NLF

INFORMASJON FRA NLF AGDER OG ROGALAND UKE 15

God dag.

Vi har satt sammen lokal og nasjonal informasjon fra næringen vår i uka som gikk. Informasjonen går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder samt samarbeidspartnere, politikere og andre interesserte.

 

E39 Ålgård - Hove E39 Ålgård - Hove

STORTINGET HAR BESTEMT AT HOVE TIL OSLI I SANDNES KAN FORSKUTTERES OG STARTES OPP

Tirsdag bestemte Stortinget at man lokalt kan forskuttere ny firefelts E39 fra Hove til Osli i Sandnes.

«Stortinget gir sin tilslutning til at utbygging av strekningen Hove-Osli på E39 kan igangsettes snares mulig. Regjeringen gis fullmakt til å inngå avtale om forskuttering med lokale myndigheter. Dersom det er behov for ytterligere behandling i Stortinget før prosjektet kan startes opp, bes regjeringen legge det fram for Stortinget senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2021.»

I dag har E39 Hove-Osli et styringsmål på 560 millioner kroner. Dette er første av tre etapper av ny E39 fra Hove i Sandnes til Ålgård i Gjesdal. Det er bra, men samtidig vet vi at det må bygges helhetlig. Resten av strekningen til Ålgård forblir 2 felt i overskuelig framtid.

Det blir fire felt fra Sørlandet til Ålgård. 2 felt fra Ålgård til Osli og fire felt videre inn mot Stavanger. Dette ser jo alle at blir feil, og her må våre politikere legge ned et arbeide for å løse denne gammeldagse byggemetoden med stykkevis og delt.

Vi ser også tydelig her at bygging av europavei ikke kan ligge i en bymiljøpakke og prioriteres sammen med gange, sykkel og kollektiv.

Galskapen er en «varslet katastrofe. Se artikkelen under. Det bygges altså noen kilometer, men ikke helhetlig. Osli – Ålgård ligger ikke i første seksårs periode av NTP.

 

«EN VARSLET KATASTROFE»

Næringsforeningen i Stavangerregionen har på side 3 i sin siste utgave av medlemsbladet uttalt at «the missing link» Ålgård – Osli (Sandnes) er en varslet katastrofe. Sammen med NHO, Logistikkforeningen med flere har vi spilt inn denne strekningen som den viktigste å få på plass på E39 i Rogaland.

Det er rett og slett resultat av et elendig politisk arbeide. Det er den viktigste strekningen og den ligger i bypakken. Og bypakken preges av kostnadssprekk, manglende inntekter, politisk uenighet, omorganisereringer i Fylke og Vegvesenet. Det er en helt uholdbar situasjon for næringslivet i Rogaland. Les også innlegget til næringsforeningen side 3:

https://www.naeringsforeningen.no/magasin/2021-04/index.html

 

KOLONNEKJØRING E134 HAUKELI I SOMMER

Som i fjor vil det bli stengt tunnel og kolonnekjøring over fjellet i sommer. Det blir en ekstra utfordring i år i og med at E134 er åpnet for modulvogntog. Når det gjelder omkjøringsveien har Vegvesenet inntatt en positiv holdning til modulvogntog. Her er svaret fra Vegvesenet på saken om det blir mulig med MVT i arbeidsperioden:

«Det betinger at vi får prøvekjørt med et MVT for å sjekke om det er mulig/plass nok for å kunne tillate det. Da kommer vi tilbake på det når vegen er frest og tørket opp. Dere kan sikkert stille med et MVT når tiden kommer?»

Positiv og imøtekommende holdning fra SVV drift og vedlikehold Sør – som vanlig.

Når det gjelder kolonne tider kommer snart SVV med et utkast.

 

TRIST DAG – VI GÅR TIL «PLAN B»

Det var første gang det var en trist dag når Stortinget bevilger godt med penger til et veiprosjekt.

Men denne uka bestemte Stortinget å bygge Gartnerløkka før Ytre ringvei er på plass. Veiprosjektet i seg selv kunne godt få penger, men vi skulle så gjerne hatt en Ytre ringvei før de begynte på Gartnerløkka. Men når Arbeiderpartiet og Høyre bruker «partipisken» var det ingen vei utenom. Så da må vi gå til «plan B».

I den perioden byggearbeidet som påvirker trafikken pågår må vi få til endringer for at det ikke skal bli kaos gjennom byen.

  • Da må de store offentlige arbeidsgiverne som Kristiansand kommune og Agder FK sørge for at ansatte ikke reiser til / fra jobb i rushtiden.
  • Vi må får tilgang til kollektivfeltene under byggearbeidene.
  • For de som skal passere Gartnerløkka under byggearbeidene må det reduseres pris på buss / gratis buss
  • Det må vurderes om ettermiddagsferja kan flyttes en time den ene eller andre veien

Har du innspill som kan med å redusere trafikken tar vi imot dette med takk. rr@lastebil.no

 

KROSSMOEN NEWS

Det er godt å se at Krossmoen tross korona er åpen og har mange kontroller. Her er utdrag av kontrollrapporten fra mandag:

«Et utenlandsk vogntog fikk kjøreforbud på grunn av alvorlig skade i dekk.

En utenlandsk sjåfør ble anmeld til politiet på grunn alvorlig brudd på kjøre og hviletid bestemmelser. Fører hadde aktiv brud og ble pålagt 45 timer hvile før vider kjøring.

En utenlands fører stoppet ikke for kontrollen og ble innhentet og ført tilbake til kontrollstedet. Føreren ble anmeld på stedet og politiet tokk over saken på stedet».

 

MØTE AGDER FYLKESKOMMUNE ANG. DRIFTSKONTRAKTER PÅ FYLKESVEIER

NLF var sammen med MEF og EBA invitert til et møte om kontraktsform for vedlikeholdskontrakter. Mandalskontrakten skal ut i 2022 og Flekkefjordskontrakten ut i 2023. Vi ønsker byggherrestyrte kontrakter. Det er ryddigere for mindre selskaper å ha en kontrakt direkte med fylkeskommunen istedenfor en hovedentreprenør. En hovedentreprenør er i mange tilfeller et unødvendig dyrt ledd og ekstra byråkrati. Dette er også viktig for MEF, mens EBA vil ha størst mulig kontrakter.

Fylkesleder Roar Osen som selv driver veivedlikehold både sommer og vinter, var med for å klargjøre NLF Agder sitt syn. 

 

Teams møte med Agder fylkeskommune, MEF og EBA Teams møte med Agder fylkeskommune, MEF og EBA

FORBEREDELSER TIL REPRESENTANTSKAPET

NLF skal i juni arrangere landsmøte (LM) med kun delegater, så får vi håpe det er mulig å få til fysisk landsmøte medio juni. I NLF sine vedtekter heter det også at det hvert år skal arrangeres representantskap. Det blir et digitalt møte i slutten av april.

Det er viktig for oss å være godt forberedt til både LM og representantskapet. Det er flere saker som skal opp på landsmøte som NLF Agder og Rogaland er skeptiske til. Det er saker som ble tatt opp på årsmøtet i fjor, men grunnet korona ble det ikke landsmøte i 2020 og sakene kommer først opp på LM i år.

Det er først og fremst et felles styre i Agder og Rogaland som det er motstand mot. I flere andre regioner er det mulig å slå sammen for der har også offisielle Norge lagt om. Som Innlandet, Viken, Trøndelag, Troms & Finnmark. Men Agder og Rogaland besto som to fylker. Både Vegvesen, fylkeskommuner, politi, politikere, Arbeidstilsynet med mer er organisert i Agder og Rogaland slik at det ikke er naturlig å slå sammen fylkesstyrene. Effekten vil bare bli at det blir lange reiseveier og vanskeligere for et regionen å rekruttere til styret. Det går mye reisetid til et møte. Dette er viktig at fylkene selv må se på organisering som fungerer ifht de myndigheten man skal forholde seg til, ref. innspillene fra regionen vår.

 

TARIFF OG ARBEIDSGIVER KONFERANSE

Få med deg tariff- og arbeidsgiver konferansen på nett i år. Det er et sterkt program du kan få med deg på telefon, nettbrett eller PC, logg deg opp der du måtte ønske. Tariff- og arbeidsgiverkonferanse arrangeres 20. og 21. april kl. 18-20 begge dagene. Programmet finner du her.

Link til arrangementet finner du i lenken under:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/NLFs-Tariff-og-arbeidsgiverkonferanse

Du kan også stille spørsmål på forhånd via lenken over.

 

NORDEA FINANS HAR KJØPT OPP SG FINANS

Nå får vi også bedre priser og provisjoner ved bruk av SG Finans. De har byttet navn og er nå en del av Nordea Finans familien.

Det er fremdeles evigunge og eminente Jan Erik Sliper som er kontaktperson i Rogaland: Jan.Erik.Sliper@nordea.no – 902 55 899

I Agder er det Elisabeth Mykjåland fra SG som har overtatt som kontaktperson: Elisabeth.Mykjaland@nordeafinance.com - 959 27 446

Husk å gi de en sjanse neste gang du skal lease en bil. Er de konkurransedyktige velger du en samarbeidspartner!

 

Ny Nordea representant i Agder Elisabeth Mykjåland Ny Nordea representant i Agder Elisabeth Mykjåland

NYTT MEDLEM

Vi ønsker Frode Fix AS ved Frode Bodin velkommen som nytt medlem i Agder https://frodefix.no/frodefix-as.html

 

Lag deg en god helg!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrevmappen/Nytt-fra-NLF-uke-15-2021

Fra media:

https://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=54773

https://anleggsmaskinen.no/2021/04/65-millioner-til-fylkesveier-for-tommertransport/

https://www.tungt.no/article/view/784340/kjorer_langtransport_marthe_fra_kvinesdal?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily

https://www.transport.no/artikler/2021/bli-med-pa-digitalt-medlemsseminar/?utm_source=spmailer&utm_medium=email&utm_campaign=Nyhetsbrev,%2012.%20april%202021&utm_content=Bli%20med%20p%C3%A5%20digitalt%20medlemsseminar%20om%20transportpolitikk

https://www.at.no/tegneserie/elektrisk-og-diesel/567214?goal=0_05fd59140a-8ee5e4a705-95686433&mc_cid=8ee5e4a705&mc_eid=8661182c2e

https://www.nrk.no/norge/rett-materialbruk-kan-halvere-utslipp-fra-veibygging-1.15452220