Vår trafikksikkerhetspolicy

Publisert 26.08.19

Her er vår trafikksikkerhetspolicy

Trafikksikkerhetspolicy [EK1]  for bedriftens navn

 

Trafikksikkerhetskrav i vår bedrift
Trafikksikkerhet er et ledelsesansvar og skal prioriteres. Sammen med de ansatte er det etablert et kvalitetssikringsopplegg som skal ivareta hensynet til trafikksikker adferd, miljøvennlige og trafikksikre kjøretøyer og sikker transportutøvelse. [EK2] 

Det legges til rette for at ansatte får en god opplæring i miljø og trafikksikkerhet og mulighet til å følge de krav som følger av dette i utførelsen av transporten.  

Overordnet for vår bedrift er å følge trafikkbestemmelsene, ha en hensynsfull og sikker kjørestil for å unngå ulykker og skader samt å ta hensyn til egen og andres sikkerhet.

 

Opplæring i trafikksikkerhet og skadeforebyggende arbeid
Våre sjåfører skal gjennomføre trafikksikkerhetskurs år 2 eller 3 etter siste YSK kurs, slik at de i løpet av hver fem års periode får oppfriskning på trafikksikkerhet tre ganger inkl. YSK kursene. Videre skal de årlig gjennomgå Norges Lastebileier-Forbunds moduler (e-learning) i trafikksikkerhet og skadeforebyggende arbeid.

Nyansatte skal innen 6 måneder etter tiltredelse ha gjennomført modulene i e-learning [EK3] .

Transportutøvelsen [EK4] 
Vegtrafikkloven med forskrifter er grunnlag for all transportutøvelse. Vi legger alltid til rette for at den kan følges. For øvrig gjelder

  • Vi har en klar og uttrykt nulltoleranse i forhold til overtredelse av vegtrafikklovgivningen med hensyn til fart, rus og bilbeltebruk
  • Vi skal utøve en trygg kjørestil og alltid gjøre vårt beste for at medtrafikanter kan føle seg trygge når vi er på veien
  • Vi tar pause når vi føler oss trøtte
  • Vi kjører ikke dersom vi konkluderer med at kjøreforholdene er av en slik art at det kan utsette oss eller andre for stor fare.
  • Påbud om sikring av lasten i henhold til gjeldende lover og forskrifter
  • Bilbelte skal alltid benyttes under kjøring
  • Rutiner for å forhindre teknisk overlast av kjøretøyene og for å sikre at forskrift om kjøretøyets vekt, last og lengde følges
  • Rutiner som gjør at kjøre- og hviletidsbestemmelsene og arbeidstidsbestemmelsene blir overholdt. Beskriv kort rutinen her
  • Ulykkesberedskapsplan (skade på personer, materiell eller miljø)
  • Hvis aktuelt ha inn à Vi har godkjent sikkerhetsrådgiver ved transport av farlig gods (ADR). Vår sikkerhetsrådgiver er firmanavn, kontaktperson, telefonnummer.
  • Hvis aktuelt ha inn à Kjørekontor og sjåfører | alle ansatte |sett inn det som passer | har opplæring i transport av farlig gods (ADR).
  • Bruk av mobiltelefon under kjøring gir økt risiko, og setter både sjåfører og medtrafikanter i fare. Sjåføren skal ha oppmerksomheten på veien. Våre sjåfører skal ikke snakke i mobil under kjøring | bruker kun hands-free| sett inn det som passer. Tekstmeldinger (sms) sendes/besvares kun når kjøretøyet står stille/parkert
  • Nettbrett/PC betjenes kun når kjøretøyet står stille/parkert
  • Navigasjonssystemer betjenes kun når kjøretøyet står stille/parkert

 

 

Grunnleggende førerkompetanse [EK5] 
Vi har kvalitetssystem som sikrer at alle sjåfører (ansatte og innleide) har:

  • Gyldig førerrett for vedkommende kjøretøygruppe
  • Kompetansebevis som er nødvendig for det aktuelle transportoppdraget
  • Opplæring i bruk av kjøretøyet
  • Opplæring i bedriftens HMS og trafikksikkerhetskrav, herunder gjennomgang av trafikksikkerhetspolicyen.
  • Oppfølging av at alle sjåfører gjennomfører videre- og etterutdanning (YSK) innen fristene.
  • Sjåfører og personell tilknyttet opplasting av kjøretøy har opplæring i lasting og sikring av gods.
  • Vi kontrollerer lastsikrings- og løfteutstyr og skifter ut utrangert/slitt/skadet utstyr med nytt.
  • Sjåførene har gjennomført opplæring i hvordan sjåføren skal opptre under bilbrann i tunnel

 

Kjøretøyene
Våre kjøretøy skal:

  • Oppfylle gjeldende forskriftskrav
  • Vi følger opp og kontrollerer kjøretøy, påbygg og tilhengere etter leverandørens spesifikasjoner og myndighetens krav.
  • Vi har følgende rutiner for gjennomføring og oppfølging av daglig/ukentlig/månedlig kontroll [EK6] og vedlikehold av kjøretøyene:
    Her beskriver du kort hvilke rutiner dere har.

 

Flåtestyringssystemer [EK7] 
Bedriften har et ansvar og plikt til å overvåke og følge opp sjåførene i forhold til kjørestil for å kunne ivareta og følge opp trafikksikkerhetsarbeidet.
I vår gjennomgang av flåtestyringssystemet (kjørestilparametrene) i bilene har vi fokus på kjørestil, fart, kraftige nedbremsinger, tomgangskjøring og drivstofforbruk.

Dataene gjennomgås sammen med sjåførene i oppfølgingssamtaler og sjåførmøter. Sikkerhet er også et viktig tema i medarbeidersamtalen.
Beskriv gjerne bruken av kjøretøyenes flåtestyringssystem, hvordan dataene benyttes i oppfølgingssamtaler med sjåførene (kjørestil, tomgang, fart, kraftige nedbremsinger, drivstofforbruk mv)

 

Oppfølging, rapportering og kontroll
Vi oppfordrer våre ansatte å melde inn avvik, uhell, ulykker og andre hendelser. Vi har på forhånd definert og blitt enige med våre ansatte om hva vi definerer som avvik og andre hendelser som må meldes inn. Vi kartlegger årsaken, gjeldende rutiner kontrolleres og korrigeres, samt at vi gjennomfører eventuell nødvendig opplæring av ansatte. Ut fra hva saken dreier seg om, tar vi dette opp med våre kunder, gårdeiere, Statens vegvesen, kommunen.

I vår bedrift skal sjåfører og andre ansatte melde inn avvik ved:

  • Skader
  • Ulykker
  • Uønskede hendelser
  • Nestenulykker
  • Skader på gods
  • Skader på tredjemanns eiendom

Avvik meldes inn [EK8] i vårt HMS system Kvalitet og miljø på veg / andre systemer (beskriv hvordan avvik meldes inn og hvordan disse behandles og lukkes)

  [EK1]Når du er ferdig med din tilpassede policy skal denne lagres på din egen pc og lastes opp som dokumentasjon på www.fairtransport.no.

Da skal det ikke være noe tekst i rød farge!

  [EK2]Ved å følge NLFs program If Aktiv Sikkerhet har du dokumentasjon på dette

  [EK3]Trafikksikkerhetskurs og e-learning er et krav for å være Fair Transport bedrift, og vil ikke kunne avvikes.

  [EK4]Vedr. punktene under Transportutøvelsen:
De fleste punktene er det naturlig å ha inne i policyen din. Teksten i rødt skal erstattes med beskrivelse, navn etc.

  [EK5]Beskriv gjerne kort hvilket system du bruker for å ha kontroll på alle sertifikater og beviser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opplæring i lastsikring er et annet krav i Fair Transport, så det bør også stå her i policyen

 

 

Opplæring i opptreden bilbrann i tunnel er et annet krav i Fair Transport, så det bør også stå her i policyen

  [EK6]Her beskriver du hvilke rutiner dere har.

 

Sjekklistene du bruker legges ikke inn i policyen. Disse skal lastes opp annet sted i Fair Transport programmet.

  [EK7]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beskriv bruken av kjøretøyenes flåtestyringssystem, hvordan dataene benyttes i oppfølgingssamtaler med sjåførene (kjørestil, tomgang, fart, kraftige nedbremsinger, drivstofforbruk mv)

 

Her skal du ikke beskrive antall kjøretøy med systemet eller hvilke systemer som benyttes. Dette skal du gjøre annet sted på fairtransport.no under Miljø.

 

  [EK8]Viktig å beskrive hvordan avvik, hendelser, uhell, ulykker rapporteres innad i bedriften.