NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 15 /2025

Dato 10.04.25
"Venner på veien" i Flekkefjord

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

MØTE UTEKONTROLLEN

Vi hadde forrige uke møte med utekontrollen på Rige i Kristiansand.

Vi ønsket en prat om samarbeidet. Så hadde vi i tillegg et ekstra fokus på massetransport. I den forbindelse hadde vi med en medlemsbedrift som heter Agder massetransport.

Det er viktig for oss å ha en god dialog med de ansatte i Vegvesenet som arbeider på utekontrollen. Store deler av hverdagen ti, lastebileierne og ansatte er utekontrollen. Den setter premisser for likebehandling av alle godstransportører i Norge, være seg utenlandske eller norske biler.

Det er også viktig at sjåføren med trygghet kan kjøre innom en kontrollstasjon når de vet alt er i orden og at kontrolløren er skvære og ikke bare «skal finne noe». For alle vet at hvis de absolutt vil finner de noe, til og med på en kliss ny bil.

Men et godt samarbeid mellom sjåføren og den ansatte i Vegvesenet er godt utgangspunkt for en kontroll. At begge møtes med et smil istedenfor en sur kommentar. Alle ønsker å ha en god dag på jobben og da trenger vi respekt for hverandres jobber.

I og med at masse transport var et utvidet tema i tillegg til de gode kontrollene finn vi en gjennomgang av utfordringer med massetransport. Olav Lien og Tore Breimyr skisserte de største utfordringene på et godt vis. Det er viktig at Vegvesenet kjenner utforingene i de forskjellige transportformene og til hensyn tar dette i kontroller, selv om lovverket selvfølgelig skal være likt for alle. Men en akselerasjon eller en brå oppbremsing kan gi utslag på vektfordeling på akslinger selv om totalvekt er rett.

Så vår oppfordring til både Vegvesen og sjåførene som møtes på kontrollplassene rundt i landet er at man må være høflige og vise respekt for hverandres jobb.

Svv og Agder Massetransport Svv og Agder Massetransport

 

FORLENGER BYPAKKE NORD-JÆREN MED 5 ÅR

Regjeringen foreslår å forlenge innkrevingen for Bypakke Nord-Jæren med fem år. Når disse årene er omme, er viktige veiprosjekter finansiert. Det gjelder:

  • E39: Figgjo-Ålgård
  • Tverrforbindelsen mellom Foss Eikeland og E39
  • Smiene-Harestad

Å få Smiene – Harestad ferdig før Rogfast har vært viktig. Det ville blitt et kostnadssluk med mellom løsninger i påvente av ny vei. Den største flaskehalsen mellom Stavanger og Asker er Ålgård. Derfor er det godt å se dette strekket finansiert. Det tar også bort augmentasjonen til Nye veier AS om å utsette Ålgård – Bue.

For trafikksikkerhet og framkommelighet for tungtrafikken er Tverrforbindelsen viktig.

https://www.regjeringen.no/contentassets/646ddb0decba460aabd9d361f5f03a27/nn-no/pdfs/prp202420250092000dddpdfs.pdf

E39 ved Tastad E39 ved Tastad

 

VEGVESENET SINE PROSJEKTER I 2025 - 2030

Det er lagt opp til ca. 200 prosjekter fra Vegvesenet de nærmeste årene. Her er prosjekter fra våre fylker:

 

Rogaland

  • Det er aktuelt med flere tiltak gjennom byvekstavtalen og bypakken for Nord-Jæren, blant annet på strekningen mellom Hove og Osli. Sykkelstamveiprosjektet mellom Schancheholen og Sørmarka ferdigstilles. 
  • Oppstart av prosjektet Figgjo–Ålgård med bompengefinansiering.
  • Utbygging fra Helganeskrysset med arm til Husøy og utbygging av Eigerøy bru.
  •  Utbedring av Karmsund bru.
  • Trafikksikkerhetstiltak på E134 mellom Ølen og Tveit.
  • Trafikksikkerhetstiltak og gang- og sykkeltiltak på E39 mellom Aksdal og Gismarvik.
  • Videreføring av utbyggingen av rv. 13 Lovraeidet og Rødsliane i Suldal. 
  • Det planlegges skredsikringstiltak ved Tronvik på E39
  • Det er planlagt ny døgnhvileplass på Forus ved Stavanger.

Agder 

  • I Agder vil utbedring av rv. 9 i Setesdal fortsette.  Det vil også bli gjort tiltak mot utforkjøringsulykker og utbedring av kryss.
  • I Kristiansandsregionen pågår utbygging av E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen, og det er aktuelt med tiltak for kollektiv, gange og sykkel som en del av byvekstavtalen og bypakken. 
  • På rv. 41 i Agder og Telemark fortsetter utbedring av veien for å øke framkommeligheten og trafikksikkerheten. Det er også aktuelt med fornying av Kjevik bru.

 

Du finner prosjekter fra hele landet her:

https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/2025/032/vegvesenet-planlegger-200-nye-prosjekt-i-hele-landet/

 

THOR MAGNE HANSEN I TM HANSEN KRAN OG TRANSPORT OM BOMPENGENE PÅ E39

I en artikkel i https://www.n247.no forteller Thor Magne Hansen fra Søgne hvordan selskapet hans velger å kjøre gamle E39 på grunn av kostnadene på den nye veien. På grunn av rammeavtaler kan det være vanskelig å hente ut de høye bomkostnadene hos kundene.

Vi ser flere selskaper som skisserer det samme som Hansen. Kundene vår sliter med å kostnadsnivået sitt om de skal betale de høye bompengene. I og med at det er lite tidsbesparelse og drivstoffbesparelse på å kjøre den nye veien, velges den gamle veien.

Vi er redd dette bare er begynnelsen, og uansett hva de gjør på E39 vil det være avskalling av trafikk fra nye E39 på grunn av prisnivået - dessverre.

Du kan se artikkelen her:

https://www.n247.no/bompenger-e39-ferde/slik-det-er-na-er-det-langt-unna-sunn-fornuft/550348

Thor Magne i midten i en annen sammenheng Thor Magne i midten i en annen sammenheng

 

VENNER PÅ VEIEN I FLEKKEFJORD

NLF Agder hadde sammen med opplæringskontoret «venner på veien» for 36 9. klassinger i Flekkefjord denne uka.

Det er skikkelig bra at opplæringskontoret også blir med. 9. klassinger er viktige både for rekruttering og for at de snart skal ut i trafikken.

Takk til opplæringskontoret og Osen transport.

 

SJÅFØR DØMT TIL FENGSEL OG FRATATT FØRERRETT I 3 ÅR ETTER TRAGISK ULYKKE

En mann i 50-årene er dømt til 90 dager i fengsel etter kranulykken i Stavanger sentrum der en bilfører mistet livet. Ulykken skjedde 9. mars 2023. Ifølge dommen skal den dømte mannen ikke ha pakket ned kranen ordentlig sammen etter at den hadde stått oppe.

Dette viser hvor viktig det er å sjekke alle varsler i bilen og eventuelt forsterke varslingene hvis de er vanskelige å oppdage. Det som i alle fall er helt sikkert er at man unden ingen omstendigheter må koble fra sikkerhets mekanismer. Skulle noe skje ville nok dommen blitt enda strengere enn i denne saken.

«Gitt de strenge krav til varsomhet knyttet til yrkessjåfører har retten komme til at den tiltalte er sterkt å klandre», står det også i dommen.

https://www.nrk.no/rogaland/domd-etter-at-lastekran-trefte-tak-i-tunnel-_-wolt-bod-omkom-1.17366491

 

NY TEST AV ELEKTRISK BRØYTEBIL

Strekningen den nye elektriske brøytebilen brukes på er den 41 kilometer lange fjellovergangen som forbinder Hallingdal med Hardanger på RV7.
Det spesielle med denne veistrekningen er at på vestsiden av fjellet begynner fjellovergangen med oppstigning fra 840 meter, til det høyeste punktet langs ruten i vestenden av Skiftesjøen som ligger på 1250 meter. 

På østsiden av fjellet ligger endepunktet på Haugastøl på ca. 1.000 meter.

Bilen er en Scania 45 R 6x2*4 med krokløft.

Ja, det er bra det testes.

 

DET SATSES PÅ HVO100

Et anlegg som Esso Energi og Certas Energy åpner på Slagentangen vil utelukkende ha HVO100 på tankene. Dette ligger samme sted som Esso Norges øvrige tankanlegg på Slagentangen.

HVO100 er et fossilfritt drivstoff som bidrar til betydelige reduksjoner i CO₂-utslipp. Samtidig har både Esso Energi og Certas Energy (Esso bensinstasjoner) startet overgangen til HVO100 for tankbiler som kjører ut varer fra Slagentangen tankanlegg. Videre vil tankbiler som kjører ut fra øvrige tankanlegg i Norge bli konvertert fortløpende gjennom 2025., skriver Moderne transport.

Det er spennende at det satses på HVO100 for dette gir en skikkelig god miljøeffekt. Det kan gi inntil 90 % lavere CO₂-utslipp. På denne måten kan man også bruke dagens motorer. Det er i seg selv et godt miljøtiltak.

Mange mener at dette er et drivstoff som kun er overgangen til 0-utslipp, og om så er kan vi ikke se andre måter som i dag kan redusere CO2 utslipp på et tilsvarende vis. Og det kommer nok flere godbiter på drivstoff fronten etter hvert.

Om de lager drivstoff av skogen og skogsavfall i Åmli blir det et spennende prosjekt.

Equinors sier at det kan bli investert 10 milliarder kroner i satsingen.

https://www.nrk.no/sorlandet/equinor-snuser-pa-milliardsatsing-1.16847452

 

LITT EKSTRA TID I PÅSKA?

Det er snart Påske. En rolig tid for noen, mens det er full rulle for andre. De som skal forsyne Norge med mat har en hektisk tid. Andre får roligere dager.

Hvis du vil se på avtaler i den rolige tiden er det mulig å ringe eller sende mail til våre samarbeidspartnere for å be om et tilbud. Kanskje det er riktig tid? Her er kontaktinfo på noen av avtalene våre om du vil ta kontakt og kanskje redusere kostnadene i 2025:

 

If forsikring:

Aust-Agder: Kjell Olav Fosseli-Haugen 400 94 363, kjell.olav.fosseli-haugen

Vest- Agder: Kjell Martin Sirnes 95 20 94 90 / kjell.martin.sirnes@if.no

Nord-Rogaland: Rune Eikeland 93 40 35 03 / rune.eikeland@if.no

Sør-Rogaland: Rune Salvesen 97 77 70 23 / rune.salvesen@if.no

 

Circle K:

Morten Skretting: Morten.Skretting@circlekeurope.com  / 95984519

 

Nordea finans:

Agder: Elisabeth Mykjåland Elisabeth.Mykjaland@nordea.com - 95927466

Rogaland: Jan Erik Sliper Jan.Erik.Sliper@nordea.no – 90255899

 

Telenor (nettopp ny og forbedret avtale):

Agder: Rolf Martin Nygård rolf.martin.nygaard@mobit.no - 97714250

Rogaland: Stian Nymark Valø Stian@hjelseth.com / 90368111

 

Vianor.

Agder & Rogaland: Jan Helge   jan.helge.christensen@vianor.com / 92440708

 

Ahlsell (tidligere Bekken & Strøm)

Rogaland: Jon Terje Gudmestad:  jon.gudmestad@ahlsell.no - 41100972

Agder: Børge Nilsen borge.nilsen@ahlsell.no - 90367420

 

Hydroscand.

Agder og Rogaland: Knut Braathen knut.braathen@hydroscand.no - 99517253

 

Bedriftshelsetjeneste

Dette er et meget godt tilbud som både oppfyller det lovpålagte minimumskravet til BHT, men som også gir medlemmer mulighet til å velge tjenester fra en innholdsrik meny.

Knut Johan Arnholdt knutjohan@hjemmelegene.no – 92259131 

 

Tacho Online

NLF tilbyr sine medlemmer markedets desidert beste og rimeligste verktøy for nedlastning, oppfølging og håndtering av kjøre- og hviletidsdata gjennom Tacho Online.

Jone Klingsheim jk@lastebil.no

 

Diverse avtaler

Vi har mange flere medlemsavtaler der du kan få fordelaktige priser, bl. annet hotell, briller, dashbord kamera, varebiler, leiebiler og mye mer:

https://lastebil.no/Medlem/Medlemsfordeler

 

 

God Påske!

 

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

 

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2025/Nytt-fra-NLF-uke-15-2025

 

Fra media:

https://www.hardanger-folkeblad.no/stor-mobilisering-for-e-134-det-er-viktig-a-fronte-hele-vegsystemet-og-ikke-minst-sta-samlet/s/5-22-675797?key=2025-04-08T06:18:28.000Z/retriever/b03b03952f7505385267f00c834dd64115037301

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2024-2025/dok8-202425-100s/

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/lastebilene-punkterte-en-etter-en---mener-vegvesenet-ma-ta-regninga-1.17372906?utm_source=mynewsdesk.com

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18489557/snart-starter-arets-asfaltsesong?publisherId=17847490&lang=no