Vår leveringsvilkår er basert på NLFs standardvilkår for transport. Om ikke annet er avtalt gjelder nedenstående betingelser ved bestilling av oppdrag.
Transportkjøper er den som bestiller transportoppdraget. Transportør er den som har påtatt seg ansvaret for, og/eller utfører fraktoppdraget.
Transportkjøper skal forsyne transportøren med alle relevante opplysninger til bruk for transportens utførelse. Det skal blant annet gis opplysninger om godsets art, mengde, temperatur, bruttovekt, dimensjoner, lastested, mottakelsessted, tidspunkt for lasting/lossing, samt øvrige opplysninger til bruk for kjørerplanleggingen. Transportkjøper skal videre forsyne transportøren med alle nødvendige dokumenter relaterende seg til godset, f eks. opplysninger om ADR og lignende. Transportkjøper har bevisbyrden for at relevante opplysninger og dokumenter er gitt.
Transporten utføres i henhold til gjeldende regler om godstransport. Transportøren forplikter seg til kun å anvende personell som innehar nødvendig kompetanse for å løse transportoppdraget. Transportoppdraget skal utføres i henhold til de krav som myndighetene stiller for overholdelse av blant annet kjøre- og hviletid, arbeidstid, mv. Transportør innestår for at reglene om allmengjorte tariffavtaler blir ivaretatt.
Transportør forplikter seg til å sørge for at kjøretøy som benyttes, herunder ved bruk av underleverandør, skal tilfredsstille de krav som stilles til forsvarlig transport, og iht til de krav som stilles i veitrafikkloven med tilhørende forskrifter. Transportør vil også være ansvarlig for at disse overholder pliktene som er gjort gjeldende etter lov om allmengjøring.
Dersom Transportør er godkjent Fair Transport bedrift, innestår de for de krav som stilles for dette, er oppfylt.
Transportkjøper skal legge forholdene til rette for lasting og lossing. Dersom transportkjøper forestår lastingen, er de selv ansvarlig for godsskader, og skader som følge av mangelfull sikring av last. Med mindre annet er avtalt, kan det kreves særskilt godtgjørelse for lasting eller lossing.
Transportkjøper har ansvaret for tilstrekkelig emballering og innvendig sikring av gods i lukkede enheter. Sendes gods med manglende eller mangelfull emballasje er transportør ikke forpliktet til å yte erstatning for skade, grunnet påkjenninger i transportveien, hvis skaden kunne vært unngått, om godset var tilstrekkelig emballert.
Paller er å anse som en del av godset, med mindre annet er skriftlig avtalt. Avtaler om utveksling av paller m.v, som ikke er inngått skriftlig mellom partene, kan ikke påberopes.
Transportør er ikke ansvarlig for forsinkelser på laste og lossested, og for følgene av slike. Dette gjelder for eksempel forsinkelser som følge av nødvendig avvikling av pauser/hvileperioder etter reglene om arbeidstid/kjøre- og hviletid.
Partene er forpliktet til å varsle dersom det er grunn til å tro at det vil oppstå forsinkelse, eller at godset blir mangelfullt levert. Partene forplikter seg til å forsøke å begrense sitt tap ved blant annet omdisponering av ansatte og materiell.
Når ikke annet er avtalt, fastsetter transportøren prisen for oppdraget. Hvis prisen skal beregnes pr kilometer, og det oppstår uenighet om distanse, skal transportørens beregning legges til grunn.
Bompenger, fergekostnader, og endring i dieselpriser ut over …% regnet fra avtaletidspunktet, kan kreves godtgjort i tillegg til transportprisen.
Ventetid ut over det som er avtalt, og som skyldes feil eller forsømmelser fra transportkjøper eller noen han hefter for, skal kreves godtgjort etter transportørens til en hver tid gjeldende ventetidssats. Direkte utgifter som skyldes forsinkelse transportkjøper hefter for, kommer i tillegg.
Når ikke annet er avtalt, finner prisjustering sted 01.01. hvert år i henhold til SSBs totalkostnadsindeks for lastebiltransportgruppe, kjøretøygruppe… (1-10), med basis i indekstallene for (desember) mnd.
Det er ikke adgang til å motregne i oppgjør uten skriftlig avtale.
Erstatning for helt eller delvis tap av godset regnes etter godsets verdi på stedet og tiden for overtakelsen til befordring. Verdien bestemmes etter børsprisen eller - i mangel av slik pris - etter markedsprisen. Finnes heller ikke slik pris, beregnes verdien etter vanlig verdi av gods av samme art og kvalitet.
Ved innenriks befordring kan erstatningen likevel ikke overstige 17 SDR for hvert kilogram av det tapte gods i bruttovekt.
Ved internasjonal befordring skal erstatningen ikke overstige 8,33 SDR for hvert kilogram av det tapte gods i bruttovekt.
Ved oppgjør i norsk valuta legges til grunn den omregningskurs som gjelder på oppgjørsdagen.
I tillegg kan frakt, tollavgifter og andre kostnader ved befordringen kreves godtgjort, helt ut ved totaltap og forholdsmessig ved delvis tap.
Ved internasjonal befordring kan høyere erstatning enn etter de foregående ledd i paragrafen her bare kreves dersom godsets verdi eller særlig utleveringsinteresse er angitt i samsvar med §§ 33 eller 35.
Ansvar for oppdrag med kran (hengende gods), begrenses til kr 150 000 pr skade, dersom annet ikke er skriftlig avtalt.
Ved innenriks befordring skal den som vil kreve erstatning for delvis tap eller skade som har rammet godset, eller for forsinket utlevering, gi fraktføreren meddelelse herom uten ugrunnet opphold. Fremsettes kravet senere enn 14 dager, er kravet å anse som tapt, jf NSAB 2015 § ………….
Fremsettes kravet senere enn dette, kan kravet bare gjøres gjeldende dersom fraktføreren har utvist forsett eller grov uaktsomhet.
Transportøren er berettiget til å anvende undertransportør til utførelse av transportene. I slike tilfeller skal transportøren påse at undertransportør oppfylle de krav som følger av lov, herunder lov om allmengjøring av tariffavtaler (minstelønn).
Enhver tvist skal søkes løst ved forhandlinger. Hvis forhandlinger ikke fører frem, skal søksmål tas ut for …… tingrett, som anses vedtatt som verneting.