benyttes i oppfølgingssamtaler med sjåførene (kjørestil, tomgang, fart, kraftige nedbremsinger, drivstofforbruk mv)
Oppfølging, rapportering og kontroll
Vi oppfordrer våre ansatte å melde inn avvik, uhell, ulykker og andre hendelser. Vi har på forhånd definert og blitt enige med våre ansatte om hva vi definerer som avvik og andre hendelser som må meldes inn. Vi kartlegger årsaken, gjeldende rutiner kontrolleres og korrigeres, samt at vi gjennomfører eventuell nødvendig opplæring av ansatte. Ut fra hva saken dreier seg om, tar vi dette opp med våre kunder, gårdeiere, Statens vegvesen, kommunen.
I vår bedrift skal sjåfører og andre ansatte melde inn avvik ved:
Avvik meldes inn [EK8] i vårt HMS system Kvalitet og miljø på veg / andre systemer (beskriv hvordan avvik meldes inn og hvordan disse behandles og lukkes)
[EK1]Når du er ferdig med din tilpassede policy skal denne lagres på din egen pc og lastes opp som dokumentasjon på www.fairtransport.no.
Da skal det ikke være noe tekst i rød farge!
[EK2]Ved å følge NLFs program If Aktiv Sikkerhet har du dokumentasjon på dette
[EK3]Trafikksikkerhetskurs og e-learning er et krav for å være Fair Transport bedrift, og vil ikke kunne avvikes.
[EK4]Vedr. punktene under Transportutøvelsen:
De fleste punktene er det naturlig å ha inne i policyen din. Teksten i rødt skal erstattes med beskrivelse, navn etc.
[EK5]Beskriv gjerne kort hvilket system du bruker for å ha kontroll på alle sertifikater og beviser.
Opplæring i lastsikring er et annet krav i Fair Transport, så det bør også stå her i policyen
Opplæring i opptreden bilbrann i tunnel er et annet krav i Fair Transport, så det bør også stå her i policyen
[EK6]Her beskriver du hvilke rutiner dere har.
Sjekklistene du bruker legges ikke inn i policyen. Disse skal lastes opp annet sted i Fair Transport programmet.
Beskriv bruken av kjøretøyenes flåtestyringssystem, hvordan dataene benyttes i oppfølgingssamtaler med sjåførene (kjørestil, tomgang, fart, kraftige nedbremsinger, drivstofforbruk mv)
Her skal du ikke beskrive antall kjøretøy med systemet eller hvilke systemer som benyttes. Dette skal du gjøre annet sted på fairtransport.no under Miljø.
[EK8]Viktig å beskrive hvordan avvik, hendelser, uhell, ulykker rapporteres innad i bedriften.