NLF

Nyhetsbrev 12/2021 fra Norges Lastebileier-Forbund Innlandet

Dato 26.03.21

Her er lesestoff til påsken fra NLF innlandet! Som vanlig mest lokalt stoff men også noen nasjonale nyheter. NLF holder nett-kurs i bruk av de nye veglistene og kartene, og vi markerer nok en seier for NLF - nye muligheter med påhengstruck.

Foto: Mofett/Hiab Foto: Mofett/Hiab

Tips: Vil du skrive ut nyhetsbrevet så klikk en artikkel for å åpne nyhetsbrevet i nettleseren først. Når du skriver ut fra nettleseren får du med de artiklene du har åpnet.

Blomsterpotta ble flyttet torsdag - forhåpentligvis for godt!

I går ettermiddag ble blomsterpotta i Hunnsvegen på Gjøvik flyttet. NLF Innlandet har tidligere vist hvor klønete og trafikkfarlig denne blomsterpotta er. Den har skapt mye hodebry for trafikanter i byen siden den ble satt opp. Blomsterpotta er flyttet lenger inn og Mesta har lagt asfalt inntil kantsteinen slik at det skal være mulig å kjøre over selve innsnevringen. Dette et midlertidig grep som blir gjort på grunn av endret trafikkmønster i byen. I forbindelse med at Strandgata bygges om til miljøgate, blir det mer trafikk blant annet på Hunnsvegen. OA skriver at ordfører Torvild Sveen nå forsikrer at det skal jobbes for å finne andre gode trafikktiltak i krysset og at vi dermed har sett det siste av innsnevringen med blomsterpotta. Blant annet er det aktuelt å gjøre noe med krysset for å sikre bedre sikt fra Hunnsvegen og ned mot Bjørnsonsgate. Når dette er på plass kan man endelig si at blomsterpotta er fjernet for godt.

150 millioner kroner til utvidelse av RV4 på Hadeland

Vegvesenet ber nå om tilbud på ombygging av strekningen Sandvoll-Amundrud i Gran kommune. Her skal RV4  bli bredere, i all hovedsak på østre side av vegen. Strekningen som skal utvides er på cirka 3,8 kilometer. Dessuten skal noen av- og påkjøringsramper utbedres, og det skal bygges ny avkjøringsrampe ned mot FV34 ved krysset på Sandvoll. Stenerud overgangsbru i betong skal saneres. Det blir fem konstruksjoner, hvorav tre bruer og to kulverter, som også skal utvides i bredden, melder veier24.no.

Nortransport lavest på pris på Solør-kontrakten

Nortransport leder i kampen om å brøyte og strø på fylkesvegene i Solør.  Driftskontrakten i Solør er en seksårig kontrakt og byggherren har opsjon på ytterligere ett år. Her er konkurrentene:

Nortransport 257 millioner kroner, Mesta 261 millioner kroner, Gjermundshaug Anlegg 263 millioner kroner og Svevia Norge 373 millioner kroner (avrundet til nærmeste million).

Fylkeskommunen skal kontrollere at tallene stemmer og evaluere tilbudene før konkurransen avgjøres. Kontrakten omfatter fylkesveiene i Våler, Åsnes, Grue og deler av Kongsvinger kommune. Vegnettet er på 653 kilometer inkludert 18 kilometer gang- og sykkelvei.

Velkommen til Medlem 2021 – NLFs store medlemsundersøkelse!

NLF er en organisasjon av og for våre medlemmer. Dine synspunkter er svært verdifulle for oss, og vi håper derfor du kan bruke litt tid til å svare på spørsmålene du nettopp har fått på e-post. Du er da med på å forme fremtidens NLF – og hva vi skal arbeide med frem mot høstens valg.

Å svare tar kun noen få minutter av din tid, som er viktige minutter for næringsorganisasjonen din. Du er selvfølgelig helt anonym.

På forhånd tusen takk for at du hjelper din organisasjon til å bli enda bedre!

Hvor blir det av døgnhvileplassen ved E6 i Ringsaker

Hamarregionen Lastebileierforening etterlyste på sitt årsmøte den planlagte døgnhvileplassen ved E6 i Ringsaker. Den skulle vært bygd i Brumunddal, men kommunen ønsker å flytte døgnhvileplassen til Rudshøgda. NLF har flere ganger tatt opp saken med Ringsaker kommune og Nye Veier. Nå har Hamarregionen Lastebileierforening og NLF Innlandet nok en gang etterlyst byggingen. Foreløpig har vi fått en uformell tilbakemelding fra kommunen: Det er håp om en snarlig løsning.

Scania starter produksjonen i Kina - har som mål å utvikle ny teknologi

Scania tar et viktig skritt i strategien for å vokse i Kina og resten av Asia ved å etablere et heleid anlegg for produksjon av lastebiler i landet. Scania har kjøpt det kinesiske selskapet Nantong Gaokai Auto Manufacturing Ltd. Selskapet er en av en håndfull kinesiske bilprodusenter som bruker teknologi for drivstoffceller i drivlinjen, og har også en egen avdeling for forskning og utvikling

- Hovedårsaken bak kjøpet er å kunne etablere egen produksjon i landet. At selskapet også jobber med teknologi for brenselceller er en ren bonus, sier Scanias talsmann Hans-Åke Danielsson til Trailer.se. Scania skal bygge egne lastebiler i Kina. Markedet der er som vi vet enormt.

Kontoret holder stengt i påskeuken. Riktig god påske!
Hege og Guttorm